KS
SAP AP) Nadleśnictwo Lipinki
Żary, (16.10.2017 r.
Zn. spr.: ZG.0172.4.1.2017.BM
Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska Watchdog
Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Lipinki (dalej jako „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 w związku
z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska
(dalej jako „VWnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r.
o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
(do dnia złożenia wniosku),
2) informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno
w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy
odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem,
w zakresie w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
1 Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
o ©
Nadleśnictwo Lipinki
gejelsią grężby Leśnej da
a EM M Lasy Państwowe
Rarzeonkej Michalski zapraszamy»
Znak odpoń nej
gospoctarki leśnej
Nadleśnictwo Lipinki, ul. Budowlanych 21, 68-200 Żary
tel.: +48 68 362-62-58, fax: +48 68 362-62-54, e-mail: lipinkiQzielonagora.lasy.gov.pll www.lasy.gov.pl
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia
danych nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na
prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów
związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że
prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił
się o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
(do dnia złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno
w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy
odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem,
w zakresie w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 04.09.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13
ust. 2 u.d.i.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie
dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za
dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno
w latach 2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno —
osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy
odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły
drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym
pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie
bowiem z tym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to
nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek
z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im
prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich
z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22!
Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP
naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych
stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej
wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2 zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych
konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o."), do której
przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie
z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych,
organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek
organizacyjnych.” Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania
zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać
za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. W tym kontekście należy wskazać na
trafne stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25
kwietnia 2014 r., sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć,
że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia
danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach petniących funkcje
publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji w tym o warunkach
powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub
przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa." W analizowanej sprawie
konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani
osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie
zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie
podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych
konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia
również odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem
uzyskanym drewnem zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby
bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego
pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz
orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa
w świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji? (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął
niezbędne działania w celu zachowania ich poutności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem
sądów administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy
przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób
i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on
wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu
art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest
przedsiębiorcą”.
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14, utrzymanym
w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK 387/15.
* Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD 2011/3/58,
Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr 970063; Postanowienie Sądu
Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane
ozakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają
wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym
samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna przydzielonego
do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych wobec
poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje
zawarte w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków
sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji
umów, czy poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić
tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową
— w zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor
Generalny Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48
„Wykaz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. W załączniku nr 2 do
tego zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych
w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe
o nabywcach takie jak:
- przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
- warunki sprzedaży,
- formy zabezpieczenia umów,
- harmonogramy realizacji umów,
- poziom cen
- masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów."
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający
zpowołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami,
uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola
przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do
zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży
drewna nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są
konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie
uznając, że „[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem
z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony
i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym
Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących
zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla
PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż
odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych
przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również
nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy,
azatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na
obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści
zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje
zawarte w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji
tajemnicy przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to
informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz
jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania
mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa
(w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy
sprzedaży drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie
dostępny pod adresem internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co
umożliwia zapoznanie się z nim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków
umownych na jakich zbywany jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi
na tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGL LP nie rezygnuje
z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca
ochronę zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić
udostępnienia informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 17 ust. 1
u.d.i.p. wskazuję:
- podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają
ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
- podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst
jednolity z dnia 13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić
się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Lipinki o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia
doręczenia niniejszej decyzji.
PISMO WYSŁANE WYŁĄCZNIE W WERSJI ELEKTRONICZNEJ