Warszawa, 25 lipca 2023 r.
URZĄD OCHRONY
DANYCH OSOBOWYCH
Departament Organizacji,
Kar i Egzekucji
DOKE.0150.63.2023.AK.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa52115Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na wniosek z dnia 11 lipca 2023 r., złożony w trybie ustawy z dnia
6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902)
informuję:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ
otrzymał w 2022 r.
W 2022 r. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło 216
wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie
wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji.
Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie
należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w 2022 r. w całości wykonał 142
wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję
administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji
publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną
w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę
(wniosek).
Urząd Ochrony tel. 22 531-07-01
Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa www.uodo.gov.pl
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w 2022 r. wydał 4 decyzje
administracyjne o odmowie udzielenia informacji publicznej. Jedna z tych decyzji
dotyczyła wniosku złożonego w 2021 r.
4.
Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ
informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości
maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
a.
wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b.
wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
c.
informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d.
wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię,
nazwisko),
e.
wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f.
wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g.
informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h.
informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
i.
inne.
Najczęściej przyczyną nieudostępnienia przez Prezesa UODO informacji
publicznej w 2022 r. było:
- wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
- wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
- wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie.
5.
Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę
(skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw,
w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu,
począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania
przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż
w toku.
.
W 2022 r. wnioskodawcy nie skierowali żadnej skargi na bezczynność Prezesa
UODO do sądu administracyjnego.
6.
Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę
na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w
których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od
1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem,
które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
W 2022 r. wnioskodawcy nie skierowali żadnej skargi do sądu
administracyjnego na decyzję Prezesa UODO.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za
udostępnienie informacji publicznej.
Prezes UODO nie naliczył żadnej opłaty za udostępnienie informacji publicznej
w 2022 r.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej
w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
Prezes UODO nie publikuje rejestru wniosków o udostępnienie informacji
publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej.
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie
odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o
wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy
udzielania informacji publicznej.
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu komórką organizacyjną, która
prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej i koordynuje ich
rozpatrywanie w urzędzie jest Departament Organizacji, Kar i Egzekucji.
Z poważaniem,
Dyrektor Departamentu
Organizacji, Kar i Egzekucji
Wojciech Trebnio
/- podpisano elektronicznie -/
Klauzula informacyjna dla osób składających wniosek o udostępnienie informacji publicznej
1. Informacje dotyczące administratora danych
Administratorem Państwa danych osobowych jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
(Prezes UODO) z siedzibą w Warszawie, przy ul. Stawki 2.
Mogą się Państwo z nim kontaktować w następujący sposób:
listownie na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa,
przez elektroniczną skrzynkę podawczą na stronie: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/kontakt,
telefonicznie: (22) 531 03 00.
2. Inspektor ochrony danych
Nad prawidłowością przetwarzania danych w UODO czuwa wyznaczony przez Prezesa UODO
inspektor ochrony danych, z którym mogą się Państwo kontaktować:
listownie na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa,
przez elektroniczną skrzynkę podawczą na stronie: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/kontakt,
poprzez e-mail: iod@uodo.gov.pl.
3. Cel przetwarzania danych oraz podstawy prawne
Będziemy przetwarzać Państwa dane osobowe w celu załatwienia Państwa sprawy, na podstawie:
art. 6 ust. 1 lit. c i/lub e i art. 9 ust. 2 lit. g rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE, (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2),
ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781),
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.
2000),
ustawy z dnia z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.
902).
Następnie Państwa dane będziemy przechowywać w celu wypełnienia obowiązku archiwizacji
dokumentów wynikających z ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 164).
4. Odbiorcy danych
Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być:
Minister Cyfryzacji w przypadku jeśli do przekazywania pism i innych dokumentów do Prezesa UODO
skorzystali Państwo z formularzy zamieszczonych na ePUAP,
Minister Rozwoju i Technologii jeśli korespondencja do Prezesa UODO przesyłana została drogą
elektroniczną za pośrednictwem formularzy zamieszczonych na platformie Biznes.gov.pl.
Ponadto w przypadkach awaryjnych, jeśli będzie to niezbędne w celach usunięcia awarii, wgląd do
systemu,
w którym przetwarzane są Państwa dane może mieć przedstawiciel podmiotu z którym UODO podpisał
porozumieniem o świadczeniu pomocy serwisowej.
5. Okres przechowywania danych
Będziemy przechowywać Państwa dane osobowe na podstawie przepisów prawa o archiwizacji
dokumentów oraz zgodnie z obowiązującą w Urzędzie Instrukcją Kancelaryjną – przez okres 10 lat od
końca roku, w którym zakończono czynności w sprawie, lub dłużej, w tym wieczyście, w przypadku
skierowania zawiadomienia
o popełnieniu przestępstwa, wystąpienia lub wydania decyzji administracyjnej.
6. Przysługujące uprawnienia
W odniesieniu do danych, które Państwo przekazali do Prezesa UODO w związku z załatwianą sprawą,
przysługują Państwu następujące uprawnienia:
prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii,
prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych, przy czym przepisy odrębne mogą wyłączyć
możliwość skorzystania z tego prawa,
prawo do wniesienia skargi do Prezesa UODO.
7. Obowiązek podania danych
Podanie danych osobowych nie jest obowiązkowe. Jednak w przypadku ich niewskazania organ nie
będzie mógł załatwić sprawy.