Prezes Sądu Rejonowego w Świebodzinie
Świebodzin, dnia 15 pażdziernika 2019r.
OA- 061-23/19
DECYZJA
PREZESA SĄDU REJONOWEGO W ŚWIEBODZINIE
Na podstawie art. 107 $ 1 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania
administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 2096 ze zmianami) w związku z art.
16 ust. 1 oraz art. 5 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. Nr 12 poz. 1198 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pani Danuty
Szczepaniak z dnia 26 lutego 2019r. (wpływ do Sądu Rejonowego w Świebodzinie w dniu
27 lutego 2019r.) o udzielenie informacji publicznej
odmawiam udzielenia informacji publicznej w zakresie odpowiedzi na pytania
dotyczących średniej liczby spraw na sędziego w latach 2016-2018 (średnio we
wszystkich wydziałach), ilości spraw na sędziego z największą liczbą spraw w latach
2016-2018 (niezależnie od wydziału), ilości spraw sędziego z najmniejszą ilością
spraw w latach 2016-2018r. (niezależnie od wydziału), procentowe wykonanie spraw
przez sędziego z największą liczbą spraw w latach 2016-2018, procentowe wykonanie
spraw przez sędziego z najmniejszą liczbą spraw w latach 2016-2018 z podziałem na
poszczególne lata.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 1 września 2019r. (data wpływ do Sądu Rejonowego w Świebodzinie w dniu
Członkowie zarządu Sieci Obywatleskiej Watchdog Polska w osobach Szymona
Osowskiego i Katarzyny Batko-Tołuć zwrócili się do Sądu Rejonowego w Świebodzinie o
udzielenie informacji publicznej dotyczącej średniej liczby spraw na sędziego w latach
2016-2018 (średnio we wszystkich wydziałach), ilości spraw na sędziego z największą
1
Prezes Sądu Rejonowego w Świebodzinie
liczbą spraw w latach 2016-2018 (niezależnie od wydziału), ilości spraw sędziego z
najmniejszą ilością spraw w latach 2016-2018r. (niezależnie od wydziału), procentowe
wykonanie spraw przez sędziego z największą liczbą spraw w latach 2016-2018,
procentowe wykonanie spraw przez sędziego z najmniejszą liczbą spraw w latach
2016-2018 z podziałem na poszczególne lata.
Pismem z dnia 5 września 2019r. (0A-061-23/19) Prezes Sadu Rejonowego w
Świebodzinie wezwał wnioskodawców do wykazania istotnego interesu publicznego
uzasadniającego udzielenie wnioskowanej informacji publicznej, która ma charakter
przetworzony. Wezwanie zostało doręczone wnioskodawcom 5 września 2019r. drogą
mailową, którzy do dzisiaj nie wykazali istotnego interesu publicznego uzasadniającego
udzielenie wnioskowanej informacji publicznej, która ma charakter przetworzony.
W zakreślonym przez Prezesa Sądu Rejonowego w Świebodzinie terminie
wnioskodawcy nie wykazali istnienia przesłanek o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy
o dostępie do informacji publicznej, nie odpowiadając w ogóle na wezwanie Prezesa Sądu
nie wykazują istnienia interesu publicznego do przetworzenia informacji publicznej prostej
w informację publiczną przetworzoną.
Zdaniem Prezesa Sądu Rejonowego w Świebodzinie żądana informacja w zakresie, w
którym wezwał wnioskodawcę do wykazania istnienia istotnego interesu publicznego, ma
charakter informacji przetworzonej.
Informacją przetworzoną jest taka informacja publiczna, która opracowana została
przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków, na podstawie
posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem Wnioskodawcy i na podstawie
kryteriów przez niego wskazanych, czyli innymi słowy informacja, która zostanie
przygotowana "specjalnie" dla Wnioskodawcy wedle wskazanych przez niego kryteriów.
Informacja publiczna przetworzona to również taka informacja, na którą składa się pewna
suma informacji, tzw. informacji publicznej prostej, dostępnej bez wykazywania przesłanki
interesu publicznego. Ze względu jednak na treść żądania, udostępnienie Wnioskodawcy
konkretnej informacji publicznej nawet o prostym charakterze, wiąże się z potrzebą
przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych
chronionych prawem. Powyższe zabiegi czynią takie informacje proste informacją
przetworzoną, której udzielenie jest skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu
publicznego (tak też: wyrok WSA w Szczecinie Il SAB/Sz 51/12; wyrok NSA I OSK 1347/05,
Prezes Sądu Rejonowego w Świebodzinie
wyrok NSA I OSK 202/12) A taką informacją byłaby informacja dotycząca średniej liczby
spraw na sędziego w latach 2016-2018 (średnio we wszystkich wydziałach), ilości spraw
na sędziego z największą liczbą spraw w latach 2016-2018 (niezależnie od wydziału), ilości
Spraw sędziego z najmniejszą ilością spraw w latach 2016-2018r. (niezależnie od wydziału),
procentowe wykonanie spraw przez sędziego z największą liczbą spraw w latach 2016-
2018, procentowe wykonanie spraw przez sędziego z najmniejszą liczbą spraw w latach
2016-2018 z podziałem na poszczególne lata.
W celu udzielenia żądanej informacji, w zakresie określonym powyżej, konieczne
byłoby sporządzenie przez pracowników tego Sądu (Kierowniczek Wydziałów) zestawień
obejmujących wykaz zdarzeń spełniających wskazane przez Wnioskodawcę kryteria.
Każdorazowo ustalenie tego typu informacji wymaga sporządzenia odrębnych zestawień,
analiz i obliczeń przez pracowników sekretariatu.
Ponadto należy zwrócić uwagę na cel, w jakim nastąpiło ustawowe ograniczenie
dostępu do informacji publicznej przetworzonej. Jak uznał WSA w Warszawie
„Ograniczenie to stanowi konsekwencję zasady podporządkowania interesu prywatnego
interesowi publicznemu, która ma za zadanie chronić podmioty zobowiązane do udzielenia
informacji publicznej przed koniecznością reorganizacji ich struktury i zasad pracy, w
przypadku obowiązku przetwarzania posiadanych informacji udzielanych wnioskodawcom
dla ich celów prywatnych. Prawo do uzyskania informacji przetworzonej jest zatem
ograniczone do przypadków, w których jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego
(tak: uzasadnienie wyroku WSA w Warszawie II SA/Wa 18/12)".
Prezes Sądu Rejonowego w Świebodzinie nie dopatrzył się w żądanej przez
wnioskodawców informacji przesłanki „szczególnej istotności dla interesu publicznego”.
Realizuje się ona bowiem wtedy, gdy pozyskanie określonej informacji i jej upublicznienie
leży w interesie nie tylko wnioskodawcy, ale także innych obywateli. Informacja istotna to
taka, która może mieć realne znaczenie dla funkcjonowania określonych struktur
publicznych w określonej dziedzinie życia społecznego, może wpływać na poprawę
usprawnienie wykonywania zadań publicznych dla dobra wspólnego danej społeczności
(tak: wyrok NSA I OSK 1505/11). Nic takiego w niniejszej sprawie nie zachodzi.
Pojęcie szczególnie istotnego interesu publicznego jest pojęciem niedookreślonym, nie
mającym zwartej zapisanej formuły na gruncie obowiązującego prawa. Interes publiczny
3
Prezes Sądu Rejonowego w Świebodzinie
odnosi się w swej istocie do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz innych
ciał publicznych jako prawnej całości, zwłaszcza, jeżeli związane jest ono z
gospodarowaniem mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Za szczególnie
istotne dla interesu publicznego informacje może uznać takie informacje, które mają istotne
znaczenie z punktu widzenia interesu publicznego, dla ogółu obywateli, istotne dla
potencjalnie dużej liczby podmiotów, że mogą mieć wpływ na funkcjonowanie określonych
podmiotów publicznych, uczestników życia społecznego. Osoba żądająca informacji
publicznej przetworzonej dla jej uzyskania powinna nie tylko wykazać, że informacja taka
jest ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców, ale również, że jej uzyskanie
stwarza realną możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania
na przykład organu administracji publicznej, a przez to poprawy ochrony interesu
publicznego. Charakter lub pozycja podmiotu żądającego udzielenia informacji publicznej,
a zwłaszcza realna możliwość wykorzystania uzyskanej informacji, mają wpływ na ocenę
istnienia szczególnego interesu publicznego. Uzyskanie przetworzonej informacji
publicznej wiąże się z poniesieniem określonych środków zwłaszcza finansowych i
organizacyjnych, często trudnych do pogodzenia z bieżącymi działaniami organu państwa.
W związku z tym udzielanie informacji publicznej przetworzonej podmiotom, które nie
zapewniają, iż zostanie ona wykorzystana w celu usprawnienia funkcjonowania organów
państwa, przemawia za przyjęciem, iż po stronie nie występuje interes publiczny
uzasadniający udzielenie im żądanej informacji. Informacja publiczna przetworzona
powinna być udostępniona jedynie wtedy, gdy jest to szczególnie istotne z punktu widzenia
obiektywnie rozumianego interesu wielu niezindywidualizowanych podmiotów,
traktowanych wspólnie jako jeden podmiot. (tak: Wyrok Naczelnego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2011 r. I OSK 1737/11). Dla dokonania
oceny znaczenie ma nie tylko intencja wnioskodawcy i wskazany przez niego cel, lecz także
istota i charakter żądanej informacji. W przepisie art. 3 ust. 1 pkt 1 chodzi bowiem o to, czy
uzyskanie - udostępnienie określonej informacji przetworzonej jest szczególnie istotne dla
interesu publicznego tj. może mieć realne znaczenie dla funkcjonowania określonych
struktur publicznych w określonej dziedzinie życia społecznego, może wpływać na
poprawę, usprawnienie wykonywania zadań publicznych dla dobra wspólnego danej
społeczności. Wnioskodawca musi wskazać cel żądanej informacji, do czego zostanie
wykorzystana, czemu ma służyć. Organ zaś ocenia, czy podany cel wykorzystania
informacji przetworzonej ma szczegól
wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12.02.2019r., IISA/O1 871/18, LEX 2623533)
istotne znaczenie dla interesu publicznego. (tak:
Prezes Sądu Rejonowego w Świebodzinie
ED OOOO OOOO OTO OOOO
Brak obiektywnej możliwości przypisania istnienia takiej przesłanki oraz jej
niewykazania wskazuje, że wnioskodawcy kierują się jedynie interesem prywatnym.
Mając powyższe na uwadze należało orzec jak powyżej.
Z
/
|
Prezes
Sądu Rejonowego w Świebodzinie
Marta Nikiel-Rzadkowska
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy Wnioskodawcy prawo odwołania do Prezesa Sądu Okręgowego w
Zielonej Górze, za pośrednictwem Prezesa Sądu Rejonowego w Świebodzinie, w terminie 14 dni od
jej otrzymania.