2
w ramach polityki spójności, w celu zapewnienia szerokiego dostępu społeczeństwa do informacji
z zakresu ochrony środowiska,
• prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o środowisku i jego ochronie oraz
zamieszczanie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej RDOŚ w Warszawie w tym
w zakresie prowadzonych postępowań dotyczących inwestycji finansowanych w ramach polityki
spójności celem zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa w toczących się postępowaniach
oraz wpływania na procesy podejmowania decyzji, których skutki mają znaczenie dla społeczeństwa,
• bieżące zapoznawanie się z zarządzeniami wewnętrznymi, procedurami, komunikatami
i innymi informacjami publikowanymi na wewnętrznym serwerze RDOŚ w Warszawie.
Wykonywanie ww. obowiązków wiąże się z realizacją zadań takich jak: przygotowywanie projektów
odpowiedzi
na
wnioski
o
informację
o
środowisku
i
jego
ochronie
oraz
wnioski
o informację publiczną zgodnie z ustawowymi terminami, anonimizacja danych, prowadzenie wykazu
danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz BIP RDOŚ
w Warszawie, kopertowanie pism, wysyłanie pism za pośrednictwem poczty elektronicznej, udzielanie
informacji o środowisku i jego ochronie oraz informacji publicznej telefoniczne.
W zakresie pkt. 2 ww. wniosku, Regionalny Dyrektor, działając na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902, dalej
„udip”), wzywa do wykazania w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania, w jakim
zakresie występuje szczególna istotność dla interesu publicznego, by dokonać przetworzenia żądanych
informacji publicznych.
Jednocześnie tut. organ działając na podstawie art. 13 ust. 2 udip zawiadamia, że wyznacza
nowy termin na załatwienie wniosku o udostępnienie informacji publicznej z dnia 25.06.2024 r.
Ww. wniosek zostanie zrealizowany w terminie nie dłuższym niż do dnia 25.08.2024 r. Jednocześnie
tut. organ wyjaśnia, że powodem wyznaczenia nowego terminu załatwienia sprawy jest potrzeba
ustalenia, czy występuje szczególna istotność dla interesu publicznego, by dokonać przetworzenia
żądanych informacji publicznych.
UZASADNIENIE
W związku z otrzymaniem w dniu 25 czerwca 2024 r. wniosku o udostępnienie informacji
publicznej poprzez podanie łącznej wysokości opłat za wyszukiwanie, przekształcenie informacji
o środowisku, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłanie, które organ naliczył
w 2023 r. na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm.), po analizie jego treści
stwierdzam, że zakres wnioskowanej informacji obejmuje obowiązek przetworzenia, o którym mowa w
art. 3 ust. 1 pkt 1 udip.
Należy zauważyć, że Regionalny Dyrektor nie prowadzi zestawienia wpłat na rachunek
bankowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie (zwanej dalej „RDOŚ
w Warszawie”) według parametrów wskazanych we wniosku, a uzyskanie żądanych danych wiązałoby
się z koniecznością dokonania kwerendy wszystkich wpłat na rachunek bankowy RDOŚ w Warszawie
zaksięgowanych w 2023 roku. Tut. organ nie jest prawnie zobligowany do prowadzenia takiego rejestru.
W celu uzyskania żądanych danych wymagany jest znaczny nakład pracy pracowników Regionalnej
Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Przedstawione przesłanki wskazują na przetworzony
charakter żądanych informacji. Jak wynika z utartego orzecznictwa sądowo-administracyjnego,
informację publiczną przetworzoną stanowi informacja, na którą składa się pewna suma informacji
prostej, lecz ze względu na treść żądania, udostępnienie jej to nie tylko techniczne przeniesienie danych,
lecz konieczność przeprowadzenia odpowiednich analiz, obliczeń, zestawień, wyciągów, usuwania
danych chronionych prawem, które to zabiegi czynią takie informacje proste, informacją przetworzoną.
Informacja przetworzona to zatem informacja, którą podmiot zobowiązany na dzień złożenia wniosku
nie dysponuje (nie posiada gotowej informacji odpowiadającej żądaniu), w związku z czym jej
udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności połączonych z sięgnięciem do dokumentacji
źródłowej oraz zaangażowaniem do tych czynności określonych środków osobowych i finansowych
(wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 października 2017 r. sygn. akt
II SAB/Sz 90/17 - LEX nr 2382813). Charakterystyczny dla informacji przetworzonej jest proces
przetwarzania, w którym istotnym elementem jest włożenie wysiłku intelektualnego w przygotowanie
3
tej informacji. Ten wysiłek intelektualny ma prowadzić do uzyskania jakościowo nowej informacji
wobec materiału wyjściowego. Informacja przetworzona to taka informacja, która została przygotowana
„specjalnie” dla wnioskodawcy wedle wskazanych przez niego kryteriów, gdy podmiot zobowiązany
do udzielenia informacji nie dysponuje na dzień złożenia wniosku gotową informacją, a jej
udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności polegających na sięgnięciu np. do
dokumentacji źródłowej. Nie jest to zatem czynność mechaniczna sprowadzająca się do
automatycznego zestawiania lub usuwania danych, lecz poprzedzona musi być złożonymi działaniami
myślowymi (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 27 września 2017 r.
sygn. akt IV SA/Gl 424/17 - LEX nr 2395895; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie z dnia 28 lipca 2017 r. sygn. akt I OSK 1898/15 - LEX nr 2391770).
Jak wskazywane jest również w ugruntowanym orzecznictwie sądowo-administracyjnym dla
właściwego rozstrzygnięcia wniosku wymagającego przetworzenia informacji publicznej, podmiot
zobowiązany powinien wezwać wnioskodawcę do wykazania szczególnej istotności dla interesu
publicznego, by dokonywać wnioskowanego przetworzenia. Wnioskodawca domagający się udzielenia
informacji publicznej przetworzonej powinien wyjaśnić, w jaki sposób zamierza ją wykorzystać dla
ochrony szczególnie uzasadnionego interesu publicznego. Wnioskodawca powinien przede wszystkim
wykazać, że informacja, której się domaga, jest ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców i nie
dotyczy wyłącznie jego interesu. Brak jest podstaw do udzielenia informacji publicznej przetworzonej
podmiotowi, który nie zapewnia, że zostanie ona realnie wykorzystana w celu ochrony interesu
publicznego lub usprawnienia funkcjonowania organów państwa (za wyrok Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Gorzowie z dnia 10 sierpnia 2017 r., sygn. akt II SA/Go 451/17 - LEX nr
2345253). Uzyskanie informacji przetworzonej jest możliwe po wykazaniu przez wnioskodawcę -
wezwanego do wykazania powodów, dla których spełnienie jego żądania udzielenia informacji
publicznej będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego - szczególnej istotności dla interesu
publicznego udostępnienia żądanej informacji (art. 14 ust. 2 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 udip) (za:
wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 czerwca 2017 r., sygn. akt I OSK
2667/16 - LEX nr 2345741).
Należy przy tym zaznaczyć, że wnioskodawca nie precyzuje w jakim interesie wnioskuje
o żądane informacje publiczne. Wobec powyższego tut. organ nie ma wiedzy czemu miałyby służyć
żądane informacje i jak zostaną wykorzystane.
Mając na uwadze przedstawione uwarunkowania wzywam do wykazania w terminie 14 dni
od dnia otrzymania niniejszego wezwania, w jakim zakresie występuje szczególna istotność dla
interesu publicznego, by dokonać przetworzenia żądanych informacji publicznych. Jeżeli
w wyznaczonym terminie, podmiot żądający informacji nie wykaże, że udostępnienie informacji
publicznej w zakresie punktu 2 wniosku jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, tut. organ
działając w myśl art. 16 ust. 1 udip wyda decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
Otrzymują:
1. Adresat – doręczenie na adres poczty elektronicznej: sprawa-71321@fedrowanie.siecobywatelska.pl
2. aa
Regionalny Dyrektor
Ochrony Środowiska w Warszawie
Jacek Lolo
/podpisano elektronicznie/
4
Klauzula informacyjna w zakresie danych osobowych pochodzących od osób fizycznych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119
z 04.05.2016, str. 1, zwanego dalej „RODO”) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie informuje,
że:
1)
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
w Warszawie. Z Administratorem można kontaktować się za pomocą poczty tradycyjnej na adres
ul. H. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa, za pośrednictwem faxu pod numerem (22) 556-56 02,
lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: sekretariat@warszawa.rdos.gov.pl
2)
Kontakt z inspektorem ochrony danych w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie
następuje za pomocą adresu e-mail: abi@warszawa.rdos.gov.pl
3)
Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w celu realizacji zadań Administratora, na podstawie art. 6 ust. 1
lit. a RODO, tj. w oparciu o udzieloną zgodę.
4)
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska
w Warszawie innym odbiorcom:
− na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
− z uwagi na obowiązek prawny ciążący na Administratorze,
− o ile przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym,
− w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi danych osobowych;
5)
Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
6)
Podane przez Panią/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu
przetwarzania (w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa), do czasu
cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
7)
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia,
ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo
do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego
dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
8)
Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan,
iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;
9)
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem realizacji celów przetwarzania. Jest Pani/Pan
zobowiązana do ich podania, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości
realizacji celów przetwarzania;
10) Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.