URZĄD GMINY RADOMIN
87-404 Radomin
pow. Golub-Dobrzyń
woj. kujawsko-pomorskie
Radomin, dnia 23 lipca 2018 r.
SE.1431.8.2018.
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-7216Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
WEZWANIE DO WYKAZANIA SZCZEGÓLNEJ
ISTOTNOŚCI DLA INTERESU PUBLICZNEGO
PRZETWORZENIA INFORMACJI PUBLICZNEJ
W związku z otrzymaniem w dniu 16.07.2018 r. wniosku o udostępnienie informacji
publicznej, po wnikliwej analizie jego treści stwierdzam, że zakres wnioskowanej informacji
w punkcie 6, tj. prosimy o informację o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły
sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017
i do dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku, obejmuje obowiązek przetworzenia,
o którym mowa w art. 3 ust. l pkt I ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1330). Biorąc pod uwagę powszechną opinię wyrażaną przez sądy
administracyjne dla właściwego rozstrzygnięcia wniosku wymagającego przetworzenia
informacji publicznej, podmiot zobowiązany powinien wezwać wnioskodawcę do wykazania
szczególnej istotności dla interesu publicznego, by dokonywać wnioskowanego
przetworzenia.
Wzywam do wykazania w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, w jakim
zakresie występuje szczególna istotność dla interesu publicznego, by dokonać
przetworzenia żądanych informacji publicznych. W razie braku odpowiedzi we
wskazanym terminie podmiot zobowiązany samodzielnie dokona oceny, czy w sprawie
zachodzi szczególna istotność dla interesu publicznego, by dokonać przetworzenia
wnioskowanych informacji publicznych.
Naczelny Sąd Administracyjny wyraził stanowisko, zgodnie z którym „wnioskodawca
żądający informacji publicznej przetworzonej, o której mowa w art. 3 ust. I pkt 1 u.d.i.p. dla
jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona ważna dla dużego kręgu
potencjalnych odbiorców ale również, że jej uzyskanie stwarza realną możliwość
wykorzystania uzyskanych danych dła poprawy funkcjonowania organów administracji
i lepszej ochrony interesu publicznego” (wyrok z dnia 10 stycznia 2014 r., I OSK 2111/13,
LEX nr 1477545).
W ocenie Urzędu Gminy Radomin złożony wniosek dotyczy informacji przetworzonej.
Informacja publiczna przetworzona nie posiada na gruncie obowiązującego prawa swojej
definicji legalnej, jednakże charakter informacji przetworzonej mogą mieć dane publiczne,
które co do zasady wymagają dokonania stosownych analiz, obliczeń, zestawień
statystycznych, ekspertyz, połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych
środków osobowych i finansowych organu, innych niż te wykorzystywane w bieżącej
działalności. Uzyskanie żądanych przez wnioskodawcę informacji wiązać się zatem musi
z potrzebą ich odpowiedniego przetworzenia, co nie zawsze należy utożsamiać
z wytworzeniem rodzajowo nowej informacji. Przetworzenie może bowiem polegać np. na
wydobyciu poszczególnych informacji cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów
dokumentów (które to zbiory mogą być prowadzone w sposób uniemożliwiający proste
udostępnienie gromadzonych w nich danych) i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby
wnioskodawcy. Tym samym również suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się
z ich pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść organ, czasochłonności, liczby
zaangażowanych pracowników — może być traktowana jako informacja przetworzona (zob.
wyrok NSA z dnia 5 marca 2015 r., I OSK 863/14).
Z poważanieri
BR
ójta
NI
i
mgr Ewęj Draweri
=FKRETARZ GMINY -
Otrzymują:
1. Adresat
2. A/a