Wnioski o informację w 2023 - sądy rejonowe #3
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
5 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Otrzymano: 2024-05-07 13:45:34
Nr | Pytanie | Odpowiedź | Kategoria odpowiedzi |
---|---|---|---|
1 | 1. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023 r. Chodzi o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą pisemną i elektroniczną. | Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej w 2023 r. – 89 | |
2 | 2. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez ,,sprawę’’ należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy rozumieć odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej (np. organ poinformował, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia informacji, organ odmówił udostępnienia informacji przetworzonej). Prosimy o podanie liczby. | Ilość wydanych decyzji w 2023 r. – 4 | |
3 | 3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak, to w jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi: a) rejestr papierowy, b) rejestr papierowo-elektroniczny, c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD, d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie, e) inne. | Sąd Rejonowy w Toruniu nie prowadzi wykazu dedykowanego dla wniosków o udostępnienie informacji publicznej. W 2023 r. w sądzie funkcjonował wykaz papierowy – spis spraw wynikający z JRWA, w którym wnioski o udostępnienie informacji publicznej rejestrowane były pod nr A-066 – udostępnianie materiałów i zezwolenia. | |
4 | 4. Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka jest jego zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które znajdują się w Państwa rejestrze: a) data wpływu wniosku, b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony drogą e-mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP) c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek, d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa), e) pełna treść wniosku, f) krótki opis czego dotyczył wniosek, g) pełna treść odpowiedzi na wniosek, h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji, nieudostępnienie informacji), i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana), j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w których ją naliczono), k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji publicznej (np. znak sprawy, sygn. akt sprawy). l) inne. | Spis spraw A-066/2023 zawierał następujące pozycje: liczba porządkowa, opis sprawy, od kogo wpłynęła (w tym data i znak pisma), data wszczęcia sprawy, data załatwienia sprawy, uwagi. | |
5 | 5. Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np. przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacją terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk tej osoby/osób. | W Sądzie Rejonowym w Toruniu za realizację wniosków o udostępnienie informacji publicznej odpowiada pracownik Oddziału Administracyjnego na stanowisku starszego inspektora. | |
6 | 6. Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się realizacją dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród poniższych punktów: a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski, b) koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy), c) prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej, d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej, e) przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania informacji przez organ, f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów, g) inne. | Zakres obowiązków obejmuje: przygotowanie projektu odpowiedzi, koordynowanie procesu udostępniania informacji, w tym dbanie o terminy, prowadzenie spisu spraw, w tym dotyczących wniosków o udostępnianie informacji publicznej, redagowanie i zamieszczanie informacji podlegających publikacji na stronie podmiotowej BIP Sądu Rejonowego w Toruniu, przygotowywanie anonimizacji dokumentów, jeśli zachodzi taka potrzeba. | |
7 | 7. Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do informacji publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz informacji kto je prowadził. | W 2023 r. w szkoleniu z dostępu do informacji publicznej brał udział Dyrektor Sądu Rejonowego w Toruniu. Szkolenie pt. Zasady dostępu i odmowy dostępu do informacji publicznych w sądach powszechnych. Szkolenie prowadził adw. dr hab. Piotr Sitniewski. | |
8 | 8. Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie. | Sąd Rejonowy w Toruniu nie wydał orzeczeń z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej. | |
9 | 9. Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej i zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to prosimy o zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego bezpośrednio do tych orzeczeń w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie informacji w formie dogodnej dla organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz sentencji każdego orzeczenia. | Z uwagi na odpowiedź w pkt 8., nie dotyczy. |
Treść
-
Read: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023 przez Sąd Rejonowy w Toruniu
Ocena LLM: Kategoryzacja AI została pominięta dla listu z automatyczną odpowiedzią. -
RE: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023 przez Sąd Rejonowy w Toruniu
Ocena LLM: D) email jest potwierdzeniem dostarczenia lub otwarcia maila z Sąd Rejonowy w Toruniu i nie zawiera odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.From: {{ email }} <{{ email }}>
Sent: Wednesday, April 17, 2024 11:09 AM
To: 4080 Biuro Obsługi Interesantów SR Toruń <{{ email }}>
Subject: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023UWAGA !!! Ta wiadomość została wysłana przez nadawcę spoza sądów i Ministerstwa Sprawiedliwości. Zachowaj ostrożność przy otwieraniu linków i załączników!
Wniosek
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023 r. Chodzi o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą pisemną i elektroniczną.
2. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez ,,sprawę’’ należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy rozumieć odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej (np. organ poinformował, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia informacji, organ odmówił udostępnienia informacji przetworzonej). Prosimy o podanie liczby.
