Sąd Rejonowy w Żorach, al. Jana Pawła II 15, 44-240 Żory,
tel. 32 475 96 55, administracja@zory.sr.gov.pl, www.zory.sr.gov.pl,
NIP 6511602565, Regon 277920183
PREZES SĄDU REJONOWEGO
W ŻORACH
OADM.0123.20.2024
Żory, 30-04-2024
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-70283@fedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
odpowiadając na Państwa wniosek z 17 kwietnia 2024 r. o udostępnienie informacji
publicznej przedstawiam żądane dane:
1. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023
r. Chodzi o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły
drogą pisemną i elektroniczną:
W 2023 r. wpłynęło 29 wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
2. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez
,,sprawę’’ należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy
rozumieć odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej
(np. organ poinformował, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał
decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia informacji, organ odmówił
udostępnienia informacji przetworzonej). Prosimy o podanie liczby:
w 2023 r. w 3 sprawach poinformowano, że wniosek nie dotyczy informacji
publicznej.
3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak,
to
w
jakiej
formie?
Prosimy
o
zaznaczenie
właściwej
odpowiedzi:
a) rejestr papierowy,
b) rejestr papierowo-elektroniczny,
c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD, od 01.01.2024 r.
d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie do
31.12.2023 r.
e) inne.
Sąd Rejonowy w Żorach, al. Jana Pawła II 15, 44-240 Żory,
tel. 32 475 96 55, administracja@zory.sr.gov.pl, www.zory.sr.gov.pl,
NIP 6511602565, Regon 277920183
4. Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka
jest jego zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które
znajdują się w Państwa rejestrze:
a) data wpływu wniosku,
b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony
drogą e-mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP)
c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa),
e) pełna treść wniosku,
f) krótki opis czego dotyczył wniosek,
g) pełna treść odpowiedzi na wniosek,
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji,
nieudostępnienie informacji),
i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia
informacji publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana),
j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w
których ją naliczono),
k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które
wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji
publicznej (np. znak sprawy, sygn. akt sprawy).
l) inne.
5. Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np.
przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru
wniosków czy koordynacją terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie
stanowiska/stanowisk tej osoby/osób.
W Sądzie Rejonowym w Żorach prowadzeniem rejestru wniosków oraz koordynacją
terminowego załatwiania spraw związanych z realizacją dostępu do informacji
publicznej zajmują się kierownik Oddziału Administracyjnego i jego zastępca w
zależności od przedmiotu wniosku.
Co do przygotowania projektów odpowiedzi na wnioski w zależności od przedmiotu
wniosku przygotowane są przez ww. pracowników Oddziału Administracyjnego bądź
też odpowiedzi sporządza osobiście prezes sądu.
6. Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się
realizacją dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to
prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród
poniższych punktów:
a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b) koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
c) prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e)
przygotowywanie
okresowych
zestawień
podsumowujących
na
temat
udostępniania informacji przez organ,
Sąd Rejonowy w Żorach, al. Jana Pawła II 15, 44-240 Żory,
tel. 32 475 96 55, administracja@zory.sr.gov.pl, www.zory.sr.gov.pl,
NIP 6511602565, Regon 277920183
f)
przygotowywanie
wytycznych
do
anonimizacji
dokumentów,
g) inne.
7. Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do
informacji publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz
informacji kto je prowadził.
W 2023 r. pracownicy Sądu Rejonowego w Żorach nie brali udziału w szkoleniach z
zakresu informacji publicznej.
8. Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie
do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie: TAK
9. Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji
publicznej i zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to
prosimy o zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego
bezpośrednio do tych orzeczeń w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie
informacji w formie dogodnej dla organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz
sentencji każdego orzeczenia.
Orzeczenie, o którym mowa w pkt. 8 nie zostało opublikowane w Portalu Orzeczeń.
Podaję wnioskowane informacje:
Sygn. akt II K 451/19 – oskarżonego uniewinniono od dokonania zarzucanego mu
czynu; kosztami sądowymi w całości obciążono Skarb Państwa.
Wyrok wydany w sprawie o sygn. akt IIK 451/19 został uchylony i sprawa została
przez sąd II instancji przekazana do ponownego rozpoznania – III Ka 58/20, w
następstwie czego wpisano ją pod nowy nr tj. II K 371/20.
Sygn. akt II K 371/20 – oskarżonego uznano za winnego popełnienia zarzucanego mu
czynu i wymierzono mu karę grzywny w wysokości 50 (pięćdziesięciu) stawek
dziennych ustalając wysokość jednej stawki dziennej na kwotę 20,00 (dwudziestu)
złotych; zasądzono od oskarżonego na rzecz Skarbu Państwa kwotę 201,00 (dwustu
jeden) złotych tytułem zwrotu wydatków i opłatę w kwocie 100,00 (stu) złotych.
Orzeczenie zmieniono wyrokiem sądu II instancji, sprawa o sygn. akt III Ka 263/21 –
zmieniono kwalifikację prawną.
Z wyrazami szacunku,
sędzia Cezary Podsiadlik
Prezes Sądu Rejonowego
w Żorach
- podpisano elektronicznie -
Sąd Rejonowy w Żorach, al. Jana Pawła II 15, 44-240 Żory,
tel. 32 475 96 55, administracja@zory.sr.gov.pl, www.zory.sr.gov.pl,
NIP 6511602565, Regon 277920183
Załączniki:
klauzula informacyjna
Otrzymują:
1. Adresat
2. a/a