Strona 1 z 2
IT.1431.4.2018
Kraków, dn. 21.09.2018 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-9685@fedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 10.09.2018 r. Wydział
Informatyki przekazuje następujące informacje:
Pytanie nr 1: Czy Starostwo Powiatowe posiada wdrożony elektroniczny obieg dokumentów? (jeśli
nie, proszę przejść do pytania nr 2).
Odpowiedź:
Tak.
Pytanie nr 1a: czy jest to główna forma dekretacji dokumentów, czy tylko wspomagająca?
Odpowiedź:
Jest to forma wspomagająca.
Pytanie nr 1b: czy elektroniczny obieg dokumentów starostwa jest kompatybilny z platformą EPUAP?
Odpowiedź:
Tak.
Pytanie nr 2: Czy wszystkie decyzje administracyjne w sprawach, których dotyczy art. 39 KPA, są
doręczane w sposób wskazany w tym artykule: https://www.gov.pl/cyfryzacja/koniec-wymiany-
papierow-miedzy-urzedami?
Odpowiedź: Większość decyzji administracyjnych w sprawach, których dotyczy art. 39 KPA, jest
doręczanych w sposób wskazany w powyższym artykule – jednak nie wszystkie.
Pytanie nr 3: Jeśli nie wszystkie ww. decyzje są przekazywane podmiotom publicznym za pomocą
platformy ePUAP, to jakie względy organizacyjne/techniczne/inne stoją na przeszkodzie?
Odpowiedź:
1) W Wydziale Geodezji, Kartografii i Katastru:
Wszystkie pisma kierowane do innych organów lub instytucji przesyłane są za pośrednictwem
platformy e-PUAP. Natomiast decyzje przesyłane są tradycyjnie za pomocą operatora
pocztowego lub przez upoważnionego pracownika (kuriera). Wynika to z oświadczeń
pracowników większości organów, aby decyzje przekazywać w formie pisemnej, ze względu
na konieczność posługiwania się tymi decyzjami w dalszym obrocie prawnym.
2) W Wydziale Architektury, Budownictwa, Inwestycji i Remontów:
Strona 2 z 2
W Wydziale Architektury, Budownictwa, Inwestycji i Remontów Starostwa Powiatowego w
Krakowie wykonującego między innymi zadania organu administracji architektoniczno-
budowlanej ustanowionego w przepisach prawa budowlanego, przy wykonywaniu działań
określonych w dziale I rozdział 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (określana dalej jako KPA) stosowane są zasady doręczania stronom
korespondencji, które zawarte zostały w art. 39-49b tejże ustawy.
Jedynym wyjątkiem od tej reguły może być sytuacja w której przepis szczególny stanowi
inaczej, to jest wyraźnie wskazuje inny niż w KPA sposób doręczeń. Przykładem w tym
zakresie może być ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania
i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, która w art. 11d ust 5 podaje zasady
doręczania stronom zawiadomienia o wszczęciu postępowania, a w art. 11 f ust. 3 zasady
doręczania stronom decyzji i zawiadomienia o wydaniu decyzji. Zasady te są odmienne w
stosunku do tych określonych w KPA, przede wszystkim z powodu wyraźnego wskazania
obowiązku doręczeń na adres wskazany w katastrze nieruchomości, co wyklucza doręczanie
w/w korespondencji na inny niż wskazany w katastrze adres, w tym więc i na elektroniczną
skrzynkę podawczą, gdyż takich danych kataster nieruchomości w ogóle nie zawiera.
Bezwzględny obowiązek dokonywania doręczeń ściśle według wskazań regulacji tej ustawy
był wielokrotnie podkreślany w orzecznictwie sądów administracyjnych z tego zakresu. W/w
wyjątki dotyczą marginalnie małej ilości spraw – rzędu kilkanaście w stosunku do kilku
tysięcy.
Natomiast jeśli dana sprawa nie należy do wyżej wskazanych wyjątków, wynikających z
odmiennych regulacji prawnych, to podlega ona rozpatrywaniu na zasadach określonych
KPA, w tym dotyczących doręczania korespondencji. Jeśli więc w takim przypadku zachodzą
okoliczności wskazane w art. 392 KPA- to jest jeśli stroną lub innym uczestnikiem
postępowania jest podmiot publiczny obowiązany do udostępniania i obsługi elektronicznej
skrzynki podawczej na podstawie art. 16 ust. 1a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, to doręczanie
takiemu podmiotowi wszelkiej korespondencji wynikającej z KPA, w tym decyzji,
postanowień, zawiadomień, wezwań, zaświadczeń itp. dokonuje się na elektroniczną
skrzynkę podawczą tego podmiotu.
3) W Wydziale Gospodarki Nieruchomościami:
Wyjątki od stosowania art. 39 KPA dotyczą tylko przyczyn technicznych (nieprawidłowe
działanie systemu sidas (elektroniczny system obiegu dokumentów)).
Pytanie nr 4: Czy starostwo kontaktowało się z Ministerstwem Cyfryzacji w celu usunięcia ww.
przeszkód?
Odpowiedź: Nie.
Zastępca Dyrektora Wydziału Informatyki
/-/ Anna Proczek
Otrzymują:
1 x Adresat
1 x a/a