Z
2)
m
>.
SSE. £
z <
: z
ND
Warszawa, 43 kwietnia 2024 roku
Prezes
Sądu Okręgowego w Warszawie
BEZP.0123.737.2024
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W odpowiedzi na wniosek z 17 kwietnia 2024 roku złożony w trybie ustawy
z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 902. ze zm.,
dalej: u.d.i.p.) informuję, co następuje.
Ad. 1. Łączna liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej (dalej: wnioski
u.d.i.p.), rozpoznanych w 2023 roku przez Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie wynosi
2065. W skład tej liczby wchodzą wnioski złożone w trybie:
- ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz w trybie ustawy z dnia
11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora
publicznego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1524) —1967 wniosków;
- art. 3a ustawy z 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz., 1914 ze zm.) —
liczba wniosków złożonych w okresie od 1 listopada 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku — 98.
Ad. 2. W 2023 roku Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie wydał 48 decyzji
administracyjnych odmawiających udostępnienia informacji publicznej oraz 2 decyzje
administracyjne jako organ II instancji na skutek odwołania od decyzji sądu rejonowego, przy
czym w dwóch przypadkach do jednej sprawy zostały wydane po dwie decyzje
administracyjne.
Jednocześnie informuję, że Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie nie dysponuje
gotową informacją w zakresie liczby spraw, w których Organ nie udostępnił informacji
publicznej (poza wskazanymi powyżej sprawami, w których Organ odmówił udostępnienia
informacji publicznej). Wyjaśnić należy, że statystyki w zakresie wnioskowanych informacji
al. „Solidarności”* 127, 00-898 Warszawa
bip.warszawa.so.gov.pl
Administratorem Danych Osobowych jest Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie — więcej informacji:
https://bip.warszawa.so.gov.pl/artykul/1599/3422/ochrona-danych
nie są prowadzone, zaś w celu ich udostępnienia konieczne byłoby dokonanie weryfikacji 2065
wniosków, jak również udzielonych odpowiedzi, o których mowa w punkcie 1 wniosku.
Po dokonaniu analizy wnioskowanych informacji stwierdzić należy, że zakres
wnioskowanych informacji dotyczy informacji publicznej przetworzonej. Ich wyodrębnienie,
wiązałoby się z koniecznością utworzenia zestawień statystycznych, zgodnie z kryteriami
wskazanymi w przedmiotowym wniosku, które nie są prowadzone w tutejszym Sądzie.
W konsekwencji należałoby stworzyć zupełnie nową informację, wedle kryteriów wskazanych
w przedmiotowym wniosku. W tym celu niezbędne byłoby zatem podjęcie przez podmiot
zobowiązany do udostępnienia informacji, dodatkowych czynności organizacyjnych
i analitycznych w odniesieniu do zbioru informacji prostych, który jest w jego posiadaniu
i nadania skutkom tego działania cech nowej informacji. Wskazać należy, że powyższe
czynności wymagałyby dodatkowego zaangażowania pracowników zajmujących
się udzielaniem informacji publicznej, co znacząco zakłóciłoby wykonywanie bieżących
obowiązków służbowych. Wyjaśnić należy, że o informacji publicznej przetworzonej można
mówić wtedy, gdy wniosek o udostępnienie informacji publicznej obejmuje wprawdzie
informacje proste będące w posiadaniu podmiotu obowiązanego, ale ich rozmiar i zakres
wymagający zgromadzenia i przekształcenia przesądza o tym, że w istocie mamy do czynienia
z żądaniem udostępnienia informacji publicznej przetworzonej (por. wyrok WSA w Warszawie
z 9 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 1442/19, Legalis: 2333767). Wobec powyższego suma
informacji prostych może być w pewnych sytuacjach uznana za informację przetworzoną pod
warunkiem, że szeroki zakres wniosku o udostępnienie informacji publicznej wymaga użycia
znacznych środków osobowych np. zgromadzenia wielu dokumentów, ich zanonimizowania
i skopiowania, których dokonanie zakłóci normalny tok działania podmiotu zobowiązanego
(por. wyrok WSA w Olsztynie z 10 czerwca 202Ir., sygn. akt II SA/OI 274/21, Legalis:
2592872). Ze względu na wyżej opisane okoliczności przedmiotowy wniosek jest w istocie
żądaniem udostępnienia informacji przetworzonej, czyli takiej, która de facto nie istnieje
w chwili złożenia wniosku, a jej wytworzenie wymaga przeprowadzania przez podmiot
zobowiązany pewnych czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych w oparciu
o posiadane informacje proste (zob. wyrok WSA. z 14 sierpnia 2019 r., II SA/Po 1136/18,
Legalis 2210596; wyrok NSA z 25 listopada 2016 r., I OSK 1513/15, Legalis 1555392).
Wobec powyższego na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p., wzywam Stowarzyszenie
Sieć Obywatelską Watchdog Polska do wykazania, w jakim zakresie uzyskanie informacji
publicznej przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego w terminie 7 dni
od dnia otrzymania tego pisma. W przypadku niewykazania przesłanki szczególnie istotnego
ał. „Solidarności” 127, 00-898 Warszawa
bip.warszawa.so.gov.pl
Administratorem Danych Osobowych jest Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie — więcej informacji:
https://bip.warszawa.so.gov.pl/artykul/1599/3422/ochrona-danych
interesu publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. w zakresie w zakresie liczby
spraw, w których Organ nie udostępnił informacji publicznej zostanie wydana decyzja
odmowna (art. 16 ust. I u.d.i.p.).
Ad. 3. W 2023 roku wnioski w trybie u.d.i.p. były ewidencjonowane w systemie EOD,
który umożliwiał wygenerowanie spisu/wykazu spraw. Wnioskom nadawano numer sprawy,
do którego dołączano wszelką korespondencję tj. skan wniosku, skan udzielonej odpowiedzi.
Dodatkowo prowadzony był również podręczny rejestr wniosków w programie Excel.
Ad. 4. Poniżej przesyłam informacje zawarte w poszczególnych rejestrach wniosków
o udostępnienie informacji publicznej ze wskazaniem, narzędzia, w którym były prowadzone:
a) data wpływu wniosku — rejestr EOD i rejestr Excel;
b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony drogą
e-mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP) — brak
danych;
c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek - rejestr EOD i rejestr Excel;
d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa) - rejestr EOD i rejestr Excel;
e) pełna treść wniosku — brak danych;
f) krótki opis czego dotyczył wniosek - rejestr EOD i rejestr Excel;
2) pełna treść odpowiedzi na wniosek — brak danych;
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji,
nieudostępnienie informacji) — brak danych;
i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia informacji
publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana) - rejestr Excel;
j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach,
w których ją naliczono) — brak naliczonych opłat za udostępnienie informacji;
k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowo administracyjnym, które
wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji publicznej
(np. znak sprawy, sygn. akt sprawy) - rejestr Excel;
1) inne — brak.
Uzupełniająco należy dodać, że w zakresie punktów b, e, g, h — dane te można ustalić
w programie EOD, w którym zapisywano wszystkie pliki do danej sprawy tj. skany wniosków,
skany odpowiedzi.
al. „Solidarności” 127, 00-898 Warszawa
bip.warszawa.so.gov.pl
Administratorem Danych Osobowych jest Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie — więcej informacji:
https://bip.warszawa.so.gov.pl/artykul/1599/3422/ochrona-danych
Ad. 5. Komórką właściwą do realizacji wniosków o dostęp do informacji publicznej
jest Oddział Bezpieczeństwa Sądu Okręgowego w Warszawie. Osoby realizujące wnioski
u.d.i.p. zatrudnione są na stanowisku specjalisty/głównego specjalisty.
Ad. 6. Zakres obowiązków osób zajmujących się realizacją wniosków o udostępnienie
informacji publicznej obejmuje punkty: a, b, c i g przedmiotowego wniosku, tj.:
e przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
e koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
e prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
e inne.
Ad. 7. W 2023 roku pracownicy Sądu Okręgowego w Warszawie brali udział
w następujących szkolenia z zakresu dostępu do informacji publicznej:
e „Problematyka wniosków składanych w trybie dostępu do informacji publicznej -
omówienie zagadnień na podstawie kazusów; realizacja wniosków składanych
w trybie dostępu do informacji publicznej w kontekście kodeksu postępowania
administracyjnego”, prowadzący prof. dr hab. Wojciech Jakimowicz, sędzia
Naczelnego Sądu Administracyjnego, Kierownik Katedry Prawa Administracyjnego
Uniwersytetu Jagiellońskiego;
* „Odmowa udostępnienia informacji publicznej i informacji sektora publicznego”,
prowadzący prof. dr hab. Mariusz Jabłoński.
Ad. 8. W sprawach z wniosku u.d.i.p. realizowanych przez Prezesa Sądu Okręgowego
w Warszawie nie wydano orzeczenia z art. 23 u.d.i.p.
Ad. 9. Nie dotyczy.
SSA Joanna P owska - Tomaszek
al. „Solidarności” 127, 00-898 Warszawa
bip.warszawa.so.gov.pl
Administratorem Danych Osobowych jest Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie — więcej informacji:
https://bip.warszawa .so.gov.pi/artykul/1599/3422/ochrona-danych
Gv96
MRNA
„(Gb J 2-EUOJO[Oq
EMEZSIEM G09-20
Z/ZZ EĄSMOUASI]
EĄSIOd GOPUDIEM EYĄSIAJEMAgO 9815 SlUSZSAZJEMO]S$
emq]suszJatdzag reIzppQ
"Pzoz ŁEŁ'EZTO'dZAA :ElnIeudAS
EMEZSIE/Ą 868-00
'ŁZT P$SOULEPIJOS "Ty
LI SIMEZSIEĄĄ M
ZZ0Z/-Er-dZM Ju *y's tysjog b1z00 z emtomf] AMOS8314Q ptES
ANJOTOd-ANDAHd AXVL /YNVAdOd VLYVŁHdO