W odpowiedzi na wniosek z dnia 27.04.2020 r. o udostępnienie informacji
publicznej dotyczącej przekazania Poczcie Polskiej informacji o
wyborcach przed przyjęciem ustawy o szczególnych zasadach
przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta RP zarządzonych w
2020 r. Urząd Gminy Lubień informuje, że spis wyborców został przekazany
Poczcie Polskiej S.A. w dniu 28.04.2020 r. Należy przy tym wyjaśnić, że
Urząd pozostawił bez rozpatrzenia niepodpisaną wiadomość e-mail z dnia
23.04.2020 r. natomiast rozpatrywał podpisany wniosek Poczty Polskiej
S.A. z dnia 24.04.2020 r., złożony w trybie art.99 ustawy z dnia
16.04.2020 r*.* /o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z
rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 /(Dz.U. 2020 r., poz. 695) i
zaopatrzony w kopię decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia
16.04.2020 r., znak BPRM.4820.2.3.2020, polecającej temu przedsiębiorcy
podjęcie i realizację niezbędnych czynności zmierzających do
przygotowania przeprowadzenia korespondencyjnych wyborów Prezydenta RP w
2020 r.

W toku krótkiego, dwudniowego, terminu na rozpatrzenie wspomnianego
wniosku do Urzędu Gminy Lubień skierowano pisma urzędowe wskazujące na
oczekiwanie jego pilnej pozytywnej realizacji. Było to pismo z dnia
23.04.2020 r. Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej, znak
ZPOW-421-10/20, która na podstawie art.160 §1 pkt.1) /Kodeksu
Wyborczego/ sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego,
stwierdzające, że „w ocenie Państwowej Komisji Wyborczej podstawą do
wydania danych ze spisu wyborców przez gminę może być wyłącznie wniosek
podpisany podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do
reprezentowania operatora wyznaczonego. Do wniosku powinna być dołączona
kopia rozstrzygnięcia organu administracji rządowej o nałożeniu na
operatora wyznaczonego obowiązku, z którym wiąże się konieczność
pozyskania danych ze spisu wyborców”. Następne pismo, znak
WN-II.4100.229.2020, skierował w dniu 27.04.2020 r. Wojewoda Małopolski,
który na podstawie art.85 i 86 /ustawy o samorządzie gminnym/ sprawuje
nad Gminą Lubień nadzór według kryterium zgodności z prawem,
stwierdzając wprost, że „przekazanie Poczcie Polskiej żądanych danych
jest obowiązkiem prawnym samorządów”.

W dniu 28.04.2020 r. Gmina Lubień wystąpiła też z zapytaniem dotyczącym
rozpatrywanego wniosku do właściwego Komisarza Wyborczego III w Krakowie
otrzymując jeszcze w tym samym dniu odpowiedź z Krakowskiej Delegatury
Krajowego Biura Wyborczego, iż „delegatura nie jest upoważniona od
udzielenia wyjaśnień na zadane pytanie”. W tych warunkach wniosek
zrealizowano pozytywnie.

// Należy dodać, że ustawa o szczególnych zasadach przeprowadzania
wyborów powszechnych na Prezydenta RP zarządzonych w 2020 r. została
opublikowana w Dzienniku Ustaw w dniu 08.05.2020 r. pod pozycją 827.

Z poważaniem.

Krzysztof Łabuz

Sekretarz Gminy Lubień