GAŃS7)
©
j Nadleśnictwo Puław
4) y
ZP
Zn. spr.:2G.0172.8.2017
(wysłano elektronicznie)
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-3347(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE
INFORMACJI PUBLICZNEJ
W odpowiedzi na Państwa wniosek z dnia 24.08.2017 r. (data wpływu 25.08.2017
r.) przesłany pocztą elektroniczna, dotyczący udostępnienia informacji publicznej
w zakresie:
1.informacji o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
(do dnia złożenia wniosku),
2.informacji o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3.skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem
„w zakresie w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
została wydana decyzja:
odmawiająca Wnioskodawcy udostępnienia informacji publicznej w zakresie
udostępnienia danych nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły
drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci)
ze względu na prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych
osób
a także
odmawiająca Wnioskodawcy udostępnienia informacji publicznej w zakresie skanów
umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt
że prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
Tó
FIZ
mgły inż odzimierz Beczek
Zastępca Nadleśniczego
Nadleśnictwo Puławy, ul. Żyrzyńska 8, 24 — 100 Puławy
tel.: +48 81 886 42 41, +48 81 886 32 14 fax: +48 81 886 46 40, e-mail: pulawyQlublin.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił
się o udostępnienie informacji publicznej (dalej u.d.i.p.) obejmującej:
1)informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
(do dnia złożenia wniosku),
2)informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 31.08.2017 r. PGLLP poinformowała wnioskodawcę zgodnie zart. 13
ust. 2 u.dii.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres
nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano
za dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1)informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach
2015, 2016 i2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.)
oraz
2)informacjj o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno
— osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017r.)
poprzez podanie listy odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób
fizycznych, które nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą
lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy w dalszej części pisma.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane wart. S5ust. 2u.dii.p.
Zgodnie bowiem z tym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega
ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej, lub tajemnicę przedsiębiorcy.
Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne,
mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia
i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca
rezygnują z przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych
osób fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku
ich z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu
art. 221 Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy
przez PGL LP naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób
fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji
publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. Sust. 2zd. 1 udii.p.
Ujawnienie danych konsumentów nabywających drewno od PGLLP stanowiłoby
naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
('u.o.d.o.”), do której przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane
jest PGLLP zgodnie zart. 3ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje
się do organów państwowych, organów " samorządu terytorialnego
oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych." Imię i nazwisko
konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają możliwość identyfikacji
konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane osobowe w rozumieniu
art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelnego
Sądu Administracyjnego zawarte wwyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r.,
sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: "[...] należy przyjąć, że prawo
do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych
osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje publiczne,
mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia
i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca
rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci
— nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami
mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały
również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają
udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych konsumentów,
którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5Sust. 2u.di.p. uzasadnia
również odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem
uzyskanym drewnem zawartych przez PGLLP znabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby
bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania
tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa
oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacjj wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy”
i „tajemnica przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica
przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 ustawy zdnia 16 kwietnia 1998r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji1 (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione
do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą,
co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania
ich poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy
* Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób
i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął
on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”2.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu
art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
i jest przedsiębiorcą3.
Jak też wynika zorzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane
o zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają
wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt Il 1313/15 (prawomocny).
W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna przydzielonego
do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych iłącznych stosowanych
wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków
sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji
umów, czy poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić
tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową
— w. zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt,
iż Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał
zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”.
W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów,
aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów,
jak również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
—przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
—warunki sprzedaży,
—formy zabezpieczenia umów,
—harmonogramy realizacji umów,
2 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK
387/15.
3 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr
970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX
nr 1148378
—poziom cen
—masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający
z powołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami,
uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola
przedsiębiorców (PGLLP oraz jego kontranentów - stron umów sprzedaży)
co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna
nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP oraz . każdorazowego kupującego
to są konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie
uznając, że „[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem
z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony
i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym
Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących
zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja
ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym
wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych
przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również
nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy,
azatem PGLLP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi
na obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost
z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje,
co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu
oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania
mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa
(w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo
do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGLLP wskazuje, że standardowy wzór umowy
sprzedaży drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie
dostępny pod adresem internetowym http://drewnozilp.lasy.gov.pl/drewno/,
co umożliwia zapoznanie się znim przez Wnioskodawcę ipoznanie ogólnych
warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi
na tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje
z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę
zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 wzw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p.
wskazuję:
«podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie
na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno
bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
«podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
W pozostałym zakresie przekazuję:
1. Informacja o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
do dnia złożenia wniosku:
2015 - 101 786,80 m3
2016 - 103 796,60 m3
01.01.2017 do 31.08.2017 - 63 915,04 m3
2. Drewno pozyskane w Nadleśnictwie Puławy w poszczególnych latach zostało
zbyte podmiotom, których firmy wskazuję odpowiednio w załączniku:
odbiorcy2015, odbiorcy2016, odbiorcy2017.
Z Z "ai
mgr/inż. Młódzimtierz Beczek
/Zagłępca Nadleśniczego
Nadleśniczy Nadleśnictwa Puławy
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity z dnia 13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764
ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Puławy
o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej
decyzji.