- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #142
Praworządność szkół #142
Instytucja: |
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. HELENY MALCZEWSKIEJ W ZAWIERCIU |
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację DOPAMINA LAB [Sprawa#LOM.S.AL-071-0002/24] przez II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. HELENY MALCZEWSKIEJ W ZAWIERCIU
Ocena LLM: D) email jest potwierdzeniem dostarczenia lub otwarcia maila z II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. HELENY MALCZEWSKIEJ W ZAWIERCIU
i nie zawiera odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.Dokumenty: S.KW-0002/24
Znak sprawy: LOM.S.AL-071-0002/24
Rej. koresp. wych.: RKW-000007/24
Wysłane przez: Alicja Lenartowicz-CzachórWiadomość wysłano do: {{ email }}.
--
Odpowiadając prosimy nie usuwać znaku sprawy z tematu wiadomości. Pozwoli to naszemu systemowi SOD na automatyczne dołączenie Państwa korespondencji do właściwej sprawy.---
II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Malczewskiej
ul. Daszyńskiego 2
42-400 Zawiercie
--
Telefon: 32 67 227 46
Faks: 32 67 227 46
email: {{ email }}
http://www.malczewska.zawiercie.powiat.p
Wysłano z systemu FINN 8 SQLZałączniki
- Regulamin_Rady_Rodzicow.pdf
- Inf_publiczna_02.2024.pdf
Rady Rodziców Szkoły |
II Liceum Ogólnokształcącego |
im. Heleny Malczewskiej
w Zawierciu
w sprawie Regulaminu Rady Rodziców
Regulamin
Rady Rodziców II Liceum Ogólnokształcącego im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
$1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1. Szkole — należy przez to rozumieć II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Malczewskiej
w Zawierciu.
2. Statucie — należy przez to rozumieć statut szkoły,
3. Dyrektorze — należy przez to rozumieć dyrektora szkoły,
4. Radzie — należy przez to rozumieć radę rodziców szkoły,
5. Radzie Klasowej — należy przez to rozumieć wewnętrzny organ wybierany przez rodziców
uczniów danej klasy,
6. Zebraniu Klasowym — należy przez to rozumieć Zebranie Rodziców Uczniów Klasy,
7. Przewodniczącym, Wiceprzewodniczącym, Sekretarzu, Skarbniku — należy przez
to rozumieć odpowiednio przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza
i skarbnika rady rodziców,
8. Prezydium — należy przez to rozumieć Prezydium rady rodziców,
9. Komisji Rewizyjnej — należy przez to rozumieć komisję rewizyjną rady rodziców,
10. Rodzicach — należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów uczniów Szkoły,
11. nauczycielu — należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika
pedagogicznego.
Rozdział II
Cele i zadania Rady
82
Podstawowym celem Rady jest reprezentowanie interesów rodziców uczniów Szkoły poprzez
podejmowanie działań, jako organu Szkoły, wynikających z przepisów oświatowych, Statutu
i niniejszego Regulaminu oraz wspieranie Dyrektora, nauczycieli i innych organów Szkoły w pracy
na rzecz dobra uczniów.
Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
ik
„4
m
NR >
10.
pobudzanie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju
Szkoły,
zapewnienie rodzicom wpływu na działalność Szkoły poprzez wyrażanie i przekazywanie
Dyrektorowi i innym organom Szkoły, organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu
nadzór pedagogiczny stanowisk i opinii w sprawach związanych z działalnością Szkoły,
formułowanie opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawa oświatowego
oraz Statutu,
finansowe i organizacyjne wspieranie działalności statutowej Szkoły,
wspieranie działalności samorządu uczniowskiego,
organizowanie współpracy z Dyrektorem i nauczycielami Szkoły w celu podniesienia
jakości jej pracy.
Rozdział III
Struktura i zasady wyborów Rady oraz jej organów wewnętrznych
83
Podstawowym ogniwem organizacji ogółu rodziców Szkoły jest Zebranie Klasowe.
. Zebranie Klasowe wybiera spośród siebie, w tajnych wyborach, z nieograniczonej liczby
kandydatów Radę Klasową, składającą się z co najmniej 3 osób.
. Zebranie Klasowe, podczas którego dokonuje się wyboru Rady Klasowej prowadzi rodzic
wybrany w głosowaniu jawnym jako Przewodniczący Zebrania Klasowego.
Kandydatów do Rady Klasowej zgłaszają rodzice uczestniczący w Zebraniu Klasowym.
Do zgłoszenia kandydatury osoby nieobecnej na Zebraniu Klasowym należy dołączyć
jej pisemną zgodę.
Dla przeprowadzenia wyborów Zebranie Klasowe wybiera, co najmniej dwuosobową
Komisję Skrutacyjną, w skład której nie mogą wchodzić osoby kandydujące do rady
klasowej. W celu przeprowadzenia tajnego głosowania Komisja Skrutacyjna sporządza
karty do głosowania, rozdaje je rodzicom z zachowaniem zasady reprezentatywności
rodziców, oblicza ilość głosów oddanych na poszczególnych kandydatów, sporządza
protokół z przebiegu głosowania i ogłasza wyniki wyborów.
Wybór następuje zwykłą większością głosów. Głos jest ważny, jeśli na liście
do głosowania głosujący wskazał nie więcej kandydatów niż liczba członków Rady
Klasowej przewidzianych do wybrania.
Sprawy związane z procedurą wyborczą nieuregulowane w niniejszym Regulaminie
rozstrzyga Zebranie Klasowe.
. W skład Rady wchodzi po jednym przedstawicielu Rad Klasowych, wskazanym przez
Zebranie Klasowe.
Odwołanie członka Rady może nastąpić w czasie każdego Zebrania Klasowego
w przypadku rezygnacji z członkostwa w Radzie lub na pisemny wniosek % liczby
rodziców uczniów klasy, zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym,
z zachowaniem zasady reprezentatywności rodziców, przy obecności co najmniej połowy
rodziców uprawnionych do głosowania.
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady przeprowadza się wybory uzupełniające
w trybie określonym w ust. 2 — 8.
$ 4
Na pierwszym zebraniu w każdym roku szkolnym Rada wybiera w głosowaniu jawnym:
e Prezydium
e Komisję Rewizyjną
W skład Prezydium, którego liczebność Rada określa w uchwale, wchodzą:
1. Przewodniczący
2. Wiceprzewodniczący
3. Sekretarz
4. Skarbnik
5. 1-3 Członków.
W skład Komisji Rewizyjnej, której liczebność Rada określa w uchwale, wchodzą:
1. Przewodniczący
2. Sekretarz
3. 1-3 Członków.
85
Rada działa poprzez zebrania plenarne oraz organy wewnętrzne, zgodnie
z ich kompetencjami.
Zebrania zwyczajne Rady odbywają się co najmniej trzy razy w roku szkolnym. Zebranie
Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek % członków Rady
oraz na wniosek Dyrektora, z tym, że pierwsze zebranie zwołuje dotychczasowy
Przewodniczący nie później niż do końca września każdego roku.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady
w sposób określony przez każdego członka Rady, co najmniej 7 dni przed planowanym
terminem zebrania.
W uzasadnionych przypadkach może być zwołane zebranie nadzwyczajne
po zawiadomieniu członków Rady najpóźniej na dzień przed terminem zebrania.
Tryb zwoływania zebrań Prezydium, Komisji Rewizyjnej i Rad Klasowych określają
te organy.
Uchwały Rady, Prezydium, Komisji Rewizyjnej i Rad Klasowych podejmowane są zwykłą
większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby ich członków.
Zebrania Rady są protokołowane. Rady Klasowe decydują samodzielnie o formie
dokumentowania swoich decyzji.
W zebraniach Rady, Prezydium i Komisji Rewizyjnej mogą brać udział, z głosem
doradczym, zaproszone osoby.
Rozdział IV
Kompetencje i zasady działania Rady oraz jej organów wewnętrznych
36
Kompetencje Rady określają zapisy ustawy Prawo oświatowe, ustawy Karta Nauczyciela oraz
ustawy o systemie oświaty i aktów wykonawczych do tych ustaw.
Rada jest organem Szkoły, który reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły.
Do kompetencji Rady należy w szczególności:
1.
występowanie we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły do Dyrektora
oraz pozostałych organów Szkoły, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego
nadzór pedagogiczny,
uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu wychowawczo-
profilaktycznego szkoły,
„ opiniowanie projektu planu finansowego Szkoły składanego przez Dyrektora,
8.
