RE: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Zdroje w sprawie Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #407 z Nadleśnictwo Zdroje
Dzień dobry, w odpowiedzi na Państwa wniosek przesyłam decyzję pana Nadleśniczego w tej sprawie.
Specjalista ds. informatyki
Tomasz Kocyła
{{ email }}<mailto:{{ email }}>
tel: 74 8683270
tel IP: 1307674
Nadleśnictwo Zdroje
57-330 Szczytna, ul. Krotka 5
From: [External] {{ email }}<mailto:{{ email }}> [mailto:{{ email }}]
Sent: Monday, December 14, 2020 9:48 PM
To: 1307 Biuro Nadleśnictwa Zdroje <{{ email }}<mailto:{{ email }}>>
Subject: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w NadleśnictwachSzanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl<http://www.siecobywatelska.pl>
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
--Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl<http://www.siecobywatelska.pl>
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
> W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-16 10:23:50.640919+00:00 z > adresu {{ email }}<mailto:{{ email }}>: > Szanowni Państwo, > Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski > zawarte w > Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym > > przez Nadleśnictwo Zdroje, w dniu 04.11.2020. 1. > Wnioskujemy o > przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich > trzech lat, gdy przedstawiciele > strony społecznej zgłaszali > postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia > gospodarki > leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku wnioskujemy o > > podanie: 1. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi > dotyczące prowadzenia > gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? > 2. zagadnień, których dotyczyły > postulaty, wnioski, bądź uwagi > zgłaszane przez stronę społeczną. 3. kanałów > komunikacji > Nadleśnictwa ze stroną społeczną 4. rezultatów zgłaszania > > postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w > szczególności > informacji, czy w wyniku zaangażowania strony > społecznej Nadleśnictwo > zmodyfikowało swoje plany prowadzenia > gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki > sposób. 5. > dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną. Zmuszeni > > jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, > gdyż w > obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne > udostępnienie rzeczowej informacji. > Dla przykładu, wskazujecie > Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą > wszelkich > przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o > > gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i > uwag”, które > definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie > sposób przyjąć – jak wynika > z Państwa wniosku - że każde > zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o > obowiązujące > przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia > > przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób > współuczestniczenia w > decyzjach o gospodarce leśnej”. > Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często > możliwości ocenić, jakie > intencje i cele przyświecają pytającemu lub > wnioskodawcy > (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z > > tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób > > współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Państwa > wniosek > obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są > albo nie mogą być przez > nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w > jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego > obowiązujące przepisy i > procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby > informacji > o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego > > zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje > każdego „udziału > w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej > osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy > szereg tego rodzaju spotkań ma > charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie > archiwizujemy, czy to w > formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o > nieokreślonym > statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, > > postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony > nadleśnictwa, lecz > bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub > inne treści (w tym w ogóle > niewłaściwie adresowane do > nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami > o wnioskach, > postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w > > nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci > petycji lub pism > składanych lub przychodzących do sekretariatu > pocztą tradycyjną, elektroniczną, > ewentualnie również pytań lub > komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie > społecznościowym > oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie > > jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej > warunkom > określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w > odniesieniu do nawet spełniających > warunek konkretności i > rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez > internautów > w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy > > zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich > autorzy i czy > mieszczą się w Państwa definicji „strony > społecznej” (tym bardziej, że mogą > posługiwać się anonimowymi > profilami). Wreszcie nawet udostępnienie > informacji, co do > których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia 6 września > 2001 > r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez > Państwa > wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i > przekształcenia, > wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem > pracy (vide: wyrok NSA z 7 > grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). > Dlatego w związku z: * ogromnym zakresem > czasowym i > przedmiotowym Państwa wniosku; * brakiem możliwości > > oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników > wyłącznie do > przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody > dla realizacji podstawowych > zadań nadleśnictwa i obowiązków jego > pracowników, a częściowo brakiem fizycznej > możliwości realizacji > tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych > archiwów w > sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii > > COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); * koniecznością > dodatkowej > pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych > w przypadku udostępniania > informacji odnośnie ich uwag, wniosków > i postulatów, w tym dokumentacji > korespondencji; * możliwą > koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo > dodatkowej osoby > lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu > > przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w > rozsądnym > czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność > przejrzenia i analizy > prywatnych wiadomości oraz komentarzy > internautów na profilu nadleśnictwa w > serwisie społecznościowych > za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na > żądanej liście > przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci > > publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w > sytuacji, gdy > nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia > takich informacji i > prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów > ukazujących się w ogólnodostępnych > mediach); informuję, że > informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może > być przez > nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 > > ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji > publicznej. Co więcej, > przekształcenie i przetworzenie > wnioskowanych informacji będzie wymagało, z > uwagi na okoliczności > wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych > > dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, > na > podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo > obliczy i przedstawi > te koszty i pobierze od Państwa jako > wnioskodawców opłatę w wysokości > odpowiadającej tym kosztom. W > związku z powyższym, w celu umożliwienia nam > prawidłowej > odpowiedzi, wzywam Państwa do: * uzupełnienia wniosku poprzez > > m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat” > wskazanie zakresu dat, > którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a > także doprecyzowanie pytań zawartych we > wniosku poprzez > skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji i > > możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście > może > gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną > możliwość, by to > robić); * wykazania, zgodnie z art. 3. ust. > 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 > września 2001 r. o dostępie do > informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób > uzyskanie tych > informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla > > interesu publicznego. Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować > w jakim > wydłużonym terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i > przetworzyć żądane > informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a > także wyliczyć, ile będzie > kosztowało przetworzenie tych danych i > poinformować Państwa o opłacie. 1. > Czy w najbliższych 12 > miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w > procesach > rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz > > prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to > jakie > zmiany są planowane? W przypadku konsultacji społecznych > przy tworzeniu planu > urządzania lasu lub prognozy oddziaływania > na środowisko, proces ten jest > opisany i wynika z przepisów > ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, > rozporządzenia > ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie > > szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, > uproszczonego > planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu > lasu, a także obowiązującej w > Lasach Państwowych Instrukcji > Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego > Lasów > Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest > stosowanie > wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich > zmian. Natomiast w przypadku > wszelkich innych „procesów > rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony > społecznej oraz > prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich > > rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo > uzależniony > jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie > zgłasza dana osoba lub > organizacja, w jakiej formie i jaką drogą > to czyni, jakiego sposób i formy > odpowiedzi lub innej reakcji > oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem > o planowaniu > przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają > > i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego > wnioskodawcy. > Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez > nas uwzględniony, gdyż pytanie > o zdarzenia przyszłe lub takie, > które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o > informację > publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z > 21 > grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10). Specjalista ds. > informatyki Tomasz > Kocyła > {{ email }}<m<mailto:{{ email }}%3cm> > ailto:{{ email }}> > tel: 74 8683270 tel IP: > 1307674 Nadleśnictwo Zdroje 57-330 Szczytna, ul. > Krotka 5