sieć obywatelska Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
WaTCHDOS'"
Ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa
Warszawa, 25.10.2023 r.
Urząd Gminy Gietrzwałd
WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji
publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących
informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w
2022 r.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości
należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji
po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w
całości.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje
administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał
więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to
potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji
publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z
poniższych punktów:
a) wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b) wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
c) informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d) wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
e) wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f) wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g) informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h) informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
i) inne.
5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na
bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał
skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć,
że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale
są wciąż w toku.
6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję
(decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę
na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi
o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w
toku.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie
informacji publicznej.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie
Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na
wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze,
którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać poprzez ePUAP na skrytkę:
SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych
pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za
wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów,
w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji
publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie
były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem
zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne
zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji
w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz
istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby
wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy
do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na
podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do
poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek
publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych
gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono
również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce.
Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o
rzeczywiste dane.
1 OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with
International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-
en, s. 139-140.
2 UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information
(SDG 16.10.2), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3 Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można
porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji
statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii,
Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych.
Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni
zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji
oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania
dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania
rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia
osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć
m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji,
Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do
prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów
o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i
przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w
podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest
promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań,
dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie
publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich
niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze.
Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy
zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego
kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie
składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. Rekomendacje
Uzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać poprzez ePUAP na skrytkę:
SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka
4 Wskaźnik 60 RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/.
5 Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-
indicator/54/.
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
tel: 22 844 73 55
adres email: biuro@siecobywatelska.pl
skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka
www.siecobywatelska.pl | www.informacjapubliczna.org
NIP 5262842872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Dokument podpisany przez
Marzena Błaszczyk
Data: 2023.10.25 14:16:23
CEST
Signature Not Verified
Dokument podpisany
przez Szymon Błażej
Osowski
Data: 2023.10.25
17:06:22 CEST
Signature Not Verified