URZĄD MIASTA
ŁUKÓW
ul. Piłsudskiego 17
21-400 Łuków
"Łuków, dn. 29 kwietnia 2020 r.
Or.502.6.2020
Poczta Polska S.A.
Zarząd
ul. Rodziny Hiszpańskich 8
00-940 Warszawa
W nawiązaniu do wniosku z dnia 23 kwietnia 2020 roku dotyczącego przekazania danych
ze spisu wyborców, o którym mowa w art. 26 $ 4 ustawy z dn. 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy,
wystosowanego przez Pocztę Polską, uprzejmie informujemy, że Urząd Miasta Łuków podjął
czynności zmierzające do przygotowania żądanych danych w celu przekazania operatorowi
wyznaczonemu, o którym mowa w art. 99 ustawy z dn. 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020r.
poz. 695).
Nie ulega bowiem wątpliwości, że wniosek dotyczy de facto sporządzenia nowego rodzaju
spisu wyborców, którego wykonanie w ciągu dwóch dni jest niemożliwe. Obecnie pracujemy nad jego
przygotowaniem wspólnie z firmą zapewniającą obsługę informatyczną Urzędu. Prace obejmują
aktualizację miejscowego rejestru mieszkańców, a co za tym idzie możliwości wygenerowania
nowego spisu wyborców zgodnego z danymi wyborców wymaganymi przez Pocztę Polską
we wniosku.
Jednocześnie informujemy, że zgodnie ze stanowiskiem szeroko prezentowanym przez
środowiska prawnicze, w tym m.in. przez Sejmowe Biuro Legislacji w opinii z dn. 25 kwietnia 2020 r.,
artykuł 99 cytowanej ustawy nie stanowi samodzielnej podstawy prawnej do żądania przekazania
wskazanych danych przez Pocztę Polską jako operatora wyznaczonego. Co więcej, za podstawę taką
nie może być również uznany cytowany przepis w związku z Decyzją Prezesa Rady ministrów z dnia
16 kwietnia 2020 r. (znak BPRM.4820.2.3.20), ze względu na to, iż decyzja ta zleciła Poczcie Polskiej
wykonanie zadania publicznego, do którego Poczta Polska nie uzyskała pełnego zakresu kompetencji
ustawowych.
Tym samym zlecone Państwu zadanie tj. „przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP w trybie
korespondencyjnym” nie mieści się w sferze zadań Poczty Polskiej jako operatora publicznego,
bowiem przepisy Kodeksu wyborczego powierzają je komisarzowi wyborczemu, urzędnikowi
wyborczemu oraz Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu i Inspekcji Sanitarnej w przypadku osób
poddanych kwarantannie (art. 53b Kw). W aktualnym stanie prawnym rola operatora wyznaczonego
ogranicza się wyłącznie do „przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pakietów
wyborczych oraz przesyłek kopert zwrotnych” (art. 53k Kw).
W związku z powyższym wskazujemy, że Urząd Miasta Łuków, mając na względzie troskę
o polską demokrację dokona ze swojej strony wszelkich niezbędnych czynności, których zadaniem
jest umożliwienie przeprowadzenia wyborów Prezydenta RP, jednakże przekazanie żądanych danych
uzależnia od wykazania prawidłowego umocowania operatora wyznaczonego do otrzymania danych
zawartych we wniosku. Takie umocowanie powinno mieć źródło w ustawie regulującej
przeprowadzanie wyborów Prezydenta RP, co w aktualnym stanie prawnym nie ma niestety miejsca.
Konkludując, wskazujemy, że aby Poczta Polska mogłaby w trybie art. 99 cytowanej w piśmie
ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia, w związku
z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wystąpić o dane „niezbędne do realizacji zadań
związanych z organizacją wyborców powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej”,
niezbędne jest, by takie zadania zostały na Pocztę Polską jako operatora wyznaczonego nałożone
w drodze ustawy. W stanie prawnym na dzień 23 kwietnia 2020 r. Poczta Polska nie ma żadnych
ustawowo określonych zadań w wyborach na prezydenta RP. Poczta Polska uzyska uprawnienie,
na które się powołuje, po ewentualnym wejściu w życie odpowiednich przepisów ustawowych —
i wówczas przygotowane uprzednio dane zostaną, po ich odpowiednim zabezpieczeniu,
udostępnione.
Z wyrazami szącunku
+ 4 7
RADCA' PRAWNY
dkMichiń Mościcki