Paweł Kotlarz
r na
Od: Ewelina Kuzio
Wysłano: 26 kwietnia 2024 10:09
Do: Paweł Kotlarz; Tomasz Szelast
Temat: FW: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023
From: sprawa-70379QGfedrowanie.siecobywatelska.pl [mailto:sprawa-70379Qfedrowanie.siecobywatelska.pi]
Sent: Thursday, April 25, 2024 5:29 PM
To: zk_lupkow <zk_lupkow©sw.gov.pl>
Subject: Wniosek o udostępnienie informacji ws. obsługi wniosków o informację w 2023
UWAGA !!! Ta wiadomość zostałą wysłana przez nadawcę spoza Służby Więziennej. Zachowaj
ostrożność przy otwieraniu linków i załączników!!! Administrator Poczty SW
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
Na podstawie art. 61 ust. 1i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej
stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Czy skazanym (przez co na potrzeby niniejszego wniosku należy rozumieć osoby przebywające w
zakładzie karnym albo oddziale zakładu karnego w areszcie śledczym) przysługuje możliwość
dostępu do wszystkich stron podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej na wydzielonych
stanowiskach komputerowych?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
2. Czy skazanym przysługuje możliwość dostępu do innych urzędowych stron internetowych (np.
dzienniki urzędowe, bazy orzeczeń sądów krajowych i międzynarodowych)?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
3. Czy w zakładzie karnym istnieje czynny kiosk internetowy?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
4. Czy ustalono harmonogram i czas korzystania ze stanowisk komputerowych? Jeśli tak, to prosimy o
wskazanie ile razy w tygodniu i przez ile czasu ze stanowiska może korzystać jedna osoba, która
zgłosi taką potrzebę.
5. W jaki sposób skazanym zapewnia się możliwość realizacji prawa do informacji na wniosek?
Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi:
a) możliwość nadania wniosku o udostępnienie informacji publicznej (kolejnych pism w tej sprawie)
do wybranego podmiotu zobowiązanego drogą pocztową, bez cenzury lub nadzoru korespondencji,
b) możliwość nadania wniosku o udostępnienie informacji publicznej (kolejnych pism w tej sprawie)
do wybranego podmiotu zobowiązanego drogą pocztową, po cenzurze lub nadzorze korespondencji,
c) możliwość dostępu do sprzętu komputerowego i Internetu w celu złożenia wniosku o
udostępnienie informacji publicznej do wybranego podmiotu zobowiązanego drogą elektroniczną (e-
mail, ePUAP) pod nadzorem funkcjonariuszy lub pracowników Służby Więziennej,
d) możliwość dostępu do aparatu telefonicznego w celu złożenia ustnego wniosku o udostępnienie
informacji publicznej podczas połączenia z wybranym podmiotem zobowiązanym, poza limitem
przysługujących połączeń,
e) możliwość dostępu do aparatu telefonicznego w celu złożenia ustnego wniosku o udostępnienie
1
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
informacji publicznej podczas połączenia z wybranym podmiotem zobowiązanym. w ramach limitu
przysługujących połączeń,
f) inne.
Czy podczas przyjęć skazanych przez dyrektora albo kierowników działów zakładu karnego (lub
osoby ich zastępujące) umożliwia się osobie przebywającej w zakładzie karnym złożenie ustnego
lub pisemnego wniosku o udostępnienie informacji publicznej”
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
Czy korespondencja w sprawie udostępnienia informacji publicznej prowadzona na podstawie
przepisów Ustawy o dostępie do informacji publicznej jest traktowana jako korespondencja
urzędowa, która nie podlega cenzurze i/lub nadzorowi?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
Ile razy w 2023 r. zezwolono skazanym na posiadanie w celi mieszkalnej dodatkowego sprzętu
elektronicznego w postaci aparatu telefonicznego i/lub komputera (laptopa, tableta)?
Prosimy o podanie zbiorczej liczby.
Czy skazani mają możliwość korzystania w celi z własnego przenośnego routera internetowego po
dokonaniu blokady dostępu do wybranych stron?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
Ile czynnych samoinkasujących aparatów telefonicznych znajduje się na terenie zakładu?
Prosimy o podanie liczby.
Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023 r. Chodzi o
wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą pisemną oraz
elektroniczną.
W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez sprawę należy
rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy rozumieć odpowiedzi, które
doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej (np. organ poinformował, że wniosek nie
dotyczy informacji publicznej, organ wydał decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia
informacji, organ odmówił udostępnienia informacji przetworzonej).
Prosimy o podanie liczby.
W ilu sprawach z 2023 r. organ stwierdził, że wnioskodawca nadużywa prawa do informacji? Przez
sprawę należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku.
Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak, to w jakiej
formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi:
a) rejestr papierowy
b) rejestr elektroniczny
c) rejestr papierowo-elektroniczny
d) inne.
Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np. przygotowywaniem
projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacją terminowego
załatwiania tych spraw)?
Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk/nazwy tej osoby/osób/komórki organizacyjnej.
Liczba wniosków i próśb zarejestrowanych w 2023 r. w ewidencji wniosków i próśb.
Czy ewidencja wniosków i próśb jest prowadzona w formie elektronicznej?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
18. Liczba skarg zarejestrowanych w 2023 r.. rzekazanych następnie do Bazy Danych Osób
z | b p J : ) )
Pozbawionych Wolności.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-70379(wfedrowanie.siecobywatelska.pl
Uzasadnienie
Prawo do informacji przysługuje każdemu człowiekowi. a jego ograniczenia muszą spełniać wymogi
określone w art. 10 ust. 2 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
art. 19 ust. 3 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz art. 61 ust. 3 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie zaś z art. 4 $ 2 Kodeksu karnego wykonawczego (KKW) osoby skazane
(w tym tymczasowo aresztowane. zgodnie z definicją przyjętą w art. 242 $ 1 KKW) zachowują prawa i
wolności obywatelskie. Ich ograniczenie może wynikać jedynie z ustawy oraz z wydanego na jej podstawie
prawomocnego orzeczenia.
W Ustawie o dostępie do informacji publicznej (UDIP) nie przewidziano ograniczeń czy odmiennych zasad
w zakresie korzystania z prawa do informacji przez osoby skazane lub tymczasowo aresztowane. Takich
ograniczeń nie przewidziano również wprost w przepisach KKW. Tym samym osobom skazanym lub
tymczasowo aresztowanym należy zagwarantować bezwnioskowy i wnioskowy dostęp do informacji od
podmiotów zobowiązanych do ich udostępniania, zaś każde działanie podejmowane przez organy Służby
Więziennej na podstawie przepisów karno-wykonawczych, które ingeruje w prawo człowieka do
informacji, w tym również ogranicza możliwość skorzystania z tego prawa, musi być podyktowane co
najmniej jedną z dopuszczalnych przesłanek ograniczających oraz przetestowane pod względem
proporcjonalności oraz istoty tego prawa. Ograniczenie możliwości skorzystania z prawa do informacji nie
może opierać się wyłącznie na założeniu, że osoba zainteresowana informacją przebywa w zakładzie
karnym czy areszcie śledczym.
Osoby skazane lub tymczasowo aresztowane są zatem uprawnione do korzystania z prawa do informacji i
powoływania się na tryb dostępu do informacji publicznej. Jednocześnie obowiązują je zasady, które w
praktyce mogą wpływać negatywnie, a nawet eliminować rzeczywistą możliwość skorzystania z tego
prawa. Chodzi między innymi o zagadnienia takie, jak dostęp do sprzętu elektronicznego i Internetu czy
dostęp do sprzętu telefonicznego w sprawach urzędowych poza limitem na połączenia z osobami bliskimi.
W przypadku osób tymczasowo aresztowanych restrykcje mogą być jeszcze dalej idące.
Na problemy związane z możliwością realizowania prawa do informacji przez osoby skazane lub
tymczasowo aresztowane zwracał uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich. Wystąpienia Rzecznika dotyczyły
zarówno problemów systemowych, w tym niezapewniania przez zakłady i areszty dostępu do stron
internetowych organów międzynarodowych, jak również konkretnych spraw, w ramach których wystąpiły
problemy z realizowaniem wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Także przegląd orzecznictwa
sądów administracyjnych pokazuje. że osoby skazane i tymczasowo aresztowane są zainteresowane
korzystaniem z prawa do informacji, ale zdarza się, że ich pytania traktowane są jako próba załatwiania
indywidualnych (prywatnych) spraw. W przeciwieństwie do obywatelek i obywateli pozostających na
wolności, osoby przebywające w zakładach karnych i aresztach śledczych mają ograniczoną możliwość
dostępu choćby do źródeł wiedzy związanych z ochroną prawa do informacji (a nawet dowiedzenia się, że
takie istnieją).
Celem stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska jest więc uzyskanie dostępu do informacji
źródłowych w zakresie możliwości korzystania przez osoby skazane lub tymczasowo aresztowane z prawa
do informacji od podmiotów zobowiązanych do ich udostępniania (od organów Służby Więziennej oraz
wszystkich pozostałych podmiotów zobowiązanych), jak również w zakresie realizowania dostępu do
informacji publicznej przez organy Służby Więziennej (co dotyczy wniosków pochodzących zarówno od
osób skazanych lub tymczasowo aresztowanych, jak i innych osób fizycznych i prawnych).
