- Regionalne Izby Obrachunkowe - fundusz sołecki 2018-2021
- Regionalne Izby Obrachunkowe - fundusz sołecki 2018-2021 #4
Regionalne Izby Obrachunkowe - fundusz sołecki 2018-2021 #4
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz
Na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. skanów uchwał, zaleceń pokontrolnych, opinii, innych wystąpień, stanowisk czy interpretacji z zakresu funduszu sołeckiego, wydanych w latach 2018-2021 przez właściwy organ lub pracowników Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji na adres: {{EMAIL}}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
(bez tematu) przez Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach
Załączniki
- 135_IX_19.pdf
- 73-III-Lubomia_NP.pdf
- 181_XI_19.pdf
- 339_XXII_19.pdf
- 15-2021............................dot._udostepn._uchwal_zalecen_poko_UTzLaHl.pdf
- 197_XI_20.pdf
Id: 7B50D2A5-D3B0-400A-A84C-64227BCF848C
Uchwała Nr 135/IX/2019
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
z dnia 21 marca 2019 r.
w sprawie uchwały Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie
wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020
rok
Na podstawie art. 11 ust.1 pkt 1 i 2 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) w związku z art. 91
ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506)
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje:
§ 1.
Stwierdza się nieważność uchwały Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca
2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy
Koszarawa na 2020 rok, w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule uchwały i w § 1
– z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na nieuprawnionym zawężeniu wyodrębnienia
funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego, czym naruszono art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21
lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.).
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Uchwała Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia
zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, wpłynęła
do
Regionalnej
Izby
Obrachunkowej
w Katowicach
w dniu
6
marca
2019
r.
W dniu 8 marca 2019 r., Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło, że
przedmiotowa uchwała, zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.), podlega nadzorowi
Izby i uchwałą Nr 127/VIII/2019 wszczęło w stosunku do niej postępowanie nadzorcze.
Badanie nadzorcze przeprowadzono na posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 21 marca
2019 r., o terminie którego powiadomiono organy gminy z pouczeniem, że w posiedzeniu ma prawo
Elektronicznie podpisany przez:
Daniel Kołodziej
dnia 8 kwietnia 2019 r.
Id: 7B50D2A5-D3B0-400A-A84C-64227BCF848C
uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana, stosownie do
regulacji zawartej w art. 18 ust. 3 ww. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.
W posiedzeniu Kolegium Izby nie uczestniczyli przedstawiciele jednostki samorządu terytorialnego.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach ustaliło, co następuje:
Uchwałą Nr V/44/19 z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie
funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, Rada Gminy Koszarawa wyraziła
zgodę na wyodrębnienie w budżecie gminy na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki.
Zgodnie
z art.
2
ust.
1
ustawy
z dnia
21
lutego
2014
r.
o funduszu
sołeckim
(Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy
środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody
na wyodrębnienie funduszu. Bezpośrednio z art. 2 ust. 3 tej ustawy wynika, że uchwała o wyrażeniu
zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po
roku, w którym została podjęta. Natomiast inne zastosowanie ma uchwała o niewyrażeniu zgody na
wyodrębnienie funduszu, a mianowicie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku,
w którym została podjęta, tak stanowi przepis ust. 4 art. 2 tej ustawy.
W świetle powyższych przepisów, w ocenie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach, Rada Gminy Koszarawa podejmując uchwałę o wyodrębnieniu w budżecie środków
stanowiących fundusz sołecki nie mogła ograniczyć decyzji o ich wyodrębnieniu tylko do roku 2020,
gdyż zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu
ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta,
a zatem bez ograniczenia czasowego. Wskazanie przez organ stanowiący wyodrębnienia funduszu
tylko w roku 2020 zawęża okres wyodrębnienia funduszu tylko do jednego roku budżetowego 2020
i tym samym w sposób istotny narusza obowiązujące przepisy prawa. Wyrażone w ten sposób
oświadczenie woli pozostaje bowiem w sprzeczności z unormowaniem art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21
lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. To, że podejmując uchwałę o wyrażeniu zgody na
wyodrębnienie w budżecie środków funduszu sołeckiego, gmina nie może ograniczyć tego
wyodrębnienia wyłącznie do jednego roku, skoro musi mieć ono zastosowanie do kolejnych lat
następujących po roku, w którym uchwała została podjęta – potwierdził m.in. WSA w Olsztynie
w wyroku z 24 września 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 414/15 (LEX nr 1929434, OwSS 2016/1/94-97).
Id: 7B50D2A5-D3B0-400A-A84C-64227BCF848C
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 oraz art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7
października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, orzekło o nieważności uchwały
Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na
wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, w części
obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule uchwały i w § 1 – z powodu istotnego naruszenia
prawa polegającego na zawężeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku
budżetowego, co pozostaje w sprzeczności z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu
sołeckim.
Na niniejszą uchwałę przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie
trzydziestu dni od dnia jej doręczenia.
Przewodniczący Kolegium
Daniel Kołodziej
PrezesUchwała Nr 73/III /2018
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach
z dnia 18 stycznia 2018 roku
w sprawie Zarządzenia Nr RO.0050.181.2017 Wójta Gminy Lubomia z dnia 11 grudnia
2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) w związku z art. 91 ust. 4
ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn.
zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje:
§ 1.
Stwierdza się naruszenie prawa w zarządzeniu Nr RO.0050.181.2017 Wójta Gminy
Lubomia z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok
polegające na naruszeniu art. 257 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077) w związku z art. 50a ustawy z dnia 13 listopada
2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1453 z późn.
zm.) poprzez zwiększenie przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego planu
dochodów w Dziale 758 „Różne rozliczenia”, rozdziale 75814 "Różne rozliczenia finansowe"
oraz planu wydatków w Dziale 750 „Administracja publiczna”, rozdziale 75023 „Urzędy gmin
(miast i miast na prawach powiatu)” z przekroczeniem upoważnienia ustawowego.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2
Uzasadnienie
Zarządzenie Nr RO.0050.181.2017 Wójta Gminy Lubomia z dnia 11 grudnia 2017 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok wpłynęło do Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Katowicach w dniu 27 grudnia 2017 roku.
Badając przedłożone zarządzenie, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach stwierdziło w niej naruszenie prawa, określone w § 1 niniejszej uchwały,
ze względu na poniżej opisany stan faktyczny i prawny sprawy.
Zarządzeniem Nr RO.0050.181.2017 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie
Gminy Lubomia na 2017 rok Wójt Gminy Lubomia zwiększył jednocześnie o kwotę
35.679,33zł:
plan dochodów w Dziale 758 „Różne rozliczenia”, rozdziale 75814 "Różne rozliczenia
finansowe", § 2030 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych
zadań bieżących gmin (związków gmin, związków powiatowo-gminnych)” oraz § 6330
„Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów
inwestycyjnych własnych gmin (związków gmin, związków powiatowo-gminnych)”;
plan wydatków 750 „Administracja publiczna”, rozdziale 75023 „Urzędy gmin
(miast i miast na prawach powiatu)” § 4300 „Zakup usług pozostałych”.
Wyżej wymienionego zwiększenia w planie dochodów dokonano w związku ze zwiększeniem
planu dochodów w związku z otrzymaniem środków pochodzących z rezerwy celowej ujętej w
ustawie budżetowej z przeznaczeniem na zwrot części wydatków poniesionych w ramach
funduszu sołeckiego w 2016 r. (pismo Wojewody Śląskiego z dnia 29 sierpnia 2017 r. znak
FBI.3111.197.4.2017).
Uprawnienia organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania
w toku wykonywania budżetu zmian w planie dochodów i wydatków określa art. 257 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077), zwanej dalej
"u.f.p.". W oparciu o powołany przepis zarząd może dokonywać zmian polegających
na zmianach planu: 1) dochodów i wydatków związanych ze zmianą kwot lub uzyskaniem
dotacji przekazywanych z budżetu państwa, z budżetów innych jednostek samorządu
terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych; 2) dochodów jednostki
samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw
subwencji ogólnej; 3) wydatków jednostki samorządu terytorialnego w ramach działu
w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia
i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej; 4) dochodowi
3
wydatków jednostki samorządu terytorialnego związanych ze zwrotem dotacji otrzymanych
z budżetu państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego. Organ stanowiący jednostki
może również upoważnić zarząd do dokonywania innych zmian w planie wydatków
niż określone w art. 257 u.f.p., z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami
(art. 258 ust. 1 pkt 1 u.f.p.). Tak ukształtowany zakres upoważnienia do dokonywania zmian
w planie dochodów i wydatków budżetu ograniczony jest treścią art. 50a ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 1453 z późn. zm.)) - zwanej dalej "u.d.j.s.t." - który stanowi, że o przeznaczeniu dotacji,
otrzymanych z budżetu państwa na podstawie odrębnych przepisów, stanowiących zwrot
poniesionych wydatków na realizację zadań określonych w tych przepisach decyduje organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 3 ust. 7 ustawy z dnia z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim
(Dz. U. z 2014 r., poz. 301) Gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot, w formie dotacji
celowej, części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Zwrot obejmuje wydatki
wykonane w roku poprzedzającym rok budżetowy. Wysokość wydatków stanowiąca podstawę
obliczenia zwrotu nie może przekroczyć wysokości środków ujętych w informacji przekazanej
przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w trybie ust. 3.
Skoro udzielona Gminie Lubomia dotacja z budżetu państwa stanowi ww. zwrot poniesionych
wydatków, to o jej przeznaczeniu, a zatem o stosownych zmianach w planie dochodów
i wydatków budżetu może zdecydować jedynie organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego. Dokonując zmiany polegającej na zwiększeniu planu dochodów w rozdziale
75814 oraz planu wydatków w rozdziale 75023 Wójt Gminy naruszył zatem zakres kompetencji
do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu określony w art. 257 u.f.p.
w związku z art. 50a u.d.j.s.t.
Ze względu na fakt, że rok budżetowy 2017 już minął i nie istnieje możliwość usunięcia
naruszenia prawa przez Gminę Lubomia, a więc nastąpiły nieodwracalne skutki prawne,
Kolegium Izby nie stwierdziło w tym przypadku nieważności badanego zarządzenia, lecz
ograniczyło się jedynie do wskazania naruszonych przepisów prawa.
Mając na uwadze powyższe, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
orzekło jak w sentencji uchwały.
Przewodniczący Kolegium
Daniel Kołodziej
Elektronicznie podpisany przez Daniel Kołodziej
Data: 2018.01.29 10:10:47 +01'00'
Id: BFFD703D-DD72-4B27-9BC1-F7C9FD06402C
Uchwała Nr 181/XI/2019
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
w sprawie uchwały Nr VII/56/2019 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r.
w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok
środków stanowiących fundusz sołecki
Na podstawie art. 11 ust.1 pkt 1 i 2 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) w związku z art. 91
ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506)
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje:
§ 1.
Stwierdza się nieważność uchwały Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca
2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok
środków stanowiących fundusz sołecki w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule
i w § 1 uchwały – z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na nieuprawnionym
ograniczeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego, czym naruszono art.
2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.).
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Uchwała Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia
zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących
fundusz sołecki, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 29 marca 2019
r. W dniu 2 kwietnia 2019 r., Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło,
że przedmiotowa uchwała, zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.), podlega nadzorowi
Izby i uchwałą Nr 160/X/2019 wszczęło w stosunku do niej postępowanie nadzorcze.
Elektronicznie podpisany przez:
Daniel Kołodziej
dnia 8 maja 2019 r.
Id: BFFD703D-DD72-4B27-9BC1-F7C9FD06402C
Badanie nadzorcze przeprowadzono na posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 16 kwietnia 2019
r., o terminie którego powiadomiono organy gminy z pouczeniem, że w posiedzeniu ma prawo
uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana, stosownie do regulacji
zawartej w art. 18 ust. 3 ww. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. W posiedzeniu
Kolegium Izby uczestniczył przedstawiciel jednostki samorządu terytorialnego.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach ustaliło, co następuje:
Uchwałą Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie
wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków
stanowiących fundusz sołecki, Rada Gminy Gierałtowice wyraziła zgodę na wyodrębnienie
w budżecie gminy na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy
z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) rada gminy
rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę,
w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Bezpośrednio z art. 2 ust.
3 tej ustawy wynika, że uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do
kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta. Natomiast uchwała
o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu, ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego
następującego po roku, w którym została podjęta - ust. 4 art. 2 tej ustawy.
W świetle powyższych przepisów, w ocenie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach, Rada Gminy Gierałtowice podejmując uchwałę o wyodrębnieniu w budżecie środków
stanowiących fundusz sołecki nie mogła ograniczyć decyzji o ich wyodrębnieniu tylko do roku 2020,
gdyż zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu
ma zastosowanie bez ograniczenia czasowego. Wskazanie przez organ stanowiący wyodrębnienia
funduszu tylko w roku 2020 zawęża okres wyodrębnienia funduszu tylko do jednego roku
budżetowego i tym samym w sposób istotny narusza obowiązujące przepisy prawa. Wyrażone w ten
sposób oświadczenie woli pozostaje bowiem w sprzeczności z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego
2014 r. o funduszu sołeckim. Potwierdził to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie
w wyroku z 24 września 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 414/15 (LEX nr 1929434, OwSS 2016/1/94-97).
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 oraz art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7
Id: BFFD703D-DD72-4B27-9BC1-F7C9FD06402C
października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, orzekło o nieważności uchwały
Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na
wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki,
w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule i w § 1 uchwały – z powodu istotnego
naruszenia prawa polegającego na ograniczeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku
budżetowego, co pozostaje w sprzeczności z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu
sołeckim.
Na niniejszą uchwałę przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie
trzydziestu dni od dnia jej doręczenia.
Przewodniczący Kolegium
Daniel Kołodziej
Prezes
Id: 5D43EF66-71A5-42A2-9029-DD5226EE575A
Uchwała Nr 339/XXII/2019
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
z dnia 5 września 2019 r.
w sprawie uchwały Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie
niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków
stanowiących fundusz sołecki
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 561 z późn. zm.) oraz art. 91 ust. 1 i 3
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506
z późn.zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwala, co następuje:
§ 1.
Stwierdza się nieważność uchwały Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019
r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków
stanowiących fundusz sołecki z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na podjęciu
uchwały po dniu 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, czym naruszono
art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. poz. 301 z późn. zm.).
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Uchwała Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie niewyrażenia
zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz
sołecki wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 9 sierpnia 2019 r.
W dniu 22 sierpnia 2019 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwałą
Nr 336/XXI/2019 wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności ww.
uchwały Rady Miasta Wisła. Badanie nadzorcze przeprowadzono na posiedzeniu Kolegium Izby
w dniu 5 września 2019 roku, o terminie którego powiadomiono organy tej jednostki samorządu
terytorialnego z pouczeniem, że w posiedzeniu ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu,
którego sprawa jest rozpatrywana, co wynika z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
Elektronicznie podpisany przez:
Daniel Kołodziej
dnia 16 września 2019 r.
Id: 5D43EF66-71A5-42A2-9029-DD5226EE575A
o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.). W posiedzeniu
Kolegium nie uczestniczyli przedstawiciele Miasta Wisła.
Prowadząc postępowanie nadzorcze Kolegium stwierdziło w badanej uchwale istotne
naruszenie prawa określone w § 1 niniejszej uchwały, będące podstawą do stwierdzenia nieważności
uchwały.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach ustaliło i zważyło, co następuje:
Rada Miasta Wisła podjęła w dniu 8 sierpnia 2019 r. uchwałę Nr IX/130/2019 w sprawie
niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących
fundusz sołecki. W podstawie prawnej uchwały powołano się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r.
o funduszu sołeckim.
W § 1 uchwały zawarto zapis o następującym brzmieniu:
„Nie wyraża się zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków
stanowiących fundusz sołecki”.
Z kolei w § 2 powierzono wykonanie uchwały Burmistrzowi Miasta Wisła, natomiast w § 3
postanowiono, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Oceniając zgodność badanej uchwały z prawem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach stwierdziło, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu
sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 z późn. zm.) rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie
gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża
zgody na wyodrębnienie funduszu. Z kolei w ust. 2 tegoż art. wskazano, iż uchwała podjęta po dniu
31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, jest nieważna. W związku
z powyższym podejmując przedmiotową uchwałę w dniu 8 sierpnia 2019 r. Rada Miasta Wisła
w sposób istotny naruszyła przywołany wyżej art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu
sołeckim poprzez podjęcie uchwały po upływie ww. ustawowego terminu.
Biorąc pod uwagę powyższe Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
stwierdziło nieważność badanej uchwały Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019
r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków
stanowiących fundusz sołecki.
Id: 5D43EF66-71A5-42A2-9029-DD5226EE575A
Na niniejszą uchwałę Gminie Wisła przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Gliwicach, za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,
w terminie trzydziestu dni od jej doręczenia.
Przewodniczący Kolegium
Daniel Kołodziej
Prezes
REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA
w Katowicach
ul. Grabowa 3 e-mail: katowiceQrio.gov.pl tel. 0 32 60 44 900
40-172 KATOWICE NIP 954 10 26 139 fax 0 32 60 44 901
Znak: WA-55/15/21 Katowice, dnia 22 czerwca 2021 roku.
Pani
Katarzyna Batko-Tołuć
Pan
Szymon Osowski
Członkowie Zarządu
Stowarzyszenia Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
Warszawa
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 11 czerwca
2021 roku informuję, że wyjaśnienia udzielone przez Regionalną Izbę Obrachunkową
Katowicach w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych za
poszczególne lata dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Katowicach www.rio.katowice.bip.net, w zakładce Działalność
informacyjna - Wyjaśnienia RIO Katowice w sprawach dotyczących stosowania przepisów
o finansach publicznych - udzielone wyjaśnienia /np. Gospodarka finansowa j.s.t. oraz
pozostałe udzielone wyjaśnienia.
Wyjaśnienia udzielone przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach w latach
2018-2021 dotyczące spraw związanych z funduszem sołeckim posiadają następujące
sygnatury: WA-023/69/18, WA-023/85/19 WA-023/86/20, WA-023/11/21.
W załączeniu przesyłam uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach o numerach: 73/I/20218, 135/IX/2019, 181/X1/2019, 339/XXII/2019,
197/X1/2020 dotyczące tematyki wynikającej z wniosku.
Ponadto informuję, iż w działalności kontrolnej Izby w latach 2018-2021 stwierdzono
2 nieprawidłowości dotyczące funduszu sołeckiego tj:
Suszec (kontrola w 2019 r.)
— W 2017 r. dokonano wydatków budżetowych, które nie miały pokrycia w planie
finansowym jednostki. Naruszono tym art. 44 ust. 1 pkt 3 i art. 254 pkt 3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).
Zgodnie z przytoczonymi przepisami, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele
i w wysokościach ustalonych w planie finansowym jednostki sektora finansów
publicznych, a dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie
finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie
z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Zasada nieprzekraczalności limitów
określonych w planie finansowym wydatków wynika również z art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy
o finansach publicznych.
Przekroczenia planu wydatków stwierdzono m.in. w zakresie wydatków dotyczących
zakupu materiałów na podstawie wystawionych faktur VAT, a poniesionych w rozdziale
92195 – „Pozostała działalność”, § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” na dzień
19 grudnia 2017 r. przekroczono plan o 824,44 zł. W rozdziale 92195 – „Pozostała
działalność”, § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” na dzień 27 grudnia 2017 r.
przekroczono plan o 80,00 zł. Powyższe wydatki w rozdziale 92195 dotyczyły wydatków
do dyspozycji Rad Sołeckich Gminy Suszec, które zostały zapłacone przelewem, a nie jak
pierwotnie planowano gotówką, z zaliczki pobranej na wydatki sołeckie. W dniu 28
grudnia 2017 r. dokonano zwrotu stałej zaliczki pobranej na wydatki sołeckie na rachunek
Urzędu Gminy Suszec w kwocie 1.000,00 zł.
Wniosek
Zapewnić dokonywanie wydatków zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy
Suszec, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 3 oraz art. 254 pkt 3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869) oraz
wzmocnić nadzór nad pracownikami Urzędu Gminy Suszec w zakresie
dokonywania zmian planu finansowego oraz dokonywania wstępnej kontroli
zgodności operacji finansowej z planem finansowym, mając na uwadze art. 54
ust. 3, art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.
Niegowa (kontrola w 2020 r.)
‒ W 2019 r. nieprawidłowo wydatkowano środki pochodzące z dotacji z budżetu państwa
w wysokości 215.440,02 zł na cele niezwiązane z jej przeznaczeniem. Zgodnie z art. 126
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869
z późn. zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki
m.in. z budżetu państwa, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw
lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań
publicznych. Środki z dotacji z budżetu państwa przeznaczone na zadania z zakresu
pomocy społecznej i oświaty stanowiące zobowiązanie Gminy Niegowa (kwota
niewykorzystanych dotacji przekazanych w 2019 r.) w wysokości 215.440,02 zł
wydatkowano w dniu 31 grudnia 2019 r. na zapłatę kontrahentom siedmiu faktur VAT za
roboty remontowe i budowlane.
Z wyjaśnień udzielonych przez p. Cecylię Lampa - Skarbnika Gminy Niegowa
wynikało, że zapłacone faktury w dniu 31grudnia 2019 roku nie były zobowiązaniami
wymagalnymi, ale były konieczne do poniesienia. Nieopłacenie faktur za wykonanie zadań
skutkowałoby brakiem możliwości ubiegania się o częściowy zwrot wydatków
poniesionych w ramach funduszu sołeckiego, a w przypadku wydatków inwestycyjnych
brak zapłaty za wykonane zadanie uniemożliwiałby rozliczenie inwestycji z instytucją
finansującą, co skutkowałoby zwrotem dotacji w kwocie 600.000,00 zł w 2020 r.
Przyczyną braku wystarczających środków własnych na rachunku bankowym Gminy było
opóźnienie w przekazaniu dotacji z UE (refundacji poniesionych wydatków za budowę
wodociągów na terenie Gminy Niegowa) przez instytucję finansującą.
Wniosek
Zapewnić prawidłowość finansowania wydatków budżetu Gminy Niegowa
i prawidłowość wykorzystania środków z dotacji budżetu państwa, stosownie do
art. 126, art. 211 ust. 1 oraz art. 217 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.).
Jednocześnie informuję, że wystąpienia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach, w których zawarto stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości, osoby
odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do usunięci nieprawidłowości i usprawnienia
badanej
działalności,
opublikowane
są
w
Biuletynie
Informacji
Publicznej:
www.riokatowice.bip.net.pl, w Zakładce: Działalność kontrolna.i
Z up. Prezesa Izby
Naczelnik Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń
i Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach z siedzibą przy ul. Grabowej 3 jako administrator danych osobowych informuje, że Pan
dane osobowe będą przetwarzane w celu załatwienia wniosku i będą udostępniane jedynie podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów
prawa lub umów powierzenia. Dane te nie będą transferowane do państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych i nie będą
profilowane. Dane będą przetwarzane i przechowywane przez okres niezbędny do realizacji ww. celów, nie krócej niż w czasie wskazanym
w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt Izby.
Elektronicznie podpisany przez Agata Barbara Syguda
Podanie danych jest wymagane w związku z obowiązkiem ustawowym wynikającym z: art. 63 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks
postepowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 23, ze zm.) oraz § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8
stycznia 2002 r., w sprawie organizacji przyjmowania rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. nr 5, poz. 46) w związku z art. 226 Kpa;
art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1123).
Przysługuje Panu prawo do: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, wniesienie sprzeciwu wobec ich przetwarzania,
przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie informacje
związane z danymi osobowymi można uzyskać kontaktując się z Inspektorem Ochrony Danych Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach pod numerem telefonu: 32 60 44 900 lub pisząc na adres iodo@katowice.rio.gov.pl
Id: B4E45B4A-CA62-499C-A7ED-45555EBCC4E7
Uchwała Nr 197/XI/2020
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie uchwały Nr XVI.116.2020 Rady Gminy Kornowac z dnia 21 kwietnia 2020 r.
w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kornowac środków
stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2021
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października
1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) w związku z art. 91
ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713)
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje:
§ 1.
Stwierdza się nieważność uchwały Nr XVI.116.2020 Rady Gminy Kornowac z dnia
21 kwietnia 2020 r. w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kornowac
środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2021, :z powodu istotnego naruszenia
art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r., poz. 301 z późn.
zm.) polegającego na podjęciu uchwały z przekroczeniem ustawowego terminu.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Uchwała Nr XVI.116.2020 Rady Gminy Kornowac z dnia 21 kwietnia 2020 r. w sprawie nie
wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kornowac środków stanowiących fundusz
sołecki w roku budżetowym 2021, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach
w dniu 22 kwietnia 2020 roku.
Elektronicznie podpisany przez:
Daniel Kołodziej
dnia 3 czerwca 2020 r.
Id: B4E45B4A-CA62-499C-A7ED-45555EBCC4E7
W dniu 4 maja 2020 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwałą
Nr 189/X/2020 wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności ww. uchwały.
Prowadząc postępowanie nadzorcze Kolegium stwierdziło w niej istotne naruszenie prawa, określone
w § 1 niniejszej uchwały. Powyższe naruszenie prawa stanowiło podstawę do stwierdzenia
nieważności badanej uchwały. Podstawą rozstrzygnięcia był opisany poniżej stan faktyczny
i prawny.
W § 1 badanej uchwały Rada Gminy Kornowac postanowiła „Nie wyraża się zgody na
wyodrębnienie środków na fundusz sołecki w budżecie Gminy Kornowac na rok 2021.”, w § 2
„Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kornowac”, a w § 3 „Uchwała wchodzi w życie
z dniem podjęcia”.
Z wyjaśnień
złożonych
przez
Gminę
pismem
z dnia
18
maja
2020
r.
znak
RF.3251.1.2020.BO wynika, że przedmiotowa uchwała była objęta porządkiem obrad sesji
zaplanowanej na dzień 26 marca 2020r., która została odwołana z uwagi na ogłoszenie na obszarze
kraju stanu epidemii Sars-CoV-2 oraz wprowadzone zakazy, nakazy i ograniczenia.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu
w budżecie Gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo
nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Stosownie do treści regulacji art. 2 ust. 2 ustawy
o funduszu sołeckim uchwała podjęta po dniu 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy,
którego dotyczy, jest nieważna. Przepis ten w sposób jednoznaczny określa termin do podejmowania
uchwał w przedmiotowej sprawie przez organ stanowiący. W związku z powyższym w terminie do
dnia 31 marca 2020 r. Rada Gminy mogła i powinna podjąć uchwałę dotyczącą wyrażenia zgody
bądź nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz
sołecki w roku budżetowym 2021. Tymczasem Rada Gminy Kornowac podjęła przedmiotową
uchwałę w dniu 21 kwietnia 2020 r. przekraczając tym samym termin ustawowy, co stanowi istotne
naruszenie prawa i skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały. Termin określony w art. 2 ust. 2
ustawy o funduszu sołeckim uznany jest bowiem za zawity, nieprzekraczalny do podjęcia uchwały
przez Radę. Zatem po upływie tego terminu Rada Gminy utraciła uprawnienia do podjęcia uchwały
w sprawie nie wyrażenia zgody czy też wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,
działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7
października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych w związku z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy
Id: B4E45B4A-CA62-499C-A7ED-45555EBCC4E7
z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) stwierdziło
nieważność badanej uchwały Rady Gminy Kornowac.
Na niniejszą uchwałę przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie
trzydziestu dni od dnia jej doręczenia.
Przewodniczący Kolegium
Daniel Kołodziej
-
Re: przez AgnieszkaZdanowicz
Szanowni Państwo,
Dziękujemy za wyczerpującą odpowiedź na wniosek z 11 czerwca 2021 r. o udostępnienie informacji.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska od początku angażowało się w tematykę funduszy sołeckich, w tym między innymi prowadząc stronę www.funduszesoleckie.pl. Do tej pory udzielamy wsparcia oraz porad prawnych mieszkańcom, sołtysom i pracownikom urzędów.
Uzyskane od Państwa informacje pozwoliły nam stworzyć zestawienie, które ma za zadanie aktualizować wiedzę i posłużyć jako zbiór wskazówek dla wszystkich zainteresowanych osób. Wspomniane zestawienie i poświęcony mu artykuł znajdują się na naszej stronie: https://siecobywatelska.pl/zapytalismy-rio-i-wojewodow-o-fundusz-solecki/
Z poważaniem
Agnieszka Zdanowicz - Dyrektorka Zarządzająca
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 5262842872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoW nawiązaniu do pisma z dnia 2021-06-22 20:01:21 z adresu {{ email }}:
> Odpowiedź z Regionalnej&nb
> sp;Izby Obrachunkowej w Katowicach