Polski Związek Łowiecki
Zarząd Okręgowy w Krośnie
38-400 Krosno ul. Ordynacka 4 NIP 526-030-04-63 tel. 13 43 204 45
email: zo.ktosnoQpzlow.pl
Konto: Bank ING BS o/Krosno 56 1050 1458 1000 0023 0146 7664
—
L.dz. 262 /2024 Krosno, dnia 09.04.2024r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
za pośrednictwem poczty e-mail:
sprawa-69863Qfedrowanie-siecobywatelska.pl
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska (sprawa
69863) z dnia 27.03.2024 r. (data wpływu na adres e-mail zo.krosnoQpzlow.pl — 27.03.2024
godz. 14:12) o udzielenie informacji publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd
Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Krośnie odmawia udostępnienia:
l.Sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat);
2.Uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 — 25.03.2024;
3.Informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał darowizn
finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich podmiotów, jakie były
kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie prawnej zostały one przekazane;
4.Zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata gospodarcze
2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone zostały w art.
4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz. U.
z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego Związku Łowieckiego (dalej zwany PZŁ)
zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. I pkt 5 ustawy o
dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są
władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym podmioty
reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub
dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki
samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję
dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. I ustawy zdefiniowano informację
publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do
informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych ustaw
określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (tekst
jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób
fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie
zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności populacji zwierząt
łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady gospodarki
finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej Połskiego
Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom administracji. W
konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego
funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy Prawo
łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por: wyroki NSA z dnia Ś lipca 2015 r., sygn. akt I OSK
1514/14 i 7 października 2015 r, sygn. akt I OSK 1974/14). Tylko te bowiem kwestie
ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie publicznej, co oznacza, że pozostałą materię
a contrario uznać należy za dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. l
ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. I Konstytucji RP, wskazującym, że
"obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz
osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o
działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz
jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób i
jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne oraz
samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od
wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów można
żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę informacyjną
tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5
sierpnia 2016 r, sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i
parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego,
w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego prawa,
zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych;
11a) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie rozprzestrzenianiu się
chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust. 1i 2
ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest
finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn
oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego
Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych i
nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy tym mienie Polskiego Związku
Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej, gdyż
nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych w przepisach
prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej może Pan/Pani w
terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do Zarządu Głównego Polskiego
Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
NŻ Y OGRĘG
BĘ, P ots YA
CK tł
ad... zoccaooseo zoo ooo e.a.ze
Łowczy Okręgowy