SZKOŁA PODSTAWOWA NA 30
im. Emili Zawidzkie ]
ul. Jaworowa 6
41-310 m alu z .
* WA w 3 w ICZA Załącznik do uchwały Nr 7
NIP 629-24-26 802 Rog 'n 001098165 Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 30 im. Emilii Zawidzkiej w Dąbrowie Górniczej
z dnia 20.09.2023 r.
REGULAMIN RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej nr 30 im. Emilii Zawidzkiej w Dąbrowie Górniczej
Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowią:
1.
Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. — art. 83 ust. 4 (Dz.U. z 2023 r.
poz. 900)
Statut Szkoły Podstawowej nr 30 im. Emilii Zawidzkiej w Dąbrowie Górniczej
81
Rada Rodziców stanowi reprezentację wszystkich rodziców uczniów Szkoły Podstawowej
nr 30 im. Emilii Zawidzkiej w Dąbrowie Górniczej .
Rada jest organem społecznym, współpracującym z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną
oraz samorządem uczniowskim.
$2
Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie rodziców szkoły wobec nauczycieli, władz
szkolnych i oświatowych oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia
statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie w tym zakresie do innych organów
szkoły.
Szczególnym celem jest zapewnienie uczniom jak najlepszych warunków do zdobywania
wiedzy i umiejętności.
Członkowie Rady Rodziców pełnią funkcję honorowo i nieodpłatnie.
83
Do zadań Rady Rodziców należy:
Opracowanie i uchwalenie regulaminu Rady Rodziców.
Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji
celów i zadań szkoły.
Przedstawianie nauczycielom, władzom szkolnym opinii rodziców we wszystkich istotnych
sprawach szkoły.
Współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami na rzecz podnoszenia poziomu nauczania.
Zapewnienie rodzicom, we współpracy z innymi organami szkoły rzeczywistego wpływu na
działalność szkoły.
Współdziałanie z organami szkoły w programowaniu pracy szkoły i opracowywaniu
działalności na dany rok szkolny.
§ 4
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-
profilaktycznego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze
wychowawczo-profilaktycznym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli.
2. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia.
3. Opiniowanie projektu planu finansowego szkoły przedstawianego przez dyrektora szkoły.
4. Podejmowanie innych działań wynikających z ustawy.
§ 5
Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu
prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we
wszystkich sprawach szkoły.
§ 6
1. Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się corocznie we wrześniu na pierwszym
zebraniu rodziców każdej klasy.
2. Rodzice uczniów danej klasy wybierają co najmniej 3-osobową Radę Oddziałową.
3. Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców szkoły.
4. Na wniosek rodziców, przedstawiciela Rady Oddziałowej do Rady Rodziców może
wybierać ogół rodziców spośród wybranej Rady Oddziałowej.
5. Osoba kandydująca do Rady Rodziców musi wyrazić na to zgodę.
6. Nad wyborami czuwa komisja wyborcza.
7. Członkiem komisji wyborczej nie może być kandydat do Rady Oddziałowej.
8. Komisja wyborcza przygotowuje karty do głosowania, na których kolejność kandydatów
ustala się alfabetycznie.
9. Wyborca stawia znak X obok nazwiska kandydata wybierając trzech spośród wszystkich.
10. Komisja z przebiegu wyborów sporządza protokół, w którym podaje liczbę: obecnych,
ważnie i nieważnie oddanych głosów.
11. Protokół przechowuje się w dokumentacji wychowawcy klasy.
12. Karty do głosowania niszczy się w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie, po upływie 3
miesięcy od dnia wyboru członków Rady Oddziałowej.
13. Jeżeli przedstawiciel rady oddziałowej nie może uczestniczyć w posiedzeniu Rady
Rodziców, może go zastąpić inna wskazana osoba z danej rady oddziałowej.
14. Kadencja Rady Rodziców trwa rok, od momentu powołania do momentu ukonstytuowania
się nowej Rady Rodziców.
15. Rada Rodziców wybiera ze swego grona:
1) Przewodniczącego,
2) Zastępcę Przewodniczącego,
3) Sekretarza,
4) Komisję Rewizyjną
16. Członkowie Rady Rodziców i jej organów mogą być odwołani ze swoich funkcji przed
upływem kadencji, jeśli gremia, które ich wybrały postanowią ich odwołać. Odwołanie
następuje przez podjęcie uchwały na zebraniu Rady Rodziców.
§ 7
1. Przewodniczący Rady Rodziców:
1) kieruje całokształtem Rady,
2) organizuje pracę Rady,
3) zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady,
4) współdziała ze wszystkimi członkami Rady Rodziców,
5) przekazuje opinie i postulaty wobec Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej,
6) reprezentuje Radę na zewnątrz.
2. Zastępca Przewodniczącego Rady Rodziców przejmuje obowiązki Przewodniczącego w
czasie jego nieobecności.
3. Sekretarz:
1) odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń,
2) prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej
przechowywania.
4. Komisja rewizyjna
1) kontroluje działalność finansową Rady,
2) zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Rady Rodziców.
5. Członkowie Rady są zobowiązani brać czynny udział w pracach Rady, w szczególności brać
czynny udział w zebraniach.
§ 8
1. Termin pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym ustala i ogłasza Dyrektor
szkoły.
2. Termin pierwszego zebrania Rady Rodziców ustala Dyrektor szkoły w porozumieniu z
Prezydium ustępującej Rady Rodziców.
3. W sprawach szczególnej wagi Rada Rodziców ma prawo do zwołania ogólnego zebrania
rodziców.
1. Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż trzy
razy w roku.
2. Posiedzenie może być zwołane także w każdym czasie, na wniosek Przewodniczącego Rady
Rodziców, Dyrektora Szkoły lub Rady Pedagogicznej.
§ 9
1. W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym Dyrektor Szkoły lub
inna upoważniona przez niego osoba.
2. W posiedzeniach mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez
przewodniczącego Rady Rodziców za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
3. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części posiedzenia, która dotyczy ich zakresu spraw.
4. Osoby biorące udział w posiedzeniu, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą
udziału w głosowaniach.
5. Posiedzenie Rady jest ważne, jeśli bierze w nim udział co najmniej połowa członków Rady.
6. Posiedzenia Rady są protokołowane przez Sekretarza.
7. Dokumentacja Rady Rodziców przechowywana jest w siedzibie szkoły.
§ 10
1. Rada Rodziców wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
2. Rada Rodziców podejmuje uchwały w sprawach należących do jej kompetencji,
określonych w ustawach oraz przepisach wydawanych na podstawie tych ustaw.
3. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane zwykłą większością głosów, w głosowaniu
jawnym.
4. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie
odbywa się w trybie tajnym.
5. Głosowanie przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
6. W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
§ 11
1. Rada Rodziców działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin
Rady nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
2. Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem,
dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
§ 12
1. Rada Rodziców gromadzi fundusze na wsparcie statutowej działalności szkoły z
następujących źródeł:
1) składek rodziców,
2) z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji
3) z dochodów z imprez organizowanych przez Radę Rodziców dla mieszkańców
środowiska szkoły,
4) z odsetek i odpisów bankowych
5) z innych źródeł.
2. Wysokość składki rodziców ustala Rada Rodziców na pierwszym zebraniu każdego roku
szkolnego.
3. Składki na funkcjonowanie Rady Rodziców i dokonywania przez nią zakupów mają
charakter dobrowolny.
§ 13
1. W celu przechowywania środków pieniężnych oraz dokonywania wpłat i przelewów Rada
Rodziców prowadzi w banku rachunek rozliczeniowy.
2. Działalność finansowa Rady odbywa się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
$ 14
Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści:
Rada Rodziców przy
Szkole Podstawowej nr 30
41-310 Dąbrowa Górnicza
ul. Jaworowa 6
$ 15
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.