Kraków, 29 kwietnia 2022 r.
MAŁOPOLSKI
URZĄD WOJEWÓDZKI W KRAKOWIE
WYDZIAŁ ORGANIZACJI I KONTROLI
Znak sprawy:
OK-1.1410.9.2022OK-1.1410.9.2022
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
Pan Szymon Osowski
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
e-mail:
sprawa-467 74(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Zawiadomienie
o sposobie załatwienia wniosku
Na podstawie art. 238 $ 1 w związku z art. 247 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. — Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.; dalej: k.p.a.)
uprzejmie zawiadamiam, że Państwa wniosek skierowany do Wojewody Małopolskiego
za pośrednictwem poczty elektronicznej 13 kwietnia 2022 r., dotyczący:
1.
opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej wszystkich poleceń i porozumień,
o których mowa w art. 20 ust. 2 i 25 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r.
o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2022 r. poz. 135,
z późn. zm.; dalej u.w.a.r.w.), wydanych i zawartych przez Wojewodę Małopolskiego
od 24 lutego 2022 r., w związku z sytuacją kryzysową powstałą w wyniku ataku
zbrojnego na Ukrainę,
publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej kolejnych poleceń i porozumień,
wydawanych i zawieranych na podstawie wskazanych wyżej przepisów, w związku
z sytuacją kryzysową powstałą w wyniku ataku zbrojnego na Ukrainę,
publikowania na bieżąco w Biuletynie Informacji Publicznej wszystkich poleceń
i porozumień, o których mowa w art. 12 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2022 r.
o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego
państwa,
publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej wszystkich wydatków Małopolskiego
Urzędu Wojewódzkiego, wynikających z działań Wojewody Małopolskiego w związku
z sytuacją kryzysową powstałą w wyniku ataku zbrojnego na Ukrainę,
uznaję za bezzasadny.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 242 $ 1 k.p.a. wnioski składa się do organów właściwych ze względu
na przedmiot wniosku. Przesłany przez Państwa wniosek dotyczy publikowania w Biuletynie
Informacji Publicznej porozumień i poleceń, o których mowa w art. 20 i 25 u.w.a.r.w. oraz
[e]
[z]
Zachęcamy do kierowania korespondencji za pośrednictwem platformy ePUAP,
więcej informacji na stronie internetowej http:// www.malopolska.uw.gov.pl
31-156 Kraków, ul. Basztowa 22 * tel. 12 39 21 238 * fax 12 39 21 555, ePUAP: /ag9300lhke/skrytka
2
art. 12 ust. 10 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na
terytorium tego państwa, wydawanych przez Wojewodę Małopolskiego w związku z sytuacją
kryzysową powstałą w wyniku ataku zbrojnego na Ukrainę, a także informacji o wydatkach
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie na pokrycie kosztów działań Wojewody
Małopolskiego podejmowanych w związku z atakiem zbrojnym na Ukrainę. Niewątpliwie
zatem, Państwa pismo powinno być rozpatrzone przez Wojewodę Małopolskiego.
W pierwszej kolejności należy przytoczyć uzasadnienie zawarte w przesłanym przez Państwa
wniosku, zgodnie z którym wdrożenie proponowanych rozwiązań miałoby pomóc
w opanowywaniu sytuacji kryzysowej dzięki możliwości działania w sposób szybki i dobrze
skoordynowany.
Wymiana
informacji
pomiędzy
samorządami,
organizacjami
i społeczeństwem obywatelskim, odbywająca się poprzez Biuletyn Informacji Publicznej,
została wskazana jako niezbędna do efektywnego współdziałania w sytuacji kryzysowej.
Nie ma wątpliwości co do słuszności celów, które wymienili Państwo we wniosku. Sprawna
wymiana informacji jest warunkiem koniecznym dla skutecznego i dobrze zorganizowanego
działania, szczególnie jeśli chodzi o sytuacje kryzysowe, w których to koordynacja wymaga
szybkiego przepływu informacji. Zawsze jednak należy się również zastanowić czy środki
podjęte celem realizacji tychże celów są właściwe i potrzebne w określonej sytuacji.
Zgodnie z art. 241 k.p.a. przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia
organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,
ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Nie wydaje się, że wprowadzenie
proponowanych przez Państwa rozwiązań wpisuje się w treść tego przepisu. Trzeba mieć na
uwadze, że wprowadzenie proponowanego rozwiązania będzie wymagało nałożenia na
pracowników tut. urzędu dodatkowych obowiązków związanych z bieżącym gromadzeniem
wszystkich porozumień, poleceń i opłat/wynagrodzeń dotyczących pomocy Ukrainie i jej
obywatelom. Wymiernie przekładałoby się to na koszty działania urzędu, które z kolei
są pokrywane ze środków publicznych. Zgodnie z art. 44 ust. 3, pkt 1-3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) wydatki
publiczne powinny być dokonywane: w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków
służących osiągnięciu założonych celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację
zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Dotychczasowa działalność Wojewody Małopolskiego, mająca na celu wsparcie uchodźców
z Ukrainy jest uznana za odpowiednią dla zapewnienia właściwej koordynacji akcji
pomocowej, a jednocześnie zgodną z zasadami wydatkowania środków publicznych.
