Wnioski o informację w 2023 - samorządowe kolegia odwoławcze #30
Instytucja: |
|
Monitoring: |
Wnioski o informację w 2023 - samorządowe kolegia odwoławcze |
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Potwierdzenie otrzymania: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie
Ocena LLM: Kategoryzacja AI została pominięta dla listu z automatyczną odpowiedzią.To jest potwierdzenie dostarczenia Twojej wiadomości
Do: {{ email }}
Temat: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
Data: 2024-06-18 12:09Uwaga: To potwierdzenie dostarczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość
została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że
odbiorca przeczytał czy też zrozumiał treść wiadomości. -
Re: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie
Ocena LLM: G) nie można ustalić kategorii odpowiedzi.W dniu 2024-06-18 12:09, {{ email }}
napisaÅ(a):
> Wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
> Ustawy o dostÄpie do informacji publicznej stowarzyszenie SieÄ
> Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostÄpnienie nastÄpujÄ
cych
> informacji:
>
> * Liczba odwoÅaÅ od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji
> publicznej, które wpÅynÄÅy do organu odwoÅawczego w 2023 r.
>
> * Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
> postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w
> 2023 r.
>
> * Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
> rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
> postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w
> 2023 r.
>
> * Liczba pozostaÅych decyzji i postanowieÅ w sprawie dostÄpu do
> informacji publicznej, które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r.
>
> * Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostÄpu do informacji
> publicznej wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie
> art. 138 § 2 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które
> nastÄpnie przekazano do sÄ
du administracyjnego.
>
> * Liczba skarg na decyzje z zakresu dostÄpu do informacji publicznej
> wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1
> pkt 1 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które nastÄpnie
> przekazano do sÄ
du administracyjnego.
>
> * Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostÄpu do informacji
> publicznej, które organ odwoÅawczy uwzglÄdniÅ w trybie art. 54 §
> 3 Prawa o postÄpowaniu przed sÄ
dami administracyjnymi w 2023 r.
>
> * Liczba postanowieÅ sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o
> samorzÄ
dowych kolegiach odwoÅawczych), dotyczÄ
cych istotnych
> uchybieÅ w zakresie dostÄpu do informacji publicznej, wydanych w
> 2023 r.
>
> Prosimy o odpowiedź na adres
> {{ email }} --
> Uzasadnienie
>
> Prawo do informacji przysÅuguje każdemu czÅowiekowi na gruncie art.
> 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw CzÅowieka i
> Podstawowych WolnoÅci (EKPC), art. 19 ust. 2 MiÄdzynarodowego Paktu
> Praw Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji
> Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem sÅużÄ
cym do
> realizacji tego prawa jest zaÅ tryb wynikajÄ
cy z Ustawy o dostÄpie
> do informacji publicznej (UDIP).
>
> Rola samorzÄ
dowych kolegiów odwoÅawczych w kontekÅcie realizacji
> prawa dostÄpu do informacji jest dwojaka. Po pierwsze, jako
> paÅstwowe jednostki budżetowe sÄ
one podmiotami zobowiÄ
zanymi do
> udostÄpniania informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4
> UDIP. Po drugie, kolegia sÄ
organem wyższego stopnia w stosunku do
> organów jednostek samorzÄ
du terytorialnego, co oznacza, że
> rozpatrujÄ
odwoÅania od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji
> publicznej wydawanych przez te organy.
>
> Procedura orzekania przez samorzÄ
dowe kolegia odwoÅawcze w sprawach
> dotyczÄ
cych dostÄpu do informacji publicznej jest niestandardowa,
> jako że na przepisy Kodeksu postÄpowania administracyjnego (KPA)
> wpÅywajÄ
przepisy UDIP. Zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 1 UDIP
> odwoÅania od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji publicznej
> rozpatruje siÄ w skróconym terminie 14 dni. Wprowadzenie tej
> regulacji podyktowane jest jednÄ
z podstawowych zasad rzÄ
dzÄ
cych
> prawem do informacji, tj. zapewnieniem takiej Åcieżki dostÄpu do
> informacji, która pozwoli na zapoznanie siÄ z informacjÄ
w prosty i
> szybki sposób, zanim ta straci aktualnoÅÄ.
>
> Na procedurÄ rozpatrywania wspomnianych odwoÅaÅ najsilniejszy w
> skutkach wpÅyw ma jednak orzecznictwo sÄ
dów administracyjnych
> dotyczÄ
ce dostÄpu do informacji publicznej. Za sprawÄ
orzecznictwa
> na przestrzeni lat powstaÅa i utrwaliÅa siÄ zawÄżajÄ
ca
> interpretacja dopuszczalnych sposobów rozpatrzenia odwoÅania przez
> samorzÄ
dowe kolegia odwoÅawcze. Zgodnie z wykÅadniÄ
sÄ
dowÄ
w
> sprawach z dostÄpu do informacji publicznej kolegia nie mogÄ> wydawaÄ decyzji reformatoryjnych, co oznacza, że nie mogÄ
uchyliÄ
> wadliwej decyzji i zobowiÄ
zaÄ organu I instancji do udostÄpnienia
> informacji. UwzglÄdniajÄ
c odwoÅanie, samorzÄ
dowe kolegia
> odwoÅawcze mogÄ
wiÄc wydaÄ jedynie decyzje kasatoryjne (art. 138
> § 2 KPA).
>
> KonsekwencjÄ
powyższej wykÅadni jest zjawisko nazywane potocznie
> tzw. ping-pongiem decyzyjnym, które niejednokrotnie prowadzi do
> przewlekania postÄpowania aż do momentu, w którym informacja staje
> siÄ nieużyteczna. NajproÅciej rzecz ujmujÄ
c, polega ono na
> wydawaniu naprzemiennie decyzji przez organ I instancji oraz organ
> odwoÅawczy. Nawet jeÅli ostatecznie samorzÄ
dowe kolegium
> odwoÅawcze dojdzie do punktu postÄpowania, w którym wyeliminuje
> zasadnoÅÄ zastosowania wszystkich przesÅanek ograniczajÄ
cych
> dostÄp do informacji, na które w decyzjach odmownych próbowaÅ
> powoÅaÄ siÄ organ I instancji, to wciÄ
ż może jedynie uchyliÄ
> decyzjÄ tego organu i przekazaÄ mu sprawÄ do ponownego
> rozpatrzenia. Ten zaÅ może ponownie wydaÄ decyzjÄ o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej. Próby merytorycznego
> rozstrzygniÄcia sprawy przez kolegia koÅczÄ
siÄ zaÅ uchylaniem
> [1] ich decyzji przez sÄ
dy administracyjne.
>
> Za sprawÄ
zmian Prawa o postÄpowaniu przed sÄ
dami administracyjnymi
> (PPSA) z 2017 roku, od decyzji organu odwoÅawczego wydanej na
> podstawie art. 138 § 2 KPA wnioskodawcy przysÅuguje sprzeciw do
> sÄ
du administracyjnego. RozpoznajÄ
c sprzeciw od decyzji, sÄ
d ocenia
> jednak jedynie istnienie przesÅanek do wydania decyzji na podstawie
> art. 138 § 2 KPA. W sprawie z dostÄpu do informacji publicznej taka
> ocena wydaje siÄ wiÄc pozorna, skoro te same sÄ
dy przyjmujÄ
, że
> uwzglÄdniajÄ
c odwoÅanie, samorzÄ
dowe kolegia odwoÅawcze mogÄ> wydaÄ wyÅÄ
cznie decyzjÄ kasatoryjnÄ
. Sporadycznie wystÄpujÄ> takie sprawy, w których sÄ
d odnosi siÄ [2] szerzej do samego
> przedmiotu wnioskowanej informacji. Warto zaÅ podkreÅliÄ, że w
> sprawach spoza zakresu dostÄpu do informacji interpretacja przepisów
> KPA zmierza raczej w kierunku odwrotnym [3], czyli że w myÅl zasady
> dwuinstancyjnoÅci organy odwoÅawcze powinny dÄ
żyÄ do wydawania
> merytorycznych rozstrzygniÄÄ.
>
> Nie ulega natomiast wÄ
tpliwoÅci, że to wÅaÅnie samorzÄ
dowe
> kolegia odwoÅawcze posiadajÄ
najwiÄcej informacji źródÅowych na
> temat skali ograniczania dostÄpu do informacji publicznej w Polsce.
> Warto podkreÅliÄ, że w standardach miÄdzynarodowych dotyczÄ
cych
> jawnoÅci dużo uwagi poÅwiÄca siÄ przyjmowaniu prawnych
> rozwiÄ
zaÅ krajowych pozwalajÄ
cych dokonywaÄ regularnych
> przeglÄ
dów prawa dostÄpu do informacji, co polega na gromadzeniu i
> publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków
> wpÅywajÄ
cych do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyÅy
> wnioski, jaki byÅ Åredni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie byÅy
> powody odmowy udostÄpnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono
> takich gwarancji prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem
> byÅoby przyglÄ
danie siÄ funkcjonowaniu prawa do informacji w
> praktyce. Co prawda orzeczenia sÄ
dów administracyjnych sÄ> publikowane, ale znaczna czÄÅÄ spraw, które do nich trafiajÄ
,
> dotyczy bezczynnoÅci podmiotów zobowiÄ
zanych. W zakresie
> ograniczania dostÄpu do informacji publicznej na podstawie decyzji o
> odmowie udostÄpnienia informacji publicznej, rozstrzygniÄcia
> wydawane sÄ
przede wszystkim przez organy odwoÅawcze. Decyzje
> samorzÄ
dowych kolegiów odwoÅawczych nie sÄ
zaÅ publikowane w
> Biuletynach Informacji Publicznej. W zwiÄ
zku z tym zapoznanie siÄ z
> informacjami na ten temat staje siÄ możliwe wyÅÄ
cznie na wniosek.
>
>
> Stowarzyszenie podjÄÅo pierwszÄ
próbÄ uporzÄ
dkowania informacji
> źródÅowych na temat realizacji prawa dostÄpu do informacji w
> Polsce już w zeszÅym roku, zadajÄ
c pytania jednostkom samorzÄ
du
> terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom paÅstwowym.
> Odpowiedzi tych organów staÅy siÄ istotnym wkÅadem do ,,Raportu o
> stanie jawnoÅci'' [4], którego celem jest dostarczanie rzetelnych
> danych pokazujÄ
cych kondycjÄ prawa do informacji w Polsce.
> Informacje zgromadzone od samorzÄ
dowych kolegiów odwoÅawczych
> planujemy uwzglÄdniÄ w tegorocznej edycji raportu. Informacje te
> bÄdÄ
niezwykle istotnym źródÅem wiedzy dla caÅego
> spoÅeczeÅstwa.
>
> W zwiÄ
zku z powyższym zwracamy siÄ do samorzÄ
dowych kolegiów
> odwoÅawczych z wnioskami o udostÄpnienie informacji obejmujÄ
cymi
> pytania o statystyki dotyczÄ
ce spraw z zakresu dostÄpu do informacji
> publicznej rozpatrywanych w 2023 roku przez kolegia. Pytamy o liczbÄ
> zarejestrowanych odwoÅaÅ od decyzji organów jednostek samorzÄ
du
> terytorialnego, liczbÄ decyzji utrzymujÄ
cych w mocy rozstrzygniÄcia
> tych organów oraz liczbÄ decyzji kasatoryjnych, a także o liczbÄ
> postÄpowaÅ sÄ
dowoadministracyjnych zainicjowanych przez
> wnioskodawców po decyzjach wydanych przez kolegia oraz o
> uwzglÄdnienie tych skarg i sprzeciwów w trybie autokontroli. We
> wniosku znajduje siÄ także pytanie o ewentualne postanowienia
> sygnalizacyjne wydawane przez kolegia na podstawie art. 20 Ustawy o
> samorzÄ
dowych kolegiach odwoÅawczych, które miaÅyby dotyczyÄ
> istotnych uchybieÅ w pracy organu jednostki samorzÄ
du terytorialnego
> zwiÄ
zanych z realizacjÄ
dostÄpu do informacji publicznej.
>
> Pragniemy podkreÅliÄ, że objÄtoÅÄ wniosku podyktowana jest
> chÄciÄ
doprecyzowania pytaÅ tak, żeby byÅy one zrozumiaÅe i
> jednoznaczne. JednoczeÅnie wiÄkszoÅÄ pytaÅ wymaga jedynie
> wskazania liczby, potwierdzenia bÄ
dź zaprzeczenia informacji. Także
> z tego wzglÄdu do wniosku doÅÄ
czamy obszerne uzasadnienie. Liczymy,
> że uÅatwi to PaÅstwu odpowiedź na zadane pytania.
>
> --
>
> _Stowarzyszenie SieÄ Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2
> | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> {{ email }} skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 SÄ
d
> Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII WydziaÅ Gospodarczy
> Krajowego Rejestru SÄ
dowego_
>
> _Administratorem PaÅstwa danych osobowych jest SieÄ Obywatelska
> Watchdog Polska z siedzibÄ
w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605
> Warszawa. MogÄ
PaÅstwo skontaktowaÄ siÄ z nami listownie pod ww.
> adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail:
> {{ email }}. WyznaczyliÅmy inspektora ochrony danych, z
> którym mogÄ
PaÅstwo skontaktowaÄ siÄ pod adresem e-mail:
> {{ email }}. _
> _ _
> _PaÅstwa dane osobowe pozyskujemy od PaÅstwa podmiotu
> zatrudniajÄ
cego - podmiotu zobowiÄ
zanego, który udziela odpowiedzi
> na nasz wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej i wraz z
> odpowiedziÄ
przekazuje nam PaÅstwa dane osobowe. WÅród tych danych
> znaleÅºÄ mogÄ
siÄ przede wszystkim: imiÄ i nazwisko, stanowisko
> pracy, nazwa podmiotu zobowiÄ
zanego, adres e-mail lub numer telefonu,
> podpis. _
> _ _
> _Przetwarzamy PaÅstwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów
> statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia
> dostÄpu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie
> uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl [5]. Ponadto możemy przetwarzaÄ
> PaÅstwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeÅ.
> PodstawÄ
prawnÄ
przetwarzania PaÅstwa danych jest nasz prawnie
> uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO._
> _ _
> _PaÅstwa dane osobowe planujemy przechowywaÄ przez okres nie
> dÅuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami PaÅstwa
> danych bÄdÄ
nasi wspóÅpracownicy i podmioty przetwarzajÄ
ce,
> którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, PaÅstwa
> dane osobowe, które podmiot zobowiÄ
zany przekaże do nas wraz z
> odpowiedziÄ
na nasz wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej,
> mogÄ
zostaÄ opublikowane na naszej stronie:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl [5] - w takim przypadku odbiorcami
> PaÅstwa danych bÄdÄ
użytkownicy ww. strony. Korzystamy z
> oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibÄ
w
> Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że PaÅstwa dane mogÄ
byÄ
> przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem
> programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on
> odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. _
> _ _
> _MajÄ
PaÅstwo prawo dostÄpu do swoich danych, a także prawo
> żÄ
dania ich sprostowania, usuniÄcia lub ograniczenia przetwarzania.
> MogÄ
też PaÅstwo wnieÅÄ sprzeciw wobec przetwarzania przez nas
> PaÅstwa danych osobowych. PrzysÅuguje też PaÅstwu prawo skargi do
> Prezesa UrzÄdu Ochrony Danych Osobowych._
>
>>
>
>
>
> Links:
> ------
> [1] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/74451F2DA5
> [2] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A25D90A43B
> [3] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3D88154CBB
> [4] https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/
> [5] http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/DzieÅ dobry.
W zwiÄ
zku z wnioskiem z dnia 18 czerwca 2024 r. informujÄ, że:1. Liczba odwoÅaÅ od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji
publicznej, które wpÅynÄÅy do organu odwoÅawczego w 2023 r. - 202. Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
udostÄpnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r.
- 53. Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
udostÄpnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r.
- 104. Liczba pozostaÅych decyzji i postanowieÅ w sprawie dostÄpu do
informacji publicznej, które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r. - 55. Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostÄpu do informacji
publicznej wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie art.
138 § 2 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które nastÄpnie
przekazano do sÄ
du administracyjnego. - 06. Liczba skarg na decyzje z zakresu dostÄpu do informacji publicznej
wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1 pkt
1 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które nastÄpnie przekazano do
sÄ
du administracyjnego. - 17. Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostÄpu do informacji publicznej,
które organ odwoÅawczy uwzglÄdniÅ w trybie art. 54 § 3 Prawa o
postÄpowaniu przed sÄ
dami administracyjnymi w 2023 r. - 08. Liczba postanowieÅ sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o samorzÄ
dowych
kolegiach odwoÅawczych), dotyczÄ
cych istotnych uchybieÅ w zakresie
dostÄpu do informacji publicznej, wydanych w 2023 r. - 0Piotr Palutek
Prezes SKO w CzÄstochowieW dniu 2024-06-18 12:09, {{ email }}
napisaÅ(a):
> Wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
> Ustawy o dostÄpie do informacji publicznej stowarzyszenie SieÄ
> Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostÄpnienie nastÄpujÄ cych
> informacji:
>
> * Liczba odwoÅaÅ od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji
> publicznej, które wpÅynÄÅy do organu odwoÅawczego w 2023 r.
>
> * Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
> postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w
> 2023 r.
>
> * Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
> rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
> postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w
> 2023 r.
>
> * Liczba pozostaÅych decyzji i postanowieÅ w sprawie dostÄpu do
> informacji publicznej, które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r.
>
> * Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostÄpu do informacji
> publicznej wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie
> art. 138 § 2 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które
> nastÄpnie przekazano do sÄ du administracyjnego.
>
> * Liczba skarg na decyzje z zakresu dostÄpu do informacji publicznej
> wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1
> pkt 1 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które nastÄpnie
> przekazano do sÄ du administracyjnego.
>
> * Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostÄpu do informacji
> publicznej, które organ odwoÅawczy uwzglÄdniÅ w trybie art. 54 §
> 3 Prawa o postÄpowaniu przed sÄ dami administracyjnymi w 2023 r.
>
> * Liczba postanowieÅ sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o
> samorzÄ dowych kolegiach odwoÅawczych), dotyczÄ cych istotnych
> uchybieÅ w zakresie dostÄpu do informacji publicznej, wydanych w
> 2023 r.
>
> Prosimy o odpowiedź na adres
> {{ email }} --
> Uzasadnienie
>
> Prawo do informacji przysÅuguje każdemu czÅowiekowi na gruncie art.
> 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw CzÅowieka i
> Podstawowych WolnoÅci (EKPC), art. 19 ust. 2 MiÄdzynarodowego Paktu
> Praw Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji
> Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem sÅuÅ¼Ä cym do
> realizacji tego prawa jest zaÅ tryb wynikajÄ cy z Ustawy o dostÄpie
> do informacji publicznej (UDIP).
>
> Rola samorzÄ dowych kolegiów odwoÅawczych w kontekÅcie realizacji
> prawa dostÄpu do informacji jest dwojaka. Po pierwsze, jako
> paÅstwowe jednostki budżetowe sÄ one podmiotami zobowiÄ zanymi do
> udostÄpniania informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4
> UDIP. Po drugie, kolegia sÄ organem wyższego stopnia w stosunku do
> organów jednostek samorzÄ du terytorialnego, co oznacza, że
> rozpatrujÄ odwoÅania od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji
> publicznej wydawanych przez te organy.
>
> Procedura orzekania przez samorzÄ dowe kolegia odwoÅawcze w sprawach
> dotyczÄ cych dostÄpu do informacji publicznej jest niestandardowa,
> jako że na przepisy Kodeksu postÄpowania administracyjnego (KPA)
> wpÅywajÄ przepisy UDIP. Zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 1 UDIP
> odwoÅania od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji publicznej
> rozpatruje siÄ w skróconym terminie 14 dni. Wprowadzenie tej
> regulacji podyktowane jest jednÄ z podstawowych zasad rzÄ dzÄ cych
> prawem do informacji, tj. zapewnieniem takiej Åcieżki dostÄpu do
> informacji, która pozwoli na zapoznanie siÄ z informacjÄ w prosty i
> szybki sposób, zanim ta straci aktualnoÅÄ.
>
> Na procedurÄ rozpatrywania wspomnianych odwoÅaÅ najsilniejszy w
> skutkach wpÅyw ma jednak orzecznictwo sÄ dów administracyjnych
> dotyczÄ ce dostÄpu do informacji publicznej. Za sprawÄ orzecznictwa
> na przestrzeni lat powstaÅa i utrwaliÅa siÄ zawÄżajÄ ca
> interpretacja dopuszczalnych sposobów rozpatrzenia odwoÅania przez
> samorzÄ dowe kolegia odwoÅawcze. Zgodnie z wykÅadniÄ sÄ dowÄ w
> sprawach z dostÄpu do informacji publicznej kolegia nie mogÄ
> wydawaÄ decyzji reformatoryjnych, co oznacza, że nie mogÄ uchyliÄ
> wadliwej decyzji i zobowiÄ zaÄ organu I instancji do udostÄpnienia
> informacji. UwzglÄdniajÄ c odwoÅanie, samorzÄ dowe kolegia
> odwoÅawcze mogÄ wiÄc wydaÄ jedynie decyzje kasatoryjne (art. 138
> § 2 KPA).
>
> KonsekwencjÄ powyższej wykÅadni jest zjawisko nazywane potocznie
> tzw. ping-pongiem decyzyjnym, które niejednokrotnie prowadzi do
> przewlekania postÄpowania aż do momentu, w którym informacja staje
> siÄ nieużyteczna. NajproÅciej rzecz ujmujÄ c, polega ono na
> wydawaniu naprzemiennie decyzji przez organ I instancji oraz organ
> odwoÅawczy. Nawet jeÅli ostatecznie samorzÄ dowe kolegium
> odwoÅawcze dojdzie do punktu postÄpowania, w którym wyeliminuje
> zasadnoÅÄ zastosowania wszystkich przesÅanek ograniczajÄ cych
> dostÄp do informacji, na które w decyzjach odmownych próbowaÅ
> powoÅaÄ siÄ organ I instancji, to wciÄ Å¼ może jedynie uchyliÄ
> decyzjÄ tego organu i przekazaÄ mu sprawÄ do ponownego
> rozpatrzenia. Ten zaÅ może ponownie wydaÄ decyzjÄ o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej. Próby merytorycznego
> rozstrzygniÄcia sprawy przez kolegia koÅczÄ siÄ zaÅ uchylaniem
> [1] ich decyzji przez sÄ dy administracyjne.
>
> Za sprawÄ zmian Prawa o postÄpowaniu przed sÄ dami administracyjnymi
> (PPSA) z 2017 roku, od decyzji organu odwoÅawczego wydanej na
> podstawie art. 138 § 2 KPA wnioskodawcy przysÅuguje sprzeciw do
> sÄ du administracyjnego. RozpoznajÄ c sprzeciw od decyzji, sÄ d ocenia
> jednak jedynie istnienie przesÅanek do wydania decyzji na podstawie
> art. 138 § 2 KPA. W sprawie z dostÄpu do informacji publicznej taka
> ocena wydaje siÄ wiÄc pozorna, skoro te same sÄ dy przyjmujÄ , że
> uwzglÄdniajÄ c odwoÅanie, samorzÄ dowe kolegia odwoÅawcze mogÄ
> wydaÄ wyÅÄ cznie decyzjÄ kasatoryjnÄ . Sporadycznie wystÄpujÄ
> takie sprawy, w których sÄ d odnosi siÄ [2] szerzej do samego
> przedmiotu wnioskowanej informacji. Warto zaÅ podkreÅliÄ, że w
> sprawach spoza zakresu dostÄpu do informacji interpretacja przepisów
> KPA zmierza raczej w kierunku odwrotnym [3], czyli że w myÅl zasady
> dwuinstancyjnoÅci organy odwoÅawcze powinny dÄ Å¼yÄ do wydawania
> merytorycznych rozstrzygniÄÄ.
>
> Nie ulega natomiast wÄ tpliwoÅci, że to wÅaÅnie samorzÄ dowe
> kolegia odwoÅawcze posiadajÄ najwiÄcej informacji źródÅowych na
> temat skali ograniczania dostÄpu do informacji publicznej w Polsce.
> Warto podkreÅliÄ, że w standardach miÄdzynarodowych dotyczÄ cych
> jawnoÅci dużo uwagi poÅwiÄca siÄ przyjmowaniu prawnych
> rozwiÄ zaÅ krajowych pozwalajÄ cych dokonywaÄ regularnych
> przeglÄ dów prawa dostÄpu do informacji, co polega na gromadzeniu i
> publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków
> wpÅywajÄ cych do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyÅy
> wnioski, jaki byÅ Åredni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie byÅy
> powody odmowy udostÄpnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono
> takich gwarancji prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem
> byÅoby przyglÄ danie siÄ funkcjonowaniu prawa do informacji w
> praktyce. Co prawda orzeczenia sÄ dów administracyjnych sÄ
> publikowane, ale znaczna czÄÅÄ spraw, które do nich trafiajÄ ,
> dotyczy bezczynnoÅci podmiotów zobowiÄ zanych. W zakresie
> ograniczania dostÄpu do informacji publicznej na podstawie decyzji o
> odmowie udostÄpnienia informacji publicznej, rozstrzygniÄcia
> wydawane sÄ przede wszystkim przez organy odwoÅawcze. Decyzje
> samorzÄ dowych kolegiów odwoÅawczych nie sÄ zaÅ publikowane w
> Biuletynach Informacji Publicznej. W zwiÄ zku z tym zapoznanie siÄ z
> informacjami na ten temat staje siÄ możliwe wyÅÄ cznie na wniosek.
>
>
> Stowarzyszenie podjÄÅo pierwszÄ próbÄ uporzÄ dkowania informacji
> źródÅowych na temat realizacji prawa dostÄpu do informacji w
> Polsce już w zeszÅym roku, zadajÄ c pytania jednostkom samorzÄ du
> terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom paÅstwowym.
> Odpowiedzi tych organów staÅy siÄ istotnym wkÅadem do ,,Raportu o
> stanie jawnoÅci'' [4], którego celem jest dostarczanie rzetelnych
> danych pokazujÄ cych kondycjÄ prawa do informacji w Polsce.
> Informacje zgromadzone od samorzÄ dowych kolegiów odwoÅawczych
> planujemy uwzglÄdniÄ w tegorocznej edycji raportu. Informacje te
> bÄdÄ niezwykle istotnym źródÅem wiedzy dla caÅego
> spoÅeczeÅstwa.
>
> W zwiÄ zku z powyższym zwracamy siÄ do samorzÄ dowych kolegiów
> odwoÅawczych z wnioskami o udostÄpnienie informacji obejmujÄ cymi
> pytania o statystyki dotyczÄ ce spraw z zakresu dostÄpu do informacji
> publicznej rozpatrywanych w 2023 roku przez kolegia. Pytamy o liczbÄ
> zarejestrowanych odwoÅaÅ od decyzji organów jednostek samorzÄ du
> terytorialnego, liczbÄ decyzji utrzymujÄ cych w mocy rozstrzygniÄcia
> tych organów oraz liczbÄ decyzji kasatoryjnych, a także o liczbÄ
> postÄpowaÅ sÄ dowoadministracyjnych zainicjowanych przez
> wnioskodawców po decyzjach wydanych przez kolegia oraz o
> uwzglÄdnienie tych skarg i sprzeciwów w trybie autokontroli. We
> wniosku znajduje siÄ także pytanie o ewentualne postanowienia
> sygnalizacyjne wydawane przez kolegia na podstawie art. 20 Ustawy o
> samorzÄ dowych kolegiach odwoÅawczych, które miaÅyby dotyczyÄ
> istotnych uchybieÅ w pracy organu jednostki samorzÄ du terytorialnego
> zwiÄ zanych z realizacjÄ dostÄpu do informacji publicznej.
>
> Pragniemy podkreÅliÄ, że objÄtoÅÄ wniosku podyktowana jest
> chÄciÄ doprecyzowania pytaÅ tak, żeby byÅy one zrozumiaÅe i
> jednoznaczne. JednoczeÅnie wiÄkszoÅÄ pytaÅ wymaga jedynie
> wskazania liczby, potwierdzenia bÄ dź zaprzeczenia informacji. Także
> z tego wzglÄdu do wniosku doÅÄ czamy obszerne uzasadnienie. Liczymy,
> że uÅatwi to PaÅstwu odpowiedź na zadane pytania.
>
> --
>
> _Stowarzyszenie SieÄ Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2
> | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> {{ email }} skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 SÄ d
> Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII WydziaÅ Gospodarczy
> Krajowego Rejestru SÄ dowego_
>
> _Administratorem PaÅstwa danych osobowych jest SieÄ Obywatelska
> Watchdog Polska z siedzibÄ w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605
> Warszawa. MogÄ PaÅstwo skontaktowaÄ siÄ z nami listownie pod ww.
> adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail:
> {{ email }}. WyznaczyliÅmy inspektora ochrony danych, z
> którym mogÄ PaÅstwo skontaktowaÄ siÄ pod adresem e-mail:
> {{ email }}. _
> _ _
> _PaÅstwa dane osobowe pozyskujemy od PaÅstwa podmiotu
> zatrudniajÄ cego - podmiotu zobowiÄ zanego, który udziela odpowiedzi
> na nasz wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej i wraz z
> odpowiedziÄ przekazuje nam PaÅstwa dane osobowe. WÅród tych danych
> znaleÅºÄ mogÄ siÄ przede wszystkim: imiÄ i nazwisko, stanowisko
> pracy, nazwa podmiotu zobowiÄ zanego, adres e-mail lub numer telefonu,
> podpis. _
> _ _
> _Przetwarzamy PaÅstwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów
> statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia
> dostÄpu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie
> uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl [5]. Ponadto możemy przetwarzaÄ
> PaÅstwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeÅ.
> PodstawÄ prawnÄ przetwarzania PaÅstwa danych jest nasz prawnie
> uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO._
> _ _
> _PaÅstwa dane osobowe planujemy przechowywaÄ przez okres nie
> dÅuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami PaÅstwa
> danych bÄdÄ nasi wspóÅpracownicy i podmioty przetwarzajÄ ce,
> którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, PaÅstwa
> dane osobowe, które podmiot zobowiÄ zany przekaże do nas wraz z
> odpowiedziÄ na nasz wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej,
> mogÄ zostaÄ opublikowane na naszej stronie:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl [5] - w takim przypadku odbiorcami
> PaÅstwa danych bÄdÄ użytkownicy ww. strony. Korzystamy z
> oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibÄ w
> Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że PaÅstwa dane mogÄ byÄ
> przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem
> programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on
> odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. _
> _ _
> _MajÄ PaÅstwo prawo dostÄpu do swoich danych, a także prawo
> Å¼Ä dania ich sprostowania, usuniÄcia lub ograniczenia przetwarzania.
> MogÄ też PaÅstwo wnieÅÄ sprzeciw wobec przetwarzania przez nas
> PaÅstwa danych osobowych. PrzysÅuguje też PaÅstwu prawo skargi do
> Prezesa UrzÄdu Ochrony Danych Osobowych._
>
>>
>
>
>
> Links:
> ------
> [1] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/74451F2DA5
> [2] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A25D90A43B
> [3] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3D88154CBB
> [4] https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/
> [5] http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/DzieÅ dobry.
W zwiÄ zku z wnioskiem z dnia 18 czerwca 2024 r. informujÄ, że:1. Liczba odwoÅaÅ od decyzji o odmowie udostÄpnienia informacji
publicznej, które wpÅynÄÅy do organu odwoÅawczego w 2023 r. - 202. Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
udostÄpnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r.
- 53. Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
udostÄpnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
postÄpowania administracyjnego), które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r.
- 104. Liczba pozostaÅych decyzji i postanowieÅ w sprawie dostÄpu do
informacji publicznej, które organ odwoÅawczy wydaÅ w 2023 r. - 55. Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostÄpu do informacji
publicznej wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie art.
138 § 2 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które nastÄpnie
przekazano do sÄ du administracyjnego. - 06. Liczba skarg na decyzje z zakresu dostÄpu do informacji publicznej
wydanych przez organ odwoÅawczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1 pkt
1 Kodeksu postÄpowania administracyjnego, które nastÄpnie przekazano do
sÄ du administracyjnego. - 17. Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostÄpu do informacji publicznej,
które organ odwoÅawczy uwzglÄdniÅ w trybie art. 54 § 3 Prawa o
postÄpowaniu przed sÄ dami administracyjnymi w 2023 r. - 08. Liczba postanowieÅ sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o samorzÄ dowych
kolegiach odwoÅawczych), dotyczÄ cych istotnych uchybieÅ w zakresie
dostÄpu do informacji publicznej, wydanych w 2023 r. - 0Piotr Palutek
Prezes SKO w CzÄstochowie