POLSKI ZWIĄZEK ŁOWIECKI .
ZARZĄD OKRĘGOWY W NOWYM SĄCZ
33-300 Nowy Sącz, ul. Kusocińskiego 47, tel. 18 449-04-10,
E-mail: z0.nowysacz/ajpzlow.pl
Konto: Łącki Bank Spółdzielczy 43 8805 0009 0036 9413 2000 0010
Nip: 526-030-04-63 Regon: 00074227900246
Nowy Sącz, dnia 08.04.2024r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
za pośrednictwem poczty e-mail:
sprawa-69886Q0fedrowanie-siecobywatelska.pl
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
(sprawa 69886) z dnia 27.03.2024 r. (data wpływu na adres e-mail zo.nowysaczwpzlow.pl —
27.03.2024 godz. 14:12) o udzielenie informacji publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz.
902) Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Nowym Sączu odmawia
udostępnienia:
1.Sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat);
2.Uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 — 25.03.2024;
3.Informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał darowizn
finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich podmiotów, jakie były
kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie prawnej zostały one przekazane;
4.Zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone zostały w
art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity:
Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego Związku Łowieckiego (dalej zwany
PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. I pkt 5
ustawy o dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania informacji
publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym
podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania
publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb
Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo
zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i
konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. | ust. I ustawy zdefiniowano informację
publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do
informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych ustaw
określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (tekst
jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób
fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie
zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności populacji zwierząt
łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady gospodarki
finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej Polskiego
Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom administracji. W
konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego
funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy Prawo
łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por: wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. akt I OSK
1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14). Tylko te bowiem kwestie
ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie publicznej, co oznacza, że pozostałą materię
a conirario uznać należy za dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. I
ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP, wskazującym, że
"obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz
osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o
działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz
jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób i
jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne oraz
samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od
wskazanych w art. 4 ust. I pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów można
żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę informacyjną
tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5
sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i
—3 —
parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego,
w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego prawa,
zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych;
11a) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie rozprzestrzenianiu się
chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust. 1 i 2
ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest
finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn
oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego
Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych i
nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy tym mienie Polskiego Związku
Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej, gdyż
nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych w przepisach
prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treŚci art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej może Pan/Pani w
terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do Zarządu Głównego Polskiego
Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Łowczy Okręgowy