Suwałki, dnia 10.04.2024 r.
sprawa-69899@fedrowanie.siecobywatelska.pl
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek z dnia 27.03.2024 r. o udzielenie informacji
publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd
Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Suwałkach odmawia udostępnienia:
1. sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata
gospodarcze 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5
ostatnich lat);
2. uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 –
25.03.2024;
3. informacji czy w okresie 01.01.2020 – 25.03.2024 Zarząd Okręgowy
dokonywał darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych – jeśli
tak, to jakich podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i
na jakiej podstawie prawnej zostały one przekazane;
4. zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r.,
za lata gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone
zostały w art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do
Polskiego Związku Łowieckiego (dalej zwany PZŁ) zastosowanie znajduje zapis
ust. 1 pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie
do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej
są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym
podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które
wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby
prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub
samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w
rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej
stanowi, że udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. 1
ustawy zdefiniowano informację publiczną jako każdą informację o sprawach
publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej
zastrzega zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych ustaw
określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących
informacjami publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r.
Prawo łowieckie (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski
Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, które
prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie zwierzyny oraz
działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności populacji
zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące
zasady gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do
gospodarki finansowej Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia
wniosek, że nie można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia
się organom administracji. W konsekwencji nie każda informacja będąca w
dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego funkcjonowania będzie informacją
publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy Prawo łowieckie, lecz
tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r.,
sygn. akt I OSK 1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14).
Tylko te bowiem kwestie ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie
publicznej, co oznacza, że pozostałą materię a contrario uznać należy za
dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o
dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP,
wskazującym, że "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności
organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to
obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu
gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek
organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej
i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o
działalności osób i jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby
pełniące funkcje publiczne oraz samorządy gospodarcze i zawodowe -
przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od wskazanych w art. 4
ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów można
żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej
czy gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę
informacyjną tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny
(patrz: wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym
określił ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do
zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i
samorządową, jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego
Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w
ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji
zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej
łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji
populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku
Łowieckiego prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa
myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o
tematyce łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania
zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków
łowczych;
11a) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie
rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw
środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść
art. 35 ust. 1 i 2 ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność
Polskiego Związku Łowieckiego jest finansowana z funduszy własnych,
wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn oraz dochodów z
działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego
Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich
celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
Przy tym mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega
podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji
publicznej, gdyż nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań
publicznych wskazanych w przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem
publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji
publicznej może Pan/Pani w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma
wystąpić do Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o ponowne
rozpatrzenie sprawy.
Z upoważnienia
………………………………..