- Regionalne Izby Obrachunkowe - fundusz sołecki 2018-2021
- Regionalne Izby Obrachunkowe - fundusz sołecki 2018-2021 #14
Regionalne Izby Obrachunkowe - fundusz sołecki 2018-2021 #14
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
5 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz
Na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. skanów uchwał, zaleceń pokontrolnych, opinii, innych wystąpień, stanowisk czy interpretacji z zakresu funduszu sołeckiego, wydanych w latach 2018-2021 przez właściwy organ lub pracowników Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji na adres: {{EMAIL}}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
RE: Wniosek o informację publiczną przez Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie
Załączniki
- image001.jpg
- BI.0133.33.2021_odpowiedź.pdf
- WA.43.35.2018.pdf
- WA.43.41.2020.pdf
- WK.052.11.2018_2.pdf
- WK.052.11.2018.pdf
- WK.052.12.2019.pdf
- WK.052.43.2020.pdf
- WK.052.53.2020.pdf
- WK.052.58.2018.pdf
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQ©warszawa.rio.gov.pl
Warszawa, dnia 2» lipca 2021 r.
Bl.0133.33.2021
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
Pan Szymon Osowski
Członkowie Zarządu
Stowarzyszenia Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-38695(0fedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na Państwa wniosek nadesłany pocztą elektroniczną w dniu 11 czerwca 2021
r. o udostępnienie informacji publicznej w zakresie „... skanów uchwał, zaleceń pokontrolnych, opinii,
innych wystąpień, stanowisk czy interpretacji z zakresu funduszu sołeckiego, wydanych w latach 2018-
2021 przez właściwy organ lub pracowników Regionalnej Izby Obrachunkowej” uprzejmie informuję, że
co do zasady żądane dokumenty udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Warszawie pod adresem https://warszawa rio.gov.pl/:
1/ uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w zakresie funduszu sołeckiego
publikowane są w dedykowanych zakładkach w BIP. Ścieżka dostępu: „Działalność nadzorcza” =>
„Uchwały Kolegium”, następnie należy wybrać rok (2018, 2019, 2020, 2021) a potem „Uchwały
Kolegium w sprawie uchwał JST” => „dot. funduszu sołeckiego”.
Linki do uchwał w BIP:
a/ rok 2018 - https://warszawa.rio.gov.pl/?c=1038
- Uchwała Kolegium Nr 9.140.2018 z dnia 24 kwietnia 2018 r.
- Uchwała Kolegium Nr 8.127.2018 z dnia 10 kwietnia 2018 r.
- Uchwała Kolegium Nr 9.138.2018 z dnia 24 kwietnia 2018 r.
- Uchwała Kolegium Nr 9.136.2018 z dnia 24 kwietnia 2018 r.
b/ rok 2019 — https://warszawa.rio.gov.pl/?c=1138
- Uchwała Kolegium Nr 15.211.2019 z dnia 9 lipca 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 9.143.2019 z dnia 16 kwietnia 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 21.277.2019 z dnia 1 października 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 9.144.2019 z dnia 16 kwietnia 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 25.335.2019 z dnia 26 listopada 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 16.223.2019 z dnia 22 lipca 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 9.156.2019 z dnia 16 kwietnia 2019 r.
- Uchwała Kolegium Nr 9.142.2019 z dnia 16 kwietnia 2019 r.
c/ rok 2020 — https://warszawa.rio.gov.pl/?c=1264
- Uchwała Kolegium Nr 12.201.2020 z dnia 12 maja 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 13.220.2020 z dnia 2 czerwca 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 12.202.2020 z dnia 12 maja 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 27.357.2020 z dnia 17 listopada 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 12.204.2020 z dnia 12 maja 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 32.396.2020 z dnia 29 grudnia 2020 r.
2
3
—
—
- Uchwała Kolegium Nr 13.230.2020 z dnia 2 czerwca 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 32.405.2020 z dnia 29 grudnia 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 13.231.2020 z dnia 2 czerwca 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 12.203.2020 z dnia 12 maja 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 13.232.2020 z dnia 2 czerwca 2020 r.
- Uchwała Kolegium Nr 14.260.2020 z dnia 23 czerwca 2020 r.
d/ rok 2021 - https://warszawa.rio.gov.pl/?c=1319
- Uchwała Kolegium Nr 15.128.2021 z dnia 13 kwietnia 2021 r.
wystąpienia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie publikowane są w Biuletynie
Informacji Publicznej w zakładce „Działalność kontrola” => „Wystąpienia pokontrolne” a następnie
należy wybrać rok. Zagadnienia dotyczące funduszu sołeckiego ujęte zostały w:
- wystąpieniu o aNIGo WK.510.20.2018 z dnia 14 maja 2018 r. (Lipowiec Kościelny),
i i 2155
- ddsiaania pokontrolnym WK. 2 75.2019 z dnia 6 marca 2020 r. (Siemiątkowo)
link hitos://warszawa.rio.gov.pl/?pzdocumentsaction=showśid=372798bar id=38555
uchwały Składów Orzekających Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie publikowane są w
BIP w zakładce „Działalność opiniodawcza” => „Opinie Składów Orzekających wydane w 2018" lub
„Opinie Składów Orzekających wydane w 2019” lub „Opinie Składów Orzekających wydane w 2020”
lub „Opinie Składów Orzekających wydane w 2021”. W każdym roku następuje dalszy podział na
opinie wydane przez składy orzekające w siedzibie w Warszawie oraz Zespołach Zamiejscowych w
Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach a dalej na opinie wydane w różnych zakresach
opiniowania. W zakresie funduszu sołeckiego wydane zostały:
a/ w 2018 r. w zakresie funduszu sołeckiego wydane zostały:
- uchwała Nr Wa.461.2018 z dnia 7 grudnia 2018 r. (Góra Kalwaria),
link https://warszawa.rio.gov.pl/?a=33876
- uchwała Nr Wa.489.2018 z dnia 14 grudnia 2018 r. (Radzymin),
link https://warszawa.rio.gov.pl/?a=33891
- KOBRA. Nr Si.410. 2018 z dnia 23 listopada 2018 . WBeWIE),
- JENS Nr Si.500. 2018 z dE 7 grudnia 2018 r. (Latowicz)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid= 322128bar_id=33402
- uchwała Nr Si.440. 2018 z dnia 27 listopada 2018 r. SR
- uchwała Nr Si.504. 2018 z dnia 7 AREA 2018 r. (Łosice)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documenteaction=save8id=322048bar_id=33394
- uchwała Nr Si.400.2018 z dnia 21 listopada 2018 t SMBEEJOWIES)
- NoE Nr Si.446. 2018 z iS 27 listopada 2018 r. (Stara Kornica)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p= documentaaction=savesid=319898bar_id=33176
- uchwała Nr Si.394.2018 z dnia 19 listopada 2018 r. (Suchożebry)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?pzdocumentaaction=saveśid=319098:bar_id=33093
b/ w 2019 r. w zakresie funduszu sołeckiego wydane zostały:
- uchwała Nr Wa.489.2019 z dnia 16 grudnia 2019 r. (Dębe Wielkie)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid=369968:bar id=38272
- uchwała Nr Wa.473.2019 z dnia 16 grudnia 2019 r. (Sobienie —Jeziory)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid=369888bar id=38264
- uchwała Nr Os.489. 2019 z dnigih 14 grudnia 2019 r. (Brańszczyk)
- uchwała Nr Si.434. 2019 z dnia 6 grudnia 2019 r. „(Pilewa)
c/ w 2020 r. w zakresie funduszu sołeckiego wydane zostały:
- uchwała Nr Wa.529.2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. (Michałowice)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?pEdocumentśaction=saveśid=397398bar_id=41063
- uchwała Nr Wa.491.2020 z dnia 8 grudnia 2020 r. (Raszyn)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentśaction=saveśsid=397208bar_id=41043
- uchwała Nr Ci.336.2020 z dnia 7 grudnia 2020 r. (Gzy)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid=394 788bar id=40784
- uchwała Nr Os.352.2020 z dnia 3 grudnia 2020 r. (Lelis)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentgaction=saveśid=393738bar id=40674
- uchwała Nr Os.348.2020 z dnia 2 grudnia 2020 r. (Miedzna)
link hitps://warszawa rio.gov.pl/?p=documentśaction=saveśid=393718bar id=40672
- uchwała Nr Si.401.2020 z dnia 1 grudnia 2020 r. (Sterdyń)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid=399338bar id=41262
- uchwała Nr PŁ330.2020 z dnia 4 grudnia 2020 r. (Sierpc)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=save8id=394188bar id=40722
- uchwała Nr Ra.410.2020 z dnia 8 grudnia 2020 r. (Lipsko)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentśaction=saveśid=395248bar id=40832
- uchwała Nr Ra.386.2020 z dnia 4 grudnia 2020 r. (Magnuszew)
link https://warszawa rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid=39321ś:bar id=40621
- uchwała Nr Ra.378.2020 z dnia 4 grudnia 2020 r. (Odrzywół)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveśid=393138:bar id=40612
- uchwała Nr Ra.432.2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. (Skaryszew)
- uchwała Nr Si.409.2020 z dnia 1 grudnia 2020 r. (Wiśniew)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentśaction=saveśid=400018bar_id=41337
- uchwała Nr Si.457.2020 z dnia 14 grudnia 2020 r. (Zbuczyn)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentśaction=saveś4id=399198bar_id=41248
- uchwała Nr Si. 347.2020 z dnia 19 listopada 2020 r. (Żelechów)
link https://warszawa.rio.gov.pl/?p=documentaaction=saveś4id=392328bar_id=40524
d/ w 2021 r. nie wydano uchwał w zakresie funduszu sołeckiego.
