- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #133
Praworządność szkół #133
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
odpowiedź na wniosek przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 IM. JULIANA TUWIMA W SOSNOWCU
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 IM. JULIANA TUWIMA W SOSNOWCU i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu, w załączniku przesyła odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej wraz z potrzebnymi skanami.
Z poważaniem,
Dyrektor Katarzyna MólAdministratorem Pana/Pani danych adresowych oraz adresu e-mail jest Szkoła Podstawowa nr 4 w Sosnowcu (41-200), przy ul. Kościelnej 9 w Sosnowcu przetwarza Pana/Pani dane wyłącznie w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym oraz obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Informujemy, że ma Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu oraz prawo wniesienia skargi do organu nadzoru- Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2.
Kontakt do Inspektora Ochrony Danych Szkoły Podstawowej nr 4 w Sosnowcu: {{ email }}, {{ email }}".Załączniki
- rozliczenie_finansowe_RR.pdf
- regulamin_RR.pdf
- odpowiedzi_na_pytania.docx
ROZLICZENIE FINANSOWE RADY RODZICÓW
ROK SZKOLNY 2022/2023
ŁĄCZNA KWOTA PIENIĘDZY NA RADZIE RODZICÓW NA DZIEŃ 21.06.2023 r.:
KONTO POGOTOWIE KASOWE ŁĄCZNA KWOTA
3372,42 zł 4464,39 zł 4361,70 zł
PRZYCHÓD - WPŁATY NA KONTO:
JEST 3372,42 zł
WPŁATY NA KONTO 4 055zł
WPLYW KASZTANOBRABIE 1 149 zł
SUMA 8576,42 zł
WYDATKI z KONTA:
Eduidea — birety dla pierwszoklasistów 192,54 zł
202,12 zł; 202,12 zł; 202,12 zł; 202,12 zł;
170,23 zł; 269,53 zł; 220,31zł; 220,31zł;
220,31 zł
Opłata za konto 8 zł x 10 =80 zł
Actin — zestaw robotów do programowania 1938 zł
Rolety do sal 15, 36, 23, 30, gabinet 2550 zł
pedagoga, salka terapeutyczna
[UMA || 6669,71 zł
PRZYCHÓD - POGOTOWIE KASOWE:
JEST 4464,39 zł
WPŁATA PRZEZ WYCHOWAWCÓW 1310 zł
5774,39 zł
WYDATKI z POGOTOWIA:
420 zł
13,98 zł
61,45 zł
131,07 zł
120,76 zł
Antyrama pleksi 2 szt 120 zł
Mata akustyczna na ścianę pod rzutki 127,97 zł
69,90 zł
Dekoracja na korytarz , kwiaty, obrusy — 501,64 zł
Erasmus 280,98 zł
Materiały na flagi 282zł
564,20 zł
189,92 zł
69 zł
Dzień zdrowej żywności
Flagi Erasmus 83,99 zł
44,99 zł
Akcesoria do sal remont 953,10 zł
Kable do nagłośnienia mi 270 zł
Warszaty profilaktyczne dla młodzieży 300 zł
Kwiaty pod pomnik w czasie biegu Tropem 50 zł
wilczym
Rośliny na ogródek, drzewa owocowe
82,97 zł
86,94 zł
Rośliny zagospodarowanie terenu wokół | 85,96 zł
szkoły 210, 70zł
| 338,32 zł
Poczęstunek egzamin ósmoklasisty 173,09 zł
SUMA 5747,80 zł
KONTO: 8576,42 zł
WYDATKI 6669,71 zł
1922711
POGOTOWIE KASOWE: 5774,39 zł
WYDATKI 5747,80 zł
Pozostało w pogotowiu 26,59 zł
REGULAMIN RADY RODZICÓW
w Szkole Podstawowej Nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
im.J. Tuwima
41-200 Sosnowiec, ul. Kościelna 9
ŻADA WGLŁICÓJW tel./fax 32 266-43-19
szkoły Podstawowej Nr 4 Rozdział I REGON: 000738473
'mennwiac ul Kościelna © Postanowienia ogólne
$1.
