WÓJT GMINY KAMIENNA GÓRA
Urząd Gminy Kamienna Góra
Aleja Wojska Polskiego 10, 58-400 Kamienna Góra
tel. 75 610 6292, fax. 75 744 2857
www.gminakamiennagora.pl e-mail: urzad(QOgminakg.pl
Kamienna Góra, dnia 27 kwietnia 2020 r.
OS.5010.17.2020
POCZTA POLSKA S.A.
ZARZĄD SPÓŁKI
Szanowni Państwo,
w Odpowiedzi na przesłane wezwanie, otrzymane w dniu 24 kwietnia 2020 r. (Wasz znak:
PRZ.85.2020) niniejszym oświadczam, że biorąc pod uwagę poniżej przedstawione uzasadnienie, jak
również kierując się licznymi opiniami autorytetów prawniczych z zakresu prawa administracyjnego
i przepisów Kodeksu wyborczego zmuszony jestem w obecnym stanie prawnym powstrzymać się od
udostępnienia żądanych przez Państwa, jako spółkę prawa handlowego z określonymi zadaniami
statutowymi, spisów wyborców z terenu Gminy Kamienna Góra.
Uzasadnieniem takiego stanowiska jest fakt, że żądanie Państwa, jako Poczty Polskiej S.A., abym
udostępnił Wam spisy wyborców, jako dysponent określonych danych, wydaje się być pozbawione
poprawnej podstawy prawnej. Za podstawę taką trudno uznać polecenie Prezesa Rady Ministrów, które
nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa.
W dniu 24 kwietnia 2020 r. zwróciliście się Państwo do mnie o przekazanie spisów wyborców
sporządzanych przez gminę na potrzeby zarządzanych wyborów. Prośba Państwa została sformułowana
w formie wiadomości e-mail opatrzonej podpisem elektronicznym dwóch upoważnionych osób, zaś
jako podstawę prawną wskazaliście Państwo art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-GoV-2 (Dz. U. z 2020 r. poz.
695) oraz załączyliście Państwo decyzję Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2020 r.
(BPRM.4820.2.3.2020) ws. podjęcia przez Pocztę Polską S.A. czynności niezbędnych do
przygotowania przeprowadzenia wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
zarządzonych w 2020 r.
Zasadność tej podstawy prawnej budzi jednak moje poważne wątpliwości, jeszcze większe zaś sama
dopuszczalność przekazania spisu wyborców przez władze gminy Państwa spółce. Jak wynika z art. 26
Kodeksu wyborczego, spis wyborców na potrzeby zarządzonych wyborów sporządza urząd gminy na
podstawie danych adresowych ze stałego rejestru wyborców zamieszkałych na obszarze tej gminy. Na
potrzeby wyborów prezydenckich spis wyborców tworzy się jedynie z tzw. „części A”, obejmującej
obywateli polskich uprawnionych do głosowania, oraz ich dane osobowe, takie jak nazwisko i imię
(imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania.
Obecnie procedowana w Senacie ustawa o roboczym tytule „o szczególnych zasadach przeprowadzania
wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.” (druk senacki
nr 99), w art. 15 przewiduje, że spis wyborców władze gminy przekazywać będą operatorowi
wyznaczonemu (tj. Poczcie Polskiej) w dniu wejścia w życie tej ustawy. Tak uzyskanego spisu
wyborców Państwo jako Poczta Polska będzie potrzebować, aby pozyskać adresy wyborców, na które
wysyłać będziecie pakiety wyborcze. Zgodnie z art. 3 projektowanej ustawy, miałoby to nastąpić w
terminie przypadającym od 7 dni do dnia przypadającego przed dniem głosowania, bezpośrednio do
oddawczej skrzynki pocztowej wyborcy lub pod adres wyborcy. W tym też celu wydana została decyzja
Prezesa Rady Ministrów z 16 kwietnia 2020 r., zobowiązująca Państwa jako Pocztę Polską do
rozpoczęcia organizacji wyborów.
Według mojej oceny, problemem w zaistniałej sytuacji jest fakt, że powyższe zasady przeprowadzania
wyborów (wysyłanie przez Państwa pakietów wyborczych na adresy ujawnione w spisie wyborców) nie
są jeszcze obowiązującym prawem. Projekt ustawy o głosowaniu korespondencyjnym jest dopiero w
Senacie i nie wiadomo, czy w ogóle wejdzie w życie, czy nie zostaną zgłoszone i zaakceptowane
poprawki Senatu zmieniające te zasady, czy Prezydent nie skieruje jej do kontroli przez Trybunał
Konstytucyjny przed jej podpisaniem. Tym samym, podejmowane obecnie działania i potencjalne
udostępnienie spisu wyborców Państwu, jako Poczcie Polskiej przeze mnie jako funkcjonariusza
publicznego, budzą moje bardzo poważne zastrzeżenia z punktu widzenia zasady działania organów
władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa, określonej w art. 7 Konstytucji.
Proszę w tym miejscu nie zapominać, że jestem funkcjonariuszem publicznym, w pełnym tego słowa
znaczeniu i odpowiedzialności. Na gruncie prawa karnego zasada legalizmu wyrażona w art. 7
Konstytucji przejawia się w art. 231 Kodeksu karnego, który stanowi, że funkcjonariusz publiczny,
który przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu
publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 (art. 231 8 1 k.k.). Oznacza
to, że przekroczenie uprawnień niewątpliwie stanowić będzie sytuacja, w której przekażę spis
wyborców nieuprawnionemu podmiotowi, bez podstawy faktycznej lub prawnej.
Co prawda stwierdzam, że przepis umożliwiający żądanie i przekazanie zbiorów danych osobowych
wprawdzie obowiązuje (art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach
wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2), jednak przesłanka, na którą
powołujecie się Państwo, jako Poczta Polska, nie zaszła. Decyzja Prezesa Rady Ministrów nie jest
bowiem źródłem powszechnie obowiązującego prawa _i nie może prowadzić do ujawniania
informacji dotyczących osób. Z tego co jest mi wiadomym, do tego, zgodnie z treścią art. 51 ust. 5
Konstytucji, potrzebny jest przepis ustawy. Obecnie nie obowiązuje przepis, który uzasadniałby żądanie
Państwa do udostępnienia przez władze gminy danych wyborców.
W tym miejscu, koniecznym jest podkreślenie, że funkcjonariusz publiczny, który ujawnia osobie
nieuprawnionej informację uzyskaną w związku z wykonywaniem czynności służbowych, a której
ujawnienie może narazić na szkodę prawnie chroniony interes, również może podlegać
odpowiedzialności karnej (art. 266 $ 2 k.k.).
Tak więc, w obecnej sytuacji nie ma podstaw do uznania, aby Państwo, jako Poczta Polska S.A. była
podmiotem uprawnionym do uzyskania danych, o których udostępnienie się zwróciła. A zatem gdybym
zdecydował się na przesłanie tych danych, mógłbym narazić się na odpowiedzialność karną z art. 266
k.k. W takim wypadku nie będzie miało to znaczenia, jeśli nawet Państwo, jako Poczta Polska uzyskacie
takie uprawnienie później. Sąd w sprawie karnej będzie analizował moment udostępnienia danych
przeze mnie. Udostępnienie danych osobowych obywateli Gminy Kamienna Góra podmiotowi, który
nie jest uprawniony do ich zbierania i przetwarzania, wydaje się oczywistym działaniem na szkodę
interesu prywatnego tych osób. Wszystkie warunki, by mówić o odpowiedzialności karnej, wydają się
więc spełnione.
Należy tu wziąć więc pod uwagę art. 107 ustawy o ochronie danych osobowych, który stanowi, że "kto
przetwarza dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo do ich przetwarzania nie
jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat
dwóch”.
Dane ze spisu wyborców niewątpliwie są danymi osobowymi w rozumieniu ogólnego rozporządzenia o
ochronie danych osobowych (RODO - zgodnie z art. 4 pkt 1, są to wszelkie informacje o
zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej). Jako takie podlegają
wielowymiarowej ochronie — począwszy od regulacji europejskich, poprzez konstytucyjne, a kończąc
na ustawowych.
Koniecznym jest tu przywołanie przepisów RODO gdzie wyliczone są przypadki, w których
przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem. Zgodnie z art. 6 RODO ma to miejsce m.in.
wtedy, gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na
administratorze lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach
sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. Jednak nawet wówczas pozyskiwanie
danych możliwe byłoby wyłącznie na podstawie prawa unijnego lub krajowego. Zgodnie zaś z polską
Konstytucją, zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa (czyli już nie np.
rozporządzenie albo polecenie premiera - art 51 Konstytucji).
Wobec powyższego, według mojej oceny, jako wójta Gminy Kamienna Góra, obecnie nie istnieje
podstawa, która uzasadniałaby przekazanie przeze mnie danych zawartych w spisie wyborców Państwu
jako spółce - Poczcie Polskiej. Idąc dalej, stwierdzam, że projektowana ustawa o głosowaniu
korespondencyjnym nie została jeszcze nawet uchwalona, zaś decyzja Prezesa Rady Ministrów nie jest
ustawą i nie może — zgodnie z Konstytucją — uzasadniać ujawnienia przez władze gminy - to jest przeze
mnie, danych ze spisu wyborców.
W konsekwencji, udostępnienie Państwu, jako Poczcie Polskiej spisu wyborców w obecnej sytuacji
mogłoby stanowić przestępstwo z art. 107 ustawy o ochronie danych osobowych.
Co istotne, uważam, że pokrzywdzonymi tym przestępstwem będą konkretne osoby fizyczne - wyborcy,
których dane zostały udostępnione, które sprawiedliwości będą mogły dochodzić nawet na drodze
sądowej.
Tym samym oświadczam, że do chwili wejścia w życie jednoznacznych, zgodnych
z obowiązującym prawem - szczególnie z Konstytucją RP - przepisów w przedmiotowym zakresie,
powstrzymuję się od udostępnienia żądanych danych.
Mojego stanowiska proszę nie traktować jako odmowy udostępnienia żądanych danych, a jedynie
powstrzymania się od ich udostępnienia, do chwili ujednolicenia przepisów prawa umożliwiających mi
udostępnienie tych danych bez podstaw do postawienia mi zarzutów naruszenia interesów obywateli
mojej Gminy.
Z poważaniem,
Signature N ified
Dokument podpisańy przez
Patryk Straus
Data: 2020.04.28110:22:14 CEST