NA GIETRZWAŁD
sk 2, 11-036 Gietrzwałd
tel. (89) 524 19 00
fax (89) 524 19 25
NIP 739-38-51-080, REG, 510742966 Gietrzwałd, dnia 05.09.2023r.
ROO.1431.98.2023 Państwo Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
sprawa-52688Q©fedrowanie.siecobywatelska.
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 11 lipca 2023r.
1) Udostępniam informację publiczną w zakresie odpowiedzi na pytania o nr 1,7,8,9.
Ad.1. 72
Ad.7. O
Ad.8. Nie
Ad.9. Nie
2) W pozostałym zakresie, tj. pytań zawartych w punktach 2,3,4,5,6 wyjaśniam, że
przedmiotowa informacja (mając na uwadze żądaną formę i zakres jej udostępnienia)
ma charakter informacji przetworzonej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022, poz. 902), w związku
z czym wzywam do istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego w terminie 14
dni od dnia otrzymania niniejszego pisma.
Organ nie znajduje się w posiadaniu gotowych informacji o treści i w formie
określonej przez wnioskodawcę, zaś ich ewentualne udostępnienie wymagałoby
przeprowadzenia procesu przetworzenia informacji. Charakter i zakres wniosku wymagają
zatem zgromadzenia określonych danych i ich stosownego przekształcenia. Tak wytworzona
informacja stanowiłaby tym samym informację przetworzoną.
W orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że informacją przetworzoną jest informacja
publiczna opracowana przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków, na
podstawie posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem wnioskodawcy i na
podstawie kryteriów przez niego wskazanych — czyli innymi słowy informacja, która zostanie
przygotowana „specjalnie” dla wnioskodawcy i wedle wskazanych przez niego kryteriów.
Informacja przetworzona to także informacja, której udostępnienie wiąże się z koniecznością
przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych
prawem. Informacją przetworzoną jest ostatecznie zatem jakościowo nowa informacja, która
posiadaniu obowiązanego. Zakres koniecznych do wykonania czynności pozwala
zakwalifikować taką informację jako przetworzoną, ponieważ jej przygotowanie wymaga
dokonania stosownych działań, w szczególności analiz, zestawień, podliczeń, które wiążą się
z intelektualnym zaangażowaniem pracowników adresata wniosku (wyr. WSA w Warszawie
z 9.12.2020r. II SA/Wa 1079/20, Legalis).
Zgodnie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej dla udostepnienia
informacji publicznej przetworzonej konieczne jest wykazanie, że przemawia za tym
szczególny interes publiczny. Wnioskodawca zatem powinien wykazać, w jaki sposób
zamierza wykorzystać wnioskowaną informację oraz dlaczego tak wykorzystana informacja
przyczyni się w istotny sposób do realizacji interesu publicznego. Udostępnienie bowiem takiej
informacji jest uwarunkowane wykazaniem, że wnioskodawca jest w stanie uczynić z
pozyskanej informacji użytek dla dobra ogółu w taki sposób, który będzie przeważał nad
szeroko rozumianymi kosztami wytworzenia informacji (wyr. NSA z 21.10.2020r., | OSK
954/20, Legalis). W ocenie organu wnioskodawca nie wykazał w treści wniosku przesłanki
szczególnej istotności dla interesu publicznego w udostępnieniu informacji przetworzonej, tj.
nie wykazał indywidualnych, realnych i konkretnych możliwości wykorzystania dla dobra ogółu
informacji publicznej, której przygotowania się domaga.
W przypadku niewykazania w wyznaczonym terminie przez wnioskodawcę szczególne
uzasadnionego interesu publicznego, konieczne będzie wydanie — na podstawie art. 3 ust. 1
pkt 1 w zw. zart. 16 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej — decyzji odmawiającej
udostępnienie informacji publicznej.
Mając na uwadze powyższe informuję, jak powyżej.
SEKRETĄRZ GAINY
Kr. styrłę A