WÓJT GMINY
WARNICE
Pan
Krzysztof Wychowałek
Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
ul. Zielona 27
90-602 Łódź
Nasz znak: OŚ.1431.8.2018.MO Warnice, dn. 27.09. 2018 r.
W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 25.09.2018 r. o udostępnienie informacji
publicznej dotyczącej:
1. wskazanie w formie edytowalnej (w treści wiadomości email, lub w pliku Word lub
Excel) daty, godziny rozpoczęcia i zakończenia, oraz miejsca zaplanowanych polowań
2. przesłanie treści wszystkich informacji przekazanych zgodnie z art. 42ab ust. 1 ustawy
Prawo łowieckie przez dzierżawców albo zarządców obwodów łowieckich, w formie
plików komputerowych (skanów).
Ponadto wnoszę o:
1. wskazanie miejsca (podstrony) na stronie internetowej urzędu gminy (w formie ścieżki
adresu internetowego), gdzie są podawane (lub będą podawane) do publicznej
wiadomości terminy rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsca polowań zbiorowych,
zgodnie z art. 42ab ust. 2 ustawy Prawo łowieckie
2. wskazanie miejsca (podstrony) na stronie internetowej urzędu gminy (w formie ścieżki
adresu internetowego), gdzie są podawane do publicznej wiadomości informacje o
miejscu przechowywania książek ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym,
zgodnie z art. 42b ust. le ustawy Prawo łowieckie
uprzejmie informuję, że w ocenie Urzędu Gminy zawarte punkty we wniosku
stanowią - żądanie o udostępnienie informacji publicznej przetworzonej, zgodnie z art. 3
ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.
z 2018 r., poz. 1330 z późn. zm. — dalej również jako „u.o.d.i.p.”). Bowiem, zgodnie
z orzecznictwem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego: „gdy podmiot zobowiązany do
udzielenia informacji publicznej nie dysponuje na dzień złożenia wniosku gotową informacją,
a jej udostępnienie wymaga dodatkowych czynności polegających na sięgnięciu np. do
dokumentacji źródłowej, wtedy wytworzenie dokumentu żądanej treści wskazywać będzie na
proces jej przetworzenia. Wówczas żądana informacja będzie miała charakter informacji
przetworzonej, tj. takiej, która co do zasady wymaga dokonania stosownych analiz, obliczeń,
zestawień statystycznych połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych
środków osobowych i finansowych” (Sygn. Akt. II SA/Wa 1721/05; II SA/Wa 1048/07).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku sygn. akt. IV SA/Po 492/17
z dnia 23 sierpnia 2017 r. określił katalog czynności składających się na formę
„przetworzenia” informacji publicznej uznając, że „prawo do uzyskania informacji publicznej
przetworzonej ma jedynie taki wnioskodawca, który jest w stanie wykazać w chwili składania
wniosku swoje indywidualne, realne i konkretne możliwości wykorzystania dla dobra ogółu
informacji publicznej, której przygotowania się domaga, tj. uczynienia z niej użytku dla dobra
ogółu w taki sposób, który nie jest dostępny dla każdego posiadacza informacji publicznej.
Brak wskazania przez wnioskodawcę, w czym upatruje on szczególnej istotności dla interesu
publicznego żądanej informacji publicznej istotnie ogranicza możliwość poczynienia przez
podmiot zobowiązany stosownych ustaleń i w konsekwencji uwzględnienia wniosku. Szeroki
zakres wniosku wymagający zgromadzenia, przekształcenia _(zanonimizowania)
i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów może wymagać takich działań
organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania
podmiotu zobowiązanego i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań. Informacja
wytworzona w ten sposób, pomimo iż składa się z wielu informacji prostych będących
w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną, bowiem powstały
w wyniku wskazanych wyżej działań zbiór nie istniał w chwili wystąpienia z żądaniem
o udostępnienie informacji publicznej ”
Wojewódzki Sąd Asdministacyjny w Krakowie w wyroku sygn. akt. II SA/Kr 672/17
z dnia 31 lipca 2017 r. uznał, że za informację przetworzoną uznaje się róznież sumę
informacji prostych „informacja przetworzona obejmuje dane publiczne, które co do zasady
wymagają dokonania stosownych analiz, obliczeń, zestawień statystycznych, ekspertyz,
połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków osobowych
i finansowych organu, innych niż te wykorzystywane w bieżącej działalności. Uzyskanie
żądanych przez wnioskodawcę informacji wiązać się zatem musi z potrzebą ich
odpowiedniego przetworzenia, co nie zawsze należy utożsamiać z wytworzeniem rodzajowo
nowej informacji. Przetworzenie może bowiem polegać np. na wydobyciu poszczególnych
informacji cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów (które to zbiory
mogą być prowadzone w sposób uniemożliwiający proste udostępnienie gromadzonych w nich
danych) i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby wnioskodawcy. Tym samym również
suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości
nakładów, jakie musi ponieść organ, czasochłonności, liczby zaangażowanych pracowników -
może być traktowana jako informacja przetworzona”.
W innym natomiast orzeczeniu NSA wypowiada się w następujący sposób -
Informacja publiczna przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna suma tak
zwanej informacji publicznej prostej, dostępnej bez wykazywania przesłanki interesu
publicznego. Ze względu jednak na treść żądania, udostępnienie wnioskodawcy konkretnej
informacji publicznej nawet o prostym charakterze, wiązać się może z potrzebą
przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień wyciągów, usuwania danych chronionych
prawem. Takie zabiegi czynią zatem takie informacje proste, informacją przetworzoną, której
udzielenie skorelowane jest potrzebą wykazania przesłanki interesu publicznego (wyrok NSA
z 17.10.205 r., sygn. I OSK 1347/05).
NSA wskazał również, że informacją przetworzoną jest informacja publiczna
opracowana przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków, na
podstawie posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem wnioskodawcy i na
podstawie kryteriów przez niego wskazanych, czyli innymi słowy informacja, która zostanie
przygotowana „specjalnie” dla wnioskodawcy wedle wskazanych przez niego kryteriów.
Informacja przetworzona, to taka informacja, której wytworzenie wymaga intelektualnego
zaangażowania podmiotu zobowiązanego (wyrok NSA z 05.04.2013, sygn. I OSK 426/11).
Przedstawiciele doktryny M. Jabłoński, K. Wygoda wskazują również, że
z informacją przetworzoną mamy do czynienia, gdy dla jej wytworzenia konieczne jest
wykonanie pracy o charakterze intelektualnym, a nie wyłączenie technicznym (Ustawa
o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław 2002, s. 32). Natomiast zgodnie
z poglądem A. Piskorz-Ryń (Glosa do wyroku WSA A DN. 22 lutego 2006 r.,
II SA/Wa 1721/05), wytworzenie informacji przetworzonej wymaga znacznego
zaangażowania personelu urzędniczego, co w konsekwencji może oznaczać pogorszenie
jakości wykonywania zadań publicznych, w tym udostępniania informacji publicznej.
Odnosząc się bezpośrednio do Pana wniosku o udostępnieni informacji publicznej
z dnia 25.09.2018 r. należy stwierdzić, że żądane informacje mają charakter informacji
przetworzonej. Urząd nie posiada przygotowanych danych wg Pana wskazówek i zakresu.
Zakres Pana wniosku wymaga zgromadzenia, przekształcenia i sporządzenia danych
przesłanych przez koła łowieckie. Wymaga, to zaangażowania intelektualnego, w tym
czynności analitycznych, a w konsekwencji znacznej ilości czasu, jak i środków osobowych.
Tym samym w ocenie Urzędu Gminy, mamy do czynienia z informacją publiczną
przetworzoną, a więc wymaganie wskazania szczególnego interesu publicznego jest zasadne.
W związku z powyższym, na podstawie z art. 3 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.)
informuję, iż w terminie 14 dni od dnia powiadomienia należy wskazać powody, dla
których spełnienie Pana żądania będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Jednocześnie informuję, iż brak wskazania szczególnego interesu publicznego będzie
skutkować wydaniem decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
7.
- . z
Z poważaniem
Ż up. V VO JTA
Otrzymują:
1. Adresat
2. a/a