- Pytania do uczelni publicznych
- Pytania do uczelni publicznych #51
Pytania do uczelni publicznych #51
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Dostarczony |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację przez SOWP
-
Re: Wniosek o informację przez Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
Ocena LLM: C) email jest odpowiedzią z Collegium Witelona Uczelnia Państwowa i zawiera informację o przedłużeniu terminu na odpowiedź.Załączniki
- doc02188020250310134147.pdf
COLLEGIUM WITELONA
id. Rwa Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Nasz znak: Data:
HR.0133.2.2025 05.03.2025 r.
Dotyczy: wniosku o udzielenie informacji publicznej.
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 24 lutego
2025 r. przekazuję następujące informacje:
Ad .1. Rektor Uczelni — nie pełni równocześnie funkcji publicznej.
Ad. 2. Kanclerz — nie pełni równocześnie funkcji publicznej.
Ad. 3. Pytanie zawarte w tym punkcie nie stanowi informacji publicznej, ponieważ nie dotyczy
faktów, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych — „wyjaśnienia, motywacje,
tłumaczenia nie są objęte zakresem przedmiotowym ustawy o dostępie do informacji
publicznej i jako takie nie podlegają udostępnieniu w trybie tych przepisów ”( vide wyrok WSA
w Warszawie z dnia 3 listopada 2020 r. II SAB/Wa 266/20. Podobnie wypowiedział się
Wojewódzki Sąd Administracyjne we Wrocławiu w dniu 9 maja 2024 r. (sygn.akt IV SAB/Wr
548/23), wskazując, że „Nie stanowią informacji publicznej wszelkiego rodzaju wyjaśnienia,
objaśnienia czy ttumaczenia kwestii związanych z informacją publiczną. (...) Sam wniosek nie
może służyć wytworzeniu takiej informacji (...)”
Ad 4. Uczelnia w 2024 roku nie dokonała zakupu pojazdów.
Ad.5. - Ad. 10. Uwzględniając negatywną odpowiedź na pytanie nr 4, brak jest możliwości
udzielenia odpowiedzi na pytania zawarte w tych punktach, abstrahując od okoliczności, że
pytania zawarte w pkt. 9 i 10 nie stanowią informacji publicznej. (uzasadnienie jak wyżej)
Ad 11. Zasady korzystania przez pracowników Uczelni z samochodów służbowych regulują
następujące akty prawne:
- Zarządzenie nr 94/22 Rektora Collegium Witelona Uczelnia Państwowa z dnia 23 listopada
2022 r. w sprawie zasad korzystania przez pracowników Uczelni z samochodów służbowych.
- Zarządzenie nr 1/24 Rektora Collegium Witelona Uczelnia Państwowa z dnia 03 stycznia
2024 r. w sprawie zasad delegowania oraz rozliczania kosztów podróży służbowych w
Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
oba akty prawne umieszczone są na stronie bip.collegiumwitelona.pl
Ad.12-Ad. 14. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust | pkt, 1 ustawy z dnia 6 września 2001r.
o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do
uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie w
jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Wobec powyższego, konieczne jest
wykazanie jaki szczególnie istotny interes publiczny przemawia za udostępnieniem informacji
w formie i zakresie wskazanym we wniosku. W sytuacji, gdy podmiot zobowiązany do
udzielenia informacji publicznej nie dysponuje na dzień złożenia wniosku gotową informacją,
a jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności polegających na sięgnięciu np.
do dokumentacji źródłowej, wtedy wytworzenie dokumentu żądanej treści wskazywać będzie
na proces jej przetworzenia, ponieważ co do zasady wymaga dokonania stosownych zestawień
połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków osobowych i
finansowych. Wnioskujący zwrócił się o udostępnienie informacji o wynagrodzeniach
dotyczących 5 pracowników w przedziale czasowym od 8 do 10 miesięcy w rozbiciu na
poszczególne miesiące. Uczelnia nie prowadzi takich zestawień, a zatem niezbędne jest
wykazanie istotnego interesu publicznego.
Mając powyższe na uwadze wzywam do wykazania w terminie 14 dni od dnia odebrania
niniejszego wezwania, iż uzyskanie informacji, o których mowa w tych punktach jest
szczególnie istotne dla interesu publicznego. W przypadku nie wykazania przez Sieć
Obywatelską Watchdog Polska, iż uzyskanie informacji objętej wnioskiem jest szczególnie
istotne dla interesu publicznego, wydana zostanie decyzja o odmowie udostępnienia
informacji publicznej. Jednocześnie informuję, iż na podstawie art. 13 ust. 2 ww. ustawy
termin załatwienia sprawy przedłużony zostaje do 2 miesięcy z uwagi na konieczność
uzyskania dodatkowych informacji od wnioskodawcy, od których uzależnione będzie dalsze
działanie podmiotu zobowiązanego do rozpatrzenia wniosku tj. konieczność przygotowania
żądanej informacji lub przygotowania decyzji administracyjnej.
Ad.15. w okresie ostatnich trzech lat Uczelnia nie pozywała, ani nie kierowała zawiadomień
dotyczących art. 212 Kodeksu karnego.
Ad.16 - Ad. 19 nie było zgłoszeń w sprawach wskazanych w tych pytaniach.
7
sz
Z Pe CL
KE dr hab. Andrzej Panasiuk CU -
Wniosek o informację przez Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
Ocena LLM: B) email jest odpowiedzią z Collegium Witelona Uczelnia Państwowa i zawiera odmowę odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.Załączniki
- doc02221720250403112602.pdf
COLLEGIUM WITELONA
UCZELNIA PAŃSTWOWA
ul.Selmowa SA, 59-220 Legnica
id. 390624793
W Legnica, 2 kwietnia 2025 r.
HR.0133.2.1.2025
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 06 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
po rozpatrzeniu wniosku Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska, o udostępnienie informacji publicznej,
odmawiam
udostępnienia informacji publicznej, w następującym zakresie:
1). wynagrodzenia brutto rektora uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu 2023 r., grudniu
2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r., grudniu 2024 r. - w poszczególnych
miesiącach (pkt 12);
2) wynagrodzenia brutto kanclerza uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu 2023 r.,
grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r., grudniu 2024 r. -
w poszczególnych miesiącach (pkt 13);
3) wynagrodzenia brutto wicerektorów uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu 2023 r.,
grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r., grudniu 2024 r. -
w poszczególnych miesiącach, dla każdego wicerektora osobno wraz ze wskazaniem imienia
i nazwiska każdej osoby (pkt 14);
4) wyników analiz potencjalnego konfliktu interesów związanych ze sprawowaniem równocześnie
funkcji publicznych np. radnego przez osobę powołaną na stanowisko rektora uczelni oraz
kanclerza (pkt 3).
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2025 r. wnioskodawca Sieć Obywatelska Watchdog Polska zażądała
udostępnienia aż w 19 pkt informacji publicznej. W odpowiedzi Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
w dniu 10 marca 2025 r. udostępniło informację publiczną w następującym zakresie:
1) sprawowania równocześnie funkcji publicznych np. radnego przez osobę powołaną
na stanowisko rektora uczelni (pkt 1);
2) sprawowania równocześnie funkcji publicznych np. radnego przez osobę powołaną
na stanowisko kanclerza uczelni (pkt 2);
3) braku kupna pojazdów w 2024 r. (pkt 4-10);
4) wykazu aktów wewnętrznych regulujących szczegółowe zasady korzystania z samochodów
służbowych (pkt 11);
5) liczby postępowań w ciągu ostatnich trzech lat w zakresie zawiadomień dotyczących art. 212
Kodeksu karnego w stosunku do dziennikarzy, redakcji lub obywateli w sprawach związanych
z publikacjami na temat uczelni w mediach lub social mediach (pkt 15);
6) liczby zgłoszeń od pracowników w 2024 r. w zakresie:
a) art. 943. [mobbing] — Kodeks pracy (pkt 16);
b) art. 18(3a) — [zakaz dyskryminacji — definicje] — Kodeks pracy (pkt 17);
c) art. 18(3d) — [naruszenie zasady równego traktowania] — Kodeks pracy (pkt 18)
d) liczby zgłoszeń uznanych za zasadne (pkt 19).
Jednocześnie w odpowiedzi Uczelnia wskazała iż, w następującym zakresie:
1) wynagrodzenia brutto rektora uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu 2023 r., grudniu
2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r., grudniu 2024 r. - w poszczególnych
miesiącach (pkt 12);
2) wynagrodzenia brutto kanclerza uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu 2023 r.,
grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r., grudniu 2024 r. -
w poszczególnych miesiącach (pkt 13);
3) wynagrodzenia brutto wicerektorów uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu 2023 r.,
grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r., grudniu 2024 r. -
w poszczególnych miesiącach, dla każdego wicerektora osobno wraz ze wskazaniem imienia
i nazwiska każdej osoby (pkt 14);
4) wyników analiz potencjalnego konfliktu interesów związanych ze sprawowaniem równocześnie
funkcji publicznych np. radnego przez osobę powołaną na stanowisko rektora uczelni oraz
kanclerza (pkt 3);
nie prowadzi odrębnych, szczegółowych rejestrów, zawierających wskazane w żądaniu dane. Uczelnia
zobowiązana do udzielenia informacji uznała zatem, iż wnioskowana informacja posiada charakter
informacji publicznej przetworzonej. Poinformowano wnioskodawcę, iż informacja publiczna
przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna suma tak zwanej informacji publicznej
prostej, dostępnej bez wykazywania przesłanki interesu publicznego. Ze względu jednak na treść
żądania, udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o prostym charakterze,
wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania
danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią informacje proste, informacją przetworzoną, których
udzielenie skorelowane jest z potrzebą wykazania przesłanki szczególnej istotności dla interesu
publicznego.
W udzielonej odpowiedzi, przesłanej na adres wnioskodawcy — _ sprawa-
82079Qfedrowanie.siecobywatelska.pl, Uczelnia w dniu 10 marca 2025 r. wezwała wnioskodawcę do
wykazania w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania tj. do dnia 24 marca 2025 r., w jakim zakresie
występuje szczególna istotność dla interesu publicznego, by udostępnić przetworzone informacje
publiczne.
Do dnia sporządzenia niniejszej decyzji wnioskodawca w ogóle nie ustosunkował się do treści
wezwania z dnia 10 marca 2025 r. Powyższa okoliczność uzasadnia zatem odmowę udzielenia
informacji publicznej w żądanym przez wnioskodawcę zakresie.
„Dokonując analizy przedmiotowego wniosku organ ustalił więc, iż żądana przez wnioskodawcę
informacja posiada charakter informacji przetworzonej, zatem organ miał obowiązek pozytywnego
rozpatrzenia wniosku wyłącznie w sytuacji spełnienia przesłanki szczególnej istotności dla interesu
publicznego. Pojęcie szczególnie istotnego interesu publicznego jest pojęciem niedookreślonym, odnosi
się do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa i innych podmiotów publicznych jako prawnej
całości - zwłaszcza, jeżeli związane jest ono z gospodarowaniem mieniem komunalnym lub majątkiem
Skarbu Państwa. Żądając informacji publicznej przetworzonej wnioskodawca powinien więc wykazać,
w jakim zakresie jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, tj. w jaki sposób zamierza
wykorzystać uzyskane informacje dla poprawy funkcjonowania organów administracji publicznej
i lepszej ochrony interesu publicznego (tak w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Olsztynie z 7 lipca 2011 r., II SA/OI 368/2011)”. Podobnie wskazuje wyrok Naczelnego Sądu
Administracyjnego z dnia 25 września 2020 r. (sygn. akt: I OSK 574/20).
Wnioskodawca w niniejszej sprawie nie wskazał jednak szczególnej istotności dla interesu
publicznego w uzyskaniu informacji objętej żądaniem, natomiast Uczelnia nie doszukała się zaś tej
przesłanki analizując jedynie treść i przedmiot wniosku.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. | „REKTOR /
GD Uez> ALA. m /
Z fĄ Ej
8 % 8 2 POZOSTANIE
sl Ż AZ Ę „Podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowis a /
| 400 R Ż służbowego „mał . upoważnionego do
SA SZA z Ls7 wydania decyzji
4) x ©
Jednocześnie informuję, iż w terminie 14 dni od otrzymania przedmiotowej decyzji, wnioskodawca
może złożyć wniosek do Rektora Collegium Witelona Uczelnia Państwowa o ponowne rozpatrzenie
sprawy, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o dostępnie do informacji publicznej. Strona ma także prawo do
zrezygnowania ze składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy i może wnieść skargę do
wojewódzkiego sadu administracyjnego, co wynika z treści art. 52 $ 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę taką wnosi się za pośrednictwem
Rektora Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Wpis
od skargi wynosi 200,00 zł.
PRAWNZ