SKO/II/422/2/2024

Szanowni Państwo,

SamorzÄ
dowe Kolegium Odwoławcze w Ciechanowie przesyła odpowiedź na
wniosek z dnia 18 czerwca 2024r. o udostępnienie informacji publicznej.

z poważaniem
Agnieszka Woźny
kierownik biura SKO w Ciechanowie

SamorzÄ
dowe Kolegium Odwoławcze w Ciechanowie z informuje, że
przetwarzanie Państwa danych osobowych odbywa się zgodnie z przepisami
ogólnego rozporzÄ
dzenia o ochronie danych - RODO (Dz. U. UE. L. z 2016
r. Nr 119, str.1). Szczegółowe informacje o zasadach przetwarzania
Państwa danych osobowych oraz o przysługujÄ
cych Państwu prawach z tym
zwiÄ
zanych znajdujÄ
się na naszej stronie Biuletynu Informacji
Publicznej pod adresem: bip.ciechanow.sko.gov.pl w zakładce Informacje
ogólne/Klauzula informacyjna oraz Informacje ogólne/Wyznaczenie
Inspektora Ochrony Danych.

W dniu 2024-06-18 12:08, {{ email }}
napisał(a):
> Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
> Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć
> Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujÄ
cych
> informacji:
>
> * Liczba odwołań od decyzji o odmowie udostępnienia informacji
> publicznej, które wpłynęły do organu odwoławczego w 2023 r.
>
> * Liczba decyzji o utrzymaniu w mocy zaskarżonych decyzji o odmowie
> udostępnienia informacji publicznej (art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu
> postępowania administracyjnego), które organ odwoławczy wydał w
> 2023 r.
>
> * Liczba decyzji o uchyleniu zaskarżonych decyzji o odmowie
> udostępnienia informacji publicznej i przekazaniu spraw do ponownego
> rozpatrzenia organowi pierwszej instancji (art. 138 § 2 Kodeksu
> postępowania administracyjnego), które organ odwoławczy wydał w
> 2023 r.
>
> * Liczba pozostałych decyzji i postanowień w sprawie dostępu do
> informacji publicznej, które organ odwoławczy wydał w 2023 r.
>
> * Liczba sprzeciwów od decyzji z zakresu dostępu do informacji
> publicznej wydanych przez organ odwoławczy w 2023 r. na podstawie
> art. 138 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, które
> następnie przekazano do sÄ
du administracyjnego.
>
> * Liczba skarg na decyzje z zakresu dostępu do informacji publicznej
> wydanych przez organ odwoławczy w 2023 r. na podstawie art. 138 § 1
> pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, które następnie
> przekazano do sÄ
du administracyjnego.
>
> * Liczba sprzeciwów i skarg z zakresu dostępu do informacji
> publicznej, które organ odwoławczy uwzględnił w trybie art. 54 §
> 3 Prawa o postępowaniu przed sÄ
dami administracyjnymi w 2023 r.
>
> * Liczba postanowień sygnalizacyjnych (art. 20 Ustawy o
> samorzÄ
dowych kolegiach odwoławczych), dotyczÄ
cych istotnych
> uchybień w zakresie dostępu do informacji publicznej, wydanych w
> 2023 r.
>
> Prosimy o odpowiedź na adres
> {{ email }} --
> Uzasadnienie
>
> Prawo do informacji przysługuje każdemu człowiekowi na gruncie art.
> 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i
> Podstawowych Wolności (EKPC), art. 19 ust. 2 Międzynarodowego Paktu
> Praw Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji
> Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem służÄ
cym do
> realizacji tego prawa jest zaś tryb wynikajÄ
cy z Ustawy o dostępie
> do informacji publicznej (UDIP).
>
> Rola samorzÄ
dowych kolegiów odwoławczych w kontekście realizacji
> prawa dostępu do informacji jest dwojaka. Po pierwsze, jako
> państwowe jednostki budżetowe sÄ
one podmiotami zobowiÄ
zanymi do
> udostępniania informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4
> UDIP. Po drugie, kolegia sÄ
organem wyższego stopnia w stosunku do
> organów jednostek samorzÄ
du terytorialnego, co oznacza, że
> rozpatrujÄ
odwołania od decyzji o odmowie udostępnienia informacji
> publicznej wydawanych przez te organy.
>
> Procedura orzekania przez samorzÄ
dowe kolegia odwoławcze w sprawach
> dotyczÄ
cych dostępu do informacji publicznej jest niestandardowa,
> jako że na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA)
> wpływajÄ
przepisy UDIP. Zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 1 UDIP
> odwołania od decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej
> rozpatruje się w skróconym terminie 14 dni. Wprowadzenie tej
> regulacji podyktowane jest jednÄ
z podstawowych zasad rzÄ
dzÄ
cych
> prawem do informacji, tj. zapewnieniem takiej ścieżki dostępu do
> informacji, która pozwoli na zapoznanie się z informacjÄ
w prosty i
> szybki sposób, zanim ta straci aktualność.
>
> Na procedurę rozpatrywania wspomnianych odwołań najsilniejszy w
> skutkach wpływ ma jednak orzecznictwo sÄ
dów administracyjnych
> dotyczÄ
ce dostępu do informacji publicznej. Za sprawÄ
orzecznictwa
> na przestrzeni lat powstała i utrwaliła się zawężajÄ
ca
> interpretacja dopuszczalnych sposobów rozpatrzenia odwołania przez
> samorzÄ
dowe kolegia odwoławcze. Zgodnie z wykładniÄ