9.
opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania,
opiniowanie możliwości podjęcia w Szkole działalności przez stowarzyszenie lub inną
organizację, w szczególności organizację harcerską,
opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli, w związku z ubieganiem się przez nich
o awans na stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego, mianowanego
i dyplomowanego,
występowanie do Dyrektora z wnioskiem o wprowadzenie obowiązku noszenia przez
uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju oraz udział w określeniu wzoru tego stroju,
występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy Dyrektora i nauczycieli,
wybór przedstawicieli rodziców do Rady Szkoły, komisji oraz innych ciał, których
przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców uczniów Szkoły,
10. wybór przedstawicieli Rady do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
KL
uchwalanie corocznego preliminarza Rady i jego zmian,
12. zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Rady po zbadaniu sprawozdania przez
13.
Komisję Rewizyjną i przedstawieniu przez nią opinii w tej sprawie,
uchwalanie propozycji wysokości składek rodziców uczniów Szkoły.
$7
Prezydium wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady pomiędzy jej zebraniami,
z wyłączeniem spraw wymienionych w $ 6 ust. 3 pkt. 2, 5 — 13.
Do podstawowych zadań Prezydium należy:
l.
MEW
bieżące kierowanie pracami Rady w okresie między zebraniami, w tym gospodarką
finansową Rady,
realizacja preliminarza Rady,
wykonywanie uchwał Rady,
koordynowanie prac Rad Klasowych,
nadzór nad pracami komisji powołanych przez Radę,
zatrudnianie osób (zlecanie usług) niezbędnych do realizacji zadań Rady.
Prezydium reprezentuje Radę i ogół rodziców uczniów Szkoły wobec Dyrektora i innych
organów Szkoły oraz na zewnątrz.
W imieniu Rady dokumenty skutkujące zobowiązaniami finansowymi podpisują dwaj
Członkowie Prezydium: Przewodniczący lub Sekretarz oraz Skarbnik lub Wiceprzewodniczący.
l.
z
3.
4.
88
Komisja Rewizyjna jest organem sprawującym kontrolę nad działalnością Prezydium.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności finansowej Prezydium
pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami,
przedstawianie Radzie informacji i wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego Prezydium Rady,
wykonywanie innych zadań kontrolnych zleconych przez Radę.
Komisja Rewizyjna może działać poprzez zespoły kontrolne, w składzie co najmniej trzech
osób, powoływanych na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Członkowie zespołu kontrolnego mają prawo żądania od Członków Prezydium i osób
zatrudnionych lub wykonujących usługi na rzecz Rady składania pisemnych bądź ustnych
wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw. Kontrolowani są obowiązani udostępnić
wszystkie dokumenty dotyczące zakresu kontroli.
Po zakończeniu kontroli zespół kontrolny sporządza protokół, z którym zapoznaje
Prezydium. Protokół przed przedstawieniem go Radzie wymaga zatwierdzenia przez
Komisję Rewizyjną. W przypadku rażących uchybień w działalności Prezydium, Komisja
Rewizyjna może wystąpić do Rady z wnioskiem o podjęcie odpowiednich działań
nadzorczych.
89
Pracami Rady i Prezydium kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności
Wiceprzewodniczący.
Szczegółowy zakres zadań i obowiązków członków Prezydium, na wniosek
Przewodniczącego, określa uchwała Prezydium.
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Prezydium Rada przeprowadza wybory
uzupełniające na zwolnione miejsce.
810
Rada, Komisja Rewizyjna i Prezydium dokumentują swoje zebrania i podejmowane podczas
zebrań czynności w formie protokołu.
Protokół, zatwierdzony przez Radę na jej najbliższym zebraniu, podpisuje osoba
protokołująca i Przewodniczący.
Uchwały Rady, Komisji Rewizyjnej i Prezydium podpisuje osoba protokołująca
i Przewodniczący.
Rada raz w roku składa ogółowi rodziców Szkoły pisemne sprawozdanie ze swojej
działalności wraz z informacją o wynikach działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej.
Rozdział V
Organizacja pracy i zadań Rad Klasowych
$11
Rada Klasowa reprezentuje ogół rodziców uczniów klasy wobec Dyrektora i innych
organów Szkoły.
Kadencja Rady Klasowej trwa jeden rok.
Do zadań Rady Klasowej należy w szczególności:
realizowanie celów i zamierzeń Rady oraz jej Prezydium w danej klasie,
prezentowanie opinii i wniosków formułowanych przez rodziców uczniów klasy wobec
Dyrektora i nauczycieli,
występowanie z wnioskami, w tym dotyczącymi organizacji pracy Szkoły oraz oceny pracy
nauczycieli i Dyrektora, do Rady oraz opiniowanie projektów jej uchwał,
informowanie rodziców uczniów klasy o działaniach Rady i Prezydium, a także o wynikach
działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej,
zwoływanie Zebrania, w miarę potrzeb, z własnej inicjatywy, na wniosek wychowawcy
lub % liczby rodziców uczniów klasy, z zachowaniem zasady reprezentatywności rodziców,
składanie raz do roku sprawozdania ze swojej działalności przed rodzicami uczniów klasy.
Pracami Rady Klasowej kieruje jej Przewodniczący, a w razie jego nieobecności
wyznaczony Członek Rady Klasowej.
Rozdział VI
Zasady gospodarki finansowej i wydatkowania funduszy Rady
12
e - Źródłem funduszy Rady są:
1. dobrowolne składki rodziców Szkoły, darowizny od osób fizycznych oraz osób prawnych,
2. dotacje,
3. dochody z innych źródeł.
Fundusze, o których mowa w pkt. 1, 2 i 3 mogą być wydatkowane na wspieranie celów
statutowych Szkoły, w tym szczególnie udzielanie Szkole pomocy materialnej w zakresie
realizacji programu wychowawczego, programu profilaktyki i opieki nad uczniami.
e Pisemne wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady mogą składać:
Dyrektor
Rada Pedagogiczna
Wychowawcy klas
Rady Oddziałowe
Rada Szkoły
Samorząd Uczniowski.
oe apa R
$ 13
« Podstawą działalności finansowej Rady jest roczny preliminarz. W preliminarzu planowane
przychody i wydatki powinny być zbilansowane. Ujęte w preliminarzu kwoty powinny
wynikać z odpowiednich kalkulacji szczegółowych.
« W działalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego
gospodarowania.
e W przypadku wydatkowania środków publicznych mają zastosowanie przepisy dotyczące
finansów publicznych.
$ 14
Rachunkowość Rady prowadzona jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (DZ. U. z 2016 r. poz. 1047, 2255, z 2017 r. poz. 61, 245, 791,1089).
8 15
Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada w drodze uchwały, zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VII
Zmiany Regulaminu i przepisy końcowe
$ 16
Zmiana Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia,
po zasięgnięciu opinii Rad Klasowych.
Regulamin wchodzi w życie z dniem „AS A4 DOO
$ 18
Rada posługuje się pieczątką podłużną o treści „„Rada Rodziców przy II Liceum Ogólnokształcącym
im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu”
PRZEWODNICZĄCY
pot Wow. RADY TI MO a w
a... ccoccccg Ml oaosooaoccccco | ooeooeo ooo O OOO DOO OOO 0 0000 ee
(podpis i pieczęć Przewodniczącego Rady)
H LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
im. Heleny Malcz
42-400 Zawiercie ul. I
tfal/fnky 30 67
REGON: 000730170; NIP: 649-16-06-607
LOM.D.DW-
0714/16/24 Zawiercie, dnia 01.02.2024 r.
Pani
Anna Dęboń
Stowarzyszenie do!PAmina Lab
Dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu na podstawie art.
4 ust. 1 pkt. 5, art. 5 ust. 2, art. 6 ust.l ustawy z dnia 6 września 200lr.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 ze zm.) udziela informacji publicznej:
530 uczniów.
Nie.
Nie, 3a. Nie dotyczy.
Nie.
Tak.
Nie.
Nie.
Nie.
Nie.
„ Nie.
„ Nie.
. Tak.
. $ 40 ust. 1 pkt. 11 Statutu Szkoły. https://vww.malczewska.com/kategorie/statut-szkoly
owdJnuRwND=
p nh ami
WKD MOC
„l1) uczniów na terenie szkoły obowiązuje ubiór codzienny, który może podkreślać jego
osobowość. W doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii i makijażu należy zachować umiar,
pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy. Należy przez to rozumieć m.in. następujące
ustalenia:
a. elementy ubioru nie mogą zawierać nadruków związanych z subkulturami młodzieżowymi,
a nadruki nie mogą mieć charakteru obraźliwego, prowokacyjnego lub wywołujący agresję,
b. w szkole obowiązuje obuwie zmienne zapewniające bezpieczeństwo poruszania się,
c. biżuteria oraz wszelkie elementy dekoracyjne, mające wpływ na wygląd ucznia nie mogą
mieć żadnych oznak subkulturowych czy agresywnych akcentów, oraz zagrażać
bezpieczeństwu osobistemu i bezpieczeństwu innych osób.”
14. Nie.
15. Nie.
16. Nie.
17. Tak.
18. Tak, $7 ust. 4 pkt. 1, 2, 3 Statutu Szkoły. https://www.malczewska.com/kategorie/statut-
szkoly
„ 4. Wymagania edukacyjne i zasady oceniania ucznia.
1) nauczyciele mają obowiązek poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów ustalone są na cały rok szkolny,
3) wymagania edukacyjne są ogłaszane przez nauczycieli na początku roku szkolnego, nie później
niż do 20 września,”
19. Nie.
20. Nie dotyczy.
21. Nie dotyczy.
22. $40 ust. 1 pkt. 10 Statutu Szkoły. https://www.malczewska.com/kategorie/statut-szkoly
„ 10) w czasie zajęć lekcyjnych obowiązuje bezwzględny zakaz używania osobistych
urządzeń telekomunikacyjnych (telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych)
oraz urządzeń rejestrujących i odtwarzających obraz lub dźwięk,”
23. Nie.
24. Nie dotyczy.
25. Tak.
26. Tak, /2lomalczewska/domyslna.
27. Nie, 27a. Nie dotyczy. 27b. Nie dotyczy.
27.*Tak.
28. Tak.
29. Przez dziennik elektroniczny Librus, moduł e-usprawiedliwienie. Nie wymagane jest
podawanie przyczyny.
30. Nie.
31. Nie.
32. Nie.
33. Tak.
34. Tak.
35. Tak.
36. Tak.
37. Własnym koncie Rady.
38. Nie.
39. Nie dotyczy.
40. Nie.
41. Tak- załącznik.
42. Nie.
43. Tak.
44. Nie dotyczy.
45. Tak. 45a. Wymiar godzinowy 14/22. 45b. Psycholog- studia kierunkowe.
46. 524 uczniów.
47. 0 uczniów.
48. 0 uczniów.
49. Tak.
50. Nie.
51. Nie.
52. Nie.
53. Nie.
54. Nie.
—
55. Nie dotyczy.
56. Nie dotyczy.
57. Tak. 57a. korytarze- tak, szatnie- nie, teren wokół szkoły- tak.
58. $37 Statutu Szkoły. https://www.malczewska.com/kategorie/statut-szkoly
"$ 37
1. Uczeń ma prawo do:
l) zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów na lekcjach
wprowadzających oraz w bibliotece szkolnej,
2) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,
4) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,
5) swobody w wyrażaniu myśli i przekonań,
6) sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów,
zgodnych z wewnątrzszkolnym zestawem oceniania,
7) rozwijania swych zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz
pomocy w przygotowywaniu się do konkursów i olimpiad,
8) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych
i ferii,
9) uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikającej z indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i rozwojowych,
10) korzystania z pomieszczeń szkoły, sprzętu środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki,
11) korzystania z opieki zdrowotnej na warunkach określonych odrębnymi przepisami,
12) korzystania z poradnictwa i terapii pedagogicznej oraz psychologicznej,
13) uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych
i rozrywkowych na terenie szkoły,
14) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się
w organizacjach działających na terenie szkoły,
15) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.”
59. $40 Statutu Szkoły. https:/vww.malczewska.com/kategorie/statut-szkoly
„Z 40
„ Uczeń ma obowiązek:
1) uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności,
2) aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu szkoły,
3) regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się,
4) godnie reprezentować szkołę,
5) starać się O uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania,
6) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli oraz innych pracowników szkoły i uczniów,
1) dbać o kulturę słowa w szkole i poza nią,
8) chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny,
9) dbać o ład i porządek oraz o mienie szkolne, własne i innych. Za szkody wyrządzone przez
uczniów w mieniu szkolnym odpowiadają rodzice,
10) w czasie zajęć lekcyjnych obowiązuje bezwzględny zakaz używania osobistych urządzeń
telekomunikacyjnych (telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych) oraz
urządzeń rejestrujących i odtwarzających obraz lub dźwięk,
1l) uczniów na terenie szkoły obowiązuje ubiór codzienny, który może podkreślać jego
osobowość. W doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii i makijażu należy zachować umiar
pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy. Należy przez to rozumieć m.in. matoejąca
| ustalenia:
d. elementy ubioru nie mogą zawierać nadruków związanych z subkulturami młodzieżowymi
a nadruki nie mogą mieć charakteru obraźliwego, prowokacyjnego lub wywołujący agresję. |
e. w szkole obowiązuje obuwie zmienne zapewniające bezpieczeństwo poruszania się; |
f. biżuteria oraz wszelkie elementy dekoracyjne, mające wpływ na wygląd ucznia nie mogą
mieć żadnych oznak subkulturowych czy agresywnych akcentów, oraz zagrażać
bezpieczeństwu osobistemu i bezpieczeństwu innych osób.”
60. $41 ust. 4-16 Statutu Szkoły. https://www.malczewska.com/kategorie/statut-szkoly
„$ 41
1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia:
1) pochwałę na forum klasy,
2) pochwałę na forum szkoły,
3) list pochwalny skierowany do rodziców,
4) nagrodę rzeczową,
5) Laur im. Heleny Malczewskiej z wpisaniem do Złotej Księgi Liceum,
6) stypendium Starosty Powiatu Zawierciańskiego,
7) stypendium Prezesa Rady Ministrów,
8) stypendium Ministra Edukacji i Nauki,
9) reprezentowanie szkoły na zewnątrz.
2. Szczególne osiągnięcia w olimpiadach i konkursach wiedzy, igrzyskach sportowych itp.
odnotowuje się na świadectwach szkolnych.
3. Od przyznanej nagrody uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny) mogą wnieść uzasadnione
zastrzeżenia poprzez pismo skierowane do Dyrektora szkoły w terminie 7 dni od ogłoszenia jej
przyznania.
l) Pismo powinno zawierać precyzyjnie określone uwagi dotyczące nagrody wraz
z uzasadnieniem,
2) Odwołanie rozpatrywane jest przez Dyrektora w terminie 14 dni,
3) Decyzja Dyrektora podjęta w trybie odwoławczym jest ostateczna.
4. Za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły, naruszenia obowiązków ucznia,
norm współżycia społecznego lub inne naganne zachowanie uczeń może być ukarany:
1) upomnieniem ustnym lub pisemnym wychowawcy,
2) upomnieniem ustnym lub pisemnym dyrektora lub wicedyrektora szkoły,
3) pisemną karą nagany dyrektora lub wicedyrektora szkoły,
4) zakazem reprezentowania szkoły na zewnątrz, kara ta może być stosowana łącznie z karami
wymienionymi w punktach 1,2,3, oraz jest obligatoryjna w karach poniższych, .
5) pisemną karą nagany dyrektora szkoły z ostrzeżeniem o możliwości skreślenia z listy uczniów
szkoły,
6) skreśleniem z listy uczniów szkoły.
5. W sytuacji o której mowa w ust.4, pkt. 6 decyzję podejmuje dyrektor szkoły na mocy uchwały
Rady Pedagogicznej w przypadku rażącego, udokumentowanego wykroczenia, którym może być:
1) szkalowanie bądź zniesławianie nauczycieli, pracowników szkoły lub uczniów,
2) drastyczne naruszenie dobrego imienia szkoły,
3) przebywanie pod wpływem alkoholu lub jego spożywanie na terenie szkoły bądź w czasie
wycieczek szkolnych,
4) spożywanie lub rozpowszechnianie środków narkotyzujących,
5) kradzież, zabór, świadome niszczenie i dewastacja majątku szkolnego,
6) nagrywanie, rozpropagowanie filmów naruszających godność drugiego człowieka,
7) popełnienia umyślnego wykroczenia z kodeksu karnego i uzyskanie za nie prawomocnego
wyroku sądowego, skazującego na karę pozbawienia wolności, tymczasowe aresztowanie lub
umieszczenie w zakładzie poprawczym, uniemożliwiające odbywanie zajęć szkolnych,
8) opuszczenie bez usprawiedliwienia obowiązkowych zajęć szkolnych w ilości ponad 80 godzin
w okresie semestru,
9) niezdanie w określonych terminach egzaminów klasyfikacyjnych wyznaczonych zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
10) fizycznego bądź psychicznego znęcania się nad inną osobą: szantażu, zastraszania,
nakłaniania do czynów przestępczych, wyłudzania pieniędzy lub innych dóbr materialnych
bądź niematerialnych, szykanowania z powodu przekonań, poglądów, wyznania itp.
11) dokonanie świadomych przestępstw komputerowych na terenie szkoły
12) otrzymanie trzeciej nagany dyrektora szkoły w semestrze,
13) fałszerstwa dokumentów szkolnych,
14) w innych nieprzewidzianych przypadkach na podstawie indywidualnego rozpatrzenia sprawy.
. Skreślenie z listy uczniów odbywa się przy zachowaniu następującej procedury:
l) Nauczyciel sporządza pisemną informację o zaistniałym incydencie oraz przygotowuje
wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów. Do notatki o zdarzeniu mogą być załączone np.
pisemne zeznania świadków. Przygotowaną dokumentację wnioskodawca przekazuje
Dyrektorowi szkoły.
2) Dyrektor bada, czy dane wykroczenie zostało uwzględnione w Statucie Szkoły jako
przypadek, za który można ucznia skreślić z listy uczniów.
3) Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej. W protokole z posiedzenia powinny się
znaleźć wszystkie informacje, mające wpływ na podjęcie Uchwały o skreśleniu ucznia z listy
uczniów.
4) Uczeń ma prawo wskazać swoich rzeczników obrony np. wychowawcę, pedagoga szkolnego.
5) Wychowawca ma obowiązek przedstawić rzetelnie uchybienia w postępowaniu ucznia, ale
także jego cechy dodatnie i okoliczności łagodzące.
6) Rada Pedagogiczna powinna przedyskutować, czy:
a. wykorzystano wszystkie możliwości wychowawczego oddziaływania szkoły na ucznia,
b. uczeń był wcześniej karany karami regulaminowymi,
c. prowadzono z nim rozmowy ostrzegawcze,
d. udzielono mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej itp.
7) Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę dotyczącą skreślenia ucznia
z listy uczniów. Uchwała Rady musi zapaść zgodnie z regulaminem Rady przy zachowaniu
uorum.
8) Stanowiący charakter uchwały o skreśleniu z listy uczniów obliguje Dyrektora szkoły do
rozliczenia się przed Radą Pedagogiczną ze sposobu wykonania uchwały. .
9) Dyrektor przedstawia treść uchwały Samorządowi Uczniowskiemu, który wyraża swoją
opinię na piśmie. Opinia ta nie jest jednak wiążąca dla Dyrektora lecz bez niej decyzja jest
niezgodna z prawem. .
10) Dyrektor bada zgodność uchwały Rady Pedagogicznej z przepisami prawa oświatowego, po
czym wydaje na piśmie decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
11) Decyzja o skreśleniu powinna zawierać:
a. numer (szkoła prowadzi rejestr decyzj i),
b. oznaczenie organu wydającego decyzję,
c. datę wydania,
d. oznaczenie strony, której decyzja dotyczy (ucznia),
e. podstawę prawną: właściwy punkt, paragraf ustawy o systemie oświaty, artykuł Statutu
Szkoły),
f. treść decyzji (rozstrzygnięcie),
g. uzasadnienie decyzji,
e faktyczne (za jaki czyn uczeń zostaje skreślony, dowody w tej sprawie),
e _ prawne (powołanie się na Statut Szkoły - dokładna treść zapisu w Statucie),
h. tryb odwoławczy,
i. podpis z podaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej do wydania decyzji.
12) Uczniowi przysługuje prawo odwołania od decyzji Dyrektora do organu wskazanego
w pouczeniu zawartym w decyzji, za pośrednictwem Dyrektora szkoły, w ciągu 14 dni od daty
doręczenia (nie zaś wydania) decyzji.
13) Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
14) Jeżeli uczeń nie jest pełnoletni, decyzję odbierają i podpisują jego rodzice. Jeżeli nie ma
możliwości odbioru decyzji przez rodziców, pismo wysyłane jest pocztą - listem poleconym,
za potwierdzeniem odbioru.
15) Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu w dokumentację dotyczącą sprawy, w części
dotyczącej ich dziecka.
