ZFA Samodzielny Publiczny Zaklad Opieki Zdrowotnej w Międzychodzie
ul. Szpitalna 10, 64 - 400 Międzychód
NIP: 595-13-40-382 REGON: 000310249 KRS: 0000005301
Sekretariat: tel./fax 0-95 748 27 11 Centrala: tel. 0-95 748 20 11
e-mail: spzozmiedzychod(QQspzoz-miedzychod.com.pl e-mail: 3000310Qz0z.org.pl
www.spzoz-miedzychod.com.pl
Międzychód, 28.10.2019 r. .
SPZOZ-SAiSM-492/19
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
członkowie zarządu
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
| ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
adres do korespondencji : sprawa-17303Gfedrowanie.siecobywatelska.pl
Dot. wniosku o dostęp do informacji publicznej z dnia 17.10.2019 roku,
doręczonego w drodze mailowej
W związku z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej z dnia 17.10.2019
roku, doręczonym do SPZOZ w Międzychodzie, Dyrekcja podmiotu leczniczego
oświadcza jak poniżej.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej/
Dz.U.2018.1330 t.j. z dnia 2018.07.10/(zwana dalej u.d.i.p), określa zasady
postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób
fizycznych, których dane osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach
danych. Ustawa powyższa nie jest jedynym aktem normatywnym zapewniającym
realizację prawa do informacji. Pewne informacje, będące informacjami
publicznymi, mogą być przedmiotem innych, szczególnych uregulowań prawnych
i dlatego sposób dostępu do takich informacji będą regulować również i te inne
szczególne ustawy. Taki zbieg różnych uregulowań przewidział ustawodawca w
przepisie art. 1 ust. 2 u.d.i.p,
stanowiącym normę rozwiązującą problemy kolizyjne uregulowań zawartych w
innych ustawach z u.dii.p..
. Artykuł 3 ust. I pkt I u.d.ip. w sposób istotny ogranicza prawo dostępu do
informacji publicznej, stanowiąc, że dostęp do uzyskania informacji przetworzonej
jest możliwy w takim zakresie, w jakim jest fo szczególnie istotne dla interesu
publicznego. Brak jest ustawowej definicji terminu „szczególna istotność dla
interesu publicznego”, należy jednak zwrócić uwagę na to, że ustawodawca
uznaje tu wyraźnie prymał interesu publicznego nad interesem prywatnym i
ogranicza prawo do informacji publicznej.
Nie wystarczy przy tym, że uzyskanie informacji przetworzonej jest istotne dla
interesu publicznego.(....) W zakresie prawa dostępu do informacji interes
publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby mieć
znaczenie z punktu widzenia. funkcjonowania państwa, np. w konsekwencji
usprawniałoby działanie jego organów (wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 lutego
2006 r., II SA/Wa 1721/05, Prok. i Pr.
2006, nr 5, poz. 53, LEX nr 178287)
/Kamińska Irena, Matarewicz Jacek;Rozbicka-Ostrowska Mirosława, Komentarz do
spraw administracyjnych Wybrane zagadnienia. WK 2015 - monografia/
W związku powyższym, Dyrekcja podmiotu leczniczego wnioskuje, w terminie 14 dni,
od dnia doręczenia niniejszego pisma w drodze móilowej „ wykazania przez Państwa
powodów, dla których spełnienie Państwa żądań do uzyskania informacji publicznej
przetworzonej, będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego. .
Należy bowiem zauważyć, że interes odnosi się w swej istocie do spraw związanych
z funkcjonowaniem państwa oraz innych ciał publicznych jako pewnej całości,
szczególnie z funkcjonowaniem podstawowej struktury państwa. Skuteczne działanie w
granicach interesu publicznego wiąże się z możliwością realnego wpływania na
funkcjonowanie określonych instytucji daństwa , w konsekwencji usprawniałoby działanie
jego organów.
Na dzień złożenia przez Państwa wniosku , podmiot leczniczy nie dysponuje gotową
informacją. Jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności polegających
m.in. na ustaleniu danych , stanowiących informacje ;'ó które Państwo wnioskujecie.
Ponadto należy zauważyć, iż w ocenie. podmiotu leczniczego treść Państwa wniosku
stanowi nadużycie prawa do informacji „publicznej, gdyż pyania dotyczą kweslii innych ,
niż przewidział ustawodawca w u.d.i.p. 7
DYREKTOR
Strona 222