L.dz. 493 YZO/2024 Żołędowo, dnia 04.04.2024 r.
a
2
Pzt
POLSKI ZWIĄZEK ŁOWIECKI
Polish Hunting Association Association des Chasseurs Polonais
Polski Związek Łowiecki
ZARZĄD OKRĘGOWY Stowarzyszenie
uł. Eska 36 Sieć Obywatelska Watchdog Polska
86,02 OAEDAAJ O ul. Ursynowska 22/2
e-mail: zo.bydgoszcz © pzlow.pl 02-605 Warszawa
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek Pana/Pani z dnia 27 marca 2024r. o udzielenie
informacji publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd Okręgowy
Polskiego Związku Łowieckiego w Bydgoszczy odmawia udostępnienia:
1.
sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata
gospodarcze 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5
ostatnich lat);
uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 —
25.03.2024;
informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy
dokonywał darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to
jakich podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie
prawnej zostały one przekazane;
„_. zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za
lata gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone zostały w art.
4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity:
Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego Związku Łowieckiego (dalej
zwany PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust.
1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania
informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania
publiczne, w tym podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne,
które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby
prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu
gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów
o ochronie konkurencji i konsumentów.
86-021 Żołędowo; ul. Koronowska 36 tel: 52 340-06-52,
NIP 526-030-04-63 mail: zo.bydgoszcz©pziow.pl, |.kowal©pzlow.pl
Millenium BiG Bank S.A. II/O Bydgoszcz 36-11602202-0000-0000-60875610
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. 1 ustawy zdefiniowano
informację publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2
ustawy o dostępie do informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie
naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do
informacji będących informacjami publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie
(tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem
osób fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i
pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację
liczebności populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady
gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki
finansowej Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom
administracji. W konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź
odnosząca się do jego funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą
udostępnieniu w trybie ustawy Prawo łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do
wykonywania zadań publicznych lub gospodarowania mieniem publicznym (por.
wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. akt I OSK 1514/14 i 7 paździemika 2015 r.,
sygn. akt | OSK 1974/14). Tylko te bowiem kwestie ustawodawca traktuje jako
informacje o sprawie publicznej, co oznacza, że pozostałą materię a contrario uznać
należy za dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o
dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP, wskazującym, że
"obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy
publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również
uzyskiwanie informacjj o działalności organów samorządu gospodarczego i
zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w
jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym
lub majątkiem Skarbu Państwa”.
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób i
jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne
oraz samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie
zatem, że od wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji
publicznej podmiotów można żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania
zadań władzy publicznej czy gospodarowania mieniem publicznym - byłoby
nadmierną ingerencją w sferę informacyjną tych podmiotów, wykraczającą poza
standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK
702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ
należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
i parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska
przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt
dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i
osobniczej zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego
prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa
myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków
łowczych;
11a) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie
rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw
środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust. 1 i 2
ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku Łowieckiego
jest finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i
darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności
gospodarczej Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie
realizacji ich celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między
członków. Przy tym mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie
podlega podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej, gdyż
nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych w
przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej może
Pan/Pani w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do Zarządu
Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Z poważaniem:
Do wiadomości:
ZG PZŁ w Warszawie
86-021 Żołędowo; ul. Koronowska 36 tel: 52 340-06-52,
NIP 526-030-04-63 mail: zo.bydgoszczQ)pziow.pl, |.kowalQ©pziow.pl
Millenium BIG Bank S.A. II/O Bydgoszcz 36-11602202-0000-0000-60875610
OAEEUDĄ 509 Z
CIcz spewuki fm |
SPI
doneoy PYRA PIĄ w”
ABT FELOLO/C ANQOEGOJ
TN
£z02
19 mazd GyzozsoBpAdq'0Z :ietu-a
ili OMOGRKOŻ 14008
DAOKNANAKJI KAKAO NWAI J 9£ EASMOUOJCY -jN
ZO8ES9SPYyELŁO06SE(00)
AMODAYHO GVZAVZ
Y
Pioafmoq Aszbimz pIsIOd