1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? 401
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Tak
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak
3.a. Jeśli tak to jakie? 3, 2, 1
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Nie (ma funkcję wspmagającą przy ustalaniu oceny)
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Nie (funkcjonują oceny punktowe, religia- oceny cyfrowe)
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Nie
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Tak/Nie (nie dotyczy)
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Tak/Nie (nie dotyczy)
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Nie
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Tak/Nie (nie dotyczy)
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Tak
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
zachowywania stroju właściwego do miejsca, jakim jest szkoła;
uczniowie są zobowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgloszenia przez osobe uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Nie
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w okreslonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Nie
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
stopień celujący z danego przedmiotu otrzymuje uczeń, który:
w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu określone podstawą programową;
biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami i wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych;
proponuje rozwiązania nietypowe;
reprezentuje szkołę na terenie miasta, województwa, kraju w konkursach wiedzy
i umiejętności oraz zawodach sportowych;
posiada inne osiągnięcia i wyróżnienia;
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Nie
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Tak/Nie (nie dotyczy)
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica (nie dotyczy)
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt;
nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, dyktafonu, odtwarzacza MP, aparatu fotograficznego lub innego urządzenia jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie lub publikowanie treści obrażających inne osoby;
w trakcie zajęć edukacyjnych możliwe jest korzystanie z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego jedynie na wyraźne polecenie nauczyciela;
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? /Nie
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu.; SP5bytom/sp5Bytom/SkrytkaESP
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się k upują mundurek na własny koszt? Tak/Nie (nie dotyczy)
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka?(nie dotyczy)
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Tak/Nie (nie dotyczy)
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Tak/Nie (nie dotyczy)
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego?
usprawiedliwienie może mieć formę pisemną, ustną, sms – a, lub zostać dostarczone przez dziennik elektroniczny;
usprawiedliwienie wystawiają rodzice (prawni opiekunowie) dziecka;
usprawiedliwienie powinno być przedstawione do 7 dni po powrocie ucznia do szkoły;
rodzice powiadamiają szkołę o przewidywanej dłuższej nieobecności ucznia w szkole;
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Nie
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Nie ( w takiej sytuacji rodzic jest powiadamiany natychmiast i wzywany do szkoły)
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak (dowolna)
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców- nie
-Własnym koncie Rady -tak
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki- nie
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak przedstawia
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki. Dyrektor nie ma dostępu do dokumentów RR
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Nie
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu.( w załączeniu)
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Nie
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? Psycholog (zastępstwo)
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 10/20
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów. mgr psychologii
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 297
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 0
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 167
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Nie
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Nie
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Tak/Nie(nie dotyczy)
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak)
-Szatnia (Tak)
-Teren wokół szkoły (Tak- boisko)
- Inne (proszę wpisać jakie)
-Nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 43. Prawa ucznia.
Prawa ucznia wynikają z Konwencji o Prawach Dziecka.
Uczeń ma także prawo do:
zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
kształcenia się oraz wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
organizacji życia szkolnego, umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości;
korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce oraz znajomości kryteriów oceniania z zajęć edukacyjnych i zachowania;
bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych, pozaszkolnych i pozalekcyjnych;
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
spotkań trójstronnych uczeń – nauczyciel – rodzic, które mają wspierać ucznia w rozwiazywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych rozwijających ich zainteresowania
i uzdolnienia;
udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych w przypadku trudności
w nauce;
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, proponowanie zmian
i ulepszeń w życiu klasy i szkoły;
wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego;
składania wniosków i opinii za pośrednictwem samorządu uczniowskiego
we wszystkich sprawach szkoły, w tym sprawach dotyczących realizacji wymienionych powyżej podstawowych praw uczniów;
pomocy materialnej w uzasadnionych przypadkach.
59. Prosze o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
§ 45. Obowiązki ucznia.