3
W tym celu stowarzyszenie zwraca się do dyrektorów zakładów karnych i aresztów śledczych z wnioskami
o udostępnienie informacji publicznej obejmującymi pytania o dostępność wybranych internetowych stron
urzędowych na wydzielonych stanowiskach komputerowych. o dostępne możliwości składania wniosków o
udostępnienie informacji publicznej wewnątrz jednostki. w której przebywa osoba skazana lub tymczasowo
aresztowana. ale i na zewnątrz (do innych podmiotów zobowiązanych). o charakter tej korespondencji
(korespondencja urzędowa. rozmowy wchodzące albo niewchodzące w limity przysługujących połączeń
telefonicznych) i czynności związane z jej doręczaniem (cenzura i nadzór korespondencji). Pytania dotyczą
również liczby wszystkich wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły do dyrektorów
zakładów i aresztów w 2023 r.. liczby spraw. które zostały rozpatrzone negatywnie. informacji o stanowisku
osoby odpowiedzialnej za udostępnianie informacji publicznej. a także rejestru wniosków o udostępnienie
informacji publicznej oraz rejestrów dotyczących wniosków. skarg i próśb osób skazanych lub tymczasowo
aresztowanych.
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu prawnych rozwiązań krajowych
pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji, co polega na
gromadzeniu i publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji
publicznych. informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były
powody odmowy udostępnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono takich gwarancji prawnych ani
nie wyznaczono organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu prawa do informacji w
praktyce. Informacje o realizacji bezwnioskowego i wnioskowego dostępu do informacji nie są zwykle
publikowane, zatem zapoznanie się z nimi staje się możliwe wyłącznie na wniosek.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że Stowarzyszenie podjęło tę próbę już w zeszłym roku, pytając o
realizację wniosków o udostępnienie informacji jednostki samorządu terytorialnego, ministerstwa oraz
wybrane instytucje państwowe. Odpowiedzi tych organów stały się istotnym wkładem do Raportu o stanie
jawności, którego celem jest dostarczanie rzetelnych danych pokazujących kondycję prawa do informacji w
Polsce. Informacje zgromadzone od organów Służby Więziennej oraz innych podmiotów zobowiązanych
planujemy uwzględnić w tegorocznym raporcie. Informacje te będą niezwykle istotnym źródłem wiedzy dla
całego społeczeństwa. Poruszony temat dotyczy bowiem gwarancji jednego z podstawowych praw
człowieka.
Pragniemy podkreślić, że objętość wniosku podyktowana jest chęcią doprecyzowania pytań tak, żeby były
one zrozumiałe i jednoznaczne. Jednocześnie większość pytań wymaga jedynie wskazania liczby,
potwierdzenia bądź zaprzeczenia informacji czy wyboru właściwej odpowiedzi spośród wymienionych
propozycji. Także z tego względu do wniosku dołączamy obszerne uzasadnienie. Liczymy, że ułatwi to
Państwu odpowiedź na zadane pytania.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73
55 adres email: biuro(usiecobywatelska.pl skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka
www .siecobywatelska.pl | www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy
dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Administratorem Państwa danych osobowych jest Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie, uł. Ursynowska
22/2, 02-603 Warszawa. Mogą Państwo skontaktować się z nami listownie pod ww. adresem lub elektronicznie pod adresem e-
mail: biuro(asiecobywatelska.pl. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z którym mogą Państwo skontaktować się pod
adresem e-mail: iod.Qsiecobywatelska.pl.
Państwa dane osobowe pozyskujemy od Państwa podmiotu zatrudniającego - podmiotu zobowiązanego, który udziela odpowiedzi
na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej i wraz z odpowiedzią przekazuje nam Państwa dane osobowe. Wśród tych
danych znaleźć mogą się przede wszystkim: imię i nazwisko, stanowisko pracy, nazwa podmiotu zobowiązanego, adres e-mail lub
numier telefonu, podpis.
Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i
zapewnienia dostępu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie
internetowej: (edrowanie.siecobywatelska.pl. Ponadto możemy przetwarzać Państwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub
4
obrony roszczeń, Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych jest nusz prawnie uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f
RODO.
Państwa dane osobowe planujemy przechowywać przez okres nie dłuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami
Państwa danych będą nasi współpracownicy i podmioty przetwarzające, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych.
Ponadto. Państwa dune osobowe, które podmiot zobowiązany przekaże do nas wraz z odpowiedzią na nasz wniosek o
udostępnienie informacji publicznej, mogą zostać opublikowane nu nuszej stronie: jedrowanie.siecobywatelska.pl - w takim
przypadku odbiorcami Państwa danych będę użytkownicy ww. strony. korzystumy z oprogramowania biurowego dostarczonego
przez Googłe LLC z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że Państwa dune mogą być przekazywane poza obszar
ŁOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem progrumu Data Privacy Franiework, co potwierdza, że zapewnia on odpowiedni
poziom ochrony danych osobowych.
Mują Państwo prawo dostępu do swoich danych, a także prawo żądania ich sprostowania, usunięcia luh ograniczenia
przetwarzunia. Mogą też Państwo wnieść sprzeciw wobec przetwarzunia przez nas Państwa danych osobowych. Przysługuje też
Państwu prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Dunych Osobowych.
Zakład Karny w Łupkowie
SŁUŻBA 38-543 Komańcza, Łupków 45
WIĘZIENNA tel. 13 46 77 049, fax 13 46 77 011, email: zk_lupkow © sw.gov.pl
O.
tupków maja 2024 r.
S/P.414.2.4.2024.PK
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
„sprawa-70379Qfedrowanie.siecobywatelska.pl"
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 25
kwietnia 2024 r. informuję:
1.
2.
3.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
Tak.
Tak.
Nie.
Zgodnie z porządkiem wewnętrznym jednostki możliwe jest korzystanie przez
osadzonych ze stanowiska komputerowego w każdy dzień tygodnia, oprócz
środy. Jednorazowe korzystanie ze stanowiska komputerowego może trwać
maksymalnie 30 minut.
Odpowiedź a oraz f (w tutejszej jednostce osadzeni nie mają określonych limitów
połączeń telefonicznych — mogą złożyć ustny wniosek o udostępnienie informacji
publicznej podczas połączeń z wybranym podmiotem w każdym momencie, kiedy
dozwolone jest korzystanie z aparatów samoinkasujących)
Tak.
Tak.
0.
Nie
51.
1.
0.
0.
AiB.
Dział kadrowo- organizacyjny.
16. 253.
17. Nie.
18. 37.
Działając na podstawie art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych iw sprawie swobodnego przepływu takich
danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję, że:
Wykonano 1-ym egz.
Via e-mail:
Sprawa-70379©fedrowanie.siecobywatelska.pl
PK
1)
2)
3)
4
5)
6)
7)
8)
9)
10)
Administratorem danych osobowych jest Zakład Karny w Łupkowie, Łupków 45, woj. podkarpackie, tel.: 13 467 70 49,
email: zk lupkow ©sw.gow.pl
Administrator wyznaczyt Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z którym można skontaktować się poprzez email:
iod lupkow ©sw.gov.pl
cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawa prawna przetwarzania -przetwarzamy Pana/Pani dane osobowe
w niezbędnym zakresie, jeżeli przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego
na administratorze oraz w ramach wykonywania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach
sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi Zakładowi Karnemu w Łupkowie, w szczególności dane
osobowe przetwarzane są w celach wynikających z ustawy kodeks karny wykonawczy, ustawy o Służbie Więziennej,
przepisów wykonawczych, w celu rozpatrzenia prośby.
informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców — dane nie będą przekazywane odbiorcom.
informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz
o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję odpowiedniego stopnia ochrony lub w przypadku przekazania,
októrym mowa wart.46, art.47lub art. 49ust. lakapit drugi, wzmiankę oodpowiednich lub właściwych
zabezpieczeniach oraz o możliwościach uzyskania kopii danych lub o miejscu udostępnienia danych — Pana/Pani dane nie
będą przekazane odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej.
okres, przez który dane będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu- Okres, przez który
dane będą przechowywane ustalany jest indywidualnie na podstawie zarządzenia nr 35/2016 Dyrektora Generalnego
Służby Więziennej z dnia 15 lipca 2016 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz
instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej.
W przypadku próśb i wniosków osadzonych załatwionych pozytywnie kategoria archiwalna wynosi A, pozostała
dokumentacja dotycząca próśb i wniosków osadzonych wynosi B3.
W przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie zgody — ma Pan/Pani prawo do cofnięcia zgody w dowolnym
momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
W związku z przetwarzaniem przez Zakład Karny w Łupkowie Pana/Pani danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo
dostępu do swoich danych (art. 15 RODO), ich sprostowania (art. 16 RODO)ograniczenia przetwarzania (art. 1L8RODO)
i wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (art. 21 RODO).
Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Biuro Prezesa Urzędu Ochrony
Danych Osobowych (PUODO) ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej
dotyczących narusza rozporządzenie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
W odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany
11) Jeżeli Zakład Karny będzie przeprowadzać dalsze przetwarzanie w innych celach niż wymienione wyżej, poinformujemy
Pana/Panią oraz w razie potrzeby wystąpimy o Pana/Pani zgodę, chyba że wystąpią przesłanki o których mowa w art. 3, 4
lub 5 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.