ODPOWIEDŹ NA UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ OD SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 30 IM. STEFANII SEMPOŁOWSKIEJ W SOSNOWCU
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? - 140
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Nie
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Nie
3.a. Jeśli tak to jakie?- nie dotyczy
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej z ocen bieżących? Tak
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Nie
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Nie
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Nie
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Nie
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Nie
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Nie
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? tak
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”. Opisane w obowiązkach ucznia pkt 59.
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Tak
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Termin poprawy oceny bieżącej jest wyznaczany przez nauczyciela uczącego ( przyjmujemy 2 tygodnie)
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu
„Ogólne kryteria wymagań edukacyjnych-- uczeń posiada wiedzę i umiejętności znacznie
wykraczające poza wymagania programowe nauczania dla danego oddziału,
poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności znacznie wykracza poza standardy
edukacyjne dla danego etapu edukacyjnego.
Oczekiwane efekty – osiągnięcia ucznia-- uczeń posiada wiadomości i umiejętności, które są
efektem jego samodzielnej pracy i wynikają z jego indywidualnych predyspozycji i
zainteresowań, uczeń posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu programu nauczania przedmiotu, uczeń osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych, olimpiadach”.
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Nie
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Nie
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
nie dotyczy
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
Uczeń nie może używać telefonu komórkowego na lekcji. Telefon ma być schowany i wyciszony. Natomiast na przerwie uczeń może używać telefon.
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. /4453922797/SkrytkaESP
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? Nie dotyczy
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Nie
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Nie
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego? Tak, nieobecność ucznia jest usprawiedliwiana przez rodzica/opiekuna prawnego z podaniem przyczyny lub przez lekarza
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? tak
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak, ale rodzic sam decyduje ile deklaruje.
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców- nie
-Własnym koncie Rady- tak
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki- nie
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki. Skan w załączeniu
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Nie
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu .
Załącznik nr 1
do Uchwały 1/2023/2024
Rady Rodziców
w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 30 w Sosnowcu
REGULAMIN RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 30 w Sosnowcu
Podstawa prawna:
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. ustawa – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023.poz.900) - art. 84 ust. 1-2.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 2
1. Terenem działania Rady Rodziców jest Szkoła Podstawowa Specjalna nr 30 w Sosnowcu.
2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
3. Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole, reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły.
Rozdział II
Cele Rady Rodziców
§ 3
1. Celem Rady jest organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
2. Organizowanie różnych form aktywności rodziców, wspomagających proces nauczania, rewalidacji, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
3. Przekazywanie dyrektorowi szkoły, nauczycielom, uczniom i władzom oświatowym opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo- wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.
Rozdział III
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 4
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 5
1. Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw podręczników.
2. Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana w tym zestawie nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego, przez co najmniej trzy lata szkolne.
§ 6
1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, skierowane do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, realizowane przez nauczycieli.
2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3. Program wychowawczo-profilaktyczny ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 7
1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
2. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
§ 8
1. Rada Rodziców może wyrazić pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego, a zgodnie z przepisami prawa wyraża opinię o pracy nauczyciela podczas dokonywania oceny pracy nauczyciela.
2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego lub ocenie pracy.
3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego ani procedury oceny pracy.
§ 9
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz działalności innowacyjnej.
§ 10
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 11
Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w czasie których odbywają się w szkole zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz innych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 12
Rada Rodziców deleguje swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora oraz do zespołu oceniającego w sytuacji odwołania się nauczyciela od oceny pracy.
§ 13
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych.
§ 14
1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym roku szkolnym.
2. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału ( w przypadku klas autystycznych liczba może być mniejsza).
3. W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
4. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
5. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
6. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
7. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania.
8. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół.
9. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§ 15
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
1. Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
2. Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
3. Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
4. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
5. Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur;
2) przeprowadzenie głosowania;
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
6. Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
7. Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
8. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
Rozdział V
Struktura Rady Rodziców
§ 16
1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
2. Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
1) przewodniczący;
2) zastępcy przewodniczącego;
3) skarbnik.;
4) sekretarz;
5) członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
3. Kadencja Prezydium trwa rok.
4. W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
5. Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział VI
Zasady działania Rady Rodziców
§ 17
1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera i prowadzi dyrektor szkoły.
3. Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad oddziałowych lub dyrektora szkoły.
4. Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady ,upoważniony przez niego członek Rady Rodziców lub dyrektor szkoły.
5. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
6. W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział dyrektor szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.
7. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 18
1. Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
3. Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
4. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
5. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§ 19
1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania;
2) listę osób obecnych podczas zebrania;
3) zatwierdzony porządek zebrania;
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania;
5) przebieg obrad;
6) streszczenie wystąpień oraz wnioski;
7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników;
8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 20
1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
2. Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców i jej Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego.
3. Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
4. Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do wysokości 70% ustalonych wartości.
5. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 21
Regulamin został sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden znajduje się w dokumentacji Rady Rodziców, w sekretariacie, drugi w bibliotece.
Traci moc Regulamin Rady Rodziców z 20.09.2018r.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 21.09. 2023r.
Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez zebranie Rady Rodziców w drodze uchwały zmieniającej.
…………………………………………
Przewodniczący Rady Rodziców
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest?
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 20/20
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów. Kwalifikacje pełne- UŚ – psychologia z pp + oligofrenopedagogika
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 133
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 7
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 49
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Nie
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Tak- łąka kwietna, ogród sensoryczny.
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Nie
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie dotyczy
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak)
-Szatnia (Tak)
-Teren wokół szkoły (Tak)
- Inne (wejście do szkoły)
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
„1 .Prawa ucznia wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka:
1) uczeń ma prawo do znajomości swoich praw;
2) uczeń ma prawo do równego traktowania wobec prawa;
3) uczeń ma prawo do informacji, czyli do:
a) znajomości programów nauczania, zasad oceniania, jawności ocen,
b) otrzymywania informacji z rożnych źródeł wyrażających różne koncepcje filozoficzne i różny światopogląd bez cenzury (z wyjątkiem koniecznych ograniczeń ze względu na wiek czy zdolności percepcyjne),
c) otrzymywania informacji dotyczących ucznia o podejmowanych w jego sprawie decyzjach (przeniesieniu do innej klasy, o ocenach, w tym o ocenie z zachowania, o skutkach decyzji jego dotyczących, karach, nagrodach i innych),
d) dostępu do informacji na temat życia szkolnego (o odbywających się imprezach szkolnych, zajęciach pozalekcyjnych),
4) uczeń ma prawo do nauki, czyli:
a) zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów,
b) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
c) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,
d) powiadamiania go o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości,
e) pobierania bezpłatnego nauczania, korzystania w szkole z zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu dydaktycznego, wychowawczego i opieki, z uwzględnieniem jego wieku i rozwoju psychicznego;
f) dostosowania dla niego wymagań edukacyjnych do jego indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych – zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
g) nauczania w kierunku jak najpełniejszego rozwoju osobowości, talentów, zdolności umysłowych i fizycznych, rozwijania szacunku do pracy człowieka, szacunku do rodziców, tożsamości kulturowej i języka,
h) korzystania z pomocy w przypadku trudności w opanowaniu wiedzy i umiejętności,
i) rozwijania uzdolnień w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
j) pełnej informacji na temat wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania, sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, warunków trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; warunków i sposobu oraz kryteriów oceniania zachowania oraz warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
k) obiektywnej jawnej i motywującej oceny zachowania i za postępy w nauce,
l) bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
ł) przygotowania do życia w nowoczesnym społeczeństwie,
m) uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych pozaszkolnych i imprezach organizowanych przez szkołę,
n) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
o) szczególnie życzliwego i troskliwego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym, opiekuńczym, rewalidacyjnym,
p) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i ferii (na czas ich trwania nie zadaje się praz domowych),
5) uczeń ma prawo do swobody/wolności wypowiedzi, czyli do:
a) możliwości wypowiadania się zgodnie z własnym światopoglądem,
b) możliwości wypowiadania opinii na temat spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu,
c) możliwości wyrażania opinii, przedstawiania stanowiska we własnej sprawie (np. w sytuacji konfliktu),
d) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową działającą na terenie szkoły,
6) uczeń ma prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania, to znaczy:
a) do uzewnętrzniania przekonań religijnych i światopoglądowych,
b) do równego traktowania niezależnie od wyznawanej religii i światopoglądu,
c) do tolerancji wobec mniejszości religijnej, kulturowej i etnicznej,
7) uczeń ma prawo do wolności od poniżającego traktowania, co oznacza:
a) zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (gwarancja nietykalności cielesnej),
b) poszanowanie godności ucznia (zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej),
8) uczeń i jego rodzice/ prawni opiekunowie mają prawo dochodzenia należnych dziecku praw:
a) odwoływania się od decyzji nauczyciela do Dyrektora szkoły, który zobowiązany jest w ciągu 14 dni rozpatrzyć odwołanie i o swojej decyzji powiadomić pisemnie ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów,
b) odwoływania się od decyzji Dyrektora do organu prowadzącego lub nadzorującego w zależności od rodzaju sprawy; w przypadku negatywnego rozpatrzenia skargi przysługuje prawo zwrócenia się o pomoc do organu prowadzącego szkołę, organu nadzorującego szkołę lub Rzecznika Praw Dziecka,
c) odwoływania od wymierzonej kary, według zasad zawartych w Statucie szkoły.
5. Uprawnienia ucznia wynikające z prawa oświatowego:
1) może zdawać egzamin poprawkowy zgodnie z przyjętymi przepisami;
2) może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z przyjętymi przepisami;
3) ma prawo odwołania się od oceny z zachowania do Rady Pedagogicznej na 5 dni przed zatwierdzającym posiedzeniem okresowym lub końcoworocznym;
4) na terenie szkoły nie ma obowiązku noszenia jednolitego stroju uczniowskiego;
5) może korzystać z poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego i zawodowego;
6) może wpływać na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
6. Uprawnienia ucznia wynikające z wewnątrzszkolnych umów i zarządzeń Dyrektora:
1) uzyskanie informacji na początku roku szkolnego o formach sprawdzania jego osiągnięć;
2) możliwość skorzystania z kontaktu telefonicznego z rodzicami (prawnymi opiekunami) w ważnych sprawach;
3) dobrowolny wybór kół zainteresowań i organizacji działających na terenie szkoły.
7. Uczniowie klas VII-VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mogą uczestniczyć w realizacji projektu edukacyjnego:
1) projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod,
2) zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub wykraczać poza te treści,
3) projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
a) wybranie tematu projektu edukacyjnego,
b) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,
c) wykonanie zaplanowanych działań,
d) przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego,
4) szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną,
5) procedurę realizacji projektu określa Regulamin realizacji projektów edukacyjnych w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 30 im. S. Sempołowskiej w Sosnowcu,
6) kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego,
7) wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego,
8) Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego:
a) usprawiedliwiona nieobecność ucznia,
b) nauczanie indywidualne,
c) realizacja obowiązku szkolnego poza szkołą,
d) inne przypadki uniemożliwiające realizację projektu przez ucznia;
8. W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej, wprowadza się:
1) zakaz przebywania na terenie szkoły osób obcych, nie będących najbliższą rodziną uczniów;
2) zakaz wychodzenia uczniów w czasie pobytu w szkole poza teren budynku i posesji szkoły;
3) zakaz przynoszenia przez uczniów przedmiotów nie będących wyposażeniem szkolnym, a mogących zagrażać bezpieczeństwu i spokojowi innych; przedmioty te będą zabierane i zwracane wyłącznie rodzicom uczniów;
4) dyżury nauczycieli;
5) obowiązek zamykania drzwi wejściowych do szkoły w czasie trwania zajęć i przerw lekcyjnych;
6) przy organizowaniu zajęć, imprez i wycieczek poza teren szkoły odpowiednią liczbę opiekunów; sposób organizowania opieki oraz program ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia uczniów, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać (wielkość grupy oraz liczba opiekunów zgodna z właściwymi przepisami regulującymi organizację wycieczek i wyjść), osobą odpowiedzialną za uczniów jest zawsze nauczyciel.
9. Członkowie Samorządu Uczniowskiego i Samorządu Klasowego, występujący w obronie praw uczniowskich, mają zagwarantowaną pomoc i opiekę ze strony opiekuna Samorządu Uczniowskiego, Dyrekcji szkoły i Rady Rodziców.
10. W przypadku łamania praw ucznia, uczeń i jego rodzice/ opiekunowie prawni mogą złożyć w tej sprawie skargę do:
1) wychowawcy klasy;
2) Dyrektora szkoły.
11. Skarga powinna być złożona na piśmie i powinna zawierać uzasadnienie.
12. Wycofanie skargi powoduje wstrzymanie biegu rozpatrywania skargi.
13. Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu w ciągu 14 dni od daty jej złożenia i jest zobowiązany formie pisemnej powiadomić o swojej decyzji zainteresowane osoby.
14. W przypadku niezadowalającej decyzji rozstrzygnięcia skargi, uczniowi i jego rodzicom/ prawnym opiekunom przysługuje prawo odwołania się do organu prowadzącego szkołę, organu nadzorującego szkołę lub Rzecznika Praw Dziecka”.
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
„1.Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie szkoły;
2) przestrzegać regulaminów szkolnych, klas, pracowni;
3) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych, rewalidacyjnych, rzetelnie pracować nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności, systematycznie przygotowywać się do zajęć oraz właściwie zachować się w ich trakcie, rozwijać swoje umiejętności;
4) regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się;
5) uzupełniać braki wynikających z nieobecności w szkole;
6) usprawiedliwiać nieobecności niezwłocznie po powrocie do szkoły, w formie określonej przez Dyrektora szkoły; nieobecność na zajęciach lekcyjnych z powodu reprezentowania szkoły (konkursy przedmiotowe, zawody, itp.) jest traktowana jako obecność.
7) szanować symbole , historię i tradycje narodowe;
8) poznawać, szanować i chronić przyrodę ojczystą;
9) godnie reprezentować szkołę na zewnątrz, dbać o jej honor;
10) szanować i dbać o mienie szkoły;
11) dbać o życie i zdrowie swoje i innych;
12) rozwijać osobowość, własne zdolności i zainteresowania;
13) przestrzegać zasady bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw i zabaw;
14) przestrzegać zasady higieny osobistej i dbać o schludny wygląd;
15) przestrzegać zasady kultury współżycia społecznego, a szczególnie:
a) okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
b) przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności,
c) reagować na zło i krzywdę zauważoną w szkole i poza nią,
d) szanować wolność, godność, przekonania i poglądy drugiego człowieka;
16) dbać o wygląd oraz nosić odpowiedni strój ustalony przez dyrektora szkoły:
a) strój galowy – przez strój galowy należy rozumieć:
dla dziewcząt – ciemna spódnica lub spodnie, biała bluzka,
dla chłopców – ciemne spodnie, koszula biała lub w innym stosownym kolorze,
b) ubiór codzienny – skromny, w stosownych i stonowanych kolorach:
dla dziewcząt – bluzki zakrywające ramiona, biust, pępek, spódnice nie krótsze niż do połowy uda; biżuteria – mała, subtelna;
dla chłopców – strój bez noszenia na głowie czapek z daszkiem i kapturów;
17) przestrzegać zakaz dotyczący opuszczania terenu szkoły w czasie przeznaczonym dla danej klasy na zajęcia dydaktyczne i podczas przerw między tymi zajęciami oraz w czasie oczekiwania na przyjazd szkolnego autobusu;
18) dostosowywać się do organizacji nauki w szkole – punktualnego stawiania się na zajęciach lekcyjnych, przebywania podczas przerw międzylekcyjnych wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych;
19) podporządkowywać się podczas zajęć lekcyjnych, imprez, uroczystości szkolnych, przerw poleceniom nauczycieli, opiekunów lub innych pracowników szkoły;
20) nie spożywać w czasie lekcji posiłków.
2. Ucznia obowiązuje zakaz filmowania i nagrywania koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Zakaz ten dotyczy wszelkich zajęć organizowanych w szkole oraz zajęć pozaszkolnych, wyjazdów i innych form wypoczynku organizowanych przez szkołę.
3. Za zniszczone mienie szkoły odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice/ opiekunowie prawni ucznia. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są osobiście naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia”.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
„4. Wobec uczniów nie stosujących się do określonych wyżej obowiązków stosowane mogą być następujące kary:
1) upomnienie przez wychowawcę przy całej klasie;
2) upomnienie przez wychowawcę w obecności rodziców;
3) upomnienie ustne przez Dyrektora szkoły na apelu porządkowym;
4) udzielenie nagany przez Dyrektora szkoły z pisemnym poinformowaniem rodziców/ opiekunów prawnych ucznia;
5) odsunięcie od udziału w zajęciach pozalekcyjnych i imprezach klasowych lub szkolnych;
6) zawieszenie praw do udziału w reprezentacji szkoły na zewnątrz;
7) przeniesienie ucznia na wniosek Dyrektora szkoły przez Kuratora Oświaty do innej szkoły w przypadku:
a) kiedy uczeń swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia innych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
b) ma demoralizujący wpływ na innych (poprzez narkotyki, alkohol i inne używki, paserstwo, wymuszanie, wyłudzanie itp.),
c) dopuszcza się chuligańskich czynów, rozbojów lub kradzieży,
d) innych ciężkich naruszeń norm współżycia społecznego, przejawianych również w cyberprzestrzeni,
e) wszelkie działania naprawcze zastosowane wobec tego ucznia i jego rodziny, wielokrotnie podejmowane, udokumentowane nie przynoszą poprawy w obszarze zagrożeń dla zdrowia i życia.
2. W przypadku stwierdzenia zachowań agresywnych oraz demoralizacji szkoła ma obowiązek:
1) wnioskować do sądu o rozpatrzenie sytuacji wychowawczo – opiekuńczej ucznia i przydzielenie uczniowi Kuratora Sądowego lub umieszczenie go w Zakładzie Wychowawczym lub Ośrodku Szkolno – Wychowawczym,
2) zgłosić zachowania przestępcze na policję lub powiadomić sąd rodzinny.
3. Rodzaj stosowania kary zależy od wagi wykroczenia, jego powtarzalności, oddziaływania na innych. Kary określone mogą być stosowane na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej, zgodnie z prawem oświatowym.
4. Przy nakładaniu kary należy brać pod uwagę:
1) rodzaj popełnionego przewinienia;
2) skutki społeczne przewinienia;
3) dotychczasowe zachowanie ucznia;
4) intencje ucznia;
5) wiek ucznia;
6) poziom rozwoju psychofizycznego ucznia.
5. Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
6. Szkoła ma obowiązek informować rodziców/ opiekunów prawnych ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
7. Uczeń i jego rodzice/ opiekunowie prawni mają prawo do odwołania się od kary z zachowaniem procedury odwoławczej:
1) wychowawca lub opiekun samorządu uczniowskiego;
2) Dyrektor szkoły;
3) organ prowadzący szkołę;
4) organ nadzorujący szkołę;
5) Rzecznik Praw Dziecka;
8. Uczeń i jego rodzice dysponują następującym trybem odwołania od kary statutowej:
1) od upomnienia/nagany wychowawcy wręczonej uczniowi na piśmie, upomniany lub jego rodzic/ opiekun prawny może odwołać się do Dyrektora szkoły w terminie 3 dni roboczych od wręczenia tego upomnienia/nagany;
2) Dyrektor udziela odpowiedzi na piśmie w drodze decyzji w ciągu 3 dni od wpłynięcia odwołania;
3) odwołanie składa się w sekretariacie szkoły;
4) decyzja Dyrektora jest ostateczna;
5) od nagany Dyrektora wręczonej uczniowi na piśmie upomniany lub jego rodzic/ prawny opiekun może odwołać się do Rady Pedagogicznej szkoły w terminie 3 dni roboczych od wręczenia uczniowi nagany:
6) Rada Pedagogiczna podejmuję uchwałę w tej sprawie w ciągu 7 dni od dnia wpłynięcia odwołania;
7) uchwała Rady Pedagogicznej szkoły w tej kwestii jest ostateczna”.