Instytucja: 

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie

 Monitoring: 

Wnioski o informację w 2023 - samorządowe kolegia odwoławcze

 Liczba listów: 

3

 Liczba spamu: 

0

 Status pierwszego wniosku: 

Otwarte

 Status ostatniego wniosku: 

 Otrzymano potwierdzenie: 

 Otrzymano odpowiedź: 

 Poddany kwarantannie: 

Znormalizowana odpowiedź

Treść

  • Potwierdzenie otrzymania: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie
    Ocena LLM: Kategoryzacja AI została pominięta dla listu z automatyczną odpowiedzią.

    To jest potwierdzenie dostarczenia Twojej wiadomości

    Do: {{ email }}
    Temat: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
    Data: 2024-06-18 12:09

    Uwaga: To potwierdzenie dostarczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość
    została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że
    odbiorca przeczytał czy też zrozumiał treść wiadomości.

  • Re: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie
    Ocena LLM: G) nie można ustalić kategorii odpowiedzi.

    W dniu 2024-06-18 12:09, {{ email }}
    napisał(a):
    > Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
    >
    > Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
    > Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć
    > Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujÄ
    cych
    > informacji:
    >
    > * Liczba odwołań od decyzji o odmowie udostępnienia informacji
    > publicznej, które wpłynęły do organu odwoławczego w 2023 r.
    >
    > * Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
    > udostępnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
    > postępowania administracyjnego), które organ odwoławczy wydał w
    > 2023 r.
    >
    > * Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
    > udostępnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
    > rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
    > postępowania administracyjnego), które organ odwoławczy wydał w
    > 2023 r.
    >
    > * Liczba pozostałych decyzji i postanowień w sprawie dostępu do
    > informacji publicznej, które organ odwoławczy wydał w 2023 r.
    >
    > * Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostępu do informacji
    > publicznej wydanych przez organ odwoławczy w 2023 r. na podstawie
    > art. 138 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, które
    > następnie przekazano do sÄ
    du administracyjnego.
    >
    > * Liczba skarg na decyzje z zakresu dostępu do informacji publicznej
    > wydanych przez organ odwoławczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1
    > pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, które następnie
    > przekazano do sÄ
    du administracyjnego.
    >
    > * Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostępu do informacji
    > publicznej, które organ odwoławczy uwzględnił w trybie art. 54 §
    > 3 Prawa o postępowaniu przed sÄ
    dami administracyjnymi w 2023 r.
    >
    > * Liczba postanowień sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o
    > samorzÄ
    dowych kolegiach odwoławczych), dotyczÄ
    cych istotnych
    > uchybień w zakresie dostępu do informacji publicznej, wydanych w
    > 2023 r.
    >
    > Prosimy o odpowiedź na adres
    > {{ email }} --
    > Uzasadnienie
    >
    > Prawo do informacji przysługuje każdemu człowiekowi na gruncie art.
    > 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i
    > Podstawowych Wolności (EKPC), art. 19 ust. 2 Międzynarodowego Paktu
    > Praw Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji
    > Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem służÄ
    cym do
    > realizacji tego prawa jest zaś tryb wynikajÄ
    cy z Ustawy o dostępie
    > do informacji publicznej (UDIP).
    >
    > Rola samorzÄ
    dowych kolegiów odwoławczych w kontekście realizacji
    > prawa dostępu do informacji jest dwojaka. Po pierwsze, jako
    > państwowe jednostki budżetowe sÄ
    one podmiotami zobowiÄ
    zanymi do
    > udostępniania informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4
    > UDIP. Po drugie, kolegia sÄ
    organem wyższego stopnia w stosunku do
    > organów jednostek samorzÄ
    du terytorialnego, co oznacza, że
    > rozpatrujÄ
    odwołania od decyzji o odmowie udostępnienia informacji
    > publicznej wydawanych przez te organy.
    >
    > Procedura orzekania przez samorzÄ
    dowe kolegia odwoławcze w sprawach
    > dotyczÄ
    cych dostępu do informacji publicznej jest niestandardowa,
    > jako że na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA)
    > wpływajÄ
    przepisy UDIP. Zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 1 UDIP
    > odwołania od decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej
    > rozpatruje się w skróconym terminie 14 dni. Wprowadzenie tej
    > regulacji podyktowane jest jednÄ
    z podstawowych zasad rzÄ
    dzÄ
    cych
    > prawem do informacji, tj. zapewnieniem takiej ścieżki dostępu do
    > informacji, która pozwoli na zapoznanie się z informacjÄ
    w prosty i
    > szybki sposób, zanim ta straci aktualność.
    >
    > Na procedurę rozpatrywania wspomnianych odwołań najsilniejszy w
    > skutkach wpływ ma jednak orzecznictwo sÄ
    dów administracyjnych
    > dotyczÄ
    ce dostępu do informacji publicznej. Za sprawÄ
    orzecznictwa
    > na przestrzeni lat powstała i utrwaliła się zawężajÄ
    ca
    > interpretacja dopuszczalnych sposobów rozpatrzenia odwołania przez
    > samorzÄ
    dowe kolegia odwoławcze. Zgodnie z wykładniÄ

    dowÄ
    w
    > sprawach z dostępu do informacji publicznej kolegia nie mogÄ

    > wydawać decyzji reformatoryjnych, co oznacza, że nie mogÄ
    uchylić
    > wadliwej decyzji i zobowiÄ
    zać organu I instancji do udostępnienia
    > informacji. UwzględniajÄ
    c odwołanie, samorzÄ
    dowe kolegia
    > odwoławcze mogÄ
    więc wydać jedynie decyzje kasatoryjne (art. 138
    > § 2 KPA).
    >
    > KonsekwencjÄ
    powyższej wykładni jest zjawisko nazywane potocznie
    > tzw. ping-pongiem decyzyjnym, które niejednokrotnie prowadzi do
    > przewlekania postępowania aż do momentu, w którym informacja staje
    > się nieużyteczna. Najprościej rzecz ujmujÄ
    c, polega ono na
    > wydawaniu naprzemiennie decyzji przez organ I instancji oraz organ
    > odwoławczy. Nawet jeśli ostatecznie samorzÄ
    dowe kolegium
    > odwoławcze dojdzie do punktu postępowania, w którym wyeliminuje
    > zasadność zastosowania wszystkich przesłanek ograniczajÄ
    cych
    > dostęp do informacji, na które w decyzjach odmownych próbował
    > powołać się organ I instancji, to wciÄ
    ż może jedynie uchylić
    > decyzję tego organu i przekazać mu sprawę do ponownego
    > rozpatrzenia. Ten zaś może ponownie wydać decyzję o odmowie
    > udostępnienia informacji publicznej. Próby merytorycznego
    > rozstrzygnięcia sprawy przez kolegia kończÄ
    się zaś uchylaniem
    > [1] ich decyzji przez sÄ
    dy administracyjne.
    >
    > Za sprawÄ
    zmian Prawa o postępowaniu przed sÄ
    dami administracyjnymi
    > (PPSA) z 2017 roku, od decyzji organu odwoławczego wydanej na
    > podstawie art. 138 § 2 KPA wnioskodawcy przysługuje sprzeciw do
    > sÄ
    du administracyjnego. RozpoznajÄ
    c sprzeciw od decyzji, sÄ
    d ocenia
    > jednak jedynie istnienie przesłanek do wydania decyzji na podstawie
    > art. 138 § 2 KPA. W sprawie z dostępu do informacji publicznej taka
    > ocena wydaje się więc pozorna, skoro te same sÄ
    dy przyjmujÄ
    , że
    > uwzględniajÄ
    c odwołanie, samorzÄ
    dowe kolegia odwoławcze mogÄ

    > wydać wyłÄ
    cznie decyzję kasatoryjnÄ
    . Sporadycznie występujÄ

    > takie sprawy, w których sÄ
    d odnosi się [2] szerzej do samego
    > przedmiotu wnioskowanej informacji. Warto zaś podkreślić, że w
    > sprawach spoza zakresu dostępu do informacji interpretacja przepisów
    > KPA zmierza raczej w kierunku odwrotnym [3], czyli że w myśl zasady
    > dwuinstancyjności organy odwoławcze powinny dÄ
    żyć do wydawania
    > merytorycznych rozstrzygnięć.
    >
    > Nie ulega natomiast wÄ
    tpliwości, że to właśnie samorzÄ
    dowe
    > kolegia odwoławcze posiadajÄ
    najwięcej informacji źródłowych na
    > temat skali ograniczania dostępu do informacji publicznej w Polsce.
    > Warto podkreślić, że w standardach międzynarodowych dotyczÄ
    cych
    > jawności dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu prawnych
    > rozwiÄ
    zań krajowych pozwalajÄ
    cych dokonywać regularnych
    > przeglÄ
    dów prawa dostępu do informacji, co polega na gromadzeniu i
    > publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków
    > wpływajÄ
    cych do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły
    > wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były
    > powody odmowy udostępnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono
    > takich gwarancji prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem
    > byłoby przyglÄ
    danie się funkcjonowaniu prawa do informacji w
    > praktyce. Co prawda orzeczenia sÄ
    dów administracyjnych sÄ

    > publikowane, ale znaczna część spraw, które do nich trafiajÄ
    ,
    > dotyczy bezczynności podmiotów zobowiÄ
    zanych. W zakresie
    > ograniczania dostępu do informacji publicznej na podstawie decyzji o
    > odmowie udostępnienia informacji publicznej, rozstrzygnięcia
    > wydawane sÄ
    przede wszystkim przez organy odwoławcze. Decyzje
    > samorzÄ
    dowych kolegiów odwoławczych nie sÄ
    zaś publikowane w
    > Biuletynach Informacji Publicznej. W zwiÄ
    zku z tym zapoznanie się z
    > informacjami na ten temat staje się możliwe wyłÄ
    cznie na wniosek.
    >
    >
    > Stowarzyszenie podjęło pierwszÄ
    próbę uporzÄ
    dkowania informacji
    > źródłowych na temat realizacji prawa dostępu do informacji w
    > Polsce już w zeszłym roku, zadajÄ
    c pytania jednostkom samorzÄ
    du
    > terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom państwowym.
    > Odpowiedzi tych organów stały się istotnym wkładem do ,,Raportu o
    > stanie jawności'' [4], którego celem jest dostarczanie rzetelnych
    > danych pokazujÄ
    cych kondycję prawa do informacji w Polsce.
    > Informacje zgromadzone od samorzÄ
    dowych kolegiów odwoławczych
    > planujemy uwzględnić w tegorocznej edycji raportu. Informacje te
    > będÄ
    niezwykle istotnym źródłem wiedzy dla całego
    > społeczeństwa.
    >
    > W zwiÄ
    zku z powyższym zwracamy się do samorzÄ
    dowych kolegiów
    > odwoławczych z wnioskami o udostępnienie informacji obejmujÄ
    cymi
    > pytania o statystyki dotyczÄ
    ce spraw z zakresu dostępu do informacji
    > publicznej rozpatrywanych w 2023 roku przez kolegia. Pytamy o liczbę
    > zarejestrowanych odwołań od decyzji organów jednostek samorzÄ
    du
    > terytorialnego, liczbę decyzji utrzymujÄ
    cych w mocy rozstrzygnięcia
    > tych organów oraz liczbę decyzji kasatoryjnych, a także o liczbę
    > postępowań sÄ
    dowoadministracyjnych zainicjowanych przez
    > wnioskodawców po decyzjach wydanych przez kolegia oraz o
    > uwzględnienie tych skarg i sprzeciwów w trybie autokontroli. We
    > wniosku znajduje się także pytanie o ewentualne postanowienia
    > sygnalizacyjne wydawane przez kolegia na podstawie art. 20 Ustawy o
    > samorzÄ
    dowych kolegiach odwoławczych, które miałyby dotyczyć
    > istotnych uchybień w pracy organu jednostki samorzÄ
    du terytorialnego
    > zwiÄ
    zanych z realizacjÄ
    dostępu do informacji publicznej.
    >
    > Pragniemy podkreślić, że objętość wniosku podyktowana jest
    > chęciÄ
    doprecyzowania pytań tak, żeby były one zrozumiałe i
    > jednoznaczne. Jednocześnie większość pytań wymaga jedynie
    > wskazania liczby, potwierdzenia bÄ
    dź zaprzeczenia informacji. Także
    > z tego względu do wniosku dołÄ
    czamy obszerne uzasadnienie. Liczymy,
    > że ułatwi to Państwu odpowiedź na zadane pytania.
    >
    > --
    >
    > _Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2
    > | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
    > {{ email }} skrytka epuap:
    > SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
    > www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 SÄ
    d
    > Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy
    > Krajowego Rejestru SÄ
    dowego_
    >
    > _Administratorem Państwa danych osobowych jest Sieć Obywatelska
    > Watchdog Polska z siedzibÄ
    w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605
    > Warszawa. MogÄ
    Państwo skontaktować się z nami listownie pod ww.
    > adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail:
    > {{ email }}. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z
    > którym mogÄ
    Państwo skontaktować się pod adresem e-mail:
    > {{ email }}. _
    > _ _
    > _Państwa dane osobowe pozyskujemy od Państwa podmiotu
    > zatrudniajÄ
    cego - podmiotu zobowiÄ
    zanego, który udziela odpowiedzi
    > na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej i wraz z
    > odpowiedziÄ
    przekazuje nam Państwa dane osobowe. Wśród tych danych
    > znaleźć mogÄ
    się przede wszystkim: imię i nazwisko, stanowisko
    > pracy, nazwa podmiotu zobowiÄ
    zanego, adres e-mail lub numer telefonu,
    > podpis. _
    > _ _
    > _Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów
    > statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia
    > dostępu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie
    > uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej:
    > fedrowanie.siecobywatelska.pl [5]. Ponadto możemy przetwarzać
    > Państwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    > PodstawÄ
    prawnÄ
    przetwarzania Państwa danych jest nasz prawnie
    > uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO._
    > _ _
    > _Państwa dane osobowe planujemy przechowywać przez okres nie
    > dłuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami Państwa
    > danych będÄ
    nasi współpracownicy i podmioty przetwarzajÄ
    ce,
    > którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, Państwa
    > dane osobowe, które podmiot zobowiÄ
    zany przekaże do nas wraz z
    > odpowiedziÄ
    na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej,
    > mogÄ
    zostać opublikowane na naszej stronie:
    > fedrowanie.siecobywatelska.pl [5] - w takim przypadku odbiorcami
    > Państwa danych będÄ
    użytkownicy ww. strony. Korzystamy z
    > oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibÄ
    w
    > Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że Państwa dane mogÄ
    być
    > przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem
    > programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on
    > odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. _
    > _ _
    > _MajÄ
    Państwo prawo dostępu do swoich danych, a także prawo
    > żÄ
    dania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
    > MogÄ
    też Państwo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania przez nas
    > Państwa danych osobowych. Przysługuje też Państwu prawo skargi do
    > Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych._
    >
    >>
    >
    >
    >
    > Links:
    > ------
    > [1] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/74451F2DA5
    > [2] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A25D90A43B
    > [3] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3D88154CBB
    > [4] https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/
    > [5] http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/