Uchwalono na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe
(Dz.U. z 2017 r., poz. 59).
82.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
$3.
1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których
przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych,
wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział II
Cele rady rodziców
84.
Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole
reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły,
której celem jest:
1. Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, Radą
Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i
innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
2. Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces
nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
3. Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych
opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-
wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.
Rozdział Ill
Zadania i kompetencje rady rodziców
$5.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
8 6.
1. Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw
programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
2. Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym
zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana
w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
"ZĘ
1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo-
profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania 0 charakterze
wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-
profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym
nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3. Program wychowawczo-profilaktycznego ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do
czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
$ 8.
1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach
szkoły.
2. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania szkoły.
$9.
1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem
przez dyrektora szkoły oceny pracy nauczyciela.
2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia
otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela.
3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania w dokonaniu oceny pracy
nauczyciela przez Dyrektora Szkoły.
8 10.
1. Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie przez dyrektora szkoły obowiązku noszenia
przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
Ż: Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór obowiązującego na
terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów szkoły.
3. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa sytuacje, w których
przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego
stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w
określonym dniu lub dniach.
$11.
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez
stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
812.
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
$ 13.
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu
nauczania. Rada opiniuje organizowanie przez dyrektora szkoły dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
$ 14.
Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-
wychowawczych wynikających z $ 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z
11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego oraz innych dni wolnych od zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
8 15.
Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej
kandydata na stanowisko dyrektora.
Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów
$ 16.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w
każdym roku szkolnym.
2. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z
trzech rodziców uczniów danego oddziału.
W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden
rodzic.
Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku
szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy
uzyskali największą liczbę głosów.
W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się
kolejną turę głosowania.
Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół.
Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
8 17.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
1.
ag
Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na
pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na
kandydowanie.
Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał
największą liczbę głosów.
W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o
wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
Rozdział V
Struktura rady rodziców
8 18.
W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,
wybranych przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału w głosowaniu tajnym.
Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
1) przewodniczący,
2) zastępca przewodniczącego,
3) skarbnik,
4) członkowie — przedstawiciele wszystkich oddziałów.
Kadencja Prezydium trwa rok.
W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym
zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
5. Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków
w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział VI
Zasady działania rady rodziców
$ 19.
1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września
danego roku szkolnego.
2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do
czasu wybrania Przewodniczącego Rady Rodziców.
3. Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony
przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad klas lub
dyrektora szkoły.
4. Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez
niego członek Rady Rodziców we współpracy z dyrektorem szkoły.
5. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków
Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na 14 dni przed
planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni
przed terminem.
6. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady,
zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
8 20.
1. Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej
właściwości.
2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w
zebraniu.
3. Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością
głosów.
4. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
5. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w
głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
821.
1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania,
2) listę osób obecnych podczas zebrania,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5) przebieg obrad,
6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,
7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
8 22.
Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców
oraz innych źródeł.
Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na odrębnym
rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku
bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby
posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
Na drobne wydatki bieżące Rada winna dysponować pogotowiem kasowym, którego
wysokość wynosi 2000 zł. Nadwyżki środków pieniężnych w kasie ponad ustalone
pogotowie kasowe winny być niezwłocznie przekazane na rachunek bankowy.
Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców i jej Prezydium
ustala na początku każdego roku szkolnego.
Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na
swoim pierwszym posiedzeniu.
„. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracjj zgodnie z
obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
Rada Rodziców może zatrudnić, za wynagrodzeniem, osobę odpowiedzialną za
prowadzenie prawidłowych rozliczeń księgowych.
. Środki gromadzone w ramach działalności rady rodziców to wszelkie wydatki,
związane z kształceniem i wychowaniem (jeżeli rada zadecyduje o wydatkach na dany
cel).
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
$ 23.
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie
Rady Rodziców.
Podstawa prawna
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) - art. 83 i art. 84.
Pzjgły Uchnalo Ny 2/2018 [2019 RR = dn. 26. 04. 20Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? 372
Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Nie
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak
3.a. Jeśli tak to jakie? Regulamin dziennika elektronicznego:
• Waga 6: ocena klasyfikacyjna półroczna
• Waga 5: punktowane miejsca w konkursach międzyszkolnych, kuratoryjnych, zawodach sportowych co najmniej na szczeblu miejskim, badanie wyników.
• Waga 4: oceny z samodzielnych prac pisemnych : sprawdzianów, wypracowań klasowych, prac klasowych, dyktand, projektów edukacyjnych, za udział w konkursach międzyszkolnych i zawodach sportowych,
• Waga 3: kartkówki , odpowiedzi ustne, punktowane miejsca w konkursach szkolnych;.
• Waga 2 : aktywność, praca na lekcji , zadania dodatkowe, udział w szkolnych konkursach, praca w grupie; referat; na przedmiotach artystycznych i lekcjach wychowania fizycznego przygotowanie do lekcji (tj. brak stroju na zajęciach wychowania fizycznego, brak koniecznych materiałów na zajęciach artystycznych)
• Waga 1 : praca domowa, przygotowanie do lekcji, zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń
• Waga 0: ocena proponowana
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Nie
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6).
W klasach I–III oceny bieżące, oceny śródroczne, roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi, za wyjątkiem zajęć z języka angielskiego oraz z religii, etyki, jeśli uczeń w nich uczestniczy
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Nie
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Nie
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Nie
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Nie
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Nie
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Tak
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
1. Ucznia obowiązują trzy rodzaje stroju szkolnego: 1) galowy; Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 141 2) codzienny; 3) sportowy. 2. Strój galowy obowiązuje podczas uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, konkursów szkolnych i pozaszkolnych, egzaminu zewnętrznego, w tym próbnego oraz w przypadku dodatkowych zarządzeń dyrektora szkoły. 3. W skład stroju galowego wchodzi biała bluzka lub koszula, ciemne spodnie (granatowe lub czarne), spódnica lub sukienka sięgająca kolan. 4. Ubiór ucznia na terenie szkoły powinien być skromny, schludny i przyzwoity, a wygląd zadbany i czysty, a także dostosowany do wieku ucznia. 5. Uczniowie mogą ubierać się zgodnie ze swoimi upodobaniami, ale nie łamiąc ogólnie przyjętych zasad dobrego gustu i smaku, w tym w szczególności: 1) ubrania powinny zasłaniać plecy, ramiona i brzuch, a spódniczka powinna sięgać minimum połowy uda; 2) ubrania nie mogą mieć niestosownych napisów i emblematów propagujących treści zabronione prawem, wulgarne i obraźliwe wobec innych, naruszające godność osobistą drugiego człowieka, w tym również w językach obcych; 3) uczeń nie może nosić czapki, kaptura ani innych nakryć na głowie; 4) dozwolone jest używanie kosmetyków korygujących i maskujących, a w klasach VII i VIII dozwolony jest delikatny makijaż; 5) uzupełnieniem stroju może być dyskretna biżuteria, przy czym nie można nosić kolczyków w innych częściach ciała niż uszy, a na zajęciach sportowych również w uszach; 6) fryzura ucznia może mieć dowolną długość, ale zarówno jej kształt, jak i kolor muszą mieć charakter naturalny; 7) uczeń musi nosić obuwie o podeszwie niepozostawiającej śladów na podłodze, spełniające wymogi bezpieczeństwa i higieny. 6. Strój sportowy obowiązujący na zajęciach wychowania fizycznego składa się z koszulki i spodenek sportowych lub elementów dresu sportowego oraz obuwia sportowego (innego niż obuwie szkolne). 7. Nieprzestrzeganie zasad noszenia stroju uczniowskiego wpływa na obniżenie oceny zachowania.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgloszenia przez osobe uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Nie
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w okreslonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Nie
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
Paragraf 66 Statutu Szkoły: Klasy I – III stopień celujący – 6 (cel) : a) wiedza ucznia obejmuje cały materiał przewidziany programem nauczania, b) uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania o podwyższonym stopniu trudności, c) uczeń z sukcesem reprezentuje szkołę i klasę w konkursach i zawodach szkolnych i międzyszkolnych, d) uczeń jest aktywny w toku nowej lekcji i dzieli się swoją wiedzą z innymi, e) uczeń zdobywa wiedzę poprzez samodzielne poszukiwania i przemyślenia,
