Instytucja: 

SZKOŁA PODSTAWOWA IM.TOW "GRYF POMORSKI" W REDKOWICACH

 Monitoring: 

Szkoła jest nasza

 Liczba listów: 

2

 Liczba spamu: 

0

 Status pierwszego wniosku: 

Otwarte

 Status ostatniego wniosku: 

 Otrzymano potwierdzenie: 

 Otrzymano odpowiedź: 

 Poddany kwarantannie: 

Znormalizowana odpowiedź

Treść

  • Re: Wniosek o informację DOPAMINA LAB przez SZKOŁA PODSTAWOWA IM.TOW "GRYF POMORSKI" W REDKOWICACH
    Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA IM.TOW "GRYF POMORSKI" W REDKOWICACH i zawiera odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.

    Dzień dobry,
    poniżej przesyłam odpowiedzi na pytania.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Agnieszka Fitowska

    W dniu 2024-07-29 12:18, DopaminaLab napisał(a):
    > Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
    > ustawy o dostępie do informacji publicznej wnosimy w imieniu
    > Stowarzyszenia dO!PAmina Lab o odpowiedź na następujÄ
    ce pytania.
    > Prosimy o przesłanie odpowiedzi za pośrednictwem poczty
    > elektronicznej na adres email {{ email }}
    >
    > Zgodnie z przepisami, czas udzielenia odpowiedzi to 14 dni (art. 13
    > ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
    >
    > Prosimy o odpowiedź na wszystkie pytania, zgodnie z numeracjÄ
    ,
    > poprzez zaznaczenie (np. pogrubienie lub podkreślenie) lub wpisanie
    > prawidłowej odpowiedzi, poprzez podanie/udostępnienie odpowiednich
    > danych i informacji lub poprzez przywołanie odpowiedniego cytatu ze
    > statutu szkolnego. Jeżeli odpowiedź na pytanie wiÄ
    że się z
    > załÄ
    czeniem dokumentów, wnosimy o załÄ
    czenie i przesłanie ich w
    > formie skanów lub odpowiednio linków do dokumentów. Wniosek zawiera
    > 70 pytań ale większość z nich wymaga tylko odpowiedzi Tak/Nie, w
    > zwiÄ
    zku z czym odpowiedź na wniosek nie powinna zajÄ
    ć więcej niż
    > 30-40 minut.
    >
    > OCENIANIE
    >
    > 1. Czy korzystajÄ
    Państwo z dziennika elektronicznego? Tak
    > 1 a. Jeśli tak, to z jakiego?
    > - Librus
    >
    >
    > 2. Czy sposób oceniania wewnÄ
    trzszkolnego, ustalony w statucie w
    > Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Nie
    >
    > 3. Czy do konkretnych ocen bieżÄ
    cych przypisuje się wagi? /Nie
    > 3 a. Jeśli tak, to jakie kategorie wag (np. sprawdzian, odpowiedź
    > ustna, praca domowa, itp.) funkcjonujÄ
    w Państwa szkole oraz jakie
    > przypisano do nich wagi?
    >
    > 4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcowe ustala się na
    > podstawie lub z uwzględnieniem średniej arytmetycznej z ocen
    > bieżÄ
    cych? Tak
    >
    > 5. Czy w klasach I-III (dot. szkół podstawowych) w Państwa
    > placówce ocenami bieżÄ
    cymi (w codziennej praktyce
    > dydaktyczno-diagnostycznej) sÄ
    oceny wyrażone cyfrÄ
    (od 1 do 6)?
    > Tak
    >
    > 6. Czy zgodnie z przyjętym wewnÄ
    trzszkolnym ocenianiem umocowanym w
    > statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostatecznÄ
    :
    > - za określonÄ
    liczbę tzw. "nieprzygotowań" do lekcji? Nie
    > - za brak pracy domowej? /Nie
    > - za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce? /Nie
    >
    > 7. Czy zgodnie z przyjętym wewnÄ
    trzszkolnym ocenianiem, umocowanym w
    > statucie szkoły, przewiduje się określony czas (w
    > tygodniach/dniach) w jakim osoba uczÄ
    ca się może poprawić danÄ

    > ocenę bieżÄ

    ? Tak/
    >
    > 8. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na
    > ocenę celujÄ

    ? Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego
    > artykułu/paragrafu.

    stopień celujÄ
    cy otrzymuje uczeń, który:
    a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczajÄ
    ce poza program
    nauczania
    i wymagania programowe przedmiotu w danej klasie,
    b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiÄ
    zywaniu
    problemów
    teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy,
    proponuje
    rozwiÄ
    zania nietypowe, rozwiÄ
    zuje także zadania wykraczajÄ
    ce poza
    program
    nauczania,
    c) uczestniczy i odnosi sukcesy w pozaszkolnych formach aktywności
    zwiÄ
    zanych
    z danymi zajęciami edukacyjnymi (konkursy przedmiotowe, zawody
    sportowe),
    d) posiada wysoki ponadprzeciętny stopień aktywności fizycznej, duże
    umiejętności
    techniczne w wybranej dyscyplinie sportu, znaczÄ
    ce osiÄ
    gnięcia
    indywidualne lub
    zespołowe w międzyszkolnych zawodach sportowych,
    > ZASADY W SZKOLE I OCENIANIE ZACHOWANIA
    >
    > 9. Czy ocenianie zachowania w Państwa placówce oparte jest o system
    > punktowej oceny? Nie
    >
    > 10. Czy w Państwa placówce obowiÄ
    zuje zakaz farbowania włosów
    > przez osoby uczÄ
    ce się? tak
    > 10 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak/
    >
    >
    > 11. Czy w Państwa placówce obowiÄ
    zuje zakaz malowania paznokci
    > przez osoby uczÄ
    ce się (lub istniejÄ
    regulacje dotyczÄ
    ce koloru
    > paznokci)? tak
    > 11 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak/dotyczy
    >
    > 12. Czy w Państwa placówce obowiÄ
    zuje zakaz makijażu przez osoby
    > uczÄ
    ce się? tak
    > 12 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak
    >
    > 13. Czy w Państwa placówce obowiÄ
    zuje zakaz noszenia biżuterii
    > przez osoby uczÄ
    ce się? tak
    > 13 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak
    >
    > 14. Jakie konsekwencje przewiduje się wobec osób
    > nieprzestrzegajÄ
    cych zasad (wymienionych w punktach 10-13):
    > - punkty ujemne z zachowania
    > x upomnienie nauczyciela/nauczycielki
    > x upomnienie dyrektora/dyrektorki
    > - nagana
    > - nie regulujemy kwestii dot. farbowania włosów, malowania paznokci,
    > noszenia biżuterii lub/i makijażu przez osoby uczÄ
    ce się w naszej
    > szkole
    > - inne (jakie?)
    >
    > 15. Czy statut szkoły określa zasady ubierania się osób uczÄ
    cych
    > się na terenie szkoły? Tak
    >
    > 16. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tego zapisu ze
    > statutu szkoły. Jeżeli nie, proszę o wpisanie „nie dotyczy".
    §144. 1. Szkoła zobowiÄ
    zuje uczniów do noszenia estetycznego i
    schludnego stroju
    uczniowskiego w odpowiednim stonowanym kolorze. Strój nie powinien
    zwracać szczególnej
    uwagi i wzbudzać kontrowersji.
    2. Zabrania się: noszenia zbyt krótkich spódnic, strojów odkrywajÄ
    cych
    biodra,
    brzuch, ramiona oraz z dużymi dekoltami.
    3. Zabrania się: farbowania włosów, niestosownej fryzury, makijażu,
    malowania
    paznokci, noszenia dużej ilości biżuterii.
    4. Ubranie nie może zawierać wulgarnych i obraźliwych nadruków - również
    w językach obcych oraz zawierać niebezpiecznych elementów.
    Statut 8-letniej Szkoły Podstawowej im. TOW „Gryf Pomorski” w
    Redkowicach 120
    5. Strój na wychowanie fizyczne to biała koszulka i ciemne spodenki oraz
    obuwie
    sportowe z bezpiecznÄ
    podeszwÄ
    .
    6. Uczeń zobowiÄ
    zany jest nosić na terenie szkoły odpowiednie obuwie
    zmienne.
    7. Podczas uroczystości z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku
    szkolnego oraz dnia
    edukacji, narodowego święta niepodległości, święta konstytucji 3 Maja,
    obowiÄ
    zuje uczniów
    strój galowy tj. elegancka biała bluzka lub koszula, spodnie lub
    spódnica w kolorze
    granatowym lub czarnym. Strój galowy obowiÄ
    zuje także w przypadku innych
    ważnych
    uroczystości, o których uczniowie i rodzice sÄ
    informowani odpowiednio
    wcześniej.

