- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #50
Praworządność szkół #50
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Dostarczony |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Odpowiedź na wniosek Stowarzyszenia dO!PAmina Lab o udostępnienie informacji publicznej przez SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W ROGOŹNIKU
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W ROGOŹNIKU i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Załączniki
- Ankieta_dot._udostępnienia_informacji_publicznej.docx
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Juliusza Słowackiego w Rogoźniku poniżej podaje i udziela informacje o które wnioskowali Państwo poprzez odpowiedź na wszystkie pytania, zgodnie z numeracją:
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? 228
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Nie
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Nie
3.a. Jeśli tak to jakie? Nie dotyczy
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Nie
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Nie
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Nie dotyczy (nie mamy punktowego systemu oceniania zachowania)
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Nie dotyczy (nie mamy punktowego systemu oceniania zachowania)
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Nie
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Nie dotyczy (nie mamy punktowego systemu oceniania zachowania)
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Nie
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”. Nie dotyczy
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Nie
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
„6 – celujący (uczeń w bardzo wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania)” (§ 74 pkt 5 ppkt 1)
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Nie
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Nie dotyczy
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego? Nie dotyczy
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
DZIAŁ VII
UCZNIOWIE
Rozdział 1
Prawa i obowiązki ucznia
§ 99.
Uczniowie zobowiązani są do wyciszenia telefonów komórkowych i innych urządzeń telekomunikacyjnych bezpośrednio po wejściu do szkoły i przechowywanie ich w plecakach szkolnych do zakończenia zajęć i opuszczenia budynku szkoły. Ewentualne ich użycie ogranicza się do niezbędnego kontaktu z rodzicami/opiekunami oraz w sytuacjach wyższej konieczności.
Rekomenduje się nieprzynoszenie do szkoły urządzeń telekomunikacyjnych i innych urządzeń elektronicznych. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste pozostawione w szatni lub innych pomieszczeniach.
W uzasadnionych lub nagłych przypadkach losowych uczeń może skorzystać z telefonu w sekretariacie szkoły.
Uczeń niestosujący się do zasad korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych na terenie szkoły otrzymuje pisemną uwagę nauczyciela lub wychowawcy oddziału zamieszczoną w dzienniku elektronicznym.
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. ePUAP: /SPRogoznik/SkrytkaESP
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? Nie dotyczy
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Nie dotyczy
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Nie dotyczy
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego?
Na podstawie: Regulaminu usprawiedliwiania nieobecności i zwalniania z zajęć w Szkole Podstawowej im. Juliusza Słowackiego w Rogoźniku (link do w/w regulaminu to:
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Nie
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Nie dotyczy
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Nie dotyczy
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców
-Własnym koncie Rady
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak (przedstawia na spotkaniach podsumowujących I i II półrocze danego roku szkolnego)
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki. Nie dotyczy
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Nie
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu.
Regulamin Rady Rodziców SP w Rogoźniku opublikowany jest na stronie szkoły pod n/w linkiem:
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Nie
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? Nie dotyczy
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 11h
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów. Dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Przygotowania pedagogicznego dla psychologów
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 221
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? Nie dotyczy
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 141
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Nie
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Tak
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Nie
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Tak
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak)
-Szatnia (Tak)
-Teren wokół szkoły (Tak)
- Inne (proszę wpisać jakie) Wejście do szkoły
- Nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
DZIAŁ VII
UCZNIOWIE
Rozdział 1
Prawa i obowiązki ucznia
§ 99.
Uczeń ma prawo do:
bezpłatnej nauki zagwarantowanej w art.70 Konstytucji RP, na zasadach określonych w statucie i stosownie do formy organizacyjnej szkoły oraz do wychowania i opieki;
znajomości przysługujących mu praw;
kształcenia się, wychowania i opieki odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju;
dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości psychofizycznych oraz predyspozycji;
zapoznania się ze statutem szkoły, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, regulaminami i procedurami obowiązującymi w szkole;
zapoznania się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi dla danego przedmiotu; informowania go o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i oceny zachowania;
organizowania i uczestnictwa w życiu szkolnym, organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem, zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły;
swobody wyrażania własnych poglądów, myśli, przekonań, w tym światopoglądowych i religijnych, z szacunkiem dla innych osób;
rozwijania zainteresowań i uzdolnień podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz w formie indywidualnego programu lub toku nauki, w przypadku szczególnych uzdolnień ucznia; ukończenia szkoły w skróconym czasie;
jawnej i umotywowanej oceny, informowania go o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie oraz do motywowania go do dalszej pracy;
wglądu do sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych oraz do innej dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia;
poinformowania go i jego rodziców o przewidywanych ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych i zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły;
uzupełnienia braków;
czasu wolnego przeznaczonego na wypoczynek;
edukacji prozdrowotnej i ochrony zdrowia psychicznego, opieki zdrowotnej;
pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
korzystania z pomieszczeń szkolnych, z pomocy dydaktycznych, urządzeń i sprzętu znajdującego się w szkole oraz z księgozbioru biblioteki;
bezpiecznych warunków nauki w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę;
dostępu do informacji z różnych źródeł wiedzy;
wsparcia, przez nauczycieli, w przypadku zagrożenia niepowodzeniem szkolnym;
udziału w konkursach i olimpiadach oraz do reprezentowania szkoły na zewnątrz;
pomocy materialnej w przypadku trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej;
przygotowania do kształcenia na kolejnym etapie edukacyjnym, w tym wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
ochrony przed poniżającym traktowaniem oraz wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej, w tym prawo do nietykalności cielesnej;
równego traktowania;
w przypadku niepełnosprawności do zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
wcześniejszego rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej;
spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą;
udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych w przypadku trudności w nauce;
nauki religii, podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej oraz własnej historii i kultury;
życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym;
prywatności, w tym do ochrony danych osobowych, poszanowania informacji dotyczącej osobistej sytuacji ucznia przekazanej przez ucznia wychowawcy, pedagogowi, psychologowi;
ochrony życia prywatnego, rodzinnego i korespondencji (z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez ustawę).
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
DZIAŁ VII
UCZNIOWIE
Rozdział 1
Prawa i obowiązki ucznia
§ 99.
Uczeń ma obowiązek:
przestrzegać obowiązujących w szkole przepisów prawa zewnętrznego i wewnętrznego;
podporządkowywać się zarządzeniom Dyrektora oraz poleceniom pracowników szkoły;
efektywnie wykorzystywać czas przeznaczony na naukę, systematycznie się uczyć i przygotowywać do zajęć, sumiennie pracować nad wzbogacaniem swojej wiedzy i podnoszeniem umiejętności;
być punktualnym i zdyscyplinowanym;
systematycznie uczestniczyć w zajęciach;
odnosić się z szacunkiem do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;
przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły;
przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; w szczególności zakazu przynoszenia do szkoły niebezpiecznych przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia członków społeczności szkolnej;
dbać o porządek i ład w klasie i szkole;
szanować mienie szkolne oraz mienie kolegów, nauczycieli i innych osób;
dbać o schludny wygląd, o swoje zdrowie, higienę osobistą, bezpieczeństwo własne i innych;
zapobiegać nałogom;
w dniach uroczystości szkolnych nosić strój galowy (biała bluzka/ koszula, spódnica/ sukienka/ spodnie w kolorze granatowym lub czarnym);
szanować symbole państwowe i szkolne;
aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły;
współtworzyć dobrą atmosferę w klasie i szkole;
usprawiedliwiać swoją nieobecność na zajęciach (usprawiedliwienie wystawione przez rodziców lub lekarza wysłane do wychowawcy poprzez dziennik elektroniczny) w ciągu 7 dni od powrotu do szkoły;
stosować się do zasad korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności do zakazu filmowania, nagrywania, robienia zdjęć podczas zajęć dydaktycznych i przerw międzylekcyjnych;
zapoznać się z programami szkolnymi oraz wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
zapoznać się ze statutem szkoły i przestrzegać jego postanowień;
przeciwdziałać przemocy, wulgarności, brutalności przejawiających się zarówno w czynach, jak i w słowach;
nieść pomoc potrzebującym – w miarę swych możliwości.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem).
Rozdział 4
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary
§ 103.
Wobec ucznia, który nie stosuje się do postanowień statutu szkoły, poleceń Dyrektora i nauczycieli, lekceważy obowiązki szkolne, narusza zasady współżycia społecznego, mogą być zastosowane kary w postaci:
ustnego upomnienia nauczyciela lub wychowawcy oddziału;
pisemnej uwagi nauczyciela lub wychowawcy oddziału zamieszczonej w dzienniku;
pisemnej nagany wychowawcy oddziału;
upomnienia Dyrektora Szkoły udzielonego indywidualnie uczniowi;
upomnienia Dyrektora Szkoły w obecności rodziców ucznia;
pisemnej nagany Dyrektora Szkoły;
pozbawienia ucznia prawa do reprezentowania szkoły w zawodach wiedzy, artystycznych, sportowych, do udziału w wycieczkach i uroczystościach szkolnych;
pozbawienia ucznia funkcji w Samorządzie Szkolnym lub klasowym (w przypadku pełnienia takiej funkcji);
przeniesienia ucznia do równoległej klasy;
zobowiązania ucznia, w porozumieniu z rodzicami, do określonego postępowania, a zwłaszcza do:
naprawienia wyrządzonej szkody;
wykonania określonych prac lub świadczeń na rzecz pokrzywdzonego lub społeczności szkolnej lub lokalnej;
uczestniczenia w zajęciach o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym;
przeproszenia pokrzywdzonego i zadośćuczynienia za dokonaną przykrość.
przeniesienia ucznia do innej szkoły.
W przypadku demoralizacji nieletniego polegającej w szczególności na:
naruszeniu zasad współżycia społecznego;
popełnieniu czynu zabronionego;
systematycznym uchylaniu się od obowiązku szkolnego;
używaniu alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia;
wagarowaniu;
uprawianiu nierządu;
udziale w grupach przestępczych
Dyrektor Szkoły, powiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców i policję.
Dyrektor Szkoły zgłasza sprawę niepoprawnego zachowania ucznia do sądu lub na policję w przypadkach, gdy:
rodzice ucznia odmawiają współpracy ze szkołą; nie stawiają się na wezwania wychowawcy oddziału i Dyrektora Szkoły;
uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania, w szczególności, jeśli do szkoły trafiają informacje o innych przejawach demoralizacji;
szkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie przynosi żadnych rezultatów;
dochodzi do szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa.
Kary wymierzone przez wychowawcę oddziału i Dyrektora Szkoły, o których mowa w ust. 1, są odnotowywane w dzienniku elektronicznym.
Wymierzaniu kary nie może towarzyszyć naruszenie godności osobistej ucznia.
Zabronione jest stosowanie kar naruszających nietykalność cielesną ucznia.
Wymierzenie kary jest działaniem ostatecznym i zawsze winno być poprzedzone stosowaniem innych środków wychowawczych i korygujących postawy ucznia.
W szkole nie stosuje się odpowiedzialności zbiorowej, jednakże wobec społeczności klasowej, która ucieka z lekcji, uporczywie przeszkadza w prowadzeniu lekcji nauczycielom, bądź niszczy mienie w sali, w której odbywają się zajęcia – Dyrektor Szkoły może wprowadzić sankcje polegające na ograniczeniu lub zawieszeniu prawa społeczności danej klasy do uczestnictwa w zajęciach poza szkołą tj. wyjście do kina, teatru lub prawa do zorganizowania wycieczki.
Ustala się następujące kryteria wymierzania kar:
wychowawca oddziału może udzielić uczniowi upomnienia ustnego/ pisemnej uwagi w szczególności za:
drobne uchybienia natury porządkowej itp.;
brak stroju sportowego, przyborów itp.;
spóźnianie się na zajęcia lekcyjne;
złośliwe uwagi kierowane pod adresem innych uczniów;
fałszywe oskarżenia;
samowolne opuszczanie lekcji;
utrudnianie prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
nieprzestrzeganie zasad korzystania z telefonu komórkowego lub innych urządzeń telekomunikacyjnych;
wychowawca może ukarać ucznia pisemną naganą w szczególności za:
a. samowolne opuszczenie zajęć bez usprawiedliwienia;
b. powtarzające się zachowania, za które ucznia uprzednio upominano;
c. wulgarne zachowanie się wobec nauczycieli, pracowników szkoły lub innych uczniów;
d. aroganckie zachowanie wobec innych osób;
e. opuszczanie terenu szkoły w czasie przerw i obowiązkowych zajęć;
f. odmowę wykonania polecenia wydanego przez nauczyciela;
Dyrektor może wymierzyć uczniowi karę upomnienia w formie indywidualnej w szczególności za powtarzające się zachowania skutkujące udzieleniem kar wychowawcy oraz za opuszczenie bez usprawiedliwienia dużej ilości godzin w semestrze;
Dyrektor może wymierzyć karę pisemnej nagany w szczególności uczniowi, który:
mimo wcześniejszego ukarania upomnieniami, popełnia ponownie takie same wykroczenia;
którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów;
dopuszcza się kradzieży;
opuszcza bez usprawiedliwienia godziny lekcyjne;
narusza normy współżycia społecznego, stosuje zastraszanie, nękanie oraz łamie inne zasady obowiązujące w szkole;
5) kara przeniesienia do równoległej klasy może być wymierzona w szczególności za:
powtarzające się zachowania, za które udzielono niższe kary;
wnoszenie na teren szkoły środków zabronionych, mogących spowodować uszkodzenie ciała lub wprowadzić uczniów w stan odurzenia;
stosowanie przemocy wobec uczniów własnej lub innej klasy;
znęcanie się nad innymi w formie agresji psychicznej i fizycznej;
niszczenie lub fałszowanie dokumentacji szkoły;
fałszowanie podpisów, dokumentów, zwolnień z zajęć.
Przeniesienie ucznia do innej szkoły może mieć miejsce w szczególności w przypadku:
gdy wyczerpano katalog możliwości oddziaływań wychowawczych tj.: upomnienie wychowawcy/Dyrektora, nagana wychowawcy/Dyrektora, a nie ma możliwości przeniesienia ucznia do klasy równoległej;
używania lub posiadania narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły i w czasie zajęć pozaszkolnych organizowanych przez szkołę;
agresywnego zachowania wobec uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły;
umyślnego spowodowania uszkodzenia ciała uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły;
spowodowania zagrożenia zdrowia, życia i bezpieczeństwa swojego lub innych;
kradzieży, wymuszenia, cyberprzestępstw, rozprowadzania narkotyków i innych środków odurzających oraz innych przestępstw ściganych z urzędu;
fałszowania dokumentacji szkolnej;
zachowania niezgodnego z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi i etycznymi, w szczególności stosowanie wobec uczniów i nauczycieli zastraszania, nękania lub innych podobnych zachowań;
innych drastycznych naruszeń postanowień statutu.
Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie od zastosowanej kary w terminie 3 dni od jej zastosowania do Dyrektora Szkoły.
Dyrektor podejmuje działania wyjaśniające, dotyczące warunków zastosowanej kary i przyczyn jej zastosowania, a o ich wynikach powiadamia ucznia i jego rodziców.