Żary, dnia 8.05.2019 roku
BURMISTRZ MIASTA ŻARY
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
WGP.1431.20.3.2019
DECYZJA NR 3/2019
Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 1, art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1330; zm.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1669) oraz art. 104 i art. 107
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (T.j. Dz. U. z 2018 r.
poz. 2096; zm.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 60.) po rozpatrzeniu wniosku Sieci
Obywatelskiej Watchdog Polska, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa z dnia 16.02.2019 r.
orzeka się, co następuje:
odmawia się udostępnienia informacji publicznej
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 16.02.2019 roku Sieć Obywatelska Watchdog Polska zwróciła się do
Burmistrza Miasta Żary o udostępnienie informacji publicznej poprzez przekazanie informacji
o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu
promocję w roku 2015, 2016, 2017 i 2018.
Stwierdzić należy, że zakres żądanej informacji publicznej wskazuje, że stanowi ona informację
przetworzoną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt I udiop.
Zgodnie z orzecznictwem stosownie do brzmienia art. 3 ust. I pkt 1 u.d.i.p., prawo do
informacji publicznej obejmuje uprawnienia do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania
informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu
publicznego. Jakkolwiek "informacja publiczna przetworzona" nie posiada na gruncie
obowiązującego prawa swojej definicji legalnej, to można wskazać, że charakter taki mogą mieć
dane publiczne, które co do zasady wymagają dokonania stosownych analiz, obliczeń, zestawień
statystycznych, ekspertyz, połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych
środków osobowych i finansowych organu, innych niż te wykorzystywane w bieżącej działalności.
Oznacza to zatem podjęcie przez podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji działania
o charakterze intelektualnym w odniesieniu do zbioru informacji, który jest w jego posiadaniu
i nadania skutkom tego działania cech informacji. Uzyskanie żądanych przez wnioskodawcę
informacji wiązać się zatem musi z potrzebą ich odpowiedniego przetworzenia, co nie zawsze
należy utożsamiać z wytworzeniem rodzajowo nowej informacji. Przetworzenie może bowiem
polegać np. na wydobyciu poszczególnych informacji cząstkowych z posiadanych przez organ
zbiorów dokumentów (które to zbiory mogą być prowadzone w sposób uniemożliwiający proste
udostępnienie gromadzonych w nich danych) i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby
wnioskodawcy. Tym samym również suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich
pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść organ, czasochłonności, liczby
zaangażowanych pracowników - może być traktowana jako informacja przetworzona — tak:
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 stycznia 2019 roku (sygn. akt: I OSK 431/17).
Przez informację przetworzoną należy rozumieć taką informację, która została przygotowana
„Specjalnie" dla wnioskodawcy według wskazanych przez niego kryteriów. Taką informacją może
być np. przekazanie informacji o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane,
materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i 2018.
Informacją przetworzoną będzie taka informacja publiczna, która została opracowana
przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków, na podstawie posiadanych
przez niego danych, w związku z żądaniem wnioskodawcy i na podstawie kryteriów przez niego
wskazanych (tak: E. Jarzęcka-Siwik, Ograniczenie dostępu do informacji przetworzonej, PS 2004,
Nr 7-8, s. 151).
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazywane jest, że informacja przetworzona
wymaga podjęcia przez podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej
określonego działania intelektualnego w odniesieniu do odpowiedniego zbioru znajdujących się w
jego posiadaniu informacji i sadania skutkom tego działania cech informacji publicznej. W efekcie
"przetworzenia" dochodzi do powstania nowego jakościowo dokumentu (tak: wyrok WSA w
Krakowie z 26 września 2005 roku, sygn. akt: II SA/KR 984/05).
W świetle powyższego stwierdzono, że wnioskowane dane mają charakter przetworzonej
informacji publicznej, bowiem organ nie posiada żądanych informacji, a jej wytworzenie nie
sprowadza się jedynie do czynności technicznych, a wymaga zaangażowania intelektualnego
pracowników Urzędu (stworzenia żądanego zestawienia danych). Wskazany zakres informacji,
której żąda wnioskodawca i kryteria ich uporządkowania, wymagają zaangażowania pracowników
Urzędu i przetworzenia posiadanych przez Urząd danych w informację, której żąda Sieć
Obywatelska Watchdog Polska.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 udip prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia
do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie,
w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Zgodnie z orzecznictwem w przypadku wstępnej kwalifikacji informacji jako
przetworzonej, podmiot zobowiązany wszczyna z urzędu postępowanie administracyjne,
zawiadamia wnioskodawcę o przetworzonym charakterze żądanej informacji, jednocześnie
wzywając go do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego w udzieleniu informacji,
(odpowiednie stosowanie art. 64 $ 2 k.p.a.) — tak: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
z dnia 21 grudnia 2018 roku (sygn. akt: II SAB/Kr 215/18).
W świetle powyższego pismem z dnia 18.04.2019r. wysłanym e-mailem w dniu
30.04.2019r. na podstawie art. 64 $ 2 kpa w związku z art. 3 ust. l pkt I udip wezwano
wnioskodawcę do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego w udzieleniu informacji
objętych wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej z dnia 16.02.2019 roku.
Wnioskodawca potwierdził otrzymanie w/w pisma e-mailem z dnia 30.04.2019r. i do dnia
7.05.2019r. nie wykazał powodów, dla których spełnienie żądania będzie szczególnie istotne dla
interesu publicznego.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 udip prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia
do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie,
w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Jak wskazywane jest w doktrynie i orzecznictwie przepis ten ma przeciwdziałać zalewowi
wniosków zmierzających do uzyskania informacji przetworzonej do realizacji celów osobistych
(np. pisanie pracy naukowej) lub komercyjnych (np. żądanie przez kancelarie prawne znacznej
liczby wokand lub odpisów wyroków)- tak: Kamińska Irena i Rozbicka-Ostrowska Mirosława.
Art. 3. W: Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, wyd. III. Wolters Kluwer,
2016.
Pojęcie interesu publicznego jest pojęciem niedookreślonym, niemającym zwartej,
zapisanej formuły na gruncie obowiązującego prawa. Interes publiczny odnosi się w swej istocie
do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz innych ciał publicznych jako pewnej
całości, zwłaszcza jeżeli związane jest ono z gospodarowaniem mieniem komunalnym lub
majątkiem Skarbu Państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu publicznego wiąże się z
możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie określonych instytucji w szerokim tego
słowa znaczeniu (Kamińska Irena i Rozbicka-Ostrowska Mirosława, op.cit.)
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że w zakresie prawa dostępu
do informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby
mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby
działanie jego organów (wyrok WSA w Warszawie z 22 lutego 2006 r., II SA/Wa 1721/05, Prok.i
Pr. 2006, nr 5, poz. 53).
Charakter lub pozycja podmiotu żądającego udzielenia informacji publicznej, a zwłaszcza
realne możliwości wykorzystania uzyskanych przez niego danych, mają wpływ na ocenę istnienia
interesu publicznego uzasadniającego udzielenie mu stosownych informacji. (...) Wskazany
przepis ma w istocie przeciwdziałać lawinie wniosków zmierzających do uzyskania informacji
przetworzonej do realizacji celów osobistych lub komercyjnych i zapobiegać sytuacjom, w
których działania organu skupione są nie na funkcjonowaniu w ramach przypisanych mu
kompetencji, lecz na udzielaniu informacji publicznej. Dlatego wnioskodawca domagający się
udzielenia informacji publicznej przetworzonej powinien wyjaśnić, w jaki sposób zamierza ją
wykorzystać dla ochrony szczególnie uzasadnionego interesu publicznego (zob. wyroki NSA: z 9
grudnia 2010 r., I OSK 1768/10, LEX nr 1612055; z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/10, LEX nr
745157) — (Kamińska Irena i Rozbicka-Ostrowska Mirosława, op.cit.).
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 10 grudnia
2014 r. (sygn. akt: IV SA/Po 940/14) pojęcie interesu publicznego jest pojęciem szerokim
i nieostrym, nie ulega jednak wątpliwości, że obejmuje ono interes ogółu (określonej wspólnoty),
a nie jedynie interesy indywidualne. W doktrynie przyjmuje się, że "jest w interesie
indywidualnym" bądź "jest w interesie ogółu" oznacza, że wyprowadzona z danego stanu
obiektywnego określona korzyść przypada jednostce względnie całemu społeczeństwu. O ile
zatem interes indywidualny jest relacją pomiędzy jakimś stanem obiektywnym, a oceną tego stanu
z punktu widzenia korzyści, jaką on przynosi lub może przynieść jednostce, to interes ogółu
oznacza relację między jakimś stanem obiektywnym a oceną tego stanu z punktu widzenia
korzyści, jaką on przynosi lub może przynieść ogółowi.
Brak jest podstaw do udzielenia informacji publicznej przetworzonej podmiotowi, który
nie zapewnia, że zostanie ona realnie wykorzystana w celu ochrony interesu publicznego lub
usprawnienia funkcjonowania organów państwa.
W ocenie organu, zakres żądanych wnioskiem informacji, nie dają podstaw do uznania, że
zostały spełnione wymogi uzyskania przez wnioskodawcę informacji przetworzonej, o których
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 uidp.
Reasumując przytoczone wyżej argumenty należy odmówić udzielenia informacji
publicznej tj. przekazanie informacji o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane,
materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i 2018.
Pouczenie:
Od wydanej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Miasta Żary w terminie 14 dni od daty jej
doręczenia.
Otrzymują:
1. Sieć Obywatelska Watchdog Polska, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa,
2. ała