Paragraf 68 Statutu Szkoły: Klasy IV – VIII 1) ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danych zajęć edukacyjnych, a w szczególności: a) potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela, b) umie samodzielnie zdobywać wiadomości, c) systematycznie wzbogaca swoja wiedzę przez korzystanie z książek, artykułów, d) wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązywania konkretnych problemów zarówno w czasie lekcji jak i w pracy pozalekcyjnej, e) wyraża samodzielny, krytyczny (w stopniu odpowiednim do wieku) stosunek do określonych zagadnień, f) potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji będącej skutkiem nabytej samodzielnie wiedzy, g) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Tak
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Tak
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
Zasady korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły § 109. 1. Uczeń ma prawo korzystać na terenie szkoły z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na zasadach określonych w statucie szkoły. 2. Zapis „telefon” w dalszej części odnosi się także do smartfonów, urządzeń typu smartwatch itp. 3. Zapis „inne urządzenia elektroniczne” odnosi się do tabletów, odtwarzaczy muzyki, dyktafonów, aparatów cyfrowych, słuchawek itp. 4. Uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt elektroniczny na własna odpowiedzialność, za zgodą rodziców. 5. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów. Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 139 6. Podczas zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, treningów, uroczystości, przerw obiadowych (na stołówce szkolnej), a także zajęć pozalekcyjnych organizowanych na terenie szkoły obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, za wyjątkiem: 1) korzystania z telefonu, a także innych urządzeń elektronicznych w celu wyszukania informacji niezbędnych do realizacji zadań podczas zajęć, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia lub na jego wyraźne polecenie lub; 2) sytuacji szczególnych (uczniów przewlekle chorych, zagrożenia życia i zdrowia, ostrzeżenie o grożącym niebezpieczeństwie) za zgodą dyrektora szkoły i w porozumieniu z rodzicami uczniów; 3) korzystania z telefonu lub innego urządzenia przez ucznia cudzoziemskiego wyłącznie jako translatora w celu sprawniejszej komunikacji i niwelowaniem bariery językowej. 7. Uczniowie mogą korzystać z telefonów i innych urządzeń elektronicznych w czasie przerw. 8. W przypadku posiadania przez ucznia telefonu lub innego urządzenia elektronicznego uczeń zobowiązany jest do: 1) wyłączenia lub wyciszenia telefonu (bez wibracji) i schowania go w torbie/plecaku przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych; 2) schowania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, o którym mowa w pkt 1 w sposób, by był on niewidoczny zarówno dla ucznia, jak i pozostałych osób. 9. Obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych w toaletach, szatniach oraz przebieralniach. 10. Na terenie szkoły zakazuje się uczniom filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na jakichkolwiek nośnikach cyfrowych, z zastrzeżeniem pkt 1: 1) w szczególnych przypadkach nagrywanie zajęć edukacyjnych oraz utrwalanie ich w jakikolwiek sposób możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły lub nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne. 11. Nie wolno ładować telefonów oraz innych urządzeń elektrycznych na terenie szkoły. Wyjątek stanowi pozwolenie nauczyciela w celu przeprowadzenia lekcji z pomocą urządzeń multimedialnych. . 12. Podczas pobytu dziecka w szkole kontakt z rodzicem jest możliwy poprzez wychowawcę i sekretariat szkoły. 1) Podczas wyjść i wycieczek edukacyjnych: Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 140 2) Każdorazowo decyzję o zabraniu przez uczniów telefonów komórkowych i/lub innych urządzeń elektronicznych podejmuje kierownik wycieczki w porozumieniu z wychowawcami klas oraz za zgodą rodziców i na ich odpowiedzialność; 3) Jeśli istnieje możliwość zabrania telefonu i/lub innego urządzenia elektronicznego na wycieczkę, wyjście edukacyjne, uczeń ma prawo korzystania z tych urządzeń wyłącznie w zakresie niewpływającym na organizację i przebieg tego przedsięwzięcia; 4) Podczas wyjść zorganizowanych przez szkołę (teatr, kino, muzeum, zwiedzanie z przewodnikiem, lekcja w terenie, konkursy, zawody sportowe, itp.) uczeń jest zobowiązany do wyłączenia/wyciszenia telefonu (bez wibracji) i schowania go w torbie/plecaku. 14. Naruszenie przez ucznia zasad używania telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych powoduje kolejno: 1) po stwierdzeniu naruszenia w/w zasad przez ucznia, nauczyciel zwraca uczniowi uwagę i prosi o schowanie urządzenia do plecaka lub torby; 2) jeżeli upomnienie nie skutkuje, a uczeń nadal używa telefonu lub innego urządzenia, nauczyciel nakazuje uczniowi wyłączenie telefonu i odłożenie go na biurko do zakończenia danych zajęć edukacyjnych lub innych zajęć przy czym: a) po zakończeniu zajęć uczeń w obecności nauczyciela odnosi telefon do „depozytu” w sekretariacie szkoły, b) telefon przed odłożeniem do depozytu musi zostać wyłączony, c) nauczyciel powiadamia rodziców uczniów o fakcie o którym mowa w pkt. 2, d) telefon lub inne urządzenie elektroniczne odbierają rodzice ucznia, e) nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym uwagę z informacją o zdarzeniu. 15. Przestrzeganie zasad, o których mowa § 91 jest jednym z kryteriów ustalania śródrocznej i rocznej oceny z zachowania a w przypadku trzykrotnego złamania zasad uczeń ma obniżoną ocenę z zachowania o jeden stopień.
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. /SP04_Sosnowiec/SkrytkaESP
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? Nie dotyczy
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Nie dotyczy
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Nie dotyczy
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego? Nie
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Nie
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Nie
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Własnym koncie Rady
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Nie
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu.
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Nie
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? Nie dotyczy
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? Etat
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów. Wyższe mgr z p.p.; UŚ w Katowicach wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek psychologia
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 249
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 15
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 118
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Częściowo
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Nie
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Tak
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze Nie
-Szatnia Nie
-Teren wokół szkoły Tak
- Inne wejście do szkoły, boisko szkolne
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 104. 1. Uczeń ma prawo do: 1) wiedzy o przysługujących mu prawach; 2) kształcenia się, wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju; Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 128 3) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości psychofizycznych; 4) zapoznania się ze statutem szkoły, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, regulaminami i procedurami obowiązującymi w szkole; 5) zapoznania się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi dla danego poziomu nauczania; 6) odpowiednio zorganizowanego procesu nauczania, dostosowanego do możliwości psychofizycznych i predyspozycji ucznia; 7) zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły; 8) opieki wychowawczej,; 9) swobody w wyrażaniu własnych poglądów, myśli, przekonań, jeżeli nie naruszają one praw innych oraz są zgodne z zasadami dobrego wychowania i z zachowaniem szacunku dla innych osób; 10)rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych oraz w formie indywidualnego programu lub toku nauki, w przypadku szczególnych uzdolnień ucznia; umożliwienie ukończenia szkoły w skróconym czasie; 11) powiadomienia, z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym, o terminie i zakresie pisemnych prac klasowych; 12) jawnej i umotywowanej oceny; 13) czasu wolnego przeznaczonego na wypoczynek; 14) opieki zdrowotnej; 15) pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej; 16) indywidualnego toku nauki, po spełnieniu wymagań określonych w odrębnych przepisach; 17) ochrony własności intelektualnej; 18) do poprawy każdej oceny bieżącej z zajęć edukacyjnych; 19) współorganizowania imprez szkolnych i uczestnictwa w nich; 20) korzystania z pomocy dydaktycznych, urządzeń i sprzętu znajdującego się w szkole; 21) współredagowania i wydawania gazetki szkolnej; 22) bezpiecznych warunków nauki w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę; 23) uzyskiwania informacji z różnych źródeł wiedzy; 24) wsparcia, przez nauczycieli, w przypadku zagrożenia niepowodzeniem szkolnym; Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 129 25)reprezentowania szkoły w konkursach, olimpiadach, przeglądach i zawodach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami; 26) pomocy materialnej i stypendialnej, w przypadku pozostawania w trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej; 27) przygotowania go do kształcenia na kolejnym etapie edukacyjnym, w tym wyboru zawodu i kierunku kształcenia; 28)reprezentowania szkoły na zewnątrz; 29) do ochrony przed wszelkimi przejawami przemocy, agresji, zastraszania itp.; 30)równego traktowania; 31) bycia wybieranym i brania udziału w wyborach do Samorządu Uczniowskiego.
59. Prosze o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
Do obowiązków ucznia należy: 1) przestrzeganie obowiązujących w szkole przepisów prawa zewnętrznego i wewnętrznego; 2) systematyczne uczenie się i podnoszenie swoich umiejętności; 3) odnoszenie się z szacunkiem do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły; 4) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 5) dbanie o porządek i ład w klasie i szkole; 6) godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią; 7) szanowanie mienia szkolnego oraz mienia kolegów, nauczycieli i innych osób; 8) dbanie o swoje zdrowie, higienę osobistą, bezpieczeństwo własne i kolegów; nieuleganie nałogom i przekonywanie innych o ich szkodliwości; 9) szanowanie symboli państwowych i szkolnych; 10) aktywne uczestniczenie w życiu szkolnym; 11) uczestniczenia w imprezach i uroczystościach szkolnych i oddziałowych, udział traktowany jest na równi z uczestnictwem na zajęciach szkolnych; 12) wykazywanie się wiedzą zdobytą podczas zajęć; 13) przygotowywanie się do zajęć i systematyczne w nich uczestnictwo; 14) usprawiedliwianie, w formie pisemnego usprawiedliwienia wystawionego przez rodziców, nieobecności wciągu 7 dniu od dnia powrotu do szkoły; 15) noszenie w czasie zajęć szkolnych schludnego, estetycznego ubioru, a podczas uroczystości – stroju galowego, o których mowa w § 110 statutu: 16) zgłaszanie do sekretariatu szkoły swojej nieobecności trwającej dłużej niż 3 dni; 17) odrabianie prac domowych, jeśli takie zostały zadane; Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 130 18) pomagania kolegom w nauce, a szczególnie tym, którzy mają trudności powstałe z przyczyn od nich niezależnych; 19) dbanie o własne zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, wystrzegania się wszelkich szkodliwych nałogów: niepalenia tytoniu, nieużywania e-papierosów, niepicia alkoholu oraz nieużywania środków odurzających 20) dbałość o wsparcie w procesie integracji i adaptacji, jak również w nauce uczniów przybywających z zagranicy, zarówno cudzoziemców, jak i obywateli polskich powracających do Polski.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary § 108. 1. Wobec ucznia, który nie stosuje się do statutu szkoły, poleceń dyrektora i nauczycieli, lekceważy obowiązki szkolne, narusza zasady współżycia społecznego, mogą być zastosowane kary w postaci: 1) upomnienia pisemnego wychowawcy oddziału; 2) nagany wychowawcy oddziału; 3) upomnienia dyrektora szkoły udzielonego indywidualnie uczniowi; 4) upomnienia dyrektora szkoły w obecności rodziców ucznia; 5) nagany dyrektora szkoły; 6) pozbawienia ucznia funkcji w samorządzie szkolnym lub klasowym (w przypadku pełnienia takiej funkcji); 7) przeniesienia ucznia do równoległej klasy; 8) zobowiązania ucznia, w porozumieniu z rodzicami, do określonego postępowania, a zwłaszcza do: a) naprawienia wyrządzonej szkody, Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 135 b) wykonania określonych prac lub świadczeń na rzecz pokrzywdzonego lub społeczności szkolnej oraz lokalnej, c) uczestniczenia w zajęciach o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym, d) przeproszenia pokrzywdzonego i zadośćuczynienia za dokonaną przykrość. 