A5.0U. 2021
Kalisz, dn. 9 kwietnia 2024 r.
Zarząd Okręgowy
Polskiego Związku Łowieckiego
w Kaliszu
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2, 02 - 605 Warszawa
DECYZJA
Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Kaliszu (dalej: ZO PZŁ w Kaliszu), w odpowiedzi na
wniosek o udostępnienie informacji publicznej ż dn. 27 marca br., na podstawie art. 1 ust. 1, art. 4 ust. 1 pkt
5 i ust. 3, art. 6 ust. 1, art. 10 ust. I ustawy z dn. 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j.
Dz.U. 2022, poz. 902; dalej: ustawa), odmawia udostępnienia:
1. sprawozdań z działalności ZO PZŁ w Kaliszu za ostatnie 5 lat gospodarczych, w zakresie
niedotyczącym prowadzenia działalności publicznej;
2. kopii uchwał ZO PZŁ w Kaliszu;
3. informacji, stanowiących odpowiedź na pytanie pkt 3 wniosku.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dn. 27 marca 2024 r., doręczonym w formie wiadomości e-mail, Stowarzyszenie
Watchdog Polska zwróciło się do tutejszego ZO PZŁ o udostępnienie informacji publicznej. Przedmiotem
wniosku było wydanie w formie elektronicznej (1) kopii sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego
PZŁ (2) uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ (3) informacji, czy w okresie od dn. 1 stycznia 2020 r. do dn. 25
marca 2024 r. Zarząd Okręgowy dokonywał darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych - jeśli
tak, to jakich podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie prawnej zostały
one przekazane (4) zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023. Rozpoznanie wniosku podzielono na 3 części:
1. udostępnienie informacji publicznej;
2. odmowa udostępnienia informacji, nie stanowiącej informacji publicznej, stanowiąca przedmiot
niniejszej decyzji;
3. wymagająca wytworzenia żądanej informacji publicznej wraz z informacją o wydłużonym terminie
załatwienia sprawy.
Polski Związek Łowiecki, a zatem i ZO PZŁ w Kaliszu jest podmiotem zobowiązanym do
udostępnienia informacji publicznej w zakresie, w jakim jego działalność stanowi wykonywanie
działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa).
Zadania PZŁ o charakterze publicznym wyłożono w art. 34 ustawy z dn. 13 października 2015 r. Prawo
łowieckie:
1. prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2. troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową, jednostkami
organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz
organizacjami społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji
zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących;
3. pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4. ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt
łownych;
5. czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego prawa, zasad etyki,
obyczajów i tradycji łowieckich;
6. prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7. organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;
8. prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce łowieckiej;
9. współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10. wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11. prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych;
12. podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób
zakaźnych zwierząt łownych;
13. realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
Informację publiczną, w rozumieniu art. 6 ust. | ustawy stanowią zatem informacje nt. ww. działalności
publicznej ZO PZŁ w Kaliszu i zostały one udostępnione w ustawowym terminie, poprzez przesłanie w
formie elektronicznej kopii sprawozdań ZO PZŁ w Kaliszu za lata gospodarcze 2018/19, 2019/20, 2020/21,
2021/22, 2022/23, w zakresie objętym udostępnieniem.
Pozostałe informacje żądane wnioskiem nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu art. 6 ust.
1 ustawy. Zagadnienie to było przedmiotem szeregu rozstrzygnięć Naczelnego Sądu Administracyjnego,
którego ugruntowana i niezmienna linia orzecznicza stwierdza, że informacje w postaci uchwał Zarządu
Okręgowego PZŁ nie stanowią ani informacji bezpośrednio odnoszącej się do wykonywania przez Polski
Związek Łowiecki zadań publicznych wskazanych w przepisach prawa ani do gospodarowania mieniem
publicznym. Vide wyroki NSA z dn. 8 lipca 2015 r. (sygn. I OSK 1514/14, dn. 7 października 2015 r. (I OSK
1974/14), dn. 5 sierpnia 2016 r. (I OSK 702/16), wyroki z dn. 13 stycznia 2016 r. (sygn. akt I OSK 285/15,
IOSK 302/15, I OSK 302/15), dn. 27 czerwca 2017 r. (1 OSK 2245/15). Wobec tego, odmawia się
informacji objętej pkt 1 - 3 wniosku, w zakresie w jakiem nie dotyczą one wykonywania ww. działalności
publicznej ZO PZŁ w Kaliszu.
Przywołane wyżej orzecznictwo NSA stwierdza też, że działalność finansowa PZŁ, uregulowana art.
35 Prawa łowieckiego nie stanowi gospodarowania mieniem publicznym, wobec czego odmawia się
udostępnienia informacji, objętej pkt 3 wniosku z dn. 27 marca br.
POUCZENIE
Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy, od niniejszej decyzji przysługuje prawo wystąpienia o ponowne
rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, do Zarządu Głównego Polskiego
Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Łowczy Okręgo
(00)459007734488436813
AWWWANANAKNNY ANKA
)
Poczta Polska
Opłata pobrana __A—*