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły
i stosownych regulaminach, a w szczególności:
zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;
wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności, uczęszczania na zajęcia wynikające
z planu zajęć, przybywania na nie punktualnie – w razie spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowiązany jest do przybycia do sali, w której się one odbywają;
przedstawienia usprawiedliwienia swojej nieobecności na zajęciach:
usprawiedliwienie może mieć formę pisemną, ustną, sms – a, lub zostać dostarczone przez dziennik elektroniczny;
usprawiedliwienie wystawiają rodzice (prawni opiekunowie) dziecka;
usprawiedliwienie powinno być przedstawione do 7 dni po powrocie ucznia do szkoły;
rodzice powiadamiają szkołę o przewidywanej dłuższej nieobecności ucznia w szkole;
właściwego i kulturalnego zachowania się w trakcie zajęć edukacyjnych:
zachowywać podczas lekcji należytą uwagę;
nie rozmawiać z innymi uczniami;
zabierać głos tylko po upoważnieniu go do tego przez nauczyciela;
systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych, odrabiania prac poleconych przez nauczyciela do wykonania w domu;
uczęszczania na wybrane przez siebie zajęcia pozalekcyjne;
postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności;
dbania o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie jej autorytetu;
godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią;
dbania o piękno mowy ojczystej;
okazywania szacunku nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący;
przestrzegania zasad współżycia społecznego;
dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów;
nieużywania narkotyków ani innych środków odurzających;
zachowywania stroju właściwego do miejsca, jakim jest szkoła;
uczniowie są zobowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły.
troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz
przestrzegania godzin przyjścia do szkoły i wyjścia z niej, do szkoły uczniowie przychodzą nie wcześniej niż 10 min przed zajęciami a opuszczają ją bezpośrednio po zajęciach, chyba, że uczeń jest zapisany do świetlicy szkolnej;
przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw międzylekcyjnych na terenie szkoły pod nadzorem nauczycieli, chyba że zajęcia odbywają się poza terenem szkoły.
przestrzegania zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych:
uczeń przynosi do szkoły telefon komórkowy lub inne urządzenie elektroniczne za zgodą rodzica, na własną odpowiedzialność;
szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zgubienie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów;
dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt;
nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, dyktafonu, odtwarzacza MP, aparatu fotograficznego lub innego urządzenia jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie lub publikowanie treści obrażających inne osoby;
w trakcie zajęć edukacyjnych możliwe jest korzystanie z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego jedynie na wyraźne polecenie nauczyciela;
Zasady ochrony wizerunku ucznia:
szkoła, uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego wizerunku i danych osobowych;
rodzic podczas pierwszego zebrania z wychowawcą klasy w danym roku szkolnym wyraża pisemną zgodę/nie wyraża pisemnej zgody na umieszczenie wizerunku ucznia i danych osobowych:
na stronie internetowej szkoły;
portalu społecznościowym;
c) na terenie szkoły;
d) na łamach prasy lokalnej;
e) na stronie internetowej miasta;
jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak: zdjęcie grupowe, zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana;
3. Uczeń realizuje obowiązek szkolny do ukończenia 18 roku życia. Po osiągnięciu pełnoletności może zostać skreślony przez dyrektora szkoły z listy uczniów.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
NAGRODY I KARY
§ 46. Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody.
Uczeń może otrzymać następujące nagrody:
pochwałę ustną wychowawcy wobec klasy;
pochwałą ustną wychowawcy na zebraniu rodziców;
pochwałę ustną dyrektora szkoły;
udział w poczcie sztandarowym;
dyplomy i nagrody rzeczowe;
list pochwalny do rodziców;
nagrodę dyrektora szkoły;
Podstawą do wyróżnienia ucznia mogą być:
szczególne osiągnięcia w nauce;
aktywny udział w życiu szkoły;
szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i konkursach sportowych;
wyjątkowe osiągnięcia i czyny przynoszące zaszczyt szkole.