Warto zwrócić uwagę w jaki sposób Wojewoda Małopolski informuje wszystkich
zainteresowanych o organizacji pomocy dla Ukrainy. Informacje te są publikowane na stronie
Małopolskiego
Urzędu
Wojewódzkiego,
w
zakładce
„Pomoc
dla
Ukrainy”,
link:
www.muw.pl/index.aspx?page=pomagamukrainie. Można się z niej w łatwy sposób
dowiedzieć jak został zorganizowany Wojewódzki System Koordynacji Pomocy dla Ukrainy.
Pod schematami organizacyjnymi jest umieszczony link do Wykazu Powiatowych Magazynów
Pomocy, w którym można sprawdzić gdzie na terenie poszczególnych powiatów znajdują się
magazyny, w jakich godzinach są otwarte i w jaki sposób można skontaktować się z osobami
odpowiedzialnymi za ich funkcjonowanie. Została również sporządzona lista przedmiotów,
które mogą być przekazywane w ramach pomocy humanitarnej.
Dodatkowo, na tej samej stronie, pod zakładką „Pomoc dla Ukrainy”, można z przystępnych
grafik dowiedzieć się na czym polega ochrona czasowa dla cudzoziemców, a także
o specjalnej Infolinii i Videolinii dla głuchych z Ukrainy stworzonej przez Polski Związek
Głuchych. Znajdują się tam też przekierowania do głównej strony rządowej, link:
3
www.pomagamukrainie.gov.pl, na której znajdują się szczegółowo opracowane informacje
dotyczące przyjazdu do Polski, polskiego numeru telefonu, numeru PESEL, punktów
recepcyjnych, infolinii, noclegów, pomocy rzeczowej, transportu, zdrowia, pomocy prawnej,
pracy, nauki języka i tłumaczeń. Pod linkiem www.psz.praca.gov.pl/pomocdlaukrainy można
uzyskać informacje o rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej. Obie strony zostały
przetłumaczone na język ukraiński, angielski, białoruski i rosyjski.
Wojewoda Małopolski utworzył również adresy mailowe, pod które można pisać w sprawach
związanych ze zgłoszeniami w sprawie: bazy noclegowej (ukraina@muw.pl), transportu
(transport.ukraina@muw.pl), pomocy humanitarnej (pomoc.ukraina@muw.pl). Dodatkowo
została utworzona całodobowa infolinia specjalna (48 12 210 20 02) oraz punkt informacyjny
na Dworcu Głównym PKP, w którym uciekający z Ukrainy mogą uzyskać informacje na temat
pomocy świadczonej na terenie województwa małopolskiego.
Należy zauważyć, że wszystkie wymienione powyżej informacje dotyczące pomocy dla
Ukrainy i jej organizacji zostały umieszczone na jednej, przejrzystej stronie. Strona ta została
stworzona właśnie z uwagi na potrzebę koordynacji i dobrej organizacji działań pomocowych,
o której mowa w Państwa wniosku.
Nie wydaje się z kolei, że publikowanie porozumień i poleceń z art. 20 i 25 u.w.a.r.w. oraz
art. 12 ust. 10 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na
terytorium tego państwa, pozytywnie wpłynie na poziom poinformowania podmiotów, zarówno
publicznych jak i prywatnych, o działaniach pomocowych podejmowanych w związku
z atakiem zbrojnym na Ukrainę. Wszystkie istotne dla organizacji pomocy informacje zostały
umieszczone na stronie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.
Odnosząc się do propozycji publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej wszystkich
wydatków Urzędu Wojewódzkiego, związanych z działaniami Wojewody Małopolskiego
w związku z wojną na Ukrainie, trzeba podkreślić, że od 24 lutego 2022 r. do Małopolskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie nie wpłynął od obywatela żaden wniosek o udostępnienie
informacji publicznej odnośnie tej kwestii. Można z tego wnioskować, że nie ma potrzeby
nakładania na pracowników urzędu dodatkowego obowiązku w sytuacji, gdy tego rodzaju
informacja nie budzi powszechnego zainteresowania, a może być udostępniana na wniosek
na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2176, z późn. zm.).
Z uwagi na wyżej opisane okoliczności należy uznać Państwa wniosek za bezzasadny.
Realizując obowiązek z art. 238 § 1 ust. 1 zd. 2 k.p.a. w zw. z art. 247 k.p.a., uprzejmie
informuję, że w przypadku gdy wniosek, w wyniku jego rozpatrzenia, został uznany za
bezzasadny i jego bezzasadność wykazano w odpowiedzi na wniosek, a skarżący ponowił
wniosek bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jego rozpatrzenia może
podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez
zawiadamiania skarżącego.
Z up. Wojewody Małopolskiego
Dyrektor Generalny Urzędu
Angelika Bodziony-Durych
(podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym)