I. Zakres obowiązków:
1. W zakresie gospodarki wodnej:
1) Prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem stref ochrony urządzeń pomiarowych służb
państwowych.
2) Zatwierdzanie statutu i zmian w statucie spółki wodnej, wzywanie do usunięcia
w określonym terminie niezgodności statutu z prawem, w przypadku nie usunięcia, odmowa
zatwierdzenia statutu i zmian w statucie spółki wodnej.
3) Ustalanie wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej w sytuacji, gdy osoby fizyczne
lub prawne niebędące członkami spółki wodnej oraz jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej odnoszą korzyści z urządzeń spółki wodnej lub przyczyniają się do
zanieczyszczenia wody, dla której ochrony spółka wodna została utworzona.
4) Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych, w zakresie stwierdzenia
nieważności uchwał spółki, ustanowienia zarządu komisarycznego, rozwiązania spółki,
wyznaczanie likwidatora spółki wodnej oraz ustalanie jego wynagrodzenia, wnioskowanie o
wykreślenie spółki z katastru wodnego.
5) Pozostałe zadania z zakresu ustawy o Prawo wodne należące do kompetencji starosty.
2. W zakresie ochrony przyrody:
1) Prowadzenie rejestru zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia
Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w
drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków oraz wydawanie
zaświadczeń.
2) Wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów oraz wykonywanie czynności,
o których mowa w art. 83-89 ustawy o ochronie przyrody, w odniesieniu do nieruchomości
będących własnością gminy.
3) Pozostałe zadania z zakresu ustawy O ochronie przyrody należące do kompetencji starosty
3, W zakresie łowiectwa:
1) Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich.
2) Naliczanie czynszu dzierżawnego dla kół łowieckich i rozliczanie otrzymanego czynszu
dzierżawnego między nadleśnictwa i gminy.
3) Udzielanie zezwoleń na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców.
4) Udzielanie decyzji w sprawie odłowu lub odstrzału redukcyjnego zwierzyny w przypadku
szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności
publicznej przez zwierzynę.
5) Wydawanie zgody na przetrzymywanie zwierzyny, osobie która weszła w jej posiadanie w
wyniku osierocenia zwierzyny w celu podjęcia koniecznego leczenia i opieki.
6) Pozostałe zadania z zakresu ustawy Prawo łowieckie należące do kompetencji starosty.
4. W zakresie rybactwa śródlądowego:
1) Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2) Wydanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej
niż połowy szerokości łożyska wody płynącej, oraz na wodach śródlądowych żeglownych na
szlaku żeglownym lub bezpośrednio w jego sąsiedztwie.
3) Prowadzenie spraw dotyczących społecznej straży rybackiej.
4) Pozostałe zadania z zakresu ustawy o rybactwie śródlądowym należące do kompetencji starosty.
5.W zakresie ochrony środowiska:
l) Opiniowanie programu ochrony powietrza, planu działań krótkoterminowych
w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów
substancji w powietrzu w danej strefie.
2) Prowadzenie spraw dotyczących wykazu i identyfikacji potencjalnych historycznych
zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
3) Prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów,
na których występują te ruchy, a także prowadzeniem rejestru zawierającego informacje o
tych terenach.
4) Opracowanie map akustycznych dla określonych terenów Powiatu, w zależności od potrzeb.
5) Udzielanie pozwoleń:
a) zintegrowanych,
b) na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
c) na wytwarzanie odpadów.
6) Ustalenie dopuszczalnego poziomu hałasu przenikającego do środowiska.
7) Przyjmowanie wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji
i urządzeń.
8) Nakładanie na prowadzących instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia
pomiaru wielkości emisji.
9) Przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z której emisja nie wymaga uzyskania pozwolenia,
która może negatywnie oddziaływać na środowisko, oraz ustalanie wymagań w zakresie
ochrony środowiska dotyczących eksploatacji tych instalacji.
10)Nakładanie na zarządzającego drogą, linią kolejową, tramwajową, lotniskiem lub
portem obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów poziomów substancji
j energii w środowisku wprowadzanych w związku z eksploatacją tych obiektów oraz
obowiązku ich przedkładania.
1l)Nakładanie na prowadzącego instalację obowiązku sporządzenia i przedłożenia
przeglądu ekologicznego.
12) Zobowiązanie podmiotu _ negatywnie oddziaływającego na _ środowisko do
ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia lub przywrócenia środowiska do
stanu właściwego.
13) Prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o
środowisku i jego ochronie oraz prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji o
środowisku i jego ochronie.
14) Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku scalania, wymiany lub
podziału gruntów.
15) Prowadzenie spraw związanych z powiatowym programem ochrony środowiska.
16)Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej na finansowanie lub
dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną.
17) Prowadzenie spraw związanych z udziałem w systemie handlu, uprawnieniami do emisji do
powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.
18) Pozostałe zadania z zakresu ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz oddziaływania na środowisko, a także ustawy o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych należące do kompetencji starosty.
6. W zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
1) Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
7. W zakresie gospodarowania odpadami:
1) Udzielanie zezwoleń na zbieranie odpadów.
2) Udzielanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów.
3) Nakładanie na wytwórcę odpadów z wypadków obowiązku dotyczącego gospodarowania tymi
odpadami oraz gospodarowanie tymi odpadami w szczególnych sytuacjach, występowanie z
wnioskiem do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej o pokrycie
kosztów gospodarowania odpadami z wypadków.
4) Pozostałe zadania z zakresu ustawy o odpadach należące do kompetencji starosty.
8. W zakresie gospodarki leśnej:
1) Sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu
Państwa.
2) Powierzanie prowadzenia nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności
Skarbu Państwa nadleśniczemu lasów państwowych.
3) Wydawanie decyzji:
a) w przypadku niewykonania obowiązków wynikających z ustawy o lasach;
b) w sprawie przyznania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub
odnowienia drzewostanu lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, w których
wystąpiły szkody powstałe w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, oraz w
przypadku pożarów lub innych klęsk żywiołowych;
©) określających zadania z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych
niestanowiących własności Skarbu Państwa, na podstawie inwentaryzacji stanu lasu;
d) w sprawie dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów
niestanowiących własności Skarbu Państwa;
e) w sprawie zmiany lasu na użytek rolny;
4) Zarządzanie, na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczaj ących i ochronnych w lasach
niestanowiących własności Skarbu Państwa.
5) Wykonanie oceny udatności upraw w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego.
6) Cechowanie drewna pozyskanego w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa i
wydawanie dokumentów stwierdzających legalność pozyskania drewna.
7) Prowadzenie rejestru świadectw legalności pozyskiwania drewna.
8) Wydawanie decyzji o uznaniu lasu za ochronny lub pozbawienia tego charakteru
w odniesieniu do lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa,
9) Zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów dla lasów należących do osób
fizycznych lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa
10) Nadzorowanie wykonywania zadań określonych w uproszczonych planach urządzania lasów dla
lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa.
11) Zatwierdzanie uproszczonych planów urządzenia lasów w odniesieniu do lasów
niestanowiących własności Skarbu Państwa.
12) Wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasu,
w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu. |
13) Wydawanie zaświadczeń potwierdzających objęcie Uproszczonym Planem Urządzenia Lasu.
14)Nakładanie obowiązków i zadań na właścicieli lasów niestanowiących własności Skarbu
Państwa w sytuacjach, w których nie są one wykonywane.
15) Zlecanie wykonania inwentaryzacji stanu lasów rozdrobnionych niestanowiących własności
Skarbu Państwa.
16) Sporządzanie wniosków do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o środki na
wypłaty ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów za wyłączenie tych gruntów z upraw
rolnych (i prowadzenie upraw leśnych, rozliczenie środków otrzymanych
j wydatkowanych, oraz prowadzenie spraw związanych z wydanymi decyzjami
w zakresie wypłaty ekwiwalentów.
17) Pozostałe zadania z zakresu ustawy o lasach należące do kompetencji starosty.
II. Koordynowanie pracy w wieloosobowym stanowisku.
II. Wykonywanie dodatkowych zadań służbowych zleconych przez Starostę
IV. Zarządzanie dokumentami prowadzonych spraw wewnątrz Starostwa oraz ich wymiana z
podmiotami zewnętrznymi w elektronicznym systemie obiegu dokumentów „SmartDoc”.
V. Udostępnianie informacji publicznej na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 06
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej.
VI . Przygotowywanie i zdawanie akt do archiwum zakładowego Starostwa Powiatowego w
Sejnach.
VII . Zastępowanie w czasie nieobecności w pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku ds.
gospodarki leśnej, ochrony środowiska, gospodarki odpadami w Wieloosobowym stanowisku pracy
do spraw ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa.