PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI KOMUNALNEJ I MIESZKANIOWEJ
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
62-700 Turek, ul. Polna 4
tel. (63) 28 00 321; fax (63) 278 41 51
internet: www.pgkim-turek.pl; email: pgkim-turekQ©pgkim-turek.pl
wpis do rejestru prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu Wydział IX KRS pod nr
KRS: 0000162254, kapitał zakładowy: 66 392 000,00 zł
L.dz. 797/2021 Turek, dnia 25 lutego 2021 r.
DN-DGK-AS-3/2021
Szanowni Państwo
Katarzyna Batko — Tołuć
Szymon Osowski
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
sprawa-35350Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej wraz z wezwaniem do
uzupełnienia braków formalnych wniosku
Działając w imieniu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. z
siedzibą w Turku ( dalej: Spółka ), w odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenia Sieć Obywatelska
Watchdog Polska z dnia 13 lutego 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej, doręczony na adres
mailowy: pgkim-turek(Opgkim-turek.pl o następującej treści:
„Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. I ustawy o dostępie do informacji
publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących
informacji publicznych:
1. Czy spółka prowadzi BIP?
1.1. Jeśli tak, to prosimy o podanie linku do BIP spółki.
1.2. Prosimy o podanie daty ostatniej aktualizacji strony BIP spółki.
1.3. Czy spółka publikuje dokumenty z prac organów (protokoły z rad nadzorczych, posiedzeń
zarządów)? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
1.4. Czy spółka publikuje wyniki kontroli zewnętrznych realizowanych przez uprawnione podmioty?
Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
1.5. Czy spółka publikuje wyniki kontroli wewnętrznych prowadzonych przez organy spółki? Jeśli
tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
2. Czy spółka prowadzi rejestr umów?
2.1. Jeśli tak, to czy spółka publikuje rejestr umów? Prosimy wskazać gdzie:
KRS: 0000162254 NIP: 668-00-00-082 REGON: 311022883 BDO: 000023131
a) BIP
b) strona www.
3. Czy spółka posiada procedury zamówień z wolnej ręki?
a) Tak
b) Nie
4. Czy spółka posiada procedury przyznawania dotacj i/darowizn/stypendiów/sponsoringu?
a) Tak
b) Nie
5. Czy spółka publikuje informacje o przyznanych dotacj ach/darowiznach/stypendiach/sponsoringu?
Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
6. Czy spółka publikuje sprawozdania finansowe? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
7. Jakie były przychody spółki w 2019 r.? Prosimy o podanie kwoty.
8. Jaka była strata spółki w 2019 r.? Prosimy o podanie kwoty.
9. Jaka była łączna wysokość części stałej wynagrodzenia wypłaconej członkom organu
zarządzającego w 2019 r.?
10. Jaka była łączna wysokość części zmiennej wynagrodzenia wypłaconej członkom organu
zarządzającego w 2019 r.?
11. W jakim stopniu (procentowo) zostały zrealizowane cele zarządcze spółki na 2019 r.?
12. Czy uchwała w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń członków organu zarządzającego,
dotycząca 2019 roku, została opublikowana? Jeśli tak, prosimy wskazać gdzie:
a) BIP
b) strona www.
13. Czy w 2019 r. spółka kupowała reklamy, ogłoszenia lub teksty sponsorowane w mediach?
13.1. Jeśli tak, to jakie były wydatki spółki na promocję w mediach w 2019 r., o której mowa w
poprzednim pytaniu?
14. Czy w 2019 roku radni realizowali w spółce uprawnienia, przewidziane w art. 24 ust. 2 ustawy o
samorządzie gminnym? [uzyskiwanie informacji i materiałów, wstęp do pomieszczeń, w których
znajdują się te informacje i materiały, oraz wgląd w działalność (...) spółki]
15. Czy w 2019 roku spółka przyznawała dotacj e/darowizny/stypendia/sponsoring?
a) Tak
b) Nie
16. Prosimy o podanie adresu skrzynki ePuap Państwa spółki.”
niniejszym wskazuję, że zgodnie z art. 8 ust. 1i2 Ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do
informacji publicznej (Dz.U.2020.2176 t.j., z dnia 07.12.2020 dałej: Ustawa), tworzy się urzędowy
publikator teleinformatyczny - Biuletyn Informacji Publicznej - w celu powszechnego udostępniania
informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej, zwany
dalej "Biuletynem Informacji Publicznej" ( dalej: BIP). Informacje publiczne są udostępniane w
Biuletynie Informacji Publicznej przez podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2. Szczegółowy
zakres udostępnianych informacji, strukturę strony głównej BIP czy też określenie układu strony BIP
określa wydane na podstawie art. 9 ust 5 Ustawy Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 18 lipca 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej ( Dz.U.2007.10.68 z
dnia 22.01.2007 r.). *
Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie
o sygnaturze akt: II SAB 372/03 „wniosek zainteresowanego rodzi po stronie dysponenta informacji
obowiązek jej udostępnienia wtedy, gdy informacja ta nie została wcześniej udostępniona i nie
funkcjonuje w publicznym obiegu, a więc zainteresowany nie może zapoznać się z nią inaczej, niż
+» |]
składając wniosek o udzielenie informacji publicznej”.
Mając na uwadze powyższe spółka Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z
o. o. z siedzibą w Turku informuje, że będąc podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 1 i 2 Ustawy,
prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej pod adresem: http://www.bip.pgkim-turek.pl.
Jednocześnie w zakresie pozostałych informacji objętych wnioskiem działając w oparciu o art.
3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 13 w zw. zart. 14 ust. 2 Ustawy wskazuję że żądane informacje mają charakter
informacji publicznej przetworzonej i na tej podstawie wzywam do wskazania uzasadnionego interesu
publicznego dla ich udostępnienia.
Zgodnie z aktualnym stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego: (...) charakter informacji
przetworzonych mają dane publiczne, które co do zasady wymagają dokonania stosownych analiz,
obliczeń zestawień statystycznych, ekspertyz, połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie
określonych środków osobowych i finansowych organu, innych niż te wykorzystywane w bieżącej
działalności Przetworzenie może polegać na wytworzeniu nowej informacji lub na wydobyciu
poszczególnych informacji cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów (które to
zbiory mogą być prowadzone w sposób uniemożliwiający proste udostępnienie gromadzonych w nich
danych) i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby wnioskodawcy. Nawet suma informacji
prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść
organ, czasochłonności, liczby zaangażowanych pracowników - może być traktowane jako informacja
przetworzona2.
Nadto, Spółka wyjaśnia, że w przeciwieństwie do informacji prostej, przy której od osoby chcącej ją
uzyskać nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego, udostępnienie informacji
przetworzonej wymaga wykazania, że jej uzyskanie jest uzależnione od istnienia szczególnie
istotnego interesu publicznego. Prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej ma jedynie
taki wnioskodawca, który jest w stanie wykazać w chwili składania wniosku swoje indywidualne,
realne i konkretne możliwości wykorzystania dla dobra ogółu informacji publicznej, której
przygotowania się domaga, tj. uczynienia z niej użytku dla dobra ogółu w taki sposób, który nie jest
dostępny dla każdego posiadacza informacji publicznej. Brak wskazania przez Wnioskodawcę
powodów i okoliczności, w których upatruje on szczególnej istotności dla interesu publicznego
żądanej informacji publicznej istotnie ogranicza możliwość poczynienia przez podmiot zobowiązany
stosownych ustaleń i w konsekwencji uwzględnienia wniosku3.
Pojęcie interesu publicznego obejmuje interes ogółu, a nie interes indywidualny, czyli w danych
okolicznościach faktycznych należy wywieść korzyść dla ogółu. Wnioskodawca jest obowiązany do
wykazania, że informacje które zamierza uzyskać, nie dotyczą jego interesu lub grupy osób. Należy
zaznaczyć, że Wnioskodawca występujący o udostępnienie informacji publicznej na etapie składania
l Wyrok NSA z dnia 20.11.2003 r., III SAB 372/03 LEX nr 103543;
2 Wyrok NSA z dnia 04.08.2015 r., I OSK 1645/14, LEX nr 1770329;
3 Wyrok NSA z dnia 03.02. 2017 r. I OSK 1068/15, LEX nr 2231742
wniosku nie musi wiedzieć, że żądana przez Wnioskodawcę informacja ma charakter informacji
publicznej przetworzonej. Jednak podmiot zobowiązany do jej udostępnienia powinien poinformować
wnioskodawcę, że dana informacja jest w jego ocenie informacją przetworzoną, tj. informacją, która
nie istnieje w dniu składania wniosku o udostępnienie informacji publicznej lub jest zbiorem
informacji tzw. prostych, wobec czego jej udostępnienie jest możliwe w zakresie, w jakim jest to
szczególnie istotne dla interesu publicznego.4
Informacje, wskazane w piśmie Wnioskodawcy z dnia 13 lutego 2021 r. nie stanowią gotowej
informacji w dniu składania przez niego wniosku, są więc informacjami przetworzonymi
wymagającymi między innymi dla ich wytworzenia analizy dokumentów. Informacje żądane przez
Wnioskodawcę wymagają oddelegowania odpowiedniej osoby, bądź też kilku osób celem przejrzenie
przez nie dużej ilości dokumentów. Udostępnienie informacji publicznej zgodnie z wnioskiem jest dla
Spółki pracochłonne i ponadstandardowe, wykraczające poza zwykłe zadania osób pracujących w
Spółce, absorbujące znacznie ich czas i siły, co zakłóci normalny tok działania Spółki, która nie
posiadając gotowego katalogu informacji, o udostępnienie których Wnioskodawca wnosi, jest
zobowiązana dokonać analizy przesłanki do udostępnienia tych informacji określonej w art. 3 ust. 1
pkt 1 Ustawy.5
W związku z powyższym w celu podjęcia decyzji w sprawie udostępnienia informacji
publicznej nieobjętej Biuletynem Informacji Publicznych, wzywam Wnioskodawcę do uzupełnienia
braków formalnych skierowanego przez niego wniosku o udostępnienie informacji publicznej poprzez
wykazanie uzasadnionego interesu publicznego w terminie 14 dni od doręczenia niniejszego
wezwania pod rygorem odmowy udostępnienia informacji publicznej.
PREZES ZARZADU
DYREKTOJĘ [MĄCCELNY
FUNK
gs 4 VJ „ek gz
Mirosław Wypiór
4 Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15.02.2017 r. IV SA/Wr 518/16; LEX nr 2239175
5 Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19.01. 2017 r. II SAB/Go 170/16, LEX nr 2201049