- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #73
Praworządność szkół #73
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Odpowiedź na udzielenie informacji publicznej - Szkoła Podstawowa nr 5 im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 5 W CZELADZI
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 5 W CZELADZI i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Załączniki
- Regulamin_Rady_Rodziców_SP_5_w_Czeladzi.doc
REGULAMIN RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej nr 5 im. Polskiej Macierzy Szkolnej
w Czeladzi
Podstawa prawna działania rady rodziców:
art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty Dz. U. z
2016 r. poz. 1943, 1954, 1985, 2169, z 2017 r. poz. 60, 949, 1292.
Kompetencje rady rodziców określa:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2017 r. poz.
1189.)
Rozporządzenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 5 im. Polskiej Macierzy Szkolnej w
Czeladzi uchwala Regulamin swojej działalności w następującym brzmieniu:
Rozdział I.
Postanowienia wstępne
§ 1.
Rodzicielski organ Szkoły nosi nazwę Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 5
im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi
Rada Rodziców działa na podstawie prawa zewnętrznego i wewnętrznego szkoły.
§ 2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
szkole – rozumie się przez to Szkołę Podstawową nr 5 im. Polskiej Macierzy
Szkolnej w Czeladzi
2) radzie rodziców – rozumie się przez to Radę Rodziców Szkoły Podstawowej
nr 5 im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi, którą tworzą
przedstawiciele rodziców z każdej klasy (tzw. Trójki klasowe)
3) prezydium – rozumie się przez to Prezydium Rady Rodziców Szkoły
Podstawowej, które składa się z przewodniczącej/cego,
wiceprzewodniczącej/cego i sekretarza.
4) komisji rewizyjnej - rozumie się przez to Komisję Rewizyjną Rady
Rodziców szkoły.
§ 3.
Regulamin Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 5 im. Polskiej Macierzy
Szkolnej w Czeladzi określa:
1) cele i zadania rady rodziców,
2) organizację ogółu rodziców i rady rodziców,
3) tryb podejmowania uchwał przez radę rodziców,
4) zasady wyborów do organów rady rodziców,
5) ramowy plan pracy rady i jej organów,
6) zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy rady,
7) ramowy preliminarz wydatków rady,
8) obsługę księgowo-rachunkową środków finansowych rady rodziców,
9) postanowienia końcowe
Rozdział II
Cele i kompetencje rady rodziców
§ 4.
Celem rady rodziców jest
wspieranie działań statutowych szkoły,
reprezentowanie ogółu rodziców oraz podejmowanie działań zmierzających do
doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do
organów szkoły w tym zakresie spraw,
współdziałanie z Dyrektorem szkoły, z Wicedyrektorem oraz radą pedagogiczną
w zaznajamianiu ogółu rodziców uczniów z programem wychowawczym i
profilaktycznym szkoły, z organizacją nauczania oraz z wynikającymi z nich
zadaniami dla szkoły i rodziców,
wspieranie działalności rady uczniowskiej.
§ 5.
Kompetencje rady rodziców:
1) pobudzenie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania
realizacji celów
i zadań szkoły,
2) wspomaganie rodziców we współdziałaniu z innymi organami szkoły,
rzeczywistego wpływu na działalność szkoły,
3) występowanie do organu prowadzącego szkołę, organu nadzoru
pedagogicznego, Dyrektora szkoły, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
4) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego
szkoły i programu profilaktyki,
5) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania szkoły,
6) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora
szkoły,
7) opiniowanie podjęcia i prowadzenia w szkole/placówce działalności przez
stowarzyszenia i innych organizacji,
8) udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na
stanowisko Dyrektora szkoły,
9) wnioskowanie o powołanie rady szkoły,
10) wnioskowanie o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie
szkoły jednolitego stroju według wzoru ustalonego w porozumieniu z
Dyrektorem,
11) wyrażanie opinii przy ocenie dorobku zawodowego nauczyciela stażysty,
kontraktowego
i mianowanego za okres stażu,
12) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
13) opiniowanie propozycji zajęć do wyboru przez ucznia z wychowania
fizycznego,
14) możliwość uczestniczenia w pracy zespołu powypadkowego,
15) udział w pracy komisji ustalającej roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania w przypadku stwierdzenia, że ocena ta została ustalona
niezgodnie z prawem,
16) opiniowanie projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-
wychowawczych,
17) wnioskowanie, wspólnie z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim, o
nadanie szkole przez organ prowadzący imienia,
18) udział w badaniach związanych z prowadzaną w szkole ewaluacją
zewnętrzną i wewnętrzną (procedury ewaluacji),
19) opiniowanie zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów
ćwiczeniowych,
20) opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych określonych w
art. 64 ust.1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.
Rozdział III
Organizacja ogółu rodziców uczniów i rady rodziców
§ 6.
Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców szkoły jest zebranie
rodziców uczniów danej klasy.
Zebranie rodziców uczniów wybiera spośród siebie klasową radę rodziców
składającą się z 3-5 osób ( tzw. trójka klasowa).
Klasowa rada rodziców uczniów ( tzw. trójka klasowa) wybiera spośród siebie
przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
Członkowie klasowych rad rodziców uczniów ( tzw. trójka klasowa) tworzą
szkolną radę rodziców.
Plenarne zebranie rady rodziców uczniów wybiera spośród siebie:
3-6 osobowe prezydium rady rodziców jako wewnętrzny organ kierujący pracami
rady,
3 osobową komisję rewizyjną jako organ kontrolny rady rodziców uczniów.
Plenarne zebranie rady rodziców uczniów może zadecydować o dokonaniu
pełnych wyborów do prezydium i komisji rewizyjnej lub tylko wyborów
uzupełniających.
Prezydium na pierwszym posiedzeniu, po plenarnym zebraniu sprawozdawczo –
wyborczym rady rodziców uczniów, wybiera spośród siebie przewodniczącego,
wiceprzewodniczącego i sekretarza.
Komisja rewizyjna na pierwszym posiedzeniu, po plenarnym zebraniu
sprawozdawczo – wyborczym rady rodziców, wybiera spośród siebie
przewodniczącego, pozostałe osoby pełnią funkcję członków komisji.
§ 7.
Kompetencje organów rady rodziców:
Kompetencje klasowych rad rodziców uczniów ( tzw. trójek klasowych)
Pracami klasowej rady rodziców kieruje Przewodniczący, a w razie jego
nieobecności Sekretarz. Skarbnik gromadzi fundusze finansowe klasy i
szkoły,
Współpraca z wychowawcą klasy, Dyrektorem i pedagogiem szkolnym w sprawach
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych klasy i szkoły,
Współudział w organizowaniu uroczystości, wycieczek i imprez szkolnych,
Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie uroczystości, wycieczek i
imprez klasowych,
Reprezentowanie rodziców na zebraniach plenarnych rady rodziców uczniów,
Współpraca z wychowawcą w opracowywaniu planu wychowawcy klasy,
Informowanie rodziców uczniów o działaniach rady rodziców i prezydium oraz
o wynikach działań komisji rewizyjnej.
Kompetencje prezydium rady rodziców uczniów:
realizowanie celów i zadań rady rodziców,
kierowanie całokształtem prac rady rodziców,
koordynowanie działalności klasowych rad rodziców,
zatwierdzanie preliminarza wydatków rady rodziców,
decydowanie o działalności finansowo – gospodarczej,
wypracowywanie opinii i wniosków dotyczących spraw szkoły,
tworzenie stałych lub doraźnych zespołów zadaniowych oraz komisji
tymczasowych, mających charakter opiniująco - doradczy
Kompetencje Przewodniczącego rady rodziców uczniów:
kierowanie pracami prezydium,
zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców oraz prezydium,
kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą rady,
bieżące decydowanie o wydatkach funduszu rady w ramach zatwierdzonego
preliminarza,
opracowywanie planu pracy i preliminarza wydatków na dany rok szkolny i
przedstawienie go do zatwierdzenia prezydium,
przekazywanie opinii i wniosków Dyrektorowi i radzie pedagogicznej oraz
reprezentowanie rady rodziców na zewnątrz.
w razie usprawiedliwionej nieobecności przewodniczącego rady jego zadania
przejmuje wiceprzewodniczący według punktów 1,2,3,4,5,6.
Kompetencje sekretarza rady rodziców uczniów:
organizacyjne przygotowywanie zebrań prezydium i rady,
protokołowanie obrad rady i prezydium,
prowadzenie korespondencji i dokumentacji rady.
Kompetencje komisji rewizyjnej rady rodziców uczniów:
raz w roku kontrolowanie działalności w zakresie zgodności z przepisami
regulaminu i uchwałami rady rodziców,
kontrolowanie co najmniej raz w roku działalności finansowo – gospodarczej,
w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki
finansowej i rachunkowości,
składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi,
kontrolowanie działalności poszczególnych ogniw rady na wniosek klasowych
rad rodziców, prezydium rady, przewodniczącego rady lub Dyrektora szkoły.
§ 8.
Kadencja rady rodziców trwa 3 lata.
Rozdział IV
Tryb podejmowania uchwał przez radę rodziców uczniów i jej organy
wewnętrzne.
§ 9.
