Wniosek został zarejestrowany pod nr ORG-RG.1431.36.2020
Zgodnie z życzeniem odpowiedź w formie- e-mail
Na zielono zaznaczyłem odpowiedzi na TAK

1. Jakie rozwiązania cyfrowe oferuje urząd mieszkańcom? (możliwy jest wybór
kilku odpowiedzi)
a) Załatwianie spraw za pośrednictwem ePuap
b) Załatwianie spraw za pośrednictwem innej platformy, na której można
podpisać się profilem zaufanym lub podpisem cyfrowym
c) Usługi cyfrowe urzędu, w których identyfikacja jest zapewniona w autorski
sposób.
d) Zwykłym mailem
e) Inny sposób
2. Jak oceniliby Państwo możliwość załatwienia całej sprawy przez Internet w
Państwa urzędzie (prosimy wybrać jedną odpowiedź)
a) Prawie wszystkie usługi są możliwe do realizacji bez pojawiania się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (ponad 75%)
b) Większość usług urzędu jest już możliwa do realizacji bez pojawiania się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (od 50 do 75%)
c) Duża część usług urzędu jest już możliwa do realizacji bez pojawiania się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (od 25 do poniżej 50%)
d) Niewielka część usług urzędu jest już możliwa do realizacji bez
pojawiania się mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (poniżej 25% usług)
e) Usługi urzędu w ogóle nie są dostępne przez Internet
3. Czy, w momencie udzielania odpowiedzi na wniosek, w Państwa urzędzie
funkcjonuje Elektroniczny Obieg Dokumentów?
a) Tak
b) Nie
c) Trudno powiedzieć
4. Jakie problemy napotykają Państwo w transformacji cyfrowej urzędu?
(możliwy jest wybór kilku odpowiedzi)
a) Brak kadry, która miałaby wystarczające kompetencje do zaplanowania i
wdrożenia zmian technologicznych związanych z transformacją.
b) Pracownicy urzędu nie korzystają z istniejących już rozwiązań
c) Brak pieniędzy na poczynienie stosownych inwestycji
d) Problemy z dostępną na rynku ofertą komercyjną lub państwową
e) Inne, jakie? Szkolenia
5. Czy uczestniczą Państwo obecnie w jakimś programie cyfrowej transformacji
urzędu, np. na poziomie regionu lub wdrażanym samodzielnie?
a) Tak, i wiążą z nim Państwo wielkie nadzieje na zmiany
b) Tak, ale mają Państwo obawy czy to wystarczy
c) Nie, nie ma takiej potrzeby - większość rozwiązań już jest wdrożona
d) Nie, choć byłaby taka potrzeba
e) Inne, jakie.
Podstawowe bariery przy wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań w Urzędzie
1.Duża ilość systemów informatycznych różnych dostawców brak unifikacji
systemów ,praktycznie każdy dział referat
Korzysta z oprogramowania różnych dostawców ,które kiedyś tam było
wdrożone i migracja na zunifikowaną platformę
(umożliwiającą przypływy informacji) Jest utrudniona ze względu
na koszty migracji baz i "opór pracowników przed nowym".

2. W małym urzędzie gminy informatyk zwykle jeden ,nie jest w stanie
sprawnie wdrożyć zmian,
Główny powód to finanse ale także prozaiczny brak czasu na wdrożenie
nowych rozwiązań
Brak szkoleń i wsparcia .

3.Delikatnie mówiąc traktowanie po macoszemu działu IT w organizacjach,
zauważa się go dopiero gdy coś przestaje działać .
4.Z moich obserwacji duży problem to także czynnik ludzki (tzn. pracownicy
urzędów )
Często brak podstawowej wiedzy informatycznej (i brak chęci na jej
uzupełnienie ) "strach" przed nowymi rozwiązaniami np. EZD
"co nie wydrukowane i nieostemplowane to tego nie ma".

Adam Ruciński
podinspektor ds.informatyki
Tel.503148262
Urząd Gminy w Stegnie
{{ email }} <mailto:{{ email }}>