dowÄ
w
> sprawach z dostępu do informacji publicznej kolegia nie mogÄ

> wydawać decyzji reformatoryjnych, co oznacza, że nie mogÄ
uchylić
> wadliwej decyzji i zobowiÄ
zać organu I instancji do udostępnienia
> informacji. UwzględniajÄ
c odwołanie, samorzÄ
dowe kolegia
> odwoławcze mogÄ
więc wydać jedynie decyzje kasatoryjne (art. 138
> § 2 KPA).
>
> KonsekwencjÄ
powyższej wykładni jest zjawisko nazywane potocznie
> tzw. ping-pongiem decyzyjnym, które niejednokrotnie prowadzi do
> przewlekania postępowania aż do momentu, w którym informacja staje
> się nieużyteczna. Najprościej rzecz ujmujÄ
c, polega ono na
> wydawaniu naprzemiennie decyzji przez organ I instancji oraz organ
> odwoławczy. Nawet jeśli ostatecznie samorzÄ
dowe kolegium
> odwoławcze dojdzie do punktu postępowania, w którym wyeliminuje
> zasadność zastosowania wszystkich przesłanek ograniczajÄ
cych
> dostęp do informacji, na które w decyzjach odmownych próbował
> powołać się organ I instancji, to wciÄ
ż może jedynie uchylić
> decyzję tego organu i przekazać mu sprawę do ponownego
> rozpatrzenia. Ten zaś może ponownie wydać decyzję o odmowie
> udostępnienia informacji publicznej. Próby merytorycznego
> rozstrzygnięcia sprawy przez kolegia kończÄ
się zaś uchylaniem
> [1] ich decyzji przez sÄ
dy administracyjne.
>
> Za sprawÄ
zmian Prawa o postępowaniu przed sÄ
dami administracyjnymi
> (PPSA) z 2017 roku, od decyzji organu odwoławczego wydanej na
> podstawie art. 138 § 2 KPA wnioskodawcy przysługuje sprzeciw do
> sÄ
du administracyjnego. RozpoznajÄ
c sprzeciw od decyzji, sÄ
d ocenia
> jednak jedynie istnienie przesłanek do wydania decyzji na podstawie
> art. 138 § 2 KPA. W sprawie z dostępu do informacji publicznej taka
> ocena wydaje się więc pozorna, skoro te same sÄ
dy przyjmujÄ
, że
> uwzględniajÄ
c odwołanie, samorzÄ
dowe kolegia odwoławcze mogÄ

> wydać wyłÄ
cznie decyzję kasatoryjnÄ
. Sporadycznie występujÄ

> takie sprawy, w których sÄ
d odnosi się [2] szerzej do samego
> przedmiotu wnioskowanej informacji. Warto zaś podkreślić, że w
> sprawach spoza zakresu dostępu do informacji interpretacja przepisów
> KPA zmierza raczej w kierunku odwrotnym [3], czyli że w myśl zasady
> dwuinstancyjności organy odwoławcze powinny dÄ
żyć do wydawania
> merytorycznych rozstrzygnięć.
>
> Nie ulega natomiast wÄ
tpliwości, że to właśnie samorzÄ
dowe
> kolegia odwoławcze posiadajÄ
najwięcej informacji źródłowych na
> temat skali ograniczania dostępu do informacji publicznej w Polsce.
> Warto podkreślić, że w standardach międzynarodowych dotyczÄ
cych
> jawności dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu prawnych
> rozwiÄ
zań krajowych pozwalajÄ
cych dokonywać regularnych
> przeglÄ
dów prawa dostępu do informacji, co polega na gromadzeniu i
> publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków
> wpływajÄ
cych do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły
> wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były
> powody odmowy udostępnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono
> takich gwarancji prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem
> byłoby przyglÄ
danie się funkcjonowaniu prawa do informacji w
> praktyce. Co prawda orzeczenia sÄ
dów administracyjnych sÄ