Prawo wewnętrzne rady rodziców uczniów ustala się zgodnie z regulaminem na
podstawie zatwierdzonych uchwał.
Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej
50% regulaminowego składu danego organu. Jeżeli na zebraniu nie ma kworum,
zwołuje się drugie zebranie po upływie 15 minut, na którym uchwały
podejmuje się zwykłą większością głosów obecnych.
Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz quorum ustala każdorazowo
sekretarz organu lub przewodniczący.
Uchwały są protokołowane w protokolarzu rady rodziców szkoły. Klasowe rady
rodziców decydują samodzielnie, czy protokołować uchwały.
Rozdział V
Wybory do organów rady rodziców uczniów
§ 10.
Wybory do rady rodziców uczniów (klasowych rad rodziców), prezydium i do
komisji rewizyjnej odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc
ustalonych dla danego organu. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub
pisemnie ( jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu wyborczym) swoją zgodę
na kandydowanie.
Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali 50% oraz jeden głos
uczestników prawomocnego zebrania wyborczego.
Przy równej ilości uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
Wybrany zostanie kandydat z największą ilością głosów.
Wybory uzupełniające do organów rady rodziców uczniów przeprowadza się
według p. 1,2,3,4 niniejszego paragrafu.
Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo –
wyborczego rady rodziców uczniów:
zebranie prowadzi przewodniczący rady rodziców lub jego zastępca, lub
wybrana osoba z grona obecnych rodziców uczniów,
sprawozdanie z działalności organu ustępującego,
sprawozdanie komisji rewizyjnej,
informacja Dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu
placówki,
dyskusja,
uchwalenie wniosków do działalności rady rodziców uczniów w następnej
kadencji,
podjęcie uchwały w sprawie zakresu wyborów do organów rady (wybory pełne
czy uzupełniające).
wybory nowych organów rady rodziców uczniów
W porządku zebrania plenarnego sprawozdawczego ustala się przedstawienie
przez przewodniczącego rocznego sprawozdania finansowego z działalności
rady rodziców uczniów.
Po zakończeniu zebrania sprawozdawczo wyborczego rady odbywa się pierwsze
zebranie prezydium i komisji rewizyjnej rady.
Rodzice uczniów wybrani do prezydium rady rodziców mogą zrezygnować ze
swoich funkcji w klasowej radzie rodziców ( tzw. trójce klasowej ). W takim
przypadku przeprowadza się wybory uzupełniające do klasowej rady rodziców
według p.1,2,3,4.
Rozdział VI
Ramowy plan pracy rady rodziców uczniów i jej organów.
§ 11.
Plenarne posiedzenie rady rodziców jest zwoływane przez prezydium nie
rzadziej niż raz w roku szkolnym. Na posiedzenie rady zaprasza się
Dyrektora szkoły.
Zebranie plenarne rady rodziców może być zwoływane także w każdym czasie,
na wniosek klasowych rad rodziców uczniów, rady pedagogicznej lub Dyrektora
– złożony do prezydium.
Plenarne zebranie sprawozdawczo – wyborcze rady rodziców uczniów odbywa się
każdego roku pomiędzy pierwszym i piętnastym września.
Roczne sprawozdanie finansowe i z działalności rady rodziców przedstawia
się wszystkim rodzicom uczniów we wrześniu każdego roku.
§ 12.
Prezydium rady rodziców uczniów obraduje nie rzadziej niż raz w semestrze.
Na posiedzenia prezydium zaprasza się Dyrektora szkoły.
Posiedzenia prezydium są protokołowane
§ 13.
Zebrania rodziców uczniów poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy
rodziców, klasowej rady rodziców, wychowawcy klasy lub Dyrektora szkoły.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszów rady rodziców uczniów
§ 14.
1) Rada rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności
szkoły z następujących źródeł:
a) składek rodziców,
b) z wpłat osób fizycznych, prawnych, organizacji, instytucji i fundacji,
c) dochodowych imprez organizowanych przez radę rodziców dla rodziców
uczniów i środowiska szkoły.
2) Wysokość składki rodziców ustala na początku każdego roku szkolnego
prezydium rady.
3) Jeżeli do szkoły uczęszcza więcej niż jedno dziecko danych rodziców,
rada rodziców może wyrazić zgodę na wnoszenie składki tylko przez jedno
dziecko na pisemny wniosek zainteresowanych rodziców uczniów,
4) Rada rodziców może zwolnić od wnoszenia składki tych rodziców, których
sytuacja materialna jest trudna na pisemny wniosek zainteresowanych
rodziców uczniów,
5. Rada rodziców może wyrazić zgodę na wykonanie przez rodziców pracy na
rzecz szkoły w formie wolontariatu w zamian za zniesienie składki na
pisemny wniosek zainteresowanych rodziców uczniów.
6. Składki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 mogą być wnoszone jednorazowo lub
w dwóch częściach z następującymi terminami wpłaty: I część do 31 grudnia,
II część do 30 kwietnia w danym roku szkolnym.
§ 15.
Wydatkowanie środków rady rodziców odbywa się na podstawie preliminarza
wydatków rady rodziców na dany rok szkolny, zatwierdzanego przez prezydium
rady rodziców. Roczny preliminarz wydatków nie może być sprzeczny z
zamieszczonym poniżej ramowym preliminarzem wydatków rady rodziców.
Ramowy preliminarz wydatków rady rodziców
§ 16.
1) Wydatkowanie środków pochodzących ze składki rodziców odbywa się
następująco:
a) Środki Rady Rodziców pochodzące ze składek rodziców mogą być wydatkowane
na:
- poprawę bazy materialnej szkoły,
- wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
- wycieczki szkolne,
- imprezy szkolne,
- nagrody,
- zapomogi,
- obsługę finansową Rady Rodziców,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.
b) Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z
funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor szkoły,
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- rady oddziałowe,
- Samorząd Uczniowski.
c) Wysokość podejmowanych środków finansowych do 500,00 zł oraz ich
przeznaczenie określa Prezydium Rady Rodziców. Powyżej tej kwoty decyzje
podejmuje Rada Rodziców.
d) Prezydium rady może wydatkować środki pochodzące ze składki
rodzicielskiej wyłącznie na następujące cele:
- pomoc materialna dla dzieci z najbiedniejszych rodzin w postaci
sfinansowania dożywiania, odzieży, podręczników, wycieczek, itp.
- dofinansowania konkursów, zawodów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym,
- finansowanie kosztów wyjazdów uczniów reprezentujących szkołę na zawody,
konkursy i inne imprezy,
- finansowanie części kosztów zespołów reprezentujących szkołę (np. stroje
sportowe),
- zakup książek, środków dydaktycznych, sprzętu technicznego i
rekreacyjnego,
- zakup nagród dla wyróżniających się uczniów na koniec szkoły,
- wsparcie realizacji projektów rady uczniowskiej.
e) Dofinansowanie wycieczek klasowych odbywa się na wniosek wychowawcy
danej klasy i ustalane jest na podstawie procentu aktualnie wpłaconych
składek na konto Rady Rodziców w stosunku do szacowanej, całkowitej kwoty
wpłat od wszystkich uczniów w danej klasie w danym roku szkolnym.
Rozdział VIII
Obsługa księgowo-rachunkowa środków finansowych rady rodziców
§ 17.
1) Obsługę finansowo-księgową środków rady rodziców, prowadzi księgowa
zatrudniona na podstawie umowy o dzieło przez Dyrektora szkoły,
2) Dokumenty księgowe muszą być, przed zaksięgowaniem, sprawdzone pod
względem formalnym i rachunkowym oraz zaakceptowane pod względem
merytorycznym przez przewodniczącego rady i Dyrektora szkoły.
3) Środki finansowe rady rodziców są gromadzone na koncie bankowym.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 18.
Członkowie klasowych rad rodziców, prezydium i komisji rewizyjnej, mogą być
odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które
dokonały wyboru postanowią ich odwołać. Odwołanie dokonuje się przez
podjęcie uchwały według procedury ustalonej w rodz. IV tego regulaminu.
§ 19.
1) Rada rodziców posługuje się pieczęcią o treści : „Rada Rodziców Szkoły
Podstawowej nr 5
im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi”.
2) W sprawach nie uregulowanych w regulaminie rady rodziców, Prezydium Rady
Rodziców ma prawo zwrócić się o pomoc w ich rozwiązaniu do organu
prowadzącego szkołę.
3) Zmiana regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego
uchwalenia.
4) Jeżeli liczba zmian w regulaminie jest znaczna, Przewodniczący rady
opracowuje i ogłasza jednolity tekst regulaminu.
5) Regulamin rady rodziców jest uchwalany na plenarnym zebraniu rady i
tylko w tym trybie może zostać zmieniony.
6) Regulamin Rady Rodziców obowiązuje z dniem jego uchwalenia.
Regulamin uchwalono na plenarnym zebraniu Rady Rodziców Szkoły Podstawowej
nr 5 im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi w dniu 05.10.2017r.
Zmiany uchwalono na zebraniu Rady Rodziców 05.10.2017r.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 /pieczęć/ Przewodniczący Rady
Rodziców
im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi Aneta
Muszyńska Bania
Dorota Strączek