2. W przypadku demoralizacji nieletniego, polegającej w szczególności na: 1) naruszeniu zasad współżycia społecznego; 2) popełnieniu czynu zabronionego; 3) systematycznym uchylaniu się od obowiązku szkolnego; 4) używaniu alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenie się w stan odurzenia; 5) włóczęgostwie; 6) uprawianiu nierządu; 7) udziale w grupach przestępczych; 8) Dyrektor Szkoły przeciwdziała takiemu zachowaniu, powiadamiając o zaistniałej sytuacji rodziców oraz policję. 3. Dyrektor Szkoły zgłasza sprawę niepoprawnego zachowania ucznia do sądu lub na policję w przypadkach, gdy: 1) rodzice ucznia odmawiają współpracy ze szkołą, nie stawiają się na wezwania wychowawcy oddziału i dyrektora szkoły; 2) uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania, w szczególności jeśli do szkoły trafiają informacje o innych przejawach demoralizacji; 3) szkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie przynosi żadnych rezultatów; 4) dochodzi do szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa. 4. Kary wymierzone przez wychowawcę oddziału i dyrektora szkoły, o których mowa w ust. 1, są odnotowywane w dzienniku uwag danego oddziału. 5. Uczeń może zostać ukarany w przypadku: 1) lekceważącego stosunku do obowiązków szkolnych; 2) nieodpowiedniej i nagannej postawy wobec kolegów, nauczycieli i pracowników obsługi i administracji; 3) braku dbałości o zdrowie własne i kolegów; 4) niszczenia mienia szkoły; 5) niegodnego reprezentowania szkoły na zawadach sportowych, konkursach, imprezach; Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 136 6) fałszowania dokumentów; 7) nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; 8) zaniedbania ochrony prywatności i dóbr innych osób; 9) nieprzestrzegania zapisów statutowych szkoły. 6. Wymierzaniu kary nie może towarzyszyć naruszenie godności osobistej ucznia. 7. Zabronione jest stosowanie kar naruszających nietykalność cielesną ucznia. 8. Wymierzenie kary jest działaniem ostatecznym i zawsze winno być poprzedzone stosowaniem innych środków wychowawczych i korygujących postawy ucznia. 9. W przypadku niemożności ustalenia winnego, wszelkie wątpliwości i okoliczności niejednoznacznie wskazujące na winowajcę traktowane winny być na korzyść obwinionego. 10. W szkole nie stosuje się odpowiedzialności zbiorowej, jednakże wobec społeczności klasowej, która ucieka z lekcji, uporczywie przeszkadza w prowadzeniu lekcji nauczycielom bądź niszczy mienie w sali, w której odbywają zajęcia – Dyrektor Szkoły może wprowadzić sankcje polegające na ograniczeniu lub zawieszeniu prawa do uczestnictwa w zajęciach poza szkołą, tj. wyjścia do kina, teatrów lub prawa do zorganizowania wycieczki. 11. Ustala się następujące kryteria wymierzania kar: 1) wychowawca oddziału może udzielić uczniowi upomnienie w szczególności za: a) złe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego, b) drobne uchybienia natury porządkowej, brak stroju sportowego, przyborów itp., c) spóźnianie się na zajęcia lekcyjne, d) złośliwe uwagi kierowane pod adresem innych uczniów, e) przerzucanie winy na innych, f) samowolne opuszczanie lekcji, g) utrudnianie prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. 2) wychowawca może ukarać ucznia naganą w szczególności za: a) samowolne opuszczenie zajęć bez usprawiedliwienia; b) powtarzające się zachowania, za które ucznia uprzednio upominano; c) wulgarne zachowanie się wobec nauczycieli, pracowników szkoły lub innych uczniów; d) aroganckie zachowanie się wobec innych osób; e) złe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego; f) opuszczanie terenu szkoły w czasie przerw i obowiązkowych zajęć; g) odmowę wykonania polecenia wydanego przez nauczyciela, Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 137 3) dyrektor może wymierzyć uczniowi karę upomnienia w formie indywidualnej w szczególności za powtarzające się zachowania skutkujące udzieleniem kar wychowawcy oraz za opuszczenie bez usprawiedliwienia dużej ilości godzin w danym okresie; 4) dyrektor może wymierzyć karę nagany w szczególności uczniowi, który: a) mimo wcześniejszego ukarania naganami, popełnia ponownie takie same wykroczenia, b) którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów, c) dopuszcza się kradzieży, d) opuszcza bez usprawiedliwienia godziny lekcyjne, e) narusza normy współżycia społecznego, stosuje zastraszanie, nękanie oraz łamie inne zasady obowiązujące w szkole, f) narusza prywatność ucznia lub innego pracownika szkoły i dopuszcza się działania na jego szkodę, 5) kara przeniesienia do równoległej klasy może być wymierzona w szczególności za: a) powtarzające się zachowania, za które udzielono niższe kary, b) wnoszenie na teren szkoły środków zabronionych, mogących spowodować uszkodzenie ciała lub wprowadzić uczniów w stan odurzenia, c) stosowanie przemocy wobec uczniów własnej lub innej klasy, d) znęcanie się nad innymi w formie agresji psychicznej i fizycznej, e) niszczenie lub fałszowanie dokumentacji szkoły, f) fałszowanie podpisów, dokumentów, zwolnień z zajęć. 12. Przeniesienie ucznia do innej szkoły może mieć miejsce w szczególności w przypadku: 1) gdy wyczerpano katalog możliwości oddziaływań wychowawczych, tj.: upomnienie wychowawcy/dyrektora, nagana wychowawcy/dyrektora, a nie ma możliwości przeniesienia ucznia do klasy równoległej; 2) używania lub posiadania narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły i w czasie zajęć pozaszkolnych organizowanych przez szkołę; 3) agresywnego zachowania wobec uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły; 4) umyślnego spowodowania uszkodzenia ciała uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły; 5) spowodowania zagrożenia zdrowia, życia i bezpieczeństwa swojego i innych; 6) kradzieży, wymuszenia, przestępstw komputerowych, rozprowadzania narkotyków Statut Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu 138 i innych środków odurzających oraz innych przestępstw ściganych z urzędu; 7) fałszowania dokumentacji szkolnej lub jakiejkolwiek ingerencji w stan dokumentacji szkolnej, dokonywania przez ucznia wpisów, poprawek, zmian ocen; 8) zachowania niezgodnego z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi i etycznymi, w szczególności stosowanie wobec uczniów i nauczycieli zastraszania, nękania lub innych podobnych zachowań; 9) wpływania na szkodę i naruszenie dóbr osobistych innych osób; 10) innych drastycznych naruszeń postanowień statutu. 13. Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie od zastosowanej kary, które składa się w formie pisemnej w terminie 2 dni od jej zastosowania do dyrektora szkoły. 14. Odwołanie wniesione przez osobę nieuprawnioną lub po terminie pozostawia się bez rozpoznania. 15. Odwołanie wnosi się do Dyrektora Szkoły za pośrednictwem wychowawcy. 16. Odwołanie rozpatruje komisja w składzie: dyrektor, wychowawca, pedagog szkolny, Rzecznik Praw Ucznia w terminie do 14 dni od dnia wniesienia odwołania. 17. Decyzja komisji jest ostateczna. 18. Dyrektor podejmuje działania wyjaśniające, dotyczące warunków zastosowanej kary i przyczyn jej zastosowania, a o ich wynikach powiadamia ucznia i jego rodziców.