> publikowane, ale znaczna część spraw, które do nich trafiajÄ
,
> dotyczy bezczynności podmiotów zobowiÄ
zanych. W zakresie
> ograniczania dostępu do informacji publicznej na podstawie decyzji o
> odmowie udostępnienia informacji publicznej, rozstrzygnięcia
> wydawane sÄ
przede wszystkim przez organy odwoławcze. Decyzje
> samorzÄ
dowych kolegiów odwoławczych nie sÄ
zaś publikowane w
> Biuletynach Informacji Publicznej. W zwiÄ
zku z tym zapoznanie się z
> informacjami na ten temat staje się możliwe wyłÄ
cznie na wniosek.
>
>
> Stowarzyszenie podjęło pierwszÄ
próbę uporzÄ
dkowania informacji
> źródłowych na temat realizacji prawa dostępu do informacji w
> Polsce już w zeszłym roku, zadajÄ
c pytania jednostkom samorzÄ
du
> terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom państwowym.
> Odpowiedzi tych organów stały się istotnym wkładem do ,,Raportu o
> stanie jawności'' [4], którego celem jest dostarczanie rzetelnych
> danych pokazujÄ
cych kondycję prawa do informacji w Polsce.
> Informacje zgromadzone od samorzÄ
dowych kolegiów odwoławczych
> planujemy uwzględnić w tegorocznej edycji raportu. Informacje te
> będÄ
niezwykle istotnym źródłem wiedzy dla całego
> społeczeństwa.
>
> W zwiÄ
zku z powyższym zwracamy się do samorzÄ
dowych kolegiów
> odwoławczych z wnioskami o udostępnienie informacji obejmujÄ
cymi
> pytania o statystyki dotyczÄ
ce spraw z zakresu dostępu do informacji
> publicznej rozpatrywanych w 2023 roku przez kolegia. Pytamy o liczbę
> zarejestrowanych odwołań od decyzji organów jednostek samorzÄ
du
> terytorialnego, liczbę decyzji utrzymujÄ
cych w mocy rozstrzygnięcia
> tych organów oraz liczbę decyzji kasatoryjnych, a także o liczbę
> postępowań sÄ
dowoadministracyjnych zainicjowanych przez
> wnioskodawców po decyzjach wydanych przez kolegia oraz o
> uwzględnienie tych skarg i sprzeciwów w trybie autokontroli. We
> wniosku znajduje się także pytanie o ewentualne postanowienia
> sygnalizacyjne wydawane przez kolegia na podstawie art. 20 Ustawy o
> samorzÄ
dowych kolegiach odwoławczych, które miałyby dotyczyć
> istotnych uchybień w pracy organu jednostki samorzÄ
du terytorialnego
> zwiÄ
zanych z realizacjÄ
dostępu do informacji publicznej.
>
> Pragniemy podkreślić, że objętość wniosku podyktowana jest
> chęciÄ
doprecyzowania pytań tak, żeby były one zrozumiałe i
> jednoznaczne. Jednocześnie większość pytań wymaga jedynie
> wskazania liczby, potwierdzenia bÄ
dź zaprzeczenia informacji. Także
> z tego względu do wniosku dołÄ
czamy obszerne uzasadnienie. Liczymy,
> że ułatwi to Państwu odpowiedź na zadane pytania.
>
> --
>
> _Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2
> | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> {{ email }} skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 SÄ
d
> Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy
> Krajowego Rejestru SÄ
dowego_
>
> _Administratorem Państwa danych osobowych jest Sieć Obywatelska
> Watchdog Polska z siedzibÄ
w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605
> Warszawa. MogÄ
Państwo skontaktować się z nami listownie pod ww.
> adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail:
> {{ email }}. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z
> którym mogÄ
Państwo skontaktować się pod adresem e-mail:
> {{ email }}. _
> _ _
> _Państwa dane osobowe pozyskujemy od Państwa podmiotu
> zatrudniajÄ
cego - podmiotu zobowiÄ
zanego, który udziela odpowiedzi
> na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej i wraz z
> odpowiedziÄ
przekazuje nam Państwa dane osobowe. Wśród tych danych
> znaleźć mogÄ
się przede wszystkim: imię i nazwisko, stanowisko
> pracy, nazwa podmiotu zobowiÄ
zanego, adres e-mail lub numer telefonu,
> podpis. _
> _ _
> _Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów
> statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia
> dostępu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie
> uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl [5]. Ponadto możemy przetwarzać
> Państwa dane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
> PodstawÄ
prawnÄ
przetwarzania Państwa danych jest nasz prawnie
> uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO._
> _ _
> _Państwa dane osobowe planujemy przechowywać przez okres nie
> dłuższy niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami Państwa
> danych będÄ
nasi współpracownicy i podmioty przetwarzajÄ
ce,
> którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, Państwa
> dane osobowe, które podmiot zobowiÄ
zany przekaże do nas wraz z
> odpowiedziÄ
na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej,
> mogÄ
zostać opublikowane na naszej stronie:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl [5] - w takim przypadku odbiorcami
> Państwa danych będÄ
użytkownicy ww. strony. Korzystamy z
> oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibÄ
w
> Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że Państwa dane mogÄ
być
> przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem
> programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on
> odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. _
> _ _
> _MajÄ
Państwo prawo dostępu do swoich danych, a także prawo
> żÄ
dania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
> MogÄ
też Państwo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania przez nas
> Państwa danych osobowych. Przysługuje też Państwu prawo skargi do
> Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych._
>
>>
>
>
>
> Links:
> ------
> [1] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/74451F2DA5
> [2] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A25D90A43B
> [3] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3D88154CBB
> [4] https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/
> [5] http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/

Załączniki

  • klauzula_informacyjna.pdf
  • SKO.II.422.2.2024_SiećObywatelskaWatchdog.pdf