Prezes Sądu Okręgowego Gorzów Wielkopolski, dnia 18 kwietnia 2024 r.
w Gorzowie Wielkopolskim
OA01.0123.43.2024
sprawa-69932Q©fedrowanie.siecobywatelska.pl
Wezwanie do uzupełnienia braków wniosku oraz wezwanie do wykazania
szczególnie istotnego interesu publicznego
Odpowiadając na wniosek z dnia 17 kwietnia 2024 r. przesłany e-mailem
o udzielenie informacji publicznej informuję uprzejmie, że wniosek zawiera braki formalne.
Po analizie przedmiotowego wniosku stwierdzam, że z treści wniosku wynika, że
wnioskodawcą jest osoba prawna — Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska.
Wniosek nie został podpisany.
W związku z powyższym działając na podstawie art. 63 $ 1 k.p.a. wzywam do
usunięcia braków przedmiotowego wniosku:
- przez opatrzenie wniosku własnoręcznym podpisem lub kwalifikowanym podpisem
elektronicznym przez osobę lub osoby upoważnione do reprezentacji podmiotu zgodnie z
KRS - em
w terminie siedmiu dni od daty otrzymania niniejszego pisma.
W przypadku braku uzupełnienia braków wniosku wniosek pozostanie bez rozpoznania.
Jednocześnie wskazuję, że przygotowanie odpowiedzi wniosek w zakresie pytań 2,
8 i 9 wymaga znacznego nakładu pracy, czynność ta jest czasochłonna i wymaga
zaangażowania w przygotowanie żądanych danych. Dane wymagają przygotowania w celu
realizacji wniosku wyłącznie dla wnioskodawcy, a potrzebny nakład pracy związany z
przygotowaniem informacji ma charakter przetworzenia informacji. Przetworzenie jest
równoznaczne z koniecznością odpowiedniego zestawienia informacji, samodzielnego ich
zredagowania związanego z koniecznością przeprowadzenia przez zobowiązany podmiot
czynności analitycznych, których końcowym efektem jest dokument pozwalający na
dokonanie przez jednostkę samodzielnej interpretacji i oceny. Pojęcie szczególnie istotnego
interesu publicznego jest pojęciem niedookreślonym, odnosi się do spraw związanych z
funkcjonowaniem państwa i innych podmiotów publicznych jako prawnej całości —
zwłaszcza, jeżeli związane jest ono z gospodarowaniem mieniem komunalnym lub
majątkiem Skarbu Państwa.
Jak wynika jednak z informacji uzyskanych od pracownika zajmującego się
informacjami publicznymi, że w 2021 - 2023 łącznie wniosków o udostepnienie informacji
publicznej wpłynęło 364. Akta spraw są prowadzone papierowo więc sposoby
rozstrzygnięcia trzeba szukać ręcznie w aktach. Sprawy oraz rozstrzygnięcia nie są tez
publikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych — nie ma prowadzonego odrębnego
rejestru tych spraw. Wszystkich informacji trzeba szukać ręcznie nie ma możliwości
przefiltrowania ich w systemie.
Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.
ul. Mieszka I 33, 66-400 Gorzów Wlkp.
Sekretariat Prezesa (pok. 328), tel. 95 7256 702, fax 95 7202 807
e-mail: sekretariat © gorzow-wlkp.so.gov.pl
2
- 2 -
Oznacza to konieczność, w celu udzielania odpowiedzi i zrealizowania wniosku,
zajęłaby minimum 15 minut na przejrzenie jednej sprawy. Przeliczając to na dzień pracy,
licząc 8 godzin, oznacza nie mniej niż 11,37 dni pracy jednej osoby. Oznaczałoby to
całkowite wyłączenie z pracy przynajmniej jednej osoby przez jedenaście dni.
Dodatkowo do czasu pracy należy doliczyć czas niezbędny do odpowiedzi na dalsze
pytania.
Żądając informacji publicznej przetworzonej wnioskodawca powinien więc wykazać,
w jakim zakresie jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, tj. w jaki sposób
zamierza wykorzystać uzyskane informacje dla poprawy funkcjonowania organów
administracji publicznej i lepszej ochrony interesu publicznego (tak w wyroku
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 lipca 2011 r., II SA/OI i
68/2011).
Należy też podkreślić, że prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej
ma jedynie taki wnioskodawca, który jest w stanie wykazać w chwili składania wniosku
swoje indywidualne, realne i konkretne możliwości wykorzystania dla dobra ogółu
informacji publicznej, której przygotowania się domaga, stąd konieczna jest jego
identyfikacja.
Zakres wnioskowanej informacji obejmuje obowiązek przetworzenia, o którym
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (t.j. z dnia 23 marca 2022 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 902).
Z uwagi na powyższe wzywam Wnioskodawcę do wykazania w terminie siedmiu dni
od dnia otrzymania wezwania, w jakim zakresie występuje szczególna istotność dla interesu
publicznego, by dokonać przetworzenia żądanych informacji publicznych w zakresie pytań
2, 8 i 9. W razie braku odpowiedzi we wskazanym terminie Prezes Sądu Okręgowego w
Gorzowie Wielkopolskim samodzielnie dokona oceny, czy w sprawie zachodzi szczególna
istotność dla interesu publicznego, by dokonać przetworzenia wnioskowanych informacji
publicznych.
Naczelny Sąd Administracyjny wyraził stanowisko, zgodnie z którym „wnioskodawca
żądający informacji publicznej przetworzonej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 o dostępie
do informacji publicznej dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona ważna dla
dużego kręgu potencjalnych odbiorców ale również, że jej uzyskanie stwarza realną
możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania organów
administracji i lepszej ochrony interesu publicznego” (wyrok z dnia 10 stycznia 2014 r., I
OSK 2111/13).
Jednocześnie, stosownie do treści art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji
publicznej (t.j. z dnia 23 marca 2022 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 902), powiadamiam
wnioskodawcę, że termin do rozpoznania wniosku został przedłużony do dnia 17 czerwca
2024 r.
Skierowanie wezwania do uzupełnienia braków przed upływem tego terminu i
wykazanie szczególnie istotnego interesu publicznego uniemożliwiło zakończenie
postępowania przed upływem 14 dni.
Wiceprezes Sądu Okręgowego
w Gorzowie Wlkp.
Kinga Wochna
(Podpisano podpisem elektronicznym)
3
- 3 -
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1) i ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r.
o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem
przestępczości (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1206) informuję, iż klauzula obowiązku
informacyjnego została zamieszczona na stronie internetowej sądu oraz na tablicy ogłoszeń
w budynkach sądu, z którą należy się zapoznać.
KLAUZULA INFORMACYJNA W ZAKRESIE DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. L 119
z 4.5.2016) – dalej RODO, informujemy, że:
1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest:
Prezes Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim ul. Mieszka I 33, 66 – 400 Gorzów
Wielkopolski, nr. tel. 95 7256 702, fax 95 7202 807, e-mail: sekretariat@gorzow-
wlkp.so.gov.pl.
2. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych możliwy jest pod adresem: możliwy jest pod
adresem do korespondencji: Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim ul. Mieszka I 33,
66-400 Gorzów Wielkopolski, tel. 95 7256 796 lub adresem email: iod@gorzow-
wlkp.so.gov.pl.
3. Administrator będzie przetwarzał Pani/Pana dane osobowe w celu realizacji złożonego
wniosku o udostępnienie informacji publicznej na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001
r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2001 r. 112.1198) oraz art. 6 ust. 1 lit. c)
RODO.
4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie do celów związanych z
rozpoznaniem wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
5. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych nie jest obowiązkowe, jednakże w wypadku
zaistnienia konieczności wydania w Pani/Pana sprawie decyzji administracyjnej ich podanie
lub uzupełnienie będzie obowiązkowe, stosownie do przepisów wynikających z ustawy z 14
czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017, poz. 1257). W
takim przypadku ich niepodanie może uniemożliwić rozpatrzenie wniosku o udostępnienie
informacji publicznej.
6. Odbiorcami Pana/Pani danych osobowych mogą być wyłącznie organy publiczne i
podmioty upoważnione na podstawie odrębnych przepisów.
7. Dane osobowe nie będą przetwarzane w innym celu niż cel, w którym dane osobowe
zostały zebrane.
8. Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów
określonych w pkt. 3 oraz w zakresie wymaganym przez przepisy ustawy z dnia 14 lipca
1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 2018. Poz. 217 ze zm.).
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji
oraz profilowaniu, a także nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji
międzynarodowej.
10. Przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do swoich danych i prawo żądania ich
sprostowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4
- 4 -
11. Przysługuje Panu/Pani również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego: Prezesa
Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uzna Pan/Pani,
że Administrator przetwarza Pana/Pani dane osobowe z naruszeniem przepisów
Rozporządzenia 2016/679.