3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak, to w jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi:
a) rejestr papierowy,
b) rejestr papierowo-elektroniczny,
c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
e) inne.
4. Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka jest jego zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które znajdują się w Państwa rejestrze:
a) data wpływu wniosku,
b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony drogą e-mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP)
c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa),
e) pełna treść wniosku,
f) krótki opis czego dotyczył wniosek,
g) pełna treść odpowiedzi na wniosek,
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji, nieudostępnienie informacji),
i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana),
j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w których ją naliczono),
k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji publicznej (np. znak sprawy, sygn. akt sprawy).
l) inne.
5. Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np. przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacją terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk tej osoby/osób.
6. Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się realizacją dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród poniższych punktów:
a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b) koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
c) prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e) przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania informacji przez organ,
f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
g) inne.
7. Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do informacji publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz informacji kto je prowadził.
8. Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej i zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to prosimy o zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego bezpośrednio do tych orzeczeń w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie informacji w formie dogodnej dla organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz sentencji każdego orzeczenia.Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: {{ email }}<mailto:{{ email }}>
Uzasadnienie
Prawo do informacji przysługuje każdemu człowiekowi na gruncie art. 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (EKPC), art. 19 ust. 2 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem służącym do realizacji tego prawa jest zaś tryb wynikający z Ustawy o dostępie do informacji publicznej (UDIP).
Prezesi sądów powszechnych są podmiotami zobowiązanymi do udostępniania informacji na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 UDIP. Udostępnieniu podlegają zarówno informacje dotyczące funkcjonowania sądu, jak i orzeczenia, które te sądy wydają (art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret czwarte UDIP). Wszelkie ograniczenia prawa dostępu do informacji muszą natomiast spełniać wymogi określone w art. 10 ust. 2 EKPC, art. 19 ust. 3 MPPOiP, art. 61 ust. 3 w zw. z art. 31 ust. 3 KRP oraz art. 5 UDIP.
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu prawnych rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji, co polega na gromadzeniu i publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono takich gwarancji prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu prawa do informacji w praktyce. Informacje o realizacji bezwnioskowego i wnioskowego dostępu do informacji nie są zwykle publikowane przez podmioty zobowiązane, zatem zapoznanie się z nimi staje się możliwe wyłącznie na wniosek.
W ogólnodostępnych sprawozdaniach z działalności sądów administracyjnych z oczywistych względów znajdują się nawiązania do prawa dostępu do informacji, jako że właśnie te sądy są właściwe do kontroli bezczynności i decyzji wydawanych przez podmioty zobowiązane w trybie dostępu do informacji publicznej. Sądy administracyjne opisują często również informacje o tym, jak udało im się zrealizować wnioski o udostępnienie informacji, które zostały skierowane do nich, jako do podmiotów zobowiązanych. W sprawozdaniach pojawia się wtedy liczba wniosków, które wpłynęły do sądu w danym roku oraz informacja z jakich powodów odmawiano udostępnienia informacji.
Obowiązki sprawozdawcze ciążące na sądach powszechnych (sprawozdania statystyczne, sprawozdania z wykonania planu działalności sądu, informacje roczne o działalności sądów) nie obejmują natomiast ani informacji o realizacji dostępu do informacji na wniosek ani statystyk dotyczących spraw z art. 23 UDIP. Informacje o realizacji dostępu do informacji na wniosek mogą pojawić się jedynie we wspomnianych informacjach rocznych w dziale podsumowującym, zawierającym diagnozę sytuacji i problemów sądów na obszarze apelacji oraz opis działań podjętych w celu zapewnienia właściwego toku urzędowania sądów wraz z propozycjami rozwiązań. Na podstawie przeglądu Biuletynów Informacji Publicznej sądów okręgowych i apelacyjnych wydaje się jednak, że dokumenty te nie są publikowane (z wyjątkiem Sądu Okręgowego w Warszawie, ale z kolei te informacje nie są aktualizowane na bieżąco i dotyczą wkładu tego sądu do właściwej informacji rocznej).
W związku z powyższym Stowarzyszenie zwraca się do prezesów sądów rejonowych i okręgowych z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej obejmującymi pytania o liczbę wszystkich wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły do sądów w 2023 r., liczbę spraw, które zostały rozpatrzone negatywnie, informację o stanowisku i zakresie obowiązków osoby odpowiedzialnej za realizowanie dostępu do informacji publicznej, a także o rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej i informację o wyrokach z art. 23 UDIP.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że Stowarzyszenie podjęło pierwszą próbę uporządkowania informacji źródłowych na temat realizacji prawa dostępu do informacji w Polsce już w zeszłym roku, zadając pytania jednostkom samorządu terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom państwowym. Odpowiedzi tych organów stały się istotnym wkładem do Raportu o stanie jawności<https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/>, którego celem jest dostarczanie rzetelnych danych pokazujących kondycję prawa do informacji w Polsce. Informacje zgromadzone od sądów powszechnych oraz innych podmiotów zobowiązanych planujemy uwzględnić w tegorocznej edycji raportu. Informacje te będą niezwykle istotnym źródłem wiedzy dla całego społeczeństwa.
Pragniemy podkreślić, że objętość wniosku podyktowana jest chęcią doprecyzowania pytań tak, żeby były one zrozumiałe i jednoznaczne. Jednocześnie większość pytań wymaga jedynie wskazania liczby, potwierdzenia bądź zaprzeczenia informacji czy wyboru właściwej odpowiedzi spośród wymienionych propozycji. Także z tego względu do wniosku dołączamy obszerne uzasadnienie. Liczymy, że ułatwi to Państwu odpowiedź na zadane pytania.
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: {{ email }}<mailto:{{ email }}> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl<http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org<http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoAdministratorem Państwa danych osobowych jest Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa. Mogą Państwo skontaktować się z nami listownie pod ww. adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail: {{ email }}<mailto:{{ email }}>. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z którym mogą Państwo skontaktować się pod adresem e-mail: {{ email }}<mailto:{{ email }}>.
Państwa dane osobowe pozyskujemy od Państwa podmiotu zatrudniającego - podmiotu zobowiązanego, który udziela odpowiedzi na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej i wraz z odpowiedzią przekazuje nam Państwa dane osobowe. Wśród tych danych znaleźć mogą się przede wszystkim: imię i nazwisko, stanowisko pracy, nazwa podmiotu zobowiązanego, adres e-mail lub numer telefonu, podpis.
Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia dostępu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej: fedrowanie.siecobywatelska.pl<http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/>. Ponadto możemy przetwarzać Państwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych jest nasz prawnie uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
Państwa dane osobowe planujemy przechowywać przez okres nie dłuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami Państwa danych będą nasi współpracownicy i podmioty przetwarzające, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, Państwa dane osobowe, które podmiot zobowiązany przekaże do nas wraz z odpowiedzią na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej, mogą zostać opublikowane na naszej stronie: fedrowanie.siecobywatelska.pl<http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/> - w takim przypadku odbiorcami Państwa danych będą użytkownicy ww. strony. Korzystamy z oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że Państwa dane mogą być przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on odpowiedni poziom ochrony danych osobowych.
Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych, a także prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Mogą też Państwo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych. Przysługuje też Państwu prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
A.0123.41.2024 przez Sąd Rejonowy w Toruniu
Ocena LLM: C) email jest odpowiedzią z Sąd Rejonowy w Toruniu i zawiera informację o przedłużeniu
terminu na odpowiedź. -
A.0123.41.2024 - FW: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023 przez Sąd Rejonowy w Toruniu
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z Sąd Rejonowy w Toruniu i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.From: 4080 Biuro Obsługi Interesantów SR Toruń <{{ email }}>
Sent: Wednesday, April 17, 2024 12:19 PM
To: 4080 Oddział Administracyjny SR Toruń <{{ email }}>
Subject: FW: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023Biuro Obsługi Interesantów uprzejmie przekazuje e-maila.
Z poważaniem
Marlena Tomczak
Kierownik
Biura Obsługi Interesantów
Sądu Rejonowego w Toruniu
Tel. 56 67 76 181
e-mail: {{ email }}<mailto:{{ email }}>
e-mail: {{ email }}<mailto:{{ email }}>Dążąc do zapewnienia jak najlepszej jakości obsługi interesanta w tutejszym Sądzie, w imieniu kierownictwa Sądu zwracamy się z uprzejmą prośbą o wypełnienie niniejszej ankiety. Ankieta ma charakter anonimowy, a jej wypełnienie zajmie 5 minut. Wyrażone uwagi i opinie pozwolą wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom, a tym samym przyczynią się do doskonalenia jakości obsługi interesanta w sądach.
Link do ankiety: https://torun.sr.gov.pl/ankieta,ankieta-oceny-satysfakcji-interesanta-22,7
Zachęcamy do korzystania z Portalu Informacyjnego, link: https://portal.gdansk.sa.gov.pl/
Portal Informacyjny jest narzędziem pozwalającym uprawnionemu lub upoważnionemu podmiotowi na dostęp do informacji o sprawie toczącej się z jego udziałem. Korzystanie z Portalu jest bezpłatne.Administratorem Państwa danych osobowych, w zależności od celu, w jakim prowadzona jest korespondencja mailowa jest: Sąd Rejonowy w Toruniu, Prezes Sądu Rejonowego w Toruniu lub Dyrektor Sądu Rejonowego w Toruniu z siedzibą przy ul. W. Warneńczyka 1, 87-100 Toruń.
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, znajdą Państwo na stronie Sądu pod adresem: https://torun.sr.gov.pl/ w zakładce: Ochrona danych osobowych.Uwaga: Niniejsza wiadomość, w szczególności jej treść oraz załączniki, jest przeznaczona wyłącznie dla adresata i może być poufna. W przypadku, gdy nie są Państwo zamierzonym jej adresatem informujemy, że wszelkie rozpowszechnianie, dystrybucja lub powielanie powyższej wiadomości jest zabronione. Jeżeli nasza korespondencja została Państwu dostarczona omyłkowo prosimy o powiadomienie nadawcy oraz niezwłoczne usunięcie powyższej wiadomości wraz z załącznikami.
From: {{ email }}<mailto:{{ email }}> <{{ email }}<mailto:{{ email }}>>
Sent: Wednesday, April 17, 2024 11:09 AM
To: 4080 Biuro Obsługi Interesantów SR Toruń <{{ email }}<mailto:{{ email }}>>
Subject: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023UWAGA !!! Ta wiadomość została wysłana przez nadawcę spoza sądów i Ministerstwa Sprawiedliwości. Zachowaj ostrożność przy otwieraniu linków i załączników!
Wniosek
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023 r. Chodzi o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą pisemną i elektroniczną.
2. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez ,,sprawę’’ należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy rozumieć odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej (np. organ poinformował, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia informacji, organ odmówił udostępnienia informacji przetworzonej). Prosimy o podanie liczby.
3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak, to w jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi:
a) rejestr papierowy,
b) rejestr papierowo-elektroniczny,
c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
e) inne.
4. Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka jest jego zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które znajdują się w Państwa rejestrze:
a) data wpływu wniosku,
b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony drogą e-mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP)
c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa),
e) pełna treść wniosku,
f) krótki opis czego dotyczył wniosek,
g) pełna treść odpowiedzi na wniosek,
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji, nieudostępnienie informacji),
i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana),
j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w których ją naliczono),
k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji publicznej (np. znak sprawy, sygn. akt sprawy).
l) inne.
5. Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np. przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacją terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk tej osoby/osób.
6. Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się realizacją dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród poniższych punktów:
a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b) koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
c) prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e) przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania informacji przez organ,
f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
g) inne.
7. Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do informacji publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz informacji kto je prowadził.
8. Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej i zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to prosimy o zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego bezpośrednio do tych orzeczeń w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie informacji w formie dogodnej dla organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz sentencji każdego orzeczenia.Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: {{ email }}<mailto:{{ email }}>
Uzasadnienie
Prawo do informacji przysługuje każdemu człowiekowi na gruncie art. 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (EKPC), art. 19 ust. 2 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem służącym do realizacji tego prawa jest zaś tryb wynikający z Ustawy o dostępie do informacji publicznej (UDIP).
Prezesi sądów powszechnych są podmiotami zobowiązanymi do udostępniania informacji na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 UDIP. Udostępnieniu podlegają zarówno informacje dotyczące funkcjonowania sądu, jak i orzeczenia, które te sądy wydają (art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret czwarte UDIP). Wszelkie ograniczenia prawa dostępu do informacji muszą natomiast spełniać wymogi określone w art. 10 ust. 2 EKPC, art. 19 ust. 3 MPPOiP, art. 61 ust. 3 w zw. z art. 31 ust. 3 KRP oraz art. 5 UDIP.
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu prawnych rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji, co polega na gromadzeniu i publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono takich gwarancji prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu prawa do informacji w praktyce. Informacje o realizacji bezwnioskowego i wnioskowego dostępu do informacji nie są zwykle publikowane przez podmioty zobowiązane, zatem zapoznanie się z nimi staje się możliwe wyłącznie na wniosek.
W ogólnodostępnych sprawozdaniach z działalności sądów administracyjnych z oczywistych względów znajdują się nawiązania do prawa dostępu do informacji, jako że właśnie te sądy są właściwe do kontroli bezczynności i decyzji wydawanych przez podmioty zobowiązane w trybie dostępu do informacji publicznej. Sądy administracyjne opisują często również informacje o tym, jak udało im się zrealizować wnioski o udostępnienie informacji, które zostały skierowane do nich, jako do podmiotów zobowiązanych. W sprawozdaniach pojawia się wtedy liczba wniosków, które wpłynęły do sądu w danym roku oraz informacja z jakich powodów odmawiano udostępnienia informacji.
Obowiązki sprawozdawcze ciążące na sądach powszechnych (sprawozdania statystyczne, sprawozdania z wykonania planu działalności sądu, informacje roczne o działalności sądów) nie obejmują natomiast ani informacji o realizacji dostępu do informacji na wniosek ani statystyk dotyczących spraw z art. 23 UDIP. Informacje o realizacji dostępu do informacji na wniosek mogą pojawić się jedynie we wspomnianych informacjach rocznych w dziale podsumowującym, zawierającym diagnozę sytuacji i problemów sądów na obszarze apelacji oraz opis działań podjętych w celu zapewnienia właściwego toku urzędowania sądów wraz z propozycjami rozwiązań. Na podstawie przeglądu Biuletynów Informacji Publicznej sądów okręgowych i apelacyjnych wydaje się jednak, że dokumenty te nie są publikowane (z wyjątkiem Sądu Okręgowego w Warszawie, ale z kolei te informacje nie są aktualizowane na bieżąco i dotyczą wkładu tego sądu do właściwej informacji rocznej).
W związku z powyższym Stowarzyszenie zwraca się do prezesów sądów rejonowych i okręgowych z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej obejmującymi pytania o liczbę wszystkich wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły do sądów w 2023 r., liczbę spraw, które zostały rozpatrzone negatywnie, informację o stanowisku i zakresie obowiązków osoby odpowiedzialnej za realizowanie dostępu do informacji publicznej, a także o rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej i informację o wyrokach z art. 23 UDIP.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że Stowarzyszenie podjęło pierwszą próbę uporządkowania informacji źródłowych na temat realizacji prawa dostępu do informacji w Polsce już w zeszłym roku, zadając pytania jednostkom samorządu terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom państwowym. Odpowiedzi tych organów stały się istotnym wkładem do Raportu o stanie jawności<https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/>, którego celem jest dostarczanie rzetelnych danych pokazujących kondycję prawa do informacji w Polsce. Informacje zgromadzone od sądów powszechnych oraz innych podmiotów zobowiązanych planujemy uwzględnić w tegorocznej edycji raportu. Informacje te będą niezwykle istotnym źródłem wiedzy dla całego społeczeństwa.
Pragniemy podkreślić, że objętość wniosku podyktowana jest chęcią doprecyzowania pytań tak, żeby były one zrozumiałe i jednoznaczne. Jednocześnie większość pytań wymaga jedynie wskazania liczby, potwierdzenia bądź zaprzeczenia informacji czy wyboru właściwej odpowiedzi spośród wymienionych propozycji. Także z tego względu do wniosku dołączamy obszerne uzasadnienie. Liczymy, że ułatwi to Państwu odpowiedź na zadane pytania.
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: {{ email }}<mailto:{{ email }}> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl<http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org<http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoAdministratorem Państwa danych osobowych jest Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa. Mogą Państwo skontaktować się z nami listownie pod ww. adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail: {{ email }}<mailto:{{ email }}>. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z którym mogą Państwo skontaktować się pod adresem e-mail: {{ email }}<mailto:{{ email }}>.
Państwa dane osobowe pozyskujemy od Państwa podmiotu zatrudniającego - podmiotu zobowiązanego, który udziela odpowiedzi na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej i wraz z odpowiedzią przekazuje nam Państwa dane osobowe. Wśród tych danych znaleźć mogą się przede wszystkim: imię i nazwisko, stanowisko pracy, nazwa podmiotu zobowiązanego, adres e-mail lub numer telefonu, podpis.
Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia dostępu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej: fedrowanie.siecobywatelska.pl<http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/>. Ponadto możemy przetwarzać Państwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych jest nasz prawnie uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
Państwa dane osobowe planujemy przechowywać przez okres nie dłuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami Państwa danych będą nasi współpracownicy i podmioty przetwarzające, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, Państwa dane osobowe, które podmiot zobowiązany przekaże do nas wraz z odpowiedzią na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej, mogą zostać opublikowane na naszej stronie: fedrowanie.siecobywatelska.pl<http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/> - w takim przypadku odbiorcami Państwa danych będą użytkownicy ww. strony. Korzystamy z oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że Państwa dane mogą być przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on odpowiedni poziom ochrony danych osobowych.
Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych, a także prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Mogą też Państwo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych. Przysługuje też Państwu prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.