W/w dokumenty można również wyszukać poprzez funkcjonalność wyszukiwarki w systemie BIP,
znajdującej się u góry po prawej stronie.
Ponadto przesyłam skany pism:
- WA.43.35.2018 z dnia 11 września 2018 r.
- WA.043.41.2020 z dnia 3 sierpnia 2020 r.
- WK.052.11.2018 z dnia 9 lutego 2018 r.
- WK.052.11.2018 z dnia 16 marca 2018 r.
- WK.052.58.2018 z dnia 17 stycznia 2019 r.
- WK.052.12.2019 z dnia 17 kwietnia 2019 r.
- WK.052.43.2020 z dnia 28 lipca 2020 r.
- WK.052.53.2020 z dnia 10 listopada 2020 r.
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. [22] 628 28 62; 628 7842
e-mail: warszawazwarszawa rio.gow.pl
WA.43.35,2018 Warszawa, dnia ..., września 2018 r.
Pan
Marcin Uchman
Wójt Gminy Cegłów
ul. Kościuszki 4
05-319 Cegłów
W odpowiedzi na Pana wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania
przepisów o finansach publicznych z dnia 3 sierpnia 2018 r. dotyczący przeznaczenia środków
w ramach wydzielonego funduszu sołeckiego na budowę parkingu przy cmentarzu
parafialtym na działce należącej do parafii, a przekazanej Gminie Cegłów na podstawie
umowy użyczenia terenu podpisanej pomiędzy Gminą Cegłów a tą parafią, uprzejmie
informuję;
Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 roku o funduszu sołeckim (Dz.U.
z 2014 r., poz. 301 z późn.zm.), środki funduszu przeznacza się na reallzację przedsięwzięć,
które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są
zgodne ze strategią rozwoju gminy.
W odpowiedzi na powyższe pytanie najistotniejszy jest warunek: że mogą to być
jedynie zadania z zakresu zadań własnych gminy. Zgodnie z ogólną definicją wynikającą z art.
6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku © samorządzie gminnym (Dz. U. z 2048 r., poz. 994
z późn.zm.)j, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu
lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z kolei art. 7 tejże ustawy
wskazuje, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Jeśli więc zadanie wskazane we wniosku sołectwa mieścić się będzie w katalogu zadań
własnych, to będzie mogło być realizowane w ramach funduszu sołeckiego. Gmina
nabywając prawo do zarządzania nieruchomością np. na podstawie umowy użyczenia będzie
mogła realizować zadania własne w postaci budowy parkingu.
Mając powyższe na uwadze tut. Regionalna lzba Obrachunkowa podziela stanowisko
Wójta Gminy Cegłów zawarte w w/w wniosku.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż niniejsze stanowisko nie ma charakteru wiążącego,
ponieważ Regionalna lzba Obrachunkowa w Warszawie nie posiada uprawnień do
dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
Wysłane listem tte dnia Z:ośi ft
Mr TAS z rejestru przesyłek wychodzących
|
Ne _-1 pocztowej ksiązki nadawczej ożena ZychRe
Wysłano ligtam fpołe% inia o3,8£.2%0
Nir
Nr«
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQwarszawa.rio.gov.pl
RZE ZZOZ ZZ ZE POŻAR N
WA.043.41.2020 Warszawa, dnQOX sierpnia 2020 r.
Andrzej Pawluczyk
Sekretarz Gminy
ul. Warecka 19
glonatn | w Warszawie 26-660 Jedlińsk
AC© Ad rejestr przesyłek wychodzących
> z pocztowej ksiązki nadawczej
Podpis ..
W nawiązaniu do wniosku o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów
o finansach publicznych, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowe w Warszawie
w dniu 9 lipca 2020 r., dotyczącego wyodrębnienia w ramach funduszu sołeckiego środków na
remont kościoła lub innego obiektu sakralnego, wpisanych na listę zabytków, które nie są
własnością gminy, uprzejmie informuję;
Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U.
z 2014r., poz. 301 z późn zm.), środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć,
które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne
ze strategią rozwoju gminy. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.
z 2020 r., poz. 713 t.j.) w art. 7 ust. 1 definiuje zadania własne jako zaspokajanie zbiorowych
potrzeb wspólnoty oraz w pkt. 9 powołanego przepisu stanowi, że do zadań własnych gminy
zalicza się sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony
zabytków i opieki nad zabytkami.
Regulacja powyższa nie wyłącza jednak obowiązku stosowania do realizacji
wymienionego zadania, reguł wynikających z ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2020 r.. poz. 282). Zgodnie z art. 71 ust. 1 ww.
ustawy, w zakresie sprawowania opieki nad zabytkami osoba fizyczna lub jednostka
organizacyjna posiadająca tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności.
użytkowania wieczystego albo stosunku zobowiązaniowego finansuje prowadzenie prac
konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy tym zabytku. Natomiast
w myśl art. 71 ust. 2 sprawowanie opieki nad zabytkami, w tym finansowanie prac
konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku, do którego tytuł prawny,
określony w ust. 1 posiada jednostka samorządu terytorialnego, jest zadaniem własnym tej
jednostki. W art. 81 ust. 1 ustawodawca postanowił, że w trybie określonym odrębnymi
przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy
zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub
samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.
Z powyższego wynika, iż pomoc finansowa gminy w zakresie finansowania opieki nad
zabytkami, które nie stanowią jej własności lub nie są w jej posiadaniu, może być realizowana
jedynie w formie przekazania dotacji przez organ stanowiący gminy i na zasadach określonych
przez ten organ w podjętej uchwale. Zatem parafia, musi złożyć wniosek o dotację na dane
przedsięwzięcie na zasadach określonych w uchwale rady gminy. Reasumując. w przypadku
finansowania prac przy kościele zabytkowym konieczne jest uchwalenie przez radę gminy
zasad udzielania dotacji na cele związane z ochroną i opieką nad zabytkami i złożenie przez
parafię stosownego wniosku.
W przypadku funduszu sołeckiego, podstawowa zasada polega na tym, że jego środki
mogą być wydawane na przedsięwzięcia, będące zadaniami własnymi gminy, które z definicji
powinny być realizowane na gruncie, do którego gmina ma tytuł prawny.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma
uprawnień do dokonywania powszechnie, obowiązującej wykładni przepisów prawa.
W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest
wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów
rozstrzygających w konkretnych sprawach.
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQwarszawa.rio. gov.pl
Warszawa, dn. 4 lutego 2018 r.
WK.052.11.2018
lo)
W dniu 10 stycznia 2018 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Warszawie wpłynęło za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego pismo Komitetu
dla Grzegorzewic z dnia 30 grudnia 2017 r. stanowiące „Wniosek o wydanie
rozstrzygnięcia nadzorczego ”. Ponadto w dniu 15 stycznia 2018 roku wpłynęło pismo
Komitetu dla Grzegorzewic z dnia 10 stycznia 2018 roku o tej samej treści co
wymienione wcześniej oraz pismo będące „Uzupełnieniem do wniosku o wydanie
rozstrzygnięcia nadzorczego z dnia 30.12.2017”. Kolejne pismo Komitetu dla
Grzegorzewic z dnia 13 stycznia 2018 roku wpłynęło do Izby w dniu 17 styczna b.r.
jako „Wniosek o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego ”, a 23 stycznia 2018 roku
wpłynęło „Uzupełnienie do wniosku o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego z dnia 30.
lą2017r.”.
W wymienionych pismach Komitet dla Grzegorzewic zwraca się o wydanie
rozstrzygnięcia nadzorczego polegającego na orzeczeniu nieważności Uchwały Rady
Miejskiej w Warce Nr XLIII/271/17 z dnia 21 grudnia 2017 r w sprawie uchwalenia
budżetu Gminy Warka na rok 2018, w części dotyczącej przeznaczenia funduszu
sołeckiego Sołectwa Grzegorzewice na rok 2018 w kwocie 13.503,00 zł na zakup
samochodu dla OSP Grzegorzewice a nie na termomodernizację garażu OSP
Grzegorzewice i całej kwoty z dzierżawy punktu skupu na finansowanie drogi gminnej
w Grzegorzewicach, oraz nie zaplanowania wydatków na modernizację dróg w
sołectwie Grzegorzewice.
W nawiązaniu do powyższego Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie
informuje, że wymieniona uchwała Rady Miejskiej w Warce była z urzędu przedmiotem
badania przez Kolegium Izby w dniu 30 stycznia 2018 roku, zgodnie z właściwością
wynikającą z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych
izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 561).
Badając w/w uchwałę, Kolegium przeanalizowało zgłoszone w pismach
zastrzeżenia do przedmiotowej uchwały i w efekcie prowadzonego postępowania nie
znalazło podstaw do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego w stosunku do tej uchwały.
listem . poleconym ią OŚ DARY. me” Ao cf
Z, materiałów będących w posiadaniu Izby wynika, że Sołtys Grzegorzewic,
przekazał Burmistrzowi Warki w dniu 5 września 2017 roku
wniosek Sołectwa Grzegorzewice celem uwzględnienia go w projekcie budżetu Gminy
Warka na 2018 rok, a więc zgodnie z postanowieniem art. 5 ustawy z dnia 21 lutego
2014 roku o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301). Wniosek jest zgodny z
uchwałą Nr 1/A/17 Zebrania Wiejskiego Wsi Grzegorzewice z dnia 4 września 2017 r.i
dotyczy dofinansowania OSP Grzegorzewice i taki też wydatek zaplanowany jest w
uchwale budżetowej Gminy Warka na 2018 rok, w funduszu sołeckim dla Sołectwa
Grzegorzewice w wysokości 13.502,19 zł. Ponadto z protokołu z wiejskiego zebrania
sołectwa Grzegorzewice (podpisanego przez Przewodniczącą zebrania), odbytego w
dniu 25 stycznia 2018 roku wynika, że dopiero 25 stycznia został odwołany Sołtys
Grzegorzewic Pan „ zatem wniosek sołectwa Grzegorzewice,
przekazany Burmistrzowi Warki w dniu 5 września 2017 roku przez urzędującego
sołtysa Grzegorzewic, jest prawomocny.
W przedstawionej w pismach Komitetu dla Grzegorzewic sytuacji, sołectwo
Grzegorzewice, stosownie do art. 7 ustawy o funduszu sołeckim, może złożyć do
Burmistrza Gminy do dnia 31 października 2018 r wniosek o zmianę przedsięwzięcia
lub zmianę zakresu przedsięwzięcia przewidzianego do realizacji w ramach funduszu
sołeckiego.
Odnośnie zastrzeżenia dot. „nie zaplanowania wydatków na modernizację dróg w
Sołectwie Grzegorzewice, zgodnie z projektem Uchwały Rady Miejskiej w Warce,
zaopiniowanym i przegłosowanym jednogłośnie przez Radnych w dniu 26 kwietnia
2017 r. w sprawie przekazania 50% kwoty ze sprzedaży działki ewidencyjnej nr 82/5 w
Lechanicach, stanowiącej mienie Sołectwa Grzegorzewice na modernizację dróg w
Grzegorzewicach” należy zauważyć, że wymieniona działka stanowiła mienie
komunalne Gminy Warka i zgodnie z uchwałą Nr LIIU/558/06 Rady Miej skiej w Warce
z dnia 26 października 2006 roku została przekazana w użytkowanie na rzecz Sołectwa
Grzegorzewice.
Stosownie do art.30 ust.2 pkt3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym (tj.Dz. U z 2017 r „poz.1875) to Burmistrz Gminy gospodaruje mieniem
komunalnym gminy i on też zgłasza propozycje przeznaczenia otrzymanych ze
sprzedaży majątku środków finansowych. W/w projekt „Uchwały Rady Miejskiej w
Warce ,„zaopiniowanym i przegłosowanym jednogłośnie przez Radnych( _ )" nie jest
wiążący, jako że został on przegłosowany na posiedzeniu komisji Rady Miejskiej w
Warce odbytej wspólnie w dniu 26 kwietnia 2017 roku, a nie przez organ stanowiący w
ustawowym składzie Rady na sesji w dniu 27 kwietnia 2017 roku, na której to Rada
Miejska w Warce wyraziła zgodę na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości
położonej we wsi Lechanice (uchwała Nr XXXV/215/ 17).
'czej 2
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawafwarszawa.rio.gov.pl
REgienata iż5a (jb
Wysłano listem po
Nr..BOR, | z rejest
rachunkowa w Warszawie
Warszawa, dn. l b marca 2018 r.
WK.052.11 -2018
N
(0)
W nawiązaniu do Pani pisma z dnia 12 lutego 2018 roku niniejszym informuję, że
Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone
w przesłanym Pani piśmie z dnia 9 lutego 2018 roku, zgodnie z którym Kolegium Izby
nie znalazło podstaw do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego w stosunku do Uchwały
Rady Miejskiej w Warce Nr XLNI/271/17 z dnia 21 grudnia 2017 r w sprawie
uchwalenia budżetu Gminy Warka na rok 2018 w części dotyczącej przeznaczenia
funduszu sołeckiego Sołectwa Grzegorzewice na rok 2018 w kwocie 13.503,00 zł na
zakup samochodu dla OSP Grzegorzewice.
Uchwała Nr 1/2018 Zebrania Wiejskiego Sołectwa Grzegorzewice o
przeznaczeniu środków z funduszu sołeckiego na rok 2018 w wysokości 13 502,19 zł na
dofinansowanie OSP Grzegorzewice, tj. na termomodernizację garażu OSP
Grzegorzewice, podjęta została 2 lutego 2018 roku, czyli już po podjęciu uchwały Rady
Miejskiej w Warce z dnia 21 grudnia 2017 roku.
Odnośnie wymienionej w Pani piśmie uchwały Nr 2/A/17 z dnia 4 września
2017 roku Zebrania Wiejskiego Sołectwa Grzegorzewice dotyczącej przeznaczenia
środków z gospodarowania mieniem komunalnym przyjętym od gminy - działka nr
82/5 - należy zauważyć, iż z pisemnej informacji uzyskanej od Burmistrza Warki
wynika, że do Gminy ta uchwała nie wpłynęła. Niezależnie od powyższego podkreślić
należy, że dochody z majątku gminy stanowią dochód budżetu gminy.
Natomiast w sprawie dotyczącej „nie zaplanowania wydatków na
modernizację dróg w Sołectwie Grzegorzewice, zgodnie z projektem Uchwały Rady
Miejskiej w Warce , zaopiniowanym i przegłosowanym jednogłośnie przez Radnych w
dniu 26 kwietnia 2017 r. w sprawie przekazania 50% kwoty ze sprzedaży działki
ewidencyjnej nr 82/5 w Lechanicach, stanowiącej mienie Sołectwa Grzegorzewice na
modernizację dróg w Grzegorzewicach*, Izba przedstawiła już swój pogląd w tej
sprawie w przesłanym Pani piśmie z dnia 9 lutego 2018 roku, wymienionym na
wstępie niniejszego pisma.
m... dnia „A608,2048, P ;
pa N ul
JE NEPAJ
CŁA ZFOIROMSJe4
NACZELNJI
yt Wojcioah Ulatowski
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQwarszawa.rio.gov.pl
Warszawa, dn. 17 kwietnia 2019 r.
WK.052.12.2019
©
Pan
Michał Dominiak
Przewodniczący Rady Gminy
Urząd Gminy Leszno
AI. Wojska Polskiego 21
05-084 Leszno
W dniu 18 marca 2019 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie
wpłynęło pismo z dnia 6 lutego 2019 r. nr RG.0004.1 .2019 dotyczące wyrażenia opinii czy
zasadne było odrzucenie przez Wójta Gminy Leszno wniosku o przyznanie środków z
funduszu sołeckiego wsi Leszno na określone w piśmie trzy zadania. W odpowiedzi na
przedmiotowe pismo uprzejmie informuję;
Z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 506) wynika, iż do zadań gminy należą m.in. sprawy ochrony
zabytków i opieki nad zabytkami. Wspomniana regulacja prawna nie wyłącza jednak
obowiązku stosowania do realizacji ww. zadania reguł wynikających z ustawy z dnia 23
lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 2067 z
późn.zm). W art. 81 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca postanowił, że na prace
konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru
może być udzielona przez organ stanowiący gminy dotacja na zasadach określonych w
podjętej przez ten organ uchwale. Decyzję o udzieleniu bądź nieudzieleniu dotacji
podejmuje organ stanowiący.
Z uwagi na powyższe jedyną możliwą drogą zaplanowania wydatków na prace
konserwatorskie, restauratorskie przy zabytku jest forma dotacji na podstawie art. 71 ust. 2
i art. 81 ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami.
Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu sołeckiego
jest złożenie do wójta, (burmistrza lub prezydenta miasta) wniosku do dnia 30 września
roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek, przez sołectwo celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy, o czym stanowi art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21
lutego 2014r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014r. poz. 31 z późn.zm). Zgodnie z art. 5
ust. 5 ustawy o funduszu sołeckim wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od
dnia otrzymania - odrzuca wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4.
informując jednocześnie o tym sołtysa. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania
tej informacji podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta
(burmistrza, prezydenta miasta). Odrzucenie wniosku sołectwa może mieć następujące
przyczyny: nieprawidłowe uchwalenie, brak wskazania przedsięwzięć przewidzianych do
realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na
podstawie informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim, wraz z
oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem, przekazanie wniosku po 30 września roku
poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek, przez sołtysa wójtowi
(burmistrzowi, prezydentowi miasta) celem uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
Ocena prawidłowości wniosku powinna polegać także na ocenie realności założeń
przedstawionych przez sołectwo co do koniecznych do poniesienia wydatków.
Należy wspomnieć, iż zgłoszone przez sołectwo we wniosku przedsięwzięcie musi
być zadaniem własnym gminy (czyli być zadaniem, które może być realizowane przez
gminę), musi sprzyjać poprawie warunków życia mieszkańców (należy we wniosku
uzasadnić, że dane zadanie poprawi warunki życia mieszkańców danego sołectwa) oraz
musi być zgodne ze strategią rozwoju gminy (dane zadanie musi mieścić się w zapisach
dokumentów planistycznych). Jeżeli któryś z warunków nie jest dochowany - wójt,
(burmistrz lub prezydent) zobowiązany jest odrzucić wniosek sołectwa.
Jak wspomniano wyżej zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o funduszu sołeckim wójt
(burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, informując jednocześnie o tym sołtysa.
Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania tej informacji podtrzymać wniosek,
kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten
wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Wójt (burmistrz, prezydent miasta)
związany jest rozstrzygnięciem rady gminy w tym zakresie.
Natomiast stosownie do art. 5 ust. 11 ustawy o funduszu sołeckim uchwalając budżet
-rada gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku gdy zamierzone zadanie (lub zadania)
nie spełnia wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7 ustawy. Zatem odrzucony winien
zostać wniosek sołectwa, który dotyczy przedsięwzięć nie zgłoszonych we wniosku, który
dotyczy przedsięwzięć nie będących zadaniami własnymi gminy oraz przedsięwzięć nie
służących poprawie warunków życia mieszkańców, które dodatkowo muszą również
pozostawać w zgodzie ze strategią rozwoju gminy. Są to warunki formalne przyjęcia
wniosku sołectwa do budżetu przez Radę Gminy.
Biorąc pod uwagę powyższe ocena czy dane przedsięwzięcie może być realizowane
w ramach funduszu sołeckiego, należy do organów gminy, uwzględniając ww. normy
prawne. Powyższe dyktowane jest głównie koniecznością dokonania oceny zgodności
danego przedsięwzięcia ze strategią rozwoju gminy, co do której komplementarną wiedzę
posiadają jej organy, a także koniecznością dokonania oceny, w jakim zakresie planowane
przedsięwzięcie będzie służyło poprawie warunków życia mieszkańców.
ry
1
Z-ca NACZ”
NA WKGF
n MAM, 4 1)
mgr Maria WEJ
Baa | A
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQ warszawa .rio.gov.pl
WK.052.43.2020 © Warszawa, dn. 2.£ lipca 2020 r.
s
na Izba Obrachunkowa w Warszawie
siew tdLelc ; h Pani Aneta Olszak
Wysłano listem RE dnia 18.04,0
NI003 ADAMA z rejestru przesyłek wychodzących
Łowca: z pocztowej książki nadawczej
aż i Pan Roman Chojecki
Pan Ludwik Kamiński
Radni Rady Gminy Siedlce
W odpowiedzi na Państwa wniosek o podjęcie czynności zmierzających do uchylenia
lub stwierdzenia nieważności uchwały Nr XX/241/2020 Rady Gminy Siedlce z dnia 30
kwietnia 2020 r. w sprawie uchylenia uchwały w sprawie określenia zasad zwiększenia
środków funduszu sołeckiego, przekazany do tut. Izby przez Wojewodę Mazowieckiego 7 lipca
2020 r., uprzejmie informuję;
Uchwała została objęta nadzorem z urzędu przez Kolegium Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Warszawie na posiedzeniu w dniu 14 lipca 2020 r. z punktu widzenia
legalności, na podstawie przepisów art. 1 ust. 2 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
7 października 1997 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. 2019 r. poz. 2137)
oraz art. 85 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.
713) iart. 171 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483 ze zm.).
W wyniku badania tej uchwały, Kolegium Izby nie znalazło podstaw do wydania
rozstrzygnięcia nadzorczego.
We wniosku wskazali Państwo, iż badana uchwała, cyt.: „.. została podjęta sprzecznie
z art. 2 ust. 1, 2 i4 Ustawy o Funduszu Sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014r. poz.
301) co powoduje jej nieważność z mocy samego prawa i podlegać powinna uchyleniu... ”.
Zgodnie z przywołanymi we wniosku przepisami art. 2 ust. 1,214 ustawy z dnia 21
lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301 ze zm.), rada gminy rozstrzyga o
wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w
której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu; uchwała podjęta po
dniu 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, jest nieważna, przy
czym uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie wyłącznie
do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta.
Ustawa o funduszu sołeckim przewiduje również możliwość zwiększenia środków tego
funduszu w drodze uchwały rady gminy, która określa zasady zwiększenia środków funduszu
przypadających na poszczególne sołectwa i ma zastosowanie do lat budżetowych
następujących po roku, w którym została podjęta (art. 4 ust. 1 i ust. 3 ustawy). Niniejszą
uchwałę należy podjąć w nieprzekraczalnym terminie, tj. do dnia 30 czerwca roku
poprzedzającego rok budżetowy, przy czym uchwała podjęta po ustawowym terminie jest
nieważna (art. 4 ust. 1 i 2).
Przepisy ustawy o funduszu sołeckim nie określają ram czasowych podjęcia uchwały
dotyczącej uchylenia uchwały w sprawie określenia zasad zwiększenia środków funduszu
sołeckiego.
Załącznik — klauzula informacyjna RODO
RADCA PRAWNY
Aneta Chmielowiec
06
15.91. VOwv.Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQwarszawa rio. gov.pl
WK.052.53.2020 Warszawa, dnia 10 listopada 2020 r.
Pani
Urszula Nosowska
Sołtys sołectwa Patok
W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 15 października 2020 r. dotyczące zmiany przeznaczenia
środków funduszu sołeckiego przez Radę Gminy bez konsultacji z Radą Sołecką w Patoku informuję, iż
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie zostało zapoznane z treścią złożonego przez
Panią pisma oraz wyjaśnieniem przesłanym w przedmiotowej sprawie przez Burmistrza Miasta Kałuszyn
z dnia 29 października 2020 r. (znak FPB.3025.28.2020) na posiedzeniu w dniu 2 listopada 2020 r.
W toku analizy wymienionych wyżej dokumentów Kolegium ustaliło co następuje;
— pierwotny wniosek sołectwa pn. „Modernizacja budynku świetlicy we wisi Patok” planowany w kwocie
15.061,24 zł został zrealizowany i rozliczony w dniu 28 sierpnia 2020 r.
— Rada Sołecka w dniu 25 września 2020 r. złożyła ponowny wniosek o realizację przedsięwzięcia
w ramach funduszu sołeckiego w 2020 r. na przedsięwzięcie pn. „zakup przenośnego zestawu
rekreacyjnego do użytku mieszkańców w celach integracyjnych i okolicznościowych (w skład zestawu
wchodzi przenośny namiot na 50 osób zestaw krzeseł ogrodowych oraz duży grill gazowy) —
szacowany koszt 15.000,00 zł.
Wobec powyższego Kolegium tut. Izby zauważa, iż środki funduszu sołeckiego w danym roku mają
charakter jednorazowy, co równoznaczne jest z faktem, iż ich wydatkowanie zgodnie z zaplanowanym
celem uniemożliwia ponowne zaangażowanie środków o tej samej wartości na inne przedsięwzięcie.
Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim
(Dz.U. z 2014 r. poz. 301) środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami
własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategia rozwoiu miny.
Zgłaszanie do realizacji ww. przedsięwzięć należy natomiast do wyłącznej kompetencji zebrań wiejskich.
Załącznik: klauzula informacyjna RODO
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie
ul. Koszykowa 6a, 00-564 Warszawa
tel. (22) 628 28 62; 628 78 42
e-mail: warszawaQwarszawa.rio.gov.pl
Warszawa, dn. A? latania 2019 r.
WK.052.58.2018
CE
i z
i
W nawiązaniu do Pana wniosku z dnia 17 grudnia 2018 roku o wydanie
rozstrzygnięcia nadzorczego, polegającego na orzeczeniu nieważności Uchwały Rady
Miejskiej w Warce Nr III/13/18 z dnia 17 grudnia 2018 r w sprawie uchwalenia budżetu
Gminy Warka na rok 2019 informuję, że wymieniona uchwała była z urzędu przedmiotem
badania przez Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, zgodnie z
właściwością wynikającą z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o
regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 561), w dniu
08 stycznia 2019 roku.
Badając w/w uchwałę Kolegium przeanalizowało zgłoszone w Pana piśmie
zastrzeżenia do przedmiotowej uchwały, w części dotyczącej działań inwestycyjnych na
terenie Gminy Warka wydatków na modernizację dróg gminnych w Sołectwie
Grzegorzewice (zakup kruszywa) i wydatków na budowę placu zabaw dla dzieci w
Grzegorzewicach, zgodnych ze złożonymi wnioskami Sołectwa, sporządzonymi na
podstawie Uchwał NR 8/2018 i Nr 9/2018 Zebrania Wiejskiego z dnia 22 sierpnia 2018 r”
1 w efekcie prowadzonego postępowania, Kolegium nie znalazło podstaw do wydania
rozstrzygnięcia nadzorczego w stosunku do tej uchwały.
-
Re: RE: Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz
Szanowni Państwo,
Dziękujemy za odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji z 11 czerwca 2021 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska od początku angażowało się w tematykę funduszy
sołeckich, w tym między innymi prowadząc stronę www.funduszesoleckie.pl. Do tej pory udzielamy
wsparcia oraz porad prawnych mieszkańcom, sołtysom i pracownikom urzędów.Uzyskane od Państwa informacje pozwoliły nam stworzyć zestawienie, które ma za zadanie
aktualizować wiedzę i posłużyć jako zbiór wskazówek dla wszystkich zainteresowanych osób.Wspomniane zestawienie i poświęcony mu artykuł znajdują się na naszej stronie:
https://siecobywatelska.pl/zapytalismy-rio-i-wojewodow-o-fundusz-solecki/Z poważaniem
Agnieszka Zdanowicz - Dyrektorka Zarządzająca
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 5262842872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoW nawiązaniu do pisma z dnia 2021-07-23 06:46:53 z adresu {{ email }}:
> Dzień dobry, W załączeniu przesyłamy odpowiedź na poniższą korespondencję.
> Sekretariat Izby �