    > 17. Czy w szkole obowiÄ
    zujÄ
    mundurki? Nie
    > 17 a. Jeśli tak czy osoby uczÄ
    ce się kupujÄ
    mundurek na własny
    > koszt? Tak/Nie
    > 17 b. Jaki jest koszt zakupu mundurka?
    >
    > 18. W jaki sposób uregulowano warunki korzystania z telefonów w
    > szkole? Proszę o zacytowanie odpowiedniego fragmentu ze statutu
    > szkoły.
    > Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urzÄ
    dzeń
    §145. 1. Uczeń na odpowiedzialność swojÄ
    i rodziców lub prawnych
    opiekunów
    przynosi do szkoły telefon komórkowy lub inne urzÄ
    dzenia elektroniczne
    np. odtwarzaczy
    MP3 .....
    > 19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu
    > uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu
    > niezgodnie z przyjętymi warunkami? Tak
    >
    > 20. Jeżeli tak, to w jaki sposób (gdzie) przechowywane sÄ

    > zarekwirowane telefony?
    > Jeżeli nie, proszę o wpisanie "nie dotyczy"
    telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdujÄ
    cego się
    sekretariacie szkoły
    > 21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon?
    > x rodzic/opiekun prawny
    > - uczeń/uczennica
    > - nie dotyczy
    >
    > 22. Czy uczniowie pełnoletni mogÄ
    samodzielnie usprawiedliwiać
    > nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji?Nie dotyczy
    >
    > BEZPIECZEŃSTWO
    >
    > 23. Czy uczniowie pełnoletni majÄ
    możliwość opuszczenia budynku
    > szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Tak/Nie
    > nie dotyczy
    > 24. Czy Państwa Szkoła zbiera od rodziców/opiekunów prawnych zgody
    > na:
    > - wezwanie karetki pogotowia? Nie
    > - udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Nie
    >
    > 25. Czy drzwi ewakuacyjne w szkole sÄ
    :
    > - zamknięte na klucz
    > x otwarte
    >
    > 26. Czy drzwi wejściowe do szkoły sÄ
    na czas lekcji:
    > x zamykane na klucz i otwierane (w razie potrzeby) przez osobę
    > dozorujÄ

    ,
    > - otwarte
    >
    > 27. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami
    > szkoły lub terenem wokół szkoły w postaci monitoringu? Tak
    > 27 a. Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte sÄ

    > monitoringiem (można wybrać kilka):
    > - korytarze (Tak)
    > - wnętrze szatni (Tak)
    > - teren wokół szkoły (Tak)
    > - inne (proszę wpisać jakie):
    > - nie dotyczy
    >
    > ORGANY SZKOŁY
    >
    > 28. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
    >
    > 29. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
    >
    > 30. Czy w Państwa Placówce zbierane sÄ
    składki na działalność
    > Rady Rodziców? Tak
    >
    > 31. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisujÄ

    > deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady
    > Rodziców? Nie
    >
    > 32. Czy Rada Rodziców na poczÄ
    tku danego roku szkolnego informuje
    > społeczność szkolnÄ
    o sugerowanej wysokości składki na jej
    > działalność? Tak
    >
    > 33. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
    > - indywidualnym koncie jednego z rodziców
    > x własnym koncie Rady
    > - rachunku/subkoncie utworzonym na koncie placówki
    > - nie dotyczy, jesteśmy placówkÄ
    w której nie tworzy się Rady
    > Rodziców
    >
    > 34. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej
    > roczne sprawozdania finansowe wydatków Nie
    > 34 a. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załÄ
    czenie ostatniego
    > sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
    > 34 b. Jeżeli tak, czy sprawozdanie finansowe wydatków Rady Rodziców
    > jest publikowane na stronie internetowej szkoły lub w BIP szkoły?
    > Nie
    >
    > 35. Proszę podać przykładowe wydatki, finansowane w roku szkolnym
    > 2023/24 przez Radę Rodziców.
    nagrody dla uczniów za udział w konkursach, nagrody na zakończenie roku
    szkolnego
    > 36. Proszę o podanie daty uchwalenia obowiÄ
    zujÄ
    cego regulaminu Rady
    > Rodziców.
    > 2017
    > 37. Proszę o wpisanie "nie dotyczy" jeżeli w szkole nie tworzy się
    > Rady Rodziców.
    >
    > 38. Proszę o podanie daty uchwalenia obowiÄ
    zujÄ
    cego regulaminu
    > SamorzÄ
    du Uczniowskiego.
    > 2017
    > 39. Czy w Szkole uregulowano, jakie warunki musi spełnić
    > uczeń/uczennica, by móc kandydować do organów SamorzÄ
    du
    > Uczniowskiego? nie
    > 39 a. Jeżeli tak, to jakie to warunki?
    >
    > 40. Czy w głosowaniu w wyborach do organów SamorzÄ
    du Uczniowskiego
    > biorÄ
    udział nauczyciele i nauczycielki? /Nie
    >
    > 41. Czy w latach 2021-2024 SamorzÄ
    d Uczniowski przedstawiał Radzie
    > Pedagogicznej oraz Dyrekcji Szkoły wnioski i opinie dot. spraw
    > szkoły? Tak
    > 41 a. Jeżeli tak, ile (w latach 2021-2024) wpłynęło wniosków
    > SamorzÄ
    du Uczniowskiego i w jakich sprawach. Jeżeli nie, proszę o
    > wpisanie "nie dotyczy".
    wniosek w sprawie aktywnego spędzania przerw śródlekcyjnych
    > 41 b. Jeżeli tak, ile (w latach 2021-2024) wpłynęło opinii
    > SamorzÄ
    du Uczniowskiego i w jakich sprawach. Jeżeli nie, proszę o
    > wpisanie "nie dotyczy".
    > nie dotyczy
    > KADRY
    >
    > 42. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce sÄ
    obsadzone
    > wszystkie etaty zgodnie z zapotrzebowaniem? Nie
    >
    > 43. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczÄ
    wakaty w Państwa placówce
    > i ile ich jest?
    > 1/2 wakatu - nauczyciel współorganizujÄ
    cy kształcenie
    > 44. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak/
    > 44 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 10h
    > 44 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu
    > wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów.
    > kwalifikacje do zajmowania stanowiska psychologa w szkole podstawowej
    > ADMINISTRACYJNE
    >
    > 45. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
    >
    > 46. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
    >
    > 47. Ile osób realizowało obowiÄ
    zek szkolny w roku szkolnym 2023/24
    > w Państwa placówce?
    > 137
    > 48. Ile osób uczęszczało, w roku szkolnym 2023/24, na lekcje
    > religii?
    > 134
    > 49. Ile osób uczęszczało, w roku szkolnym 2023/24, na lekcje etyki?
    > 0
    >
    > 50. Ile osób uczęszczało, w roku szkolnym 2023/24, na lekcje WDŻ?
    > 83
    > ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
    >
    > 51. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł w ciÄ
    gu ostatnich 5 lat
    > termomodernizację? Tak
    >
    > 52. Czy termomodernizacja budynku szkoły jest zaplanowana w
    > najbliższych trzech latach? Tak/Nie
    >
    > 53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne
    > odnawialne źródła energii? Nie
    >
    > 54. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (tj.
    > zainstalowano specjalistyczne urzÄ
    dzenia monitorujÄ
    ce jakość
    > powietrza wewnÄ
    trz budynku i/lub wokół szkoły)? Nie
    >
    > 55. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urzÄ
    dzeń
    > odpowiadajÄ
    cych za oczyszczanie powietrza wewnÄ
    trz budynku? Nie
    >
    > 56. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urzÄ
    dzenia i
    > rozwiÄ
    zania chłodzÄ
    ce (w przypadku fali upałów)? Nie
    >
    > 57. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdujÄ
    się
    > instalacje bazujÄ
    ce na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród
    > deszczowy, łÄ
    ka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Tak
    > 57 a. Jeżeli tak, to jakie?
    > łÄ
    ka kwietna
    > 58. Czy Państwa szkoła zapewnia opcję wyboru posiłków roślinnych
    > w każdy dzień (stołówka szkolna)?
    > - nie dotyczy (nasza szkoła nie zapewnia posiłków)
    > - tak, wegetariańskie
    > - tak, wegańskie
    > - tak, wegetariańskie i wegańskie
    > x nie
    >
    > 59. Jeżeli „tak", czy opcja diety roślinnej wiÄ
    że się z innÄ

    > odpłatnościÄ
    ?
    > - tak, wybór diety roślinnej wiÄ
    że się z dodatkowÄ
    opłatÄ

    > (cena jest wyższa)
    > - tak, za posiłki roślinne płaci się mniej
    > - nie, wybór diety nie wpływa na cenę za posiłek
    > - nie dotyczy (nasza szkoła nie zapewnia posiłków)
    >
    > 60. Czy szkoła zapewnia bezpłatnie środki menstruacyjne (np.
    > podpaski, tampony)? Tak
    >
    > INNE
    >
    > 61. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorÄ
    udział w
    > wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad
    > grupÄ
    ? Nie
    >
    > 62. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których
    > mogÄ
    oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne)?
    > Tak
    >
    > 63. Czy za dostęp do szafek pobierane sÄ
    opłaty? /Nie
    > Jeśli "tak" - to w jakiej kwocie?
    >
    > 64. Czy w Państwa Szkole uregulowano kwestie dotyczÄ
    ce przyjmowania
    > upominków i innych korzyści przez Dyrekcję, nauczycieli,
    > nauczycielki i innych pracowników Szkoły (np. polityka prezentowa,
    > rejestr korzyści)? Tak
    >
    > 65. Czy Szkoła prowadzi rejestr umów z podmiotami zewnętrznymi
    > realizujÄ
    cymi usługi na terenie placówki? Tak
    >
    > 66. Czy rejestr umów z podmiotami zewnętrznymi realizujÄ
    cymi
    > usługi na terenie placówki jest udostępniony na stronie szkoły lub
    > w BIP? Nie
    >
    > 67. Czy szkoła publikuje wizerunki osób uczÄ
    cych się na stronie
    > internetowej? Tak
    >
    > 68. Czy szkoła publikuje wizerunki osób uczÄ
    cych się w mediach
    > społecznościowych? Tak
    >
    > 69. Proszę o przesłanie wzoru zgody rodzica/opiekuna prawnego na
    > wykorzystanie wizerunku dziecka, który jest stosowany w Państwa
    > Szkole.
    >
    > 70. Czy w Państwa Szkole utworzono Szkolny Budżet
    > Obywatelski/Szkolny Budżet Partycypacyjny? Nie
    > 70 a. Jeżeli tak, jakÄ
    kwotę w roku szkolnym 2023/2024 przeznaczono
    > na realizację Szkolnego Budżetu Obywatelskiego/Szkolnego Budżetu
    > Partycypacyjnego? Jeżeli nie, prosze o wpisanie "nie dotyczy".
    > 70 b. Jeżeli tak, jakie działania zrealizowano w ramach Szkolnego
    > Budżetu Obywatelskiego/Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego w Państwa
    > Szkole? Jeżeli nie, prosze o wpisanie "nie dotyczy".
    >
    > UZASADNIENIE
    > W ostatnich latach polska szkoła przechodziła i przechodzi,
    > nieustajÄ
    ce przemiany. Dotyczy to zarówno jej systemowej
    > organizacji, jak i życia codziennego. Naszym celem jest
    > zdiagnozowanie obszarów trudności i wyzwań, zwiÄ
    zanych ze zmianami
    > i rzeczywistościÄ
    szkolnÄ
    oraz na tej podstawie opracowanie
    > publikacji zawierajÄ
    cej ustandaryzowanÄ
    i usystematyzowanÄ
    wiedzę
    > (w tym prawnÄ
    ) oraz kompedium dobrych praktyk celem wsparcia w
    > dziejÄ
    cych się zmianach. Publikacja zostanie rozesłana do
    > wszystkich szkół objętych monitoringiem. Dostępna będzie
    > również w formie elektronicznej. Swoim projektem pragniemy promować
    > otwartość, włÄ
    czenie, równość oraz prawa dzieci i prawa
    > człowieka w edukacji i szkole, wesprzeć kadry zarzÄ
    dzajÄ
    ce oraz
    > pedagogiczne szkół i rodziców, a także otoczyć dzieci i
    > młodzież opiekÄ
    i wsparciem. Inicjatywę wspiera Sieć Obywatelska
    > Watchdog Polska i Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców.
    > Szkoła jest nasza.
    >
    > W razie dodatkowych pytań, ewentualnych trudności w odpowiedzi lub
    > wÄ
    tpliwości, prosimy o kontakt: {{ email }} --
    > Stowarzyszenie dO!PAmina Lab powstało w lutym 2019 r. i jest
    > wspólnÄ
    , oddolnÄ
    inicjatywÄ
    pasjonatów edukacji, rodziców,
    > nauczycieli i nauczycielek oraz osób uczÄ
    cych się.
    > Prowadzimy projekty edukacyjne, na podstawie zebranych danych
    > opracowujemy rekomendacje (w tym legislacyjne) dla oświatowych
    > polityk lokalnych i ogólnopolskich.
    >
    >>