Do każdej przyznanej nagrody rodzic może wnieść pisemnie zastrzeżenie
z uzasadnieniem do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od jej przyznania. Od nagrody przyznanej przez dyrektora szkoły przysługuje uczniowi prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego zastrzeżenia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od jej udzielenia. Dyrektor rozpatruje sprawę w terminie 7 dni, może posiłkować się opinią wybranych organów szkoły.
Szkoła ma obowiązek powiadomienia rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie.
§ 47. Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
Szkoła może stosować wobec uczniów kary za naruszenie podstawowych obowiązków.
Z wnioskami o zastosowanie kar mogą występować wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej i inni pracownicy szkoły.
Uczeń może ponieść następujące kary:
upomnienie ustne wychowawcy wobec klasy;
inną karę, uzgodnioną przez wychowawcę klasy z rodzicami ucznia, nie będącą w sprzeczności z zapisami statutu szkoły;
upomnienie ustne dyrektora szkoły;
pisemne upomnienie dyrektora szkoły i zobowiązanie ucznia do poprawy;
nagana dyrektora szkoły;
kara przeniesienia ucznia do równoległej klasy.
4. Kara wobec ucznia udzielana jest adekwatnie do przewinienia
Dyrektor szkoły może wystąpić na wniosek rady pedagogicznej do kuratora oświaty, o przeniesienie ucznia do innej szkoły, gdy:
zastosowanie kar z ust. 3 p. 1–6 nie wpłynęło na poprawę postępowania ucznia;
w rażący sposób uczeń naruszył normy społeczne;
zagraża otoczeniu (np.: demoralizacją, przemocą, niszczeniem mienia szkoły itp.);
Szkoła/wychowawca klasy ma obowiązek powiadomienia rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.
Od kar nałożonych przez wychowawcę uczniowi/jego rodzicom przysługuje prawo wniesienia uzasadnionego odwołania do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Dyrektor szkoły w terminie 7 dni rozpatruje odwołanie i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu.
Od kar nałożonych przez dyrektora szkoły przysługuje uczniowi/jego rodzicom prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 7 dni rozpatruje wniosek i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu, może przy tym zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz samorządu uczniowskiego.
§ 48. Środki wychowawcze przeciwdziałania demoralizacji nieletnich
i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych.
1. Wobec ucznia, który ukończył 10 lat i wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektor szkoły może, za zgodą rodziców albo opiekuna ucznia oraz nieletniego ucznia, zastosować środek oddziaływania wychowawczego w postaci:
1) pouczenia - polega ono na wskazaniu uczniowi niezgodności jego zachowania z normami i zasadami obowiązującymi w szkole ze wskazaniem odpowiednich zapisów zawartych w statucie szkoły,
2) ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie – wskazanie uczniowi nieprawidłowego zachowania oraz poinformowanie, że w przypadku ponownego niepożądanego zachowania zostaną podjęte dalej idące środki, z zawiadomieniem sądu rodzinnego o potrzebie wszczęcia postępowania o demoralizację nieletniego,
3) przeproszenia pokrzywdzonego - ma zastosowanie, gdy w wyniku zachowania ucznia jakaś osoba (uczeń, nauczyciel, inny pracownik szkoły) został pokrzywdzony,
4) przywrócenia stanu poprzedniego – oddziaływanie wychowawcze polegające na naprawieniu wyrządzonej szkody materialnej,
5) wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły, takich jak np.:
- przygotowanie gazetki klasowej,
- pomoc w sprzątaniu boiska szkolnego,
- wykonywanie drobnych prac porządkowych w określonej klasie (np. wycieranie kurzy, mycie stolików, zamiatanie podłogi),
- pomoc w bibliotece szkolnej.
2. Do zachowań postrzeganych jako przejawy demoralizacji należą:
1) posługiwanie się wulgarnym słownictwem,
2) stosowanie agresji, przemocy,
3) popełnianie aktów wandalizmu,
4) spożywanie alkoholu i innych substancji psychoaktywnych,
5) palenie tytoniu, w tym papierosów elektronicznych,
6) zbyt wczesne podejmowanie zachowań seksualnych,
7) przynależność do grup o charakterze przestępczym
3. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły.