- Perły Samorządu 2021
- Perły Samorządu 2021 #21
Perły Samorządu 2021 #21
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
2 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Miękko odrzucony |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska, na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:
- ankiety zgłoszeniowej, którą przesłał Państwa urząd do konkursu Perły Samorządu 2021 organizowanego przez Dziennik Gazeta Prawna.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej (np. skan) na adres: {{EMAIL}}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej - PS 2021 przez Łódź
Załączniki
- m_wijasuml_lodz_pl.jpg
- Odpowiedź_dla_Watchdog_.pdf
- Ankieta_PS_2021.pdf
KO .
u
Urząd Miasta Łodzi U
Departament Prezydenta Piotrkowska 113 pokój 07 (IV p.) - tel. 638-46-45 wwmuni-lodz.pl
Biuro Strategii Miasta 90-926 Łódź fax 638-44-41 e-mail-m.wijasGumi.lodz.plURZĄD MIASTA ŁODZI
s
Z
Łódź, dnia 21 czerwca 2021 r.
DSR-BS-1II.1431.9.2021
Urząd Miasta Łodzi
Departament Strategii i Rozwoju
Biuro Strategii Miasta
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Szanowni Państwo.
W odpowiedzi na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej
z dnia 10.06.2021 r. (data wpływu na adres elektronicznej skrzynki odbiorczej Gminy
Łódź) złożony w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. z późn. zm.) informuję, że ankieta zgłoszeniowa
do konkursu Perły Samorządu 2021 wypełniona była w systemie on line na stronie
internetowej Dziennika Gazeta Prawna. Tutejszy Urząd nie posiada wersji
elektronicznej dokumentu. W naszym posiadaniu są jedynie przekazane
organizatorom konkursu dane dotyczące działalności urzędu, których skan wersji
papierowej przekazujemy w załączniku.
Z poważaniem
Tomasz Jakubiec
Dyrektor
ul. Piotrkowska 113 tel.: +42 638 44 42
90-430 Łódź tel. fax.: +42 638 44 41 e-mail: strategiaQ©uml.lodz.pl
2
Potwierdzam zgodność kopii z dokumentem elektronicznym:
Identyfikator dokumentu
6923003.15440385.13873353
Nazwa dokumentu
odpowiedź dla Watchdog.pdf
Tytuł dokumentu
odpowiedź dla Watchdog
Sygnatura dokumentu
DSR-BS-III.1431.9.2021
Data dokumentu
2021-06-21 11:39:41
Skrót dokumentu
31547C03F99437B8FB4D37A7646C065B3F5E
352E
Wersja dokumentu
1.4
Data podpisu
2021-06-21
Podpisane przez
Tomasz Andrzej Jakubiec Dyrektor
Rodzaj certyfikatu
Certyfikat kwalifikowany podpisu
elektronicznego
EZD 3.104.37.37.15224
Data wydruku:
2021-06-21 12:50:38
Autor wydruku:
Wijas Mariusz1
Dane do ankiety Perły Samorządu 2021.
Odpowiedzi na pytanie nr:
8. 1.
Gmina miejska powyżej 100 tys. mieszkańców
9. 2.
Najlepsza gmina
Najlepsza gmina i najlepszy włodarz
10. 3.
4 505 963 076
11. 4.
4 925 066 038
12. 5.
682 679
13. 6.
677 286 (stan na w dniu 30 VI 2020 r.)
14. 7.
307
15. 8.
82 470
16. 1.
f. Związek Miast Polskich
g. Unia Metropolii Polskich
h. Związek Powiatów Polskich ,
i Stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny, Stowarzyszenie na rzecz dróg ekspresowych S-8, S-14,
Stowarzyszenie Gmin Regionu Łódzkiego
17. 2.
c. Europejski Komitet Regionów
d. Eurocities
i. Inne:
Narodowa Sieć Zdrowych Miast Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) - Stowarzyszenie Zdrowych Miast
Polskich (SZMP), Porozumienie Burmistrzów na rzecz klimatu i energii
18. 3.
b. regularnie, co najmniej raz na kwartał
19. 4.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką *
67.6
20. 1.
2
b. Spotkania bezpośrednie z inwestorami krajowymi i zagranicznymi (online)
c. Utworzenie lub aktualizacja przewodnika inwestora z opisami procedur, instrumentów wsparcia
oferowanych w gminie (w tym w wersji elektronicznej)
d. Działania podejmowane na rzecz współpracy pomiędzy przedsiębiorcami (np. organizacja biznes
mikserów i innych spotkań przedsiębiorców, udostępnianie informacji o przedsiębiorstwach działających
na terenie gminy itp.)
e. Bieżące aktualizowanie map oraz folderów informacyjnych na temat gminnych terenów inwestycyjnych
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Udział w wydarzeniach branżowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, np. EICC, EuropeIndia 40
list, BSS Tour, tworzenie oferty terenów inwestycyjnych i ich promocja w mediach społecznościowych -
Linkedin
21. 2.
a. Praca zdalna (zanim zostało to wprowadzone regulacjami na poziomie krajowym [2.11.2020])
b. Rotacyjny system obecności w pracy stacjonarnej pracowników
c. Reorganizacja pracy urzędu - ograniczenie fizycznego kontaktu pracowników z mieszkańcami (np. przez
wydzielenie bezpiecznych pomieszczeń na konieczne spotkania [przed 10.04.2020 r.])
d. Opracowanie nowych zasad obsługi mieszkańców, dostosowanych do sytuacji pandemicznej
e. System umawiania wizyt mieszkańców na konsultacje online
f. System umawiania wizyt mieszkańców w urzędzie na konkretne godziny
g. Wprowadzenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów
h. Wprowadzenie możliwości składania wniosków przez Internet (np. przez ePUAP)
i. Wprowadzenie możliwości wydawania decyzji elektronicznie (np. przez ePUAP)
j. Wprowadzenie możliwości składania ofert elektronicznie w postępowaniach o zamówienia publiczne
(także dla zamówień o wartości poniżej tzw. progu unijnego)
l. Regularne odkażanie wszystkich pomieszczeń w urzędzie (np. ozonowanie, zamgławianie itp.)
22. 3.
a. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy
7
b. Odpis aktów z Urzędu Stanu Cywilnego
7
c. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
96
d. Zezwolenie na usunięcie drzewa/krzewu
28
e. Ustalenie numeru porządkowego nieruchomości
4
f. Gmina nie ma możliwości ustalenia średniego czasu oczekiwania na wydanie ww.
dokumentów/decyzji
23. 4.
Nie
24. 5.
3
Tak
25. 6.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką *
18
26. 7.
Tak
27. 8.
a.
Regulacje prawne w administracji publicznej
b. Zarządzanie informacjami i danymi
c.
Rozwój kompetencji cyfrowych
d.
Dyscyplina finansów publicznych
e.
Efektywne gospodarowanie majątkiem gminy
f. Aspekty etyczne działalności publicznej ( np. w zakresie polityki antykorupcyjne, antydyskryminacyjnej,
antymobingowej itp.)
g.
Kontakt z obywatelem
h.
Zwiększanie potencjału inwestycyjnego gminy
i. Zamówienia publiczne
28. 1.
f. Średnio co tydzień poprzez sesję pytań i odpowiedzi na żywo (online)
g. Inne, na przykład kalendarz codziennych zajęć online, bezpośredni mail do włodarza - proszę wymienić
W PUNKTACH jakie, proszę podać linki do informacji potwierdzających wskazane odpowiedzi:
- Live na portalu facebook https://fb.watch/41MNlRJIyC/
- spotkania bezpośrednie w projekcie Łódź Jutra https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/jak-ma-
wygladac-lodz-jutra-zaczynamy-spotkania-na-lodzkich-osiedlach-z-prezydent-hanna-zdanowska-
id36451/2020/9/11/
29. 2.
a. Młodzieżowa Rada Gminy/Miasta
b. Rada Działalności Pożytku Publicznego
c. Ciało doradcze ds. seniorów
d. Streetworker
f. Ciało doradcze ds. gospodarczych/przedsiębiorczości
h. Ciało doradcze ds. osób z niepełnosprawnościami
i. Ciało doradcze ds. sportu
k. Ciało doradcze ds. edukacji/oświaty
l. Ciało doradcze ds. kultury
30. 3.
a.
Promowanie oddolnej inicjatywy lokalnej za pomocą własnych kanałów komunikacji (np.
przez portale społecznościowe, w trakcie wywiadów, przez stronę urzędu miasta itp.) - proszę
4
podać link do informacji potwierdzających wskazaną odpowiedź:
https://uml.lodz.pl/ekoportal/eko-w iedza/w lacz-sie/
b.
Przyznanie dofinansowania dla inicjatywy lokalnej - proszę podać link do informacji
potwierdzających wskazaną odpowiedź:
https://uml.lodz.pl/czas-w olny/zielen-i-rekreacja/zarzad-zieleni-miejskiej/las-mlodej-lodzi/ , https://uml.lodz.pl/
c.
Rozwijanie struktur wspierających realizację inicjatyw lokalnych (np. Inkubator Inicjatyw
Lokalnych, foldery informacyjne o procedurze) ? - proszę podać link do informacji
potwierdzających wskazaną odpowiedź:
https://uml.lodz.pl/decydujemy-o-lodzi/ngo/inicjatyw y-lokalne/
d. Organizowanie i uczestniczenie (także online) w spotkaniach edukacyjnych promujących ideę
inicjatyw lokalnych - proszę podać link do informacji potwierdzających wskazaną odpowiedź:
https://expo2029.uml.lodz.pl/zielone-rozw iazania/
31. 4.
a. Osobiste uczestnictwo włodarza i urzędników w akcjach ekologicznych, edukacyjnych (także
online)
b. Współpraca ze stowarzyszeniami/organizacjami (NGO), działającymi na rzecz gospodarki
niskoemisyjnej
c. Zwiększenie udziału pojazdów niskoemisyjnych w użytkowanej flocie gminy (w stosunku do
2019 r.)
d. Zmiany w polityce zakupowej urzędu gminy skutkujące ograniczeniem zużycia produktów
jednorazowych (innych niż środki ochrony osobistej)
g. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
1. utworzenie EKOPORTALU https://uml.lodz.pl/ekoportal/ poświęconego edukacji
ekologicznej, poruszającego tematy z zakresu ochrony środowiska
2. przygotowanie oferty dla Biznesu https://uml.lodz.pl/ekoportal/eko-wiedza/wlacz-
sie/ekopakt-dolacz-do-nas/biznes-dla-srodowiska/ w celu nawiązania współpracy z
przedsiębiorstwami funkcjonującymi w mieście w zakresie ochrony środowiska, wdrażania
rozwiązań CSR i współtworzenia przestrzeni miejskiej, publicznej ze szczególnym
uwzględnieniem tworzeni i rozwoju terenów zieleni
3. ścisła współpraca z miejskimi jednostkami kultury i placówkami oświatowymi w celu
realizacji kampanii edukacyjnej i wdrożeniem m.in. systemu małej retencji wód opadowych
na terenach ww. placówek
4. wdrażanie rekomendacji Panelu Obywatelskiego Zieleń w mieście - wypracowanych
przez mieszkańców miasta- uczestników panelu, szczególnie dotyczących szeroko
rozumianej ochrony środowiska i rozwoju terenów zieleni w mieście
32. 5.
Pomoc żywnościowa dla grup szczególnie narażonych ciężkim przebiegiem choroby wywoływanej przez
koronawirusa.
W
okresie
23.03
-
30.06.2020
r.
na
terenie
Miasta
udzielano
wsparcia
w postaci nieodpłatnego jednego gorącego posiłku dziennie dla seniorów, osób niepełnosprawnych i
długotrwale chorych.
Posiłki były przygotowywane przez miejskie żłobki, osoby i rodziny objęte wsparciem
wskazywał przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we współpracy z łódzkimi Parafiami. Odbiór
przygotowanych posiłków ze żłobków i dowóz pod wskazane adresy beneficjentów początkowo realizowała
OSP we współpracy z harcerzami i wolontariuszami współpracującymi z Parafiami w dalszej kolejności podmiot
5
prywatny wyłoniony w drodze przetargu. Pomoc była realizowana przez kolejnych 69 dni powszednich. Łącznie
wydano 30 240 obiadów. Zadanie było w całości sfinansowane ze środków miejskich.
Pomoc żywnościowa dla uczniów w okresie drugiego lockdown’u.
Wprowadzenie kolejnego lockdown’u jesienią 2020 r. wiązało się z zamknięciem placówek szkolnych w
systemie oświaty z wyłączeniem przedszkoli. Mając na uwadze dobro uczniów z rodzin najbiedniejszych,
których
dochody
kształtują
się
poniżej
150%
kryterium
dochodowego
na
osobę
w rodzinie określonego w ustawie o pomocy społecznej (792 zł), podjęto działania mające na celu zapewnienie
w dni powszednie obiadów dla wskazanych osób. Posiłki były przygotowywane przez funkcjonujące nadal
przedszkola miejskie. Dzienne ponad 50 przedszkoli wydawało ok. 250 obiadów.
Streetworking
W okresie pandemii kontynuowany jest także streetworking dla osób w sytuacji bezdomności, zmodyfikowany
w zakresie udzielania wsparcia oraz pomocy osobom bezdomnym. Streetworkerzy nie pozostawiają swoich
podopiecznych bez opieki jednak muszą dostosować udzielanie pomocy do możliwości i wytycznych
panujących w kraju oraz na świecie. Zaopatrzeni w środki ochrony osobistej pracują w systemie hybrydowym,
od samego początku wprowadzonych obostrzeń. Docierają do osób w kryzysie, którzy ze względów
rozprzestrzeniającego się wirusa, pozostali na ulicach miasta. W związku z tym bardzo ważne jest to, by
streetworkerzy docierali do osób, które nie mają dostępu do mediów, by przekazywać wszystkie informacje
dotyczące pandemii, aktualnych wytycznych, wprowadzanych obostrzeń lub ich znoszenia.
33. 6.
Podążając za potrzebami Mieszkańców, zgłaszającymi chęć rozmowy z władzami Łodzi na tematy związane z
dostosowaniem miasta do zmian klimatu, w Łodzi zorganizowany został trzeci w Polsce panel obywatelski. Jego
tematyka skupiała się wokół zieleni miejskiej i zapobiegania skutkom suszy. Każdy Mieszkaniec, który ukończył
15. rok życia, mógł zgłosić swoją kandydaturę i zostać doradcą Prezydenta Miasta. Spośród wszystkich zgłoszeń,
zostało wyłonionych losowo 67 uczestników oraz 6 kandydatów rezerwowych.
Spotkanie inauguracyjne odbyło się 7. marca i, z uwagi na wybuch pandemii, okazało się być jedynym
spotkaniem „na żywo” Po przedyskutowaniu możliwych opcji, Paneliści zdecydowali się kontynuować spotkania
na platformie Zoom. Tym samym Łódzki Panel stał się pierwszym w Polsce przeprowadzonym w formule online!
W efekcie sześciu spotkań, wypracowano 75 rekomendacji, które będą sukcesywnie wdrażane przez miasto.
Rekomendacje są zróżnicowane - od drobnych interwencji poprzez działania skierowane na zwiększenie
aktywności i decyzyjności mieszkańców, po wprowadzenie strukturalnych zmian i ważnych dla mieszkańców
programów, takich jak np. zielony budżet partycypacyjny.
Po zakończeniu Panelu, przeprowadziliśmy rozmowy z Panelistami, mające na celu ewaluację całego
przedsięwzięcia. Uczestnicy ocenili Panel pozytywnie (średnia ocen ok. 4,5 na 5), pomimo wielkiego wyzwania,
jakim były spotkania online. Dobrze została oceniona strona merytoryczna Panelu – Uczestnicy nie tylko zgłębili
swoją dotychczasową wiedzę na temat ekologii, ale też poszerzyli ją o nowe, interesujące tematy w zakresie
nowoczesnych form zieleni występujących w obszarach miejskich czy retencji wód opadowych. Wszyscy
wyrazili chęć współpracy przy wdrażaniu rekomendacji. Pojawiły się też głosy zadowolenia Mieszkańców, którzy
już zdążyli zaobserwować stopniowe wdrażanie rozwiązań wypracowanych w czasie Panelu – ograniczenie
koszenia trawników w parkach i na przydrożnych pasach, czy też różnorodność nowych nasadzeń.
34. 1 a.
3 506 624 368
35. 1 b.
3 726 704 286
36. 2. a.
1 836 856 763
37. 2 b.
1.872.421.668
6
38. 3.
c. Gmina mogła realizować priorytetowe projekty, bo miała wymaganą zdolność kredytową lub
wystarczające zasoby pieniężne
39. 4. a.
137 388 665
40. 4. b.
654 749 806
41. 4. c.
398 026 529
42. 5. a.
TAK
43. 5. b. W przypadku odpowiedzi „Tak” w pytaniu 5a, proszę wskazać:
Gmina prowadziła wspólne zakupy dla swoich jednostek
44. 6.
Tak
45. 7.
c. Gmina udostępniała informacje (w tym online) dla inwestorów w językach obcych (np.
publikacja oferty gminy, informatorów dla inwestorów opracowanych w językach obcych,
posiadanie angielskiej (lub w innym języku obcym) wersji strony internetowej urzędu lub
podstrony/zakładki dot. inwestycji w gminie, etc.)
e. Gmina dysponowała w pełni uzbrojonymi terenami inwestycyjnymi (gotowymi pod zabudowę)
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
1. Współpraca z podmiotami zew. w zakresie przygotowania i publikacji raportów o rynku
nieruchomości w Łodzi,
2. Udział w konferencjach branżowych i przedstawianie oferty inwestycyjnej miasta
46. 8
a. Partnerstwo z innym podmiotem sektora publicznego (ale nie jednostką gminy)
b. Partnerstwo z podmiotem prywatnym (w tym również podmioty non-profit)
47. 9.
a. obniżenie stawek czynszów w nieruchomościach gminnych
f.
zwolnienie z opłaty targowej
g.
zwolnienie z opłat od dzierżawy gruntu
h. wsparcie promocyjno-informacyjne (np. udostępnianie informacji o dostawach realizowanych przez
punkty gastronomiczne, udostępnienie miejskich powierzchni reklamowych etc)
k. organizacja bezpłatnych szkoleń z zakresu pozyskiwania finansowania, wsparcia, radzenia sobie w
kryzysie itd.
l. uruchomienie bazy usług zdalnych zawierających informacje o podmiotach z różnych branż świadczących
zdalne usługi
48. 10.
7
- Ulgi: Ulga w postaci umorzenia całości bądź części należności z tytułu dzierżawy nieruchomości Miasta
udzielana była przedsiębiorcom za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Umorzenie
obejmowało okres dwóch miesięcy tj. kwiecień i maj 2020 r. Wprowadzono także ulgę w spłacie zaległości
podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi, w związku z negatywnymi skutkami epidemii COVID-19. Dodatkowo
podjęto decyzję o zwolnieniu z opłaty za koncesję na sprzedaż alkoholu w 2021 r. wszystkich lokali
gastronomicznych, w których spożycie alkoholu odbywa się na miejscu. Tym, którzy opłatę już wnieśli zwrócono
pieniądze.
- ZDiT/MPK uwzględniając swoje możliwości po konsultacjach z firmami opracował nową siatka połączeń - przy
zachowaniu restrykcji i wymogów sanitarnych COVID- 19. Równolegle zostały przygotowane materiały
informacyjne -instrukcja postępowania w dobie Covidu (w formie plakatów w wersji papierowej i
elektronicznej), dotyczące zapobiegania zakażeniu koronawirusem, które zgodnie z preferencjami firm zostały
przygotowane w jęz. pol., ang., ukr.
- UMŁ, prowadząc szeroką akcję informacyjną, skierowaną do swoich przedsiębiorców, chciał jak najlepiej
poznać ich bieżące potrzeby i szukać optymalnych rozwiązań wsparcia w tym okresie. Kolejnym krokiem było
przygotowana przez Biuro Rozwoju Gosp. i Współpracy Międzynarodowej UMŁ, ankiety na temat wpływu
koronawirusa na biznes oraz oczekiwanych form pomocy przez przedsiębiorców. Wyniki ankiety posłużyły jako
argumenty do opracowania zestawu działań, łagodzących skutki gosp.-społ. stanu epidemiologicznego oraz
pozwoliły przygotować kolejne rozwiązania wspomagające przedsiębiorstwa. Dodatkowo zostało
zorganizowane spotkanie - dla dużych firm produkcyjnych, poświęcone tematyce zmian w funkcjonowaniu
firm, aktualnym regulacjom niezbędnym do zachowania ciągłości działania w czasie COVID-19 z uczestnictwem
Dyr. Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Łodzi oraz Dyr. Dep. Pracy w UMŁ. Wsparcie uzyskała
także branża gastronomicznej, poprzez umożliwienie umieszczenia informacji w zakładce strony UMŁ, o
pakiecie usług na wynos.
49. 11.
Ze względu na pandemię i związane z tym zagrożenie co do realizacji zaplanowanych dochodów podjęto
decyzję o blokowaniu niektórych wydatków. Dzięki temu zabezpieczono środki na realizację najbardziej
strategicznych wydatków miasta, w tym inwestycji finansowanych z Unii Europejskiej. Wprowadzając takie
działania uzyskano dodatkowe oszczędności w zakresie wydatków nieobligatoryjnych, gdyż wydziały i miejskie
jednostki organizacyjne zmuszone były do poszukiwania dodatkowych możliwości ograniczenia wydatków – bez
pogorszenie jakości funkcjonowania urzędu. Dzięki temu można było również bez opóźnień realizować tak
ważne dla mieszkańców miasta projekty inwestycyjne na osiedlach – projekty zgłoszone przez samych
mieszkańców.
W roku 2020 kończono również prace nad utworzeniem Centrów Administracyjnych Pieczy Zastępczej. Będą to
oddzielne jednostki organizacyjne, które pozwolą ograniczyć koszty administracyjne w obszarze pomocy
społecznej, jednocześnie skutecznie realizując wysokiej jakości zadania merytoryczne wpisujące się w
przygotowywaną nową strategie Łodzi odpowiadająca a kryzysy i angażującą mieszkańców we współtworzenie
miasta.
50. 1.
46 374 010
51. 2.
37 660 010
52. 3.
264 999
53. 4.
a. pozyskano środki ze źródeł zewnętrznych na sprzęt i oprogramowanie
b. zakupiono (ze środków własnych) sprzęt lub oprogramowanie do nauki zdalnej
8
c. zorganizowano szkolenia dla nauczycieli w zakresie korzystania z narzędzi umożliwiających prowadzenie
nauki zdalnej
e. sfinansowano koszt jednolitego oprogramowania do prowadzenia zajęć w szkołach i placówkach
prowadzonych przez gminę
f. inne działania - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Poza zakupionym w ramach dwóch edycji projektów grantowych „Zdalna szkoła” i Zdalna szkoła+”99
laptopami, które zostały przekazane szkołom, pozyskano od spółki miejskiej i przekazano do szkół kolejne
50 laptopów. Łącznie przekazano do wykorzystania w czasie pracy zdalnej 149 laptopów dla uczniów.
Zorganizowanie dodatkowych lekcji on-line dla maturzystów (bezpłatne zajęcia dla maturzystów z
przedmiotów obowiązkowych tj. języka polskiego, matematyki oraz języka angielskiego i niemieckiego
były prowadzone od 16 marca do 25 marca 2020 r. w godz. 10 - 13 na kanale youtube.pl/lodztube. Lekcje
prowadzili w formie wolontariatu nauczyciele szkół ponadpodstawowych, transmisja zorganizowana była
w Dużej Sali Obrad Urzędu Miasta Łodzi)
W celu ułatwienia uczniom i rodzicom uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasie
pandemii w Łodzi uruchomiono dedykowaną stronę internetową "Koronawirus serwis specjalny", gdzie
w zakładce dla mieszkańców zamieszczono informacje dotyczące wsparcia psychologicznego, ustalono
dedykowane uczniom i rodzicom dyżury poradni psychologiczno-pedagogicznych, jak też zamieszczono
szereg innych informacji. Poniżej znajduje się link do strony UMŁ dotyczącej tych informacji:
https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/zdrowie/coronavirus-covid-19/wsparcie-wczasie-
epiedmii/wsparcie-psychologiczne/
54. 5.
TAK
55. 6.
TAK
56. 7.
a. przyznając stypendia finansowane ze środków własnych gminy
57. 8.
57.71%
58. 9.
46.68
59. 10. Wynik w %
58.22
60. 11. Wynik w %
47.57
61. 12. Wynik w %
48.75
62. 13. Wynik w %
72.67
63. 14.
Utworzenie 120 punktów pracy zdalnej dla dzieci, które znajdują się w najtrudniejszych sytuacjach życiowych.
Zadanie polegało na zakupie sprzętu komputerowego, oprogramowania, stolików, krzesełek i innych pomocy
niezbędnych do pracy zdalnej. Uruchomiono w ten sposób punkty pracy dla dzieci które nie mogły uczestniczyć
w zajęciach online i zagrożone były funkcjonowaniem poza systemem edukacji
9
Wydanie Zarządzenia Prezydenta Miasta Łodzi Nr 5363/VIII/20 z 15.10.2020r. w sprawie upoważnienia
dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Miasto Łódź do zawierania umów użyczenia
sprzętu niezbędnego do realizacji przez ucznia lub nauczyciela zajęć z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć. Zarządzenie pozwoliło na użyczenie zarówno
uczniom, jak też nauczycielom sprzętu będącego w posiadaniu szkoły do wykorzystania podczas nauki zdalnej.
64. 15.
Wydział Edukacji w Departamencie Pracy, Edukacji i Kultury Urzędu Miasta Łodzi zaopiniował pozytywnie
uruchomienie w roku szk. 2019/2020 w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi kierunku kształcenia:
technik kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności w formie eksperymentu pedagogicznego.
Zawód nie jest ujęty w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Gdy pierwsi absolwenci ukończą
kształcenie w tym zawodzie
wówczas, zgodnie z założeniami eksperymentu, będą podjęte działania
zmierzające do wpisania zawodu do klasyfikacji zawodów.
ŁSM JOGO, Dakri Sp. z o.o., Vandemoortele Polska Sp. z o.o., Zakłady Mięsne PAMSO S.A., Zakłady Mięsne
Zbyszko, Carrefour Łódź - we wszystkich zakładach wdrożone są systemy bezpieczeństwa żywności, uczniowie
obecnie odbywają w nich praktyki zawodowe, a przedstawiciele zakładów podczas spotkań roboczych wyrażają
zainteresowanie zatrudnieniem absolwentów. Szkoła otrzymuje również informacje o zapotrzebowaniu
na absolwentów w laboratorium Zakładu Jakości Żywności w Łodzi oraz na Politechnice Łódzkiej –
na stanowiskach technicznych. Zatrudnienie pracowników potrafiących wdrażać systemy bezpieczeństwa
żywności jest również możliwe w niewielkich zakładach zajmujących się produkcją żywności, dlatego zarówno
Cech Piekarzy i Przedsiębiorców jak i Cech Cukierników w Łodzi pozytywnie opiniuje prowadzenie
eksperymentu i kształcenie w tym zawodzie.
Nauczyciele kształcenia zawodowego Zespołu posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Są oni
również autorami dokumentacji eksperymentu pedagogicznego, w tym dokumentacji programowej kształcenia
w zawodzie technik kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności. Ponadto nauczyciele mają dobry kontakt
z zakładami pracy, dlatego wybrane zagadnienia są realizowane we współpracy z pracodawcami w celu
osiągnięcia jak najlepszych efektów, oczekiwanych przez pracodawców.
Szkoła posiada dobrą bazę dydaktyczną i lokalową. Kształcenie prowadzone jest w pracowniach wyposażonych
w profesjonalny sprzęt pozyskany ze środków unijnych, m. in. 3 pracownie technologiczne, laboratorium
badania żywności. Sale do zajęć teoretycznych wyposażone są w nowoczesne środki dydaktyczne, w tym
komputery dla uczniów i nauczycieli, tablice multimedialne, oraz pomoce takie jak normy, instrukcje
technologiczne, schematy i modele maszyn i urządzeń, czasopisma i podręczniki fachowe.
Rola gminy w opracowaniu/wdrożeniu działania: organ prowadzący w porozumieniu ze szkołą wprowadził
kierunek kształcenia do oferty edukacyjnej Miasta. Gmina ponosi koszty funkcjonowania kierunku, w tym
w szczególności prowadzenia kształcenia w systemie modułowym w pracowniach szkolnych.
65. 1.
a. Ochrona zdrowia psychicznego dorosłych
b. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
f. Organizacja lub finansowanie punktów drive-through (lub punktów mobilnych) testowania w kierunku
zakażenia COVID-19 dla mieszkańców gminy
g. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Program profilaktyki zakażeń pneumokokowych w Łodzi, Program dofinansowania do leczenia
niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego dla mieszkańców miasta Łodzi na lata 2016-2020,
Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień przeciw grypie w Łodzi dla osób w wieku 65 lat i więcej.
66. 2.
a. Dodatkowe środki finansowe na potrzeby DPS
b. Organizacja wolontariatu na rzecz DPS
e. Organizacja testów dla pracowników i podopiecznych w kierunku zakażenia wirusem SARS-CoV-2 (np.
organizacja poboru wymazów na terenie DPS)
f. Finansowanie testów dla pracowników i podopiecznych DPS w kierunku zakażenia wirusem SARS-CoV-2
10
67. 3.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką
86.71
68. 4.
NIE
69. 5.
113 175
70. 6
3 332
71. 7.
299 032.60
72. 8.
a. Zmiana organizacji transportu publicznego (np. Wyznaczenie miejsc, które nie powinny być zajmowane
przez pasażerów - zanim wprowadzone zostały obostrzenia na poziomie krajowym, tj. przed
[25.03.2020])**
b. Automatyzacja sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych (w czasie gdy nie obowiązywały
obostrzenia w tym zakresie wprowadzone na poziomie krajowym)**
f. Opracowanie specjalnych oznaczeń i informacji, umieszczanych w przestrzeni publicznej (np. naklejek
"Proszę tutaj nie siadać," linii wyznaczających dystans społeczny, plakatów informacyjnych opracowanych
przez gminę itp.)**
73. 9.
a. Organizacja pomocy seniorom - np. zaangażowanie wolontariuszy
b. Dostarczanie posiłków rodzinom będącym pod opieką GOPS / MOPS / MOPR
c. Zakup maseczek i innych środków ochrony dla potrzebujących mieszkańców
d. Telefon zaufania (albo inna forma pomocy) rodzinom dotkniętym problemem przemocy domowej
e. Mobilne punkty opieki medycznej
f. Wsparcie osób przebywających w kwarantannie (np. dostarczanie jedzenia, leków)
g. Zorganizowanie izolatoriów dla osób pozostających w kwarantannie (działania podjęte z własnej
inicjatywy, a nie w wyniku zarządzenia administracji centralnej)
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
mobilne zespoły wymazowe (tzw. wymazobusy),
maseczkomaty,
współpraca z podmiotami leczniczymi w zakresie organizacji mobilnych punktów wymazowych,
w ramach decyzji wojewody współpraca ze służbami porządku publicznego w zakresie organizacji
bezpiecznego transportu na szczepienia osób niepełnosprawnych oraz seniorów w wieku
powyżej 70 lat
74. 10
Miasto Łódź w sposób stały i systemowy współpracuje ze służbami sanepidu. Bieżąca współpraca zaowocowała
między innymi zorganizowaniem obsługi tzw. wymazobusów - środki na pozyskanie i utrzymanie samochodu
pochodziły z budżetu Miasta, natomiast obsługa z sanepidu. Wspólnie opracowano także procedury
przeciwcovidowe, opracowano wytyczne dla sanepidu w zakresie organizacji pracy żłobków. Także na wniosek
11
Miasta, placówki medyczne otrzymały wytyczne od sanepidu na temat organizacji pracy i organizacji szczepień,
prowadzonej zgodnie z Narodowym Programem Szczepień. Miasto zorganizowało także zgodnie z Programem
system transportu na szczepienia dla mieszkańców: powołano koordynatora, opracowano informator,
uruchomiono infolinię i przewóz mieszkańców do punktów szczepień.
75. 11.
Miasto Łódź już we wczesnej fazie pierwsze fali pandemii reagując na bardzo trudną sytuację braku maseczek w
aptekach i sklepach, rozlokowało na terenie całego miasta 20 automatów do zakupu maseczek. W pierwszych
dniach ogłoszonej pandemii także radni Rady Miejskiej rozdawali maseczki na głównych ulicach,
skrzyżowaniach, przystankach autobusowych i tramwajowych. Tak zwane Maseczkomaty zostały usytuowane w
pobliżu budynków użyteczności publicznej, aby w miejscu bezpiecznym i powszechnie znanym łodzianom
można było dokonać zakupu maseczki. Aktualnie poprzez maseczkomaty dokonano zakupu ponad 50.323
maseczek.
Innym działaniem na rzecz społeczności lokalnej było zorganizowanie już w ciągu kilku pierwszych dni
ogłoszonej pandemii systemu sąsiedzkiego, społecznego wolontariatu. Urząd Miasta Łodzi uruchomił infolinię,
pod numerem której seniorzy, chorzy, niepełnosprawni i samotni łodzianie mogli zgłosić potrzebę wykonania
zakupów, leków, załatwienia ważnych spraw urzędowych czy np. tych związanych z uiszczeniem bieżących
opłat. Jednocześnie uruchomiono akcję pozyskiwania wolontariuszy, w gronie których angażowali się także
radni i urzędnicy miejscy, ale także inni łodzianie. Urząd Miasta Łodzi pełnił rolę koordynatora miejskiego
wolontariatu. Jednocześnie także zadbano o przygotowanie i dostawę posiłków dla samotnych łodzian i
seniorów poprzez dystrybucję przy pomocy urzędników miejskich i straży miejskiej posiłków, które
przygotowywane były przez zamknięte wówczas miejskie domy dziennego pobytu. W 2020 roku ponad 200
wolontariuszy wsparło ponad 500 mieszkańców Łodzi.
76. 1.
TAK
77. 2.
TAK
78. 3.
a. szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe wśród seniorów
b. szkolenia dla młodzieży szkolnej w zakresie cyberbezpieczeństwa, korzystania z sieci i e-usług
c. edukacja w zakresie uzależnień cyfrowych
79. 4.
498
80. 5.
a. Plany zagospodarowania przestrzennego
b. Mapy komunikacji publicznej**
c. Informacje o stanie zanieczyszczenia powietrza
d. Ewidencje dróg publicznych, obiektów mostowych
e. Wykazy przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów, ścieków etc
f. Wykaz szkół i placówek opiekuńczych prowadzonych na terenie gminy
g. Rejestr wniosków / inwestycji realizowanych z budżetu obywatelskiego / funduszy sołeckich
h. Rejestr inwestycji prowadzonych przez gminę
81. 6.
a. Plany zagospodarowania przestrzennego (są obowiązkowe)
12
b. Mapy komunikacyjne**
c. Informacje o stanie zanieczyszczenia powietrza
d. Ewidencje dróg publicznych, obiektów mostowych
e. Wykazy przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów, ścieków etc
f. Wykaz szkół i placówek opiekuńczych prowadzonych na terenie gminy
g. Rejestr wniosków / inwestycji realizowanych z budżetu obywatelskiego/funduszy sołeckich
h. Rejestr inwestycji prowadzonych przez gminę
82. 7.
g. NIE
83. 8.
Usługi w dostępie do kultury
"Digitex.cmwl.pl - wirtualne zasoby Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi - II edycja"
Celem zadania realizowanego w roku 2020 było szerokie udostępnienie i popularyzacja zasobów CMWŁ
za pośrednictwem uruchomionego w 2018 r. portalu Digitex.cmwl.pl. W ramach projektu katalog
zasobów CMWŁ wzbogacił się on o cyfrowe wizerunki 400 obiektów wraz z opisami
popularnonaukowymi a także dwie nowe wystawy cyfrowe. Zasoby przeznaczone do digitalizacji i
udostępnienia w ramach części katalogowej portalu objęły cenne i zróżnicowane zbiory ze wszystkich 9
kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Pracownia fotograficzna wyposażona została w
nowoczesny sprzęt do digitalizacji i archiwizacji zasobów muzeum. Dofinansowanie ze środków Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach progr. „Kultura cyfrowa 2020”. Dotacja MKiDN 190.880 pln
„Blask stereoskopii” dwuletni interdyscyplinarny projekt realizowany przez Muzeum Kinematografii w
Łodzi w latach 2019/2020. W ramach projektu przeprowadzono konserwację unikatowych eksponatów
związanych z techniką stereoskopową: aparatów do fotografii stereoskopowej (marki Elite i Verascope),
dwóch szafkowych przeglądarek wraz z kolekcją szklanych przeźroczy stereoskopowych oraz drewnianej
przeglądarki mono- i stereoskopowej. We współpracy z Politechniką Łódzką powstały modele 3D
prezentujące zasadę działania przeglądarek. Digitalizacja obiektów odbyła się we współpracy z
Fotoplastikonem Warszawskim (oddziałem Muzeum Powstania Warszawskiego). Zdigitalizowano tam
kolekcję szklanych przeźroczy stereoskopowych do taxiphoto oraz do fotoplastikonu. Natomiast w
pracowni digitalizacyjnej Muzeum Kinematografii w Łodzi utworzono kopie cyfrowe papierowych
druków ulotnych i pocztówek stereoskopowych, a także obiektów: wymienionych wyżej aparatów do
fotografii stereoskopowej oraz trzech przeglądarek. Dotacja MKiDN 101.700 pln
Muzeum Miasta Łodzi „Dzielimy się Łodzią”. Digitalizacja i upowszechnianie historii i dziedzictwa Łodzi
przemysłowej. Dotacja MKiDN 200.000 pln.
84. 9.
492 580
85. 1.
a. Regularna obwoźna zbiórka odpadów wielkogabarytowych
d. Ulga za posiadanie kompostownika przydomowego - proszę podać w jakiej wysokości: 1 zł
e. Udostępnienie odrębnych pojemników na odpady PET
f. Udostępnienie odrębnych pojemników na odpady odbierane od osób znajdujących się w kwarantannie
w związku z pandemią COVID-19
86. 2. a.
24
87. 2. b.
24
13
88. 2. c.
Nie
91. 3.
Nie
92. 4.
b. Raz w tygodniu
93. 5.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką.
64.96
94. 6.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką.
62.42
95. 7.
a. Wdrożono politykę eliminowania jednorazowych produktów plastikowych w placówkach
prowadzonych przez gminę
b. Opracowano i dostarczono mieszkańcom gminy materiały edukacyjne/informacyjne w zakresie
poprawnej segregacji odpadów
c. Opracowano lub wdrożono miejski plan adaptacji do zmian klimatu**
d. Zwiększono poziom retencji (przez działania takie, jak: budowa zbiorników retencyjnych, ogrodów
deszczowych, itp.)
e. Zwiększono udział powierzchni biologicznie czynnych (np. zielone dachy, ścieżki w parkach wykonane z
materiałów przepuszczalnych, zielone torowiska, itd.)**
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Wdrożono nową politykę ekologiczną - EKOPAKT
96. 8.
a. Podjęto inwentaryzację pieców węglowych
c. Dofinansowano wymianę pieców węglowych na bardziej ekologiczne źródła ogrzewania (np. gaz,
fotowoltaika, pompy ciepła, itd.)
d. Dofinansowano termomodernizację budynków mieszkalnych
e. Inwestowano w stacje pomiaru jakości powietrza
f. Wprowadzono system informacji o jakości powietrza w gminie (np. aplikacja, często aktualizowana
informacja na stronie gminy etc)
g. Kontrolowano paleniska (np. przez Straż Miejską).
h. Wspierano doradztwem mieszkańców w pozyskiwaniu środków dystrybuowanych
z poziomu krajowego
97. 9.
a. Inwestycje w niskoemisyjne środki komunikacji miejskiej (LNG, hybrydowe, elektryczne)
b. Inwestycje w zwiększenie liczby punktów ładowania pojazdów elektrycznych
98. 10.
W ramach przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych samorząd miasta Łodzi podejmuje szereg aktywności
skupionych wokół kilku obszarów tematycznych, jak: powietrze, bioróżnorodność, woda, rozwój i ochrona
14
terenów zieleni. Wśród działań dotyczących ochrony powietrza należy wskazać prowadzony program dotacji do
wymiany źródeł ogrzewania czy termomodernizację budynków, także w ramach rewitalizacji obszarowej. W
2020 r. został uruchomiony pilotażowo i będzie kontynuowany program dopłat do rozwiązań z zakresu małej
retencji wód opadowych, prowadzone są także procesy inwestycyjne związane z budową urządzeń retencji wód
opadowych. W ramach dbałości o bioróżnorodność w tym roku zostanie zakupione wyposażenie pracowni
pszczelarskiej oraz odbędą się warsztaty dla mieszkańców z pszczelarstwa miejskiego (zadanie z budżetu
obywatelskiego), zostanie utworzona sieć łąk kwietnych, w tym przy wsparciu partnerów zewnętrznych, a także
dzięki współpracy miasta z Greenpeace Polska powstanie miejsce przyjazne owadom zapylającym o
powierzchni około 1500 mkw. Wreszcie, w zakresie ochrony i rozwoju terenów zieleni, poza procesami
inwestycyjnymi w rewaloryzację parków i rozszczelnianie zielenią zabudowy śródmiejskiej; także w ramach
rewitalizacji obszarowej, finalizowane są prace nad przyjęciem standardów utrzymania i kształtowania zieleni
na terenie Łodzi, a także pilotażowego programu dotacji dla mieszkańców w zakresie tworzenia nowych
terenów zieleni.
99. 11.
- czujniki jakości powietrza - w wyniku trójstronnej współpracy Miasta z łódzką Veolią i producentem
czujników Airly, w mieście zostało zamontowanych 20 czujników jakości powietrza zakupionych przez Veolię,
dzięki czemu na terenie miasta poszerzona została już istniejąca sieć tych urządzeń - na każdym łódzkim osiedlu
jest co najmniej 1 czujnik. Airly udostępniło Miastu dane dotyczące monitoringu jakości powietrza w czasie
rzeczywistym, w formie mapy z lokalizacją czujników na terenie Miasta - jest ona zamieszczona na urzędowej
stronie poświęconej szeroko pojętej ochronie środowiska (lodz.pl/ekoportal). Dzięki tej współpracy łodzianie
dostali przystępną informację o stanie powietrza w okolicy ich miejsca zamieszkania, jako dopełnienie
informacji dotychczas prezentowanych na podstawie pomiarów istniejących stacji monitoringu jakości
powietrza.
- plan wsparcia mikroretencji - program dotacyjny dla wspólnot mieszkaniowych na inwestycje służące ochronie
zasobów wodnych, polegające na gromadzeniu i wykorzystaniu wód opadowych i roztopowych. Dotacja
wynosiła 80% wartości inwestycji, nie więcej niż 10 tys. zł. Skorzystało z niej 7 wspólnot.
- stworzenie EKOportalu: strony internetowej poświęconej szeroko pojętej ochronie środowiska; sukcesywnie
wzbogacanej o materiały z zakresu informacji i edukacji ekologicznej, min: poradniki: prawidłowego
podlewania, oszczędzania wody, tworzenia ogrodów deszczowych, informacje o formach ochrony przyrody,
mapa aktywności w łódzkich parkach, grafiki z zakresu recyklingu odpadów i informacje nt zasady 6R w zakresie
gospodarki odpadami.
100.
Mailing
15
Potwierdzam zgodność kopii z dokumentem elektronicznym:
Identyfikator dokumentu
6923003.15440405.13873351
Nazwa dokumentu
ANKIETA_INF. PUBLICZNA.pdf
Tytuł dokumentu
ANKIETA_INF. PUBLICZNA
Sygnatura dokumentu
DSR-BS-III.1431.9.2021
Data dokumentu
2021-06-21 11:39:38
Skrót dokumentu
D75B2A77582944DD3F341F73D57395AB2C2
4E15F
Wersja dokumentu
1.3
Data podpisu
2021-06-21
Podpisane przez
Tomasz Andrzej Jakubiec Dyrektor
Rodzaj certyfikatu
Certyfikat kwalifikowany podpisu
elektronicznego
EZD 3.104.37.37.15224
Data wydruku:
2021-06-21 12:53:34
Autor wydruku:
Wijas Mariusz