Prezes
Sądu Rejonowego
w Opolu Lubelskim
Opole Lubelskie, dnia 17-04-2024 r.
Adm.0123.13.2024 DNK
Pan/Pani
Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Na podstawie art. 21 $ 1 pkt 1 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z
2023, poz. 217) w zw. z $ 30 ust. 1 pkt. 9 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18
czerwca 2019 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2514)
oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 marca 2022 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.
z 2022 r. poz. 902), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 kwietnia 2024r. w zakresie:
1. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023 r.
Chodzi o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą
pisemną i elektroniczną.
2. Wiilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez
„Sprawę” należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy
rozumieć odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej (np.
organ poinformował, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał decyzję
administracyjną o odmowie udostępnienia informacji, organ odmówił udostępnienia
informacji przetworzonej). Prosimy o podanie liczby.
3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak, to w
jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi:
a) rejestr papierowy,
b) rejestr papierowo-elektroniczny,
c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
e) inne.
4. Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka jest jego
zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które znajdują się w
Państwa rejestrze:
a) data wpływu wniosku,
Sąd Rejonowy w Opolu Lubelskim +48 81 827 28 25
ul. Stary Rynek 46 administracyjnyQopolelubelskie.sr.gov.pl
24-300 Opole Lubelskie www.opolelubelskie.sr.gov.pl
2
b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony drogą e-
mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP)
c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa),
e) pełna treść wniosku,
f) krótki opis czego dotyczył wniosek,
g) pełna treść odpowiedzi na wniosek,
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji,
nieudostępnienie informacji),
i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji
publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana),
j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w których
ją naliczono),
k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które
wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji publicznej (np.
znak sprawy, sygn. akt sprawy).
l) inne.
5.
Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np. przygotowywaniem
projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacją
terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk tej
osoby/osób.
6.
Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się realizacją
dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to prosimy o
zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród poniższych punktów:
a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b) koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
c) prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e) przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania
informacji przez organ,
f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
g) inne.
7.
Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do informacji
publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz informacji kto je
prowadził.
8.
Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do
informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9.
Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej i
zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to prosimy o
zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego bezpośrednio do tych
orzeczeń w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie informacji w formie dogodnej dla
organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz sentencji każdego orzeczenia.
3
Przedstawiam żądane informacje:
Ad.1
W roku 2023 do sądu wpłynęło 20 wniosków o udzielenie informacji publicznej;
Ad.2
Na wszystkie wnioski została udzielona odpowiedź;
Ad.3
Rejestr wniosków jest prowadzony od dnia 1 stycznia 2024r. w systemie EZD;
Ad.4
Rejestr wniosków zawiera informacje:
- data wpływu wniosku
- data załatwienia – udzielenia informacji;
- informacje o sposobie rozpatrzenia
- inne: numer sprawy, uwagi
Ad.5
W sądzie realizacją wniosków o dostęp do informacji publicznej zajmuje się Kierownik
Samodzielnej Sekcji Administracyjnej;
Ad.6
Pracownik wykonuje szereg czynności w zakresie udostępniania informacji publicznej od
rejestracji wniosku do jego załatwienia. Jeśli wniosek dotyczy informacji w zakresie spraw
toczących się w wydziale orzeczniczym, informacje niezbędne do udzielenia odpowiedzi
przygotowuje również Kierownik sekretariatu wydziału orzeczniczego;
Ad. 7
W roku 2023 pracownicy sądu nie brali udziału w szkoleniach w zakresie dostępu do
informacji publicznej;
Ad.8
W latach 2021-2023 Sąd nie wydał orzeczeń w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do
informacji publicznej;
9. Nie dotyczy.
Z poważaniem
Radosław Pomorski
Prezes Sądu Rejonowego
w Opolu Lubelskim
/podpisano elektronicznie/