1. Czy w szpitalu zatrudniono dietetyka/dietetyków? (chodzi o bezpośrednie zatrudnienie przez szpital, a nie przez firmę cateringową). Jeżeli tak, to wnosimy o udostępnienie zakresu jego/ich obowiązków.
Lekarz udziela świadczeń medycznych, rozumianych jako:
- Konsultacja ambulatoryjna na terenie CMC
Elementy przebiegu wizyty:
przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad obsługi pacjenta zgodnych z zasadami etyki lekarskiej,
zebranie wywiadu ogólnego,
przeprowadzenie badania fizykalnego,
poinformowanie pacjenta, w przystępny sposób, o rozpoznaniu (jeżeli było możliwe postawienie diagnozy), zaleceniach i ewentualnym rokowaniu,
w przypadku konieczności wystawienie skierowań na konieczne badania z zakresu diagnostyki obrazowej, funkcjonalnej czy laboratoryjnej
w miarę możliwości nie przekraczanie czasu przeznaczonego na wizytę,
w przypadku konieczności hospitalizacji lub operacji wystawienie pacjentowi skierowania do szpitala
w przypadku wystawienia skierowania na operację w trybie CITO, która odbędzie poza CMC zadbanie, aby pacjent miał zapewnioną opiekę lub transport do szpitala,
w przypadku odmowy przez pacjenta hospitalizacji, wzięcie od pacjenta pisemnego oświadczenia lub umieszczenie stosownego zapisu w karcie pacjenta.
Prowadzenie dokumentacji medycznej:
zgodnie z przepisami obowiązującego prawa
czytelne prowadzenie historii choroby z właściwym odnotowaniem daty wizyty, uzupełnienie informacji z wywiadu, badania fizykalnego, rozpoznanie,
zalecenia w tym: wystawianie recept, wpisanie do karty pacjenta, jakie leki zostały wypisane na receptach oraz dokładny sposób ich dawkowania, informacje o badaniach dodatkowych, ewentualnie plan dalszego leczenia, dokładne odnotowanie zabiegów,
wystawianie recept na refundowane leki i wyroby medyczne osobom uprawnionym do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na podstawie przepisów obowiązującego prawa
załączanie wyników badań lub ich opis w karcie pacjenta,
uzupełnienie danych do ZUS –numer statystyczny choroby, czas zwolnienia (od-do), konieczność uzyskania podpisu pacjenta w przypadku odmowy zwolnienia,
uzyskanie podpisu pacjenta w przypadku odmowy poddania się badaniom,
podpisanie się w karcie pacjenta pod konsultacją, z wpisaniem daty, podpisu i przystawieniem pieczątki.
Przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad obsługi pacjenta:
miły i uprzejmy stosunek do pacjenta,
przedstawianie możliwości leczenia i badań, które wykonuje spółka,
pełnienie dyżurów w stroju służbowym,
dbałość o własny schludny i estetyczny wygląd,
znajomość wyposażenia gabinetu,
zgłaszanie ewentualnych braków dotyczących sprzętu i środków medycznych pielęgniarce,
przestrzeganie zasad regulujących ruch pacjentów .
Czynności wynikające z wykonywania zabiegów:
wykonywanie zabiegów i czynności zgodnie ze specjalizacją,
zabiegi wykonywane w procesie leczenia muszą być opisane w książce zabiegów (operacji) oraz w historii choroby pacjenta (przebieg, wynik, zalecenia),
pacjent przed wykonaniem zabiegu musi być uprzedzony o możliwych powikłaniach i następstwach zabiegu,
pacjent musi wyrazić zgodę na piśmie na proponowany zabieg i sposób znieczulenia.
Znajomość zakresu wykonywanych usług dostępnych w Centrum Medycznym oraz zapewnienie, aby pacjenci byli kierowani na konsultacje i badania w ramach Centrum a nie na zewnątrz.
Znajomość zasad postępowania w sytuacji konieczności podjęcia akcji reanimacyjnej:
znajomość sprzętu i jego umiejscowienie,
osób, które należy poinformować.
Udział w szkoleniach wewnętrznych.
2. Ilu pacjentów przypada na jednego zatrudnionego dietetyka?
Ok. 20
3. Czy w szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady dietetyka? Jeżeli tak, to w jaki sposób informuje się o tym pacjentów?
Tak istnieje, informacje na ten temat dostępne są na stronie internetowej w zakładce medycyna żywienia lub na infolinii
4. Jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej przypadającej na 1 pacjenta szpitala?
Od 1000 – 2000 w zależności od Stany Pacjenta i wieku.
