SKM_C3320i230906091100.pdf
|
POWIATOWY URZĄD PRACY Ww WĘGORZEWIE
ul. Gen. J. Bema 16A, 11-600 Węgorzewo
tel. 87 429 69 00, fax 87 429 69 01
EŚ.045.5.2023.MA Węgorzewo, dnia 06.09.2023 r.
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych ul. Szpitalna 5 lok. 3
00-031 Warszawa
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, który na elektroniczną skrzynkę pocztową tut. Urzędu Pracy wpłynął w dniu 30.08.203 r. działając na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP, art.4 ust.1 oraz Art. 10 ust.1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. 2022
poz. 902), udzielając odpowiedzi na zadane w treści wniosku pytania, wskazuje poniższe:
Ad. 1) Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie w roku 2022 r., zarejestrował jedną osobę pełniącą nieodpłatnie funkcję w zarządzie organizacji pozarządowej.
W momencie kiedy wyszły na jaw okoliczności, że osoba ta jest członkiem zarządu organizacji pozarządowej, tut. Urząd pracy decyzją Starosty Węgorzewskiego pozbawił statusu osoby bezrobotnej. Osoba niezadowołona z.ww. decyzji wniosła odwołanie do Wojewody
Warmińsko — Mazurskiego, który swoją decyzją utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Ad. 2) główną podstawą prawną na jakiej swoje decyzję oparły Starosta Węgorzewski — powiatowy urząd uracy w Węgorzewie oraz Wojewoda Warmińsko — Mazurski jest art. 2
ust 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Ad. 3) Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ilekroć w ustawie mowa jest o bezrobotnym oznacza to osobę, m. in. niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy
obowiązującym w danym zawodzie lub danej służbie albo innej pracy zarobkowej (...)
|
SKM_C3320i230906091101.pdf
|
zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego w powiatowym urzędzie pracy. Wojewoda w swojej decyzji zaznaczył, że status osoby bezrobotnej jest w pełni zdefiniowaną instytucją prawną, a nie stanem faktycznym wynikającym z braku wykonywania pracy zarobkowej. Z tego wzgłędu konieczne jest spełnienie wszystkich określonych przepisami ustawy.
W przedmiotowej sprawię kluczową kwestią jest „gotowość do podjęcia zatrudnienia”. Wskazano, że w orzecznictwie sądowoadministracyjnym prezentowany jest pogląd, że kierując się zasadami wykładni funkcjonalnej, celowościowej i systemowej, nie można „gotowości do podjęcia zatrudnienia” utożsamiać wyłącznie z samą potencjalną chęcią podjęcia pracy. Osoba dążąca do uzyskania statusu osoby bezrobotnego w chwili rejestracji musi wprost i w konkretnej formie złożyć stosowne oświadczenie. Jednak gotowość do pracy nie można sprowadzać wyłącznie do czynników subiektywnych istniejących po stronie zainteresowanej. Dlatego gotowość do podjęcia pracy musi oznaczać rzeczywistą, faktyczną a aktualną możliwość podjęcia pracy (por. wyrok WSA w Olsztynie z 26 października 2018 r., sygn.. akt II SA/OI 743/17, wyrok WSA w Olsztynie z 8 kwietnia 2021 r., sygn.. akt II SA/OI 122/21 oraz wyrok NSA z dnia 6 lipca 2021 r., I OSK 1982/19, wyrok NSA z 20 stycznia 2022 r., sygn.. akt I OSK 1264/21).
Kolejno „Bezrobotnym może być zatem jedynie osoba niepozostająca w stosunku pracy, czy stosunku służbowym oraz niewykonująca innej pracy zarobkowej i to niezależnie od wysokości uzyskiwanego z tego tytułu dochodu. Przeszkody do nabycia oraz posiadania statusu bezrobotnego nie stanowi jedynie wykonywanie, na zasadach określonych w art. 2 ust 2 ustawy, świadczeń przez wolontariuszy i odbywanie praktyki absolwenckiej „ (wyrok NSA z 6 lipca 2021r., OSK 1982/19). Organ odwoławczy uznał, iż pełnienie funkcji członka zarządu związane jest z koniecznością wykonywania określonych obowiązków przypisanych przez ustawodawcę do tej funkcji, co oznacza, że taka osoba nie jest gotowa do podjęcia zatrudnienia. Wojewoda Warmińsko — Mazurski wskazał, że w przypadku osób pełniących funkcję w zarządach fundacji czy stowarzyszeń, znaczenia ma nie to, czy czynności związane z pełnieniem funkcji są wykonywane odpłatnie, lecz to, że na każdej z osób pełniących omawiane funkcje ciążą określone zadania, które muszą wykonywać, co do zasady. osobiście. Wojewoda zaznaczył fakt, że zgodnie z $ 57 statusu organizacji pozarządowej jaki dostarczyła bezrobotna pkt. 1 Zarząd kieruje działalnością Spółdzielni i reprezentuje ją na zewnątrz. Pkt. 2 Do uprawnień Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji nie zastrzeżonych w ustawie lub Statucie innym organom Spółdzielni. Przez prowadzenie spraw w doktrynie rozumie się
proces polegający na wydawaniu decyzji, podejmowaniu uchwał, opinii, organizowaniu
|
SKM_C3320i230906091200.pdf
|
działalności oraz w pewnych sytuacjach — osobistej realizacji czynności wykonawczych w ten sposób, aby były one zgodne z przedmiotem działania danego podmiotu, w celu realizacji jego zadań i osiągnięcia jak najlepszych wyników gospodarczych (A. Kidyba, prawo handlowe, s 121). Z kolei reprezentacja Spółdzielni to sfera jej funkcjonowania na zewnątrz, relacji z osobami trzecimi. Obejmuje ona przede wszystkim czynności prawne dokonywane przez Spółdzielnie w obrocie cywilnoprawnym. Ponadto, ustawodawca nakłada na członka zarządu, przy wykonywaniu swych obowiązków, powinność dołożenia staranności wynikającej z zawodowego charakteru swej działalności. .
W orzecznictwie wskazuję się, że gotowość do podjęcia zatrudnienia do podjęcia pracy musi oznaczać rzeczywistą, faktyczną i aktualną możliwość podjęcia pracy ponieważ z tą kwestią wiąże się nabycie określonych praw podmiotowych do świadczeń publicznoprawnych (por. wyrok NSA z 1 marca 2017 r., sygn.. akt I OSK 3204/15). Gotowość do podjęcia zatrudnienia oznacza, że dana osoba ma zamiar, chęć i możliwość wykonywania pracy i jednocześnie nie występują żadne przeszkody po stronie tej osoby, aby świadczyć pracę (por. wyrok NSA z 18 listopada 2010 r., sygn. akt I OSK 1008/10, wyrok NSA z 29 czerwca 2011 r., sygn. akt I OSK 338/11). Ponadto Wojewoda Warmińsko — Mazurski, nadmienił że nie jest rzeczą i rolą organu ciągłe monitorowanie jakie czynności, w jakim wymiarze czasowym i kiedy podejmuję osoba bezrobotna jako członek zarządu i dokonywanie bieżącej analizy, czy i kiedy przybiorą one rozmiary uniemożliwiające jej pełną dyspozycyjność czyłi usuwające przesłankę pełnej gotowości do podjęcia pracy. Żaden przepis nie nakłada na organ takiego obowiązku, według których organ miałby badać dyspozycyjność osoby bezrobotnej, podjęcie przez organ takiej próby mogłoby stanowić działanie bez podstawy prawnej. Art. 6 k.p.a stanowi, że organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Analogiczne stanowisko zajął (NSA w wyroku z 14 maja 2019 r., sygn.. akt I OSK 4159/18) nie jest rolą organów orzekających w sprawach objętych zakresem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy badanie rzeczywistego zakresu dyspozycyjności osoby ubiegającej się o przyznanie statusu osoby bezrobotnej. Stwierdzenie wykonywania przez bezrobotną obowiązków członka zarządu stanowiło dostateczną podstawę do uznania, że nie spełniła przesłanki gotowości do pracy. Podobne stanowisko zaprezentował (Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 28 czerwca 2011 r., sygn.. akt I OSK 338/11, z dnia 9 listopada 2016 r., sygn.. akt I OSK 619/15). |
|