16) Jeżeli uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) opiekunowie wniosą odwołanie, Dyrektor
szkoły w terminie 7 dni ustosunkowuje się do niego, przeprowadza ponowną analizę sprawy,
ewentualnie bada nowe fakty.
17) Jeśli Dyrektor przychyli się do odwołania, wydaje decyzję w sprawie na piśmie.
18) Jeśli Dyrektor podtrzymuje swoją decyzję, w terminie 7 dni jest obowiązany przesłać
odwołanie wraz z pełną dokumentacją sprawy do organu odwoławczego, który ponownie bada
sprawę. Decyzja wydana przez kuratora oświaty może być przez stronę zaskarżona do NSA.
19) W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo chodzić do szkoły, do czasu
otrzymania ostatecznej decyzji, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej
wykonalności.
20) Rygor natychmiastowej wykonalności nadaje się w przypadkach:
a) gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego,
b) dla zabezpieczenia majątku szkolnego przed stratami,
c) ze względu na inny interes społeczny.
21) Od rygoru natychmiastowej wykonalności również służy odwołanie.
7. O przyznanych uczniowi nagrodach lub zastosowanych wobec niego karach wychowawca klasy
powiadamia rodziców (opiekunów) ucznia.
8. W uzasadnionych przypadkach kara skreślenia ucznia z listy uczniów może być zastąpiona
przeniesieniem ucznia do innej szkoły.
9. Udzielenie kary może nastąpić po przeprowadzeniu rozmowy wyjaśniającej z uczniem oraz
zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
10.Uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) od udzielonej kary przysługuje odwołanie do
dyrektora szkoły w przypadku zastosowania kary z ust. 4 pkt. 1, które winien złożyć pisemnie w
terminie trzech dni od daty ukarania, dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu siedmiu
dni od jego otrzymania, decyzja dyrektora jest ostateczna.
11.Uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) od udzielonej kary przysługuje odwołanie do
dyrektora szkoły w przypadku zastosowania kary z ust. 4 pkt. 2, 3, 4, 5 które winien złożyć
pisemnie w terminie trzech dni od daty ukarania, dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w
ciągu siedmiu dni od jego otrzymania po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, decyzja
dyrektora jest ostateczna.
12.Z chwilą złożenia odwołania, do momentu rozpatrzenia wniosku, wykonanie kary ulega
zawieszeniu.
13.Wykonanie kary skreślenia z listy uczniów może być zawieszone (nie dłużej niż na sześć
miesięcy), jeżeli uczeń otrzyma poręczenie wychowawcy klasy lub pojedynczego nauczyciela
i samorządu uczniowskiego. Stosowny wniosek uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) składają
do dyrektora szkoły, który przedstawia go radzie pedagogicznej. Pozytywne rozpatrzenie wniosku
przez radę pedagogiczna jest jednoznaczne z przyjęciem obowiązku kurateli nad uczniem przez
poręczycieli i wstrzymuje wykonanie kary w okresie próby pod warunkiem, że uczeń nie popełni
żadnego wykroczenia. W przypadku braku poprawy poręczenie można wycofać. Decyzja o
wycofaniu poręczenia jest równoznaczna z odwieszeniem decyzji o skreśleniu z listy uczniów
szkoły.
14.Skreślenie z listy uczniów winno być stosowane tylko w szczególnych (określonych w Statucie
Szkoły) przypadkach, po wykorzystaniu wszystkich możliwości oddziaływania wychowawczego
na ucznia, w tym pomocy psychologiczno — pedagogicznej.
15.Dyrektor szkoły ma możliwość podjęcia działań wychowawczych we własnym zakresie - bez
konieczności zawiadamiania sądu rodzinnego lub Policji o przejawie demoralizacji lub
popełnieniu przez nieletniego na terenie szkoły czynu karalnego lub w związku z realizacją
obowiązku szkolnego lub nauki w postaci:
pouczenia,
ostrzeżeni ustnego lub ostrzeżenia na piśmie,
przeproszenia pokrzywdzonego,
przywrócenia stanu poprzedniego,
wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły
Decyzja o zastosowaniu środków oddziaływania wychowawczego wiąże się z uzyskaniem zgody
rodziców albo opiekuna nieletniego oraz samego nieletniego.
16.Stosowane kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.”
0aOoSP
DYREKTOR
1 Liceum Ogójnoksztzłcącee
q zdwyskiej w tk
o
ierctu