5. Czy szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej? Jeżeli tak, to czy w podpisanej umowie określono minimalną kwotę/procent przeznaczone na zakup składników użytych do przygotowania posiłków?
Tak, szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej. Umowa nie określa kwoty minimalnej przeznaczonej na zakup składników użytych do przygotowania posiłków.
6. Czy szpital posiada dokumentację regulującą jakość produktów używanych do przygotowania posiłków – chodzi o wartość odżywczą i kaloryczną posiłków oraz dopuszczalną ilości konserwantów, barwników, dodatków? Jeśli tak, wnosimy o jej udostępnienie.
Pacjenci żywieni są zgodnie z opracowanym jadłospisem zgodnym z Normami dla populacji polskiej. Zawiera on informacje na temat wartości odżywczej oraz występujących alergenów. Menu szpitalne realizowane jest z produktów świeżych lub mrożonych (warzywa i owoce poza sezonem, ryby). Z przygotowania posiłków wykluczone zostały dania gotowe, koncentraty spożywcze (z wyjątkiem koncentratu pomidorowego) lub dań typu instant. Firma cateringowa udostępnia informacje (etykiety) na temat wykorzystywanych produktów. Producenci żywności mają obowiązek informowania o każdym składniku produktu. Producenci nie informują o ilości konserwantów w swoich produktach, a jedynie o ich zawartości. Nie spotkaliśmy się z żadnym żywieniem zbiorowym, w tym szpitalach, aby procedury przygotowania posiłków zawierały informacje o dopuszczalnej ilości konserwantów, barwników, dodatków.
7. Czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
Posiłki kontrolowane są przez dietetyka (1-2 razy w tygodniu) oraz personel medyczny (codziennie).
8. Czy w szpitalu kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią ilość pokarmu? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
W naszym Szpitalu takie kontrole prowadzi Pielęgniarka odcinkowa, po posiłkach.
9. Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg zatrudnienia dietetyka?
Umowa nie określa wymogu zatrudnienia dietetyka, określa natomiast, że rodzaj diety dla Pacjenta ma być zaleceniem lekarza.
10. Czy w szpitalu istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących niewłaściwego żywienia bądź zatrucia? Czy wyznaczono osobę odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłoszenia ww. skarg?
W szpitalu obowiązuje ogólna procedura reklamacyjna. Pacjenci, którzy mają uwagi dotyczące np. jakości posiłków zazwyczaj zgłaszają je bezpośrednio do pielęgniarki na oddziale lub Koordynatora Opieki Szpitalnej, którzy przekazują je osobie odpowiedzialnej za przeprowadzenie procesu reklamacyjnego.
11. Prosimy o podanie liczba skarg dotyczących niewłaściwego żywienia /zatrucia w szpitalu zgłoszonych do szpitala w 2017 i 2018 roku.
Nie jesteśmy w stanie wskazać liczy skarg w tamtym okresie, ale szacuje, że było to ok. 20-30 Pacjentów. Należy podkreślić, że wskutek wprowadzonych zmian – tj. zatrudnienie nowego dietetyka, możliwość wyboru preferencji żywieniowych (dieta wegańska, wegetariańska, bezlaktozowa, bezglutenowa itp..) liczba skarg znacznie zmniejszyła się. W ostatnim czasie nie odnotowaliśmy żadnej skargi dotyczącej żywienia Pacjentów.
12. Czy w 2018 r. lekarze przechodzili jakiekolwiek szkolenie z zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu?
Nie
13. Prosimy o podanie liczby i rodzajów diet stosowanych przez szpital wraz ze wskazaniem źródeł ich opracowania (wiedza lekarza/wiedza dietetyka/publikacje naukowe/źródła internetowe/wewnętrzne regulacje szpitala).
Dieta podstawowa, dieta lekkostrawna, dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwoprzyswajalnych (dawniej dieta cukrzycowa) dieta bezglutenowa, dieta wegetariańska, dieta wegańska. Szpital uwzględnia również indywidualne preferencje dietetyczne pacjentów.
14. Jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić pacjentowi diety wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej), to w jaki sposób zapewnia wówczas posiłki pacjentowi?
Szpital z zapewnia wszystkie wskazane przez lekarza diety.
15. Czy na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańską lub wegańską?
Tak
16. Czy szpital zapewnia chorym doustne suplementy pokarmowe wspomagające powrót do zdrowia (np. wspomagające gojenie ran, dostarczające dodatkowe ilości białka)?
Nie, nie ma takiej potrzeby. Pobyty Pacjentów w naszym Szpitalu są krótkotrwałe 1-2 dniowe.