    Dzień dobry.
    W zwiÄ
    zku z wnioskiem z dnia 18 czerwca 2024 r. informuję, że:

    1. Liczba odwołań od decyzji o odmowie udostępnienia informacji
    publicznej, które wpłynęły do organu odwoławczego w 2023 r. - 20

    2. Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
    udostępnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
    postępowania administracyjnego), które organ odwoławczy wydał w 2023 r.
    - 5

    3. Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
    udostępnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
    rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
    postępowania administracyjnego), które organ odwoławczy wydał w 2023 r.
    - 10

    4. Liczba pozostałych decyzji i postanowień w sprawie dostępu do
    informacji publicznej, które organ odwoławczy wydał w 2023 r. - 5

    5. Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostępu do informacji
    publicznej wydanych przez organ odwoławczy w 2023 r. na podstawie art.
    138 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, które następnie
    przekazano do sÄ
    du administracyjnego. - 0

    6. Liczba skarg na decyzje z zakresu dostępu do informacji publicznej
    wydanych przez organ odwoławczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1 pkt
    1 Kodeksu postępowania administracyjnego, które następnie przekazano do

    du administracyjnego. - 1

    7. Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostępu do informacji publicznej,
    które organ odwoławczy uwzględnił w trybie art. 54 § 3 Prawa o
    postępowaniu przed sÄ
    dami administracyjnymi w 2023 r. - 0

    8. Liczba postanowień sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o samorzÄ
    dowych
    kolegiach odwoławczych), dotyczÄ
    cych istotnych uchybień w zakresie
    dostępu do informacji publicznej, wydanych w 2023 r. - 0

    Piotr Palutek
    Prezes SKO w Częstochowie