Nadleśnictwo Karnieszewice, Trawica 8a, 76-004 Sianów
tel.: +48 94 31-85-227, fax: +48 94 31-68-481
e-mail: karnieszewice@szczecinek.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Karnieszewice
www.lasy.gov.pl
Trawica, 16.11.2020 r.
SA.0172.11.2020
Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska Watchdog Polska
Ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
/doręczenie elektroniczne/
Dotyczy: pytania przesłane w ramach udostępniania informacji publicznej
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
Karnieszewice w dniu 04.11.2020 r.
1.Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat,
gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
- kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
- zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną,
- kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną,
- rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania
strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób,
- dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
2
gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika z
Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o
obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i
nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o
nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy
oczekiwań
jakiejkolwiek
reakcji
ze
strony
nadleśnictwa,
lecz
bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach,
postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które
były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również
pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz
odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie
wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa
wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności
i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często
nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji
„strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
3
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z
ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w
zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
a) ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
b)brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla
realizacji
podstawowych
zadań
nadleśnictwa
i
obowiązków
jego
pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania
(np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy
zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie
zdalnym lub hybrydowym);
c)koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób
fizycznych w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków
i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;
d) możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć
ewentualną
konieczność
przejrzenia
i
analizy
prywatnych
wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej
liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji
i
prowadzenia
za
kogoś
kwerendy
materiałów
ukazujących
się
w
ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
4
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od
Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
a) uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w
ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
b) wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
poinformować Państwa o opłacie.
2.Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie
zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska
z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu
i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009).
Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie
w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
5
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na
temat
gospodarki
leśnej”
sposób
ich
rozpatrywania
lub
prowadzenia
jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te
ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły,
nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA
w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem,
Tadeusz Lewandowski
Nadleśniczy
Podpisano elektronicznie
Załączniki:
Do wiadomości:
sprawa-33819@fedrowanie.siecobywatelska.pl