Płock, dnia 13 maja 2024 r.
PREZES
SĄDU OKRĘGOWEGO
w PŁOCKU
Pl. Narutowicza 4, 09-404 Płock
prezes(O©plock.so.gov.pl
Nr rej. 0A.0123.1.38.2024
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-69950Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na wniosek z dnia 17 kwietnia 2024 r. o udostępnienie
informacji publicznej, przedstawiam żądaną informację publiczną:
Ad. 1. W 2023 r. do Sądu Okręgowego w Płocku wpłynęło 90 wniosków (drogą pisemną
i elektroniczną).
Ad. 2. W 2023 r. Prezes Sądu Okręgowego w Płocku w jednej sprawie odmówił w drodze
decyzji administracyjnej udostępnienia informacji publicznej w pełnym zakresie, zaś w
dwóch sprawach odmówił częściowo udostępnienia informacji publicznej (informacja
przetworzona), a w pozostałym zakresie udostępnił informację. W jednym przypadku
wniosek zostały wycofany przez wnioskodawcę, zaś w dwóch przypadkach organ nie
posiadał wnioskowanej informacji. Odnotowano też dwie sprawy, których zakres nie
dotyczył działania organu, a także dwie sprawy, w których zakres częściowo nie dotyczył
działania organu (w pozostałym zakresie udzielono informacji).
Ad. 3. Prezes Sądu Okręgowego w Płocku prowadzi właściwy rejestr wniosków
o udostępnienie informacji publicznej. W 2023 r. rejestr był prowadzony zarówno w formie
papierowej, jak i elektronicznej (system Sędzia2 i częściowo EZD PUW). Od 2024 r. rejestr
ma formę elektroniczną (system EZD PUW).
Ad. 4. W systemie EZD PUW, od 2024 r. pod symbolem OA.0123.1. (zgodnie
z obowiązującym jednolitym rzeczowym wykazem akt) znajdują się dane o: dacie wpływu
wniosku, sposobie złożenia wniosku, danych wnioskodawcy (jeśli zostały zamieszczone we
wniosku), nazwa wniosku oraz skan wniosku (bądź dołączona wiadomość e-mail),
informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku oraz w zasadzie pełen obraz sprawy w postaci
pisma stanowiącego odpowiedź na wniosek (wraz z załącznikami), potwierdzenia EPO bądź
wysyłki przez pocztę elektroniczną, pełna korespondencja na etapie odwołania od decyzji
czy skargi na bezczynność organu (jeśli została złożona), a także inne pisma, np.: o opłacie,
gdyby zostały wygenerowane.
Ad. 5. W Sądzie Okręgowym w Płocku realizacją wniosków o udostępnienie informacji
publicznej zajmuje się kierownik oddziału administracyjnego bądź zastępca kierownika.
Ad. 6. Osoba zajmująca się realizacją wniosków o udostępnienie informacji publicznej
wykonuje czynności, które wymieniono w ppkt a, b, c, ewentualnie f (w przypadku pytań
co do sposobu anonimizacji, chociaż w tym zakresie stosuje się wytyczne zawarte
w obowiązujących przepisach).
Ad. 7. Osoby realizujące wnioski o udostępnienie informacji publicznej co do zasady
uczestniczą raz w roku w szkoleniach dotyczących ściśle informacji publicznej. W dniu
23.09.2022 r. szkolenie nt.: „Zasady dostępu i odmowy dostępu do informacji publicznej
w sądach powszechnych”, dr hab. Piotr Sitniewski. Następnie, osoba wyznaczona na
redaktora BIP w Sądzie Okręgowym w Płocku oraz osoba zastępująca i inspektor ochrony
danych dwa szkolenia w 2023 r.: w dniu 22.03.2023 r. szkolenie pośrednio związane
z informacją publiczną o tytule „Prowadzenie strony internetowej przez sądy powszechne.
Obowiązki publikacyjne w świetle najnowszych zmian przepisów oraz wymogów RODO”
oraz 19.09.2023 r. „Efektywność prowadzenia strony BIP - skutki prawne i praktyczne
publikowania informacji publicznej. Biuletyn a tryb wnioskowy” – oba szkolenia inż. Rafał
Kula.
Ad. 8 i 9. W Sądzie Okręgowym w Płocku w latach 2021 – 2023 nie wystąpiły przypadki
z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Prezes Sądu Okręgowego
Mariusz Królikowski
(dokument podpisany elektronicznie)