Instytucja: RZECZNIÓW

Monitoring: Udział gmin w ochronie lasów

Treść

  • wniosek o informację przez marta@lasyiobywatele.pl

    Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o udostępnienie informacji publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery pytania.

    Wszystkie pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy przesyłana jest odpowiedź na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono wyjaśnienie z dodatkowymi informacjami naświetlającymi kontekst pytań.

    Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?

    1. Tak.

    1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były wnioski i czy zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
    1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.

    2. Nie

    Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony przyrody na obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie?

    1. Tak.

    1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy ochrony przyrody i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie
    1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych form ochrony przyrody

    2. Nie

    Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council?

    1. Tak.

    Jeżeli tak, to:
    1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
    1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną społecznością?
    1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych walorach (HCVF)?

    2. Nie

    Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek inny sposób (czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?

    1. Tak.

    1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji takich działań (np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
    1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie

    2. Nie

    Wyjaśnienia
    Pyt.1 Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy swój główny dokument planistyczny – Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego dokumentu przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu Planu Urządzenia Lasu na następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie uwagi i wnioski rozpatrzyć.

    Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w drodze uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe.

    Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council (a jest to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć w zarządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High Conservation Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów – lasów kluczowych dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy Państwowe „powinny w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie
    rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością. Jeżeli gminy wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz z uzasadnieniem, obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9, https://pl.fsc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce Certyfikacja lasów)

    Pyt. 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje próby oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej, przyrodniczej i gospodarczej.

    Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres {{EMAIL}}

    Marta Jagusztyn
    Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji

  • Re: wniosek o informację - doprecyzowanie przez marta@lasyiobywatele.pl

    W związku z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przesłanym do Państwa w dniu 21 lutego wyjaśniamy że pytanie nr 1

    "Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?"

    odnosi się do konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw a NIE uproszczonych Planów Urządzenia Lasu sporządzanych przez starostwa

    Prosimy o korespondencję na adres {{EMAIL}}

    Marta Jagusztyn
    Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji

    --
    Fundacja Lasy i Obywatele
    KRS 0000906912
    tel. 515-832-707

  • Re: wniosek o informację przez marta@lasyiobywatele.pl

    Szanowni Państwo,
    21 lutego 2022 r. skierowaliśmy do Państwa drogą mailową wniosek o udostępnienie informacji publicznej dotyczący udziału gmin w ochronie lasów. Do dziś nie otrzymaliśmy na niego odpowiedzi. Przypominamy Państwu o obowiązku niezwłocznego udzielenia na niego odpowiedzi. Prosimy o odpowiedź na adres {{EMAIL}}

    --
    Fundacja Lasy i Obywatele
    KRS 0000906912
    tel. 515-832-707

  • Potwierdzenie doręczenia wiadomości (wyświetlono) - wniosek o informację przez RZECZNIÓW

    To jest potwierdzenie doręczenia wiadomości, która została wysłana na adres urzad@rzeczniow.pl.

    Uwaga: to potwierdzenie doręczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że treść tej wiadomości została przeczytana lub zrozumiana.

    Załączniki

  • Re: wniosek o informację dot. udziału gmin w ochronie lasów przez marta@lasyiobywatele.pl

    Szanowni Państwo,

    Ponawiamy wniosek o udostępnienie informacji publicznej (dot. udziału gmin w ochronie lasów) z dnia 21 lutego 2022 r., ponieważ nie zarejestrowaliśmy od Państwa odpowiedzi.
    Jeśli z Państwa strony wygląda na to, że odpowiedź była przesyłana, to nadal wnosimy o ponowne jej przesłanie z uprzednim upewnieniem się, że jest kompletna (np. że nie brakuje jakiegoś załącznika).

    Korespondencję w tej sprawie prosimy kierować na adres {{EMAIL}}

    Treść wniosku:

    Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o udostępnienie informacji publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery pytania.

    Wszystkie pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy przesyłana jest odpowiedź na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono wyjaśnienie z dodatkowymi informacjami naświetlającymi kontekst pytań.

    Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?
    [UWAGA: odnosi się do konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw a NIE uproszczonych Planów Urządzenia Lasu sporządzanych przez starostwa]

    1. Tak.

    1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były wnioski i czy zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
    1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.

    2. Nie

    Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony przyrody na obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie?

    1. Tak.

    1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy ochrony przyrody i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie
    1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych form ochrony przyrody

    2. Nie

    Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council?

    1. Tak.

    Jeżeli tak, to:
    1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
    1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną społecznością?
    1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych walorach (HCVF)?

    2. Nie

    Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek inny sposób (czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?

    1. Tak.

    1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji takich działań (np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
    1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie

    2. Nie

    Wyjaśnienia
    Pyt.1 Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy swój główny dokument planistyczny – Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego dokumentu przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu Planu Urządzenia Lasu na następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie uwagi i wnioski rozpatrzyć.

    Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w drodze uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe.

    Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council (a jest to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć w zarządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High Conservation Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów – lasów kluczowych dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy Państwowe „powinny w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie
    rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością. Jeżeli gminy wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz z uzasadnieniem, obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9, https://pl.fsc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce Certyfikacja lasów)

    Pyt. 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje próby oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej, przyrodniczej i gospodarczej.

    Korespondencję w tej sprawie prosimy kierować na adres {{EMAIL}}

    Marta Jagusztyn
    Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji

    --
    Fundacja Lasy i Obywatele
    KRS 0000906912
    tel. 515-832-707

  • Potwierdzenie doręczenia wiadomości (wyświetlono) - wniosek o informację przez RZECZNIÓW

    To jest potwierdzenie doręczenia wiadomości, która została wysłana na adres urzad@rzeczniow.pl.

    Uwaga: to potwierdzenie doręczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że treść tej wiadomości została przeczytana lub zrozumiana.

    Załączniki

    • MDNPart3_XY75tKb.txt (nieskanowany) Skanuj
  • odpowiedź na wniosek o informację publiczna przez RZECZNIÓW

    Dzień dobry

    Przesyłam odpowiedz na wniosek o udostępnieniu informacji publicznej

    Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas
    konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy
    Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?
    [UWAGA: odnosi się do konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu
    organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw a NIE uproszczonych
    Planów Urządzenia Lasu sporządzanych przez starostwa]

    Odpowiedź: Nie

    Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony
    przyrody na obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe
    znajdujących się na jej terenie?

    Odpowiedź: Nie

    Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref
    High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach
    systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council?

    Odpowiedź: Nie

    Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek
    inny sposób (czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog,
    negocjacje) wpływali bądź próbowali wpłynąć na sposób prowadzenia
    gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?

    Odpowiedź: Nie

    Jednocześnie informujemy,iż jeśli zamierzają Państwo wykorzystać uzyskaną informację celu jej ponownego wykorzystania w rozumieniu art.2 ust. 2 ustawy z dnia 25 lutego 2016
    r. o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego tj. " Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć wykrzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki
    organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwanej dalej "użytkownikami", informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny
    publiczny cel,dla którego informacja została wytworzona", nalezy zwrócić sie do Organu udostępniającego niniejszą informacje, celem ustalenia warunków jej ponownego wykorzystania.
    A także informujemy, że nie ponosimy odpowiedzialnosci za ponowne udostępnienie informacji niezgodnie z prawem.

    --
    Pozdrawiam
    Marcin Letkiewicz
    Referent
    Samodzielne stanowisko ds. Rolnictwa, Gospodarki ziemią oraz Ochrony środowiska

    Urząd Gminy w Rzeczniowie
    27-353 Rzeczniów 1
    tel: 48 6167020
    e-mail: marcin.letkiewicz@rzeczniow.pl
    Administratorem danych osobowych jest Wójt Gminy Rzeczniów. Dane kontaktowe,
    adres Administratora oraz szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania
    danych osobowych dostępne są pod adresem www.rzeczniow.pl. Dane osobowe
    będą przetwarzane w celu nawiązania i utrzymywania kontaktu mailowego,
    w tym kontaktu w związku z podjętą współpracą i korespondencją
    z Administratorem. W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy kontaktować się
    z Administratorem lub wyznaczonym Inspektorem Ochrony Danych pod adresem:
    